نحوه تنظیم اظهارنامه مالیاتی چگونه است ؟

تنظیم اظهارنامه مالیاتی

نحوه تنظیم اظهارنامه مالیاتی چگونه است ؟

در ماده‌ی یک قانون مالیات‌های مستقیم اشخاص حقیقی و حقوقی‌ای که موظف به پرداخت مالیات هستند، نام برده شده‌اند. طبق این ماده این اشخاص عبارتند از:

۱- کلیه مالکین اعم از اشخاص حقیقی یا حقوقی نسبت به اموال یا املاک خود واقع در ایران طبق مقررات باب دوم .

۲- هر شخص حقیقی ایرانی مقیم ایران نسبت به کلیه درآمدهایی که درایران یا خارج از ایران تحصیل می نماید .

۳- هر شخص حقیقی ایرانی مقیم خارج از ایران نسبت به کلیه درآمدهایی که ایران تحصیل می کند .

۴- هر شخص حقوقی ایرانی نسبت به کلیه درآمدهایی که درایران یا خارج از ایران تحصیل می نماید .

۵- هر شخص غیر ایرانی ( اعم از حقیقی یا حقوقی ) نسبت به درآمدهایی که در ایران تحصیل می کند و همچنین نسبت به درآمدهایی که بابت واگذاری امتیازات یا سایر حقوق خود و یا دادن تعلیمات و کمک های فنی و یا واگذاری فیلم های سینمائی ( که به عنوان بها یا حق نمایش یا هر عنوان دیگر عاید آنها می گردد ) از ایران تحصیل می کند .

حتما بخوانید : اظهارنامه مالیاتی چیست ؟ تهیه و تکمیل اظهارنامه مالیاتی و تحریر دفاتر قانونی

نحوه تنظیم اظهارنامه مالیاتی چگونه است ؟ | چگونه اظهارنامه مالیاتی تنظیم کنیم؟

( تنظیم اظهارنامه مالیاتی در شرکت حسابداری محاسبان تلاشگر خبره )

چه کسانی مشمول پرداخت مالیات مستقیم نیستند ؟

۱- وزارتخانه ها و موسسات دولتی

۲- دستگاههایی که بودجه آنها وسیله دولت تامین می شود .

۳- شهرداری ها

۴- کلیه مواردی که از طرف حضرت امام خمینی (ره ) یا مقام معظم رهبری دارای مجوز می باشند براساس نظر مقام معظم رهبری است .

خود اظهاری مالیاتی چگونه است ؟

نحوه تنظیم اظهارنامه مالیاتی

( نحوه تنظیم اظهارنامه مالیاتی )

تمامی اشخاص حقیقی و حقوقی عنوان شد موظف به تنظیم و تسلیم اظهارنامه‌ی مالیاتی هستند. براین اساس مودیان مالیاتی به دو دسته تقسیم می شوند:

مودیان حقیقی :

تسلیم اظهارنامه الکترونیکی برای این دسته از مودیان فقط در صورت تکمیل ثبت نام الکترونیکی امکان پذیر می باشد. برای واحدهای مشارکتی، جهت عملکرد سال جاری تنها تکمیل یک اظهارنامه مالیاتی کافی است و نیازی به ارائه اظهارنامه انفرادی برای تمامی شرکاء نمی باشد.

نکته: اطلاعات شرکاء در واحدهای مشارکتی از سامانه ثبت نام شماره اقتصادی بارگزاری می شود. بنابراین در صورت عدم ثبت اطلاعات این سامانه (از جمله اطلاعات شرکاء…) در ثبت نام شریک اصلی حتما نسبت به تکمیل آن در سامانه ثبت نام شماره اقتصادی ثبت نام اقدام نمایید.

مودیان حقوقی :

تسلیم اظهارنامه الکترونیکی برای این دسته از مودیان فقط با استفاده از نام کاربری و کلمه عبور و کد رهگیری پیش ثبت نام و در صورت تکمیل اطلاعات ثبت نام امکان پذیر می باشد. بنابراین ضروری است مودیان حقوقی نسبت به تکمیل ثبت نام ورفع ایرادات احتمالی این مرحله از طریق سامانه اینترنتی عملیات مالیاتی مودیان به نشانی http://tax.gov.ir  اقدام نمایند.

حوزه مالیاتی موظف است پس از ارائه اظهار نامه ظرف مدت یکسال برگ تشخیص صادر کند و قبل از آن نیز یک اعلامیه به نام بند ۲ ماده ۹۷ ارائه دهد. در این اعلامیه اسناد و مدارک لازم ( برای اثبات میزان مالیات) از مودی خواسته می شود سپس برگ تشخیص به مودی ابلاغ شده و مودی ظرف مدت یک ماه حق اعتراض دارد.

چگونه به برگه تشخیص مالیاتی اعتراض کنیم؟

مودی می تواند با ممیز به توافق برسد؛ در غیر اینصورت می تواند اعتراض رسمی کند. روند اعتراض به این صورت است که ابتدا اعتراض به هیات حل اختلاف بدوی رفته و پس از آن به هیات تجدید نظر می رسد.

اگر دفاتر قانونی ( دفاتر درآمد و هزینه ) موجود است ولی به دلایلی اعم از نقص و… مورد قبول ممیز واقع نشده و رد شود جریمه ای که به آن تعلق می گیرد معادل ده درصد مبلغ کل مالیات خواهد بود.

اعتراض به برگه تشخیص مالیاتی

نحوه تنظیم اظهارنامه مالیاتی :

در ابتدا برای پیش ثبت نام شماره اقتصادی به وب سایت  https://register2.tax.gov.ir/Pages/Prelogin مراجعه نمایید.

پس از دریافت کد رهگیری به سایت http://e3.tax.gov.ir/Pages/action/show/4 مراجعه نمایید.

به منظور ایجاد اظهارنامه جدید، بر روی گزینه “ اظهارنامه جدید ” کلیک کنید.

اطلاعات به دست آمده از سامانه شماره اقتصادی را وارد نمایید.

فرم ورود اطلاعات مشتمل بر ۲۵ صفحه خواهد بود. کلیه صفحات ورود اطلاعات در این نرم افزار، مشابه فرم اظهارنامه مالیاتی کاغذی بوده و محاسبات لازم به صورت خودکار توسط این نرم افزار انجام خواهد شد.

با کلیک بر روی آیکن علامت سئوال، توضیحات مربوط نحوه محاسبه اقلام جدول مربوطه نمایش داده خواهد شد.

وارد نمودن ردیف هایی که رنگ قرمز و (*) ستاره دار می‌باشند ضروری است. در صورت عدم پر کردن این ردیف ها اطلاعات ذخیره می شود ولی قادر به انجام عملیات ارسال اطلاعات نخواهید بود.

صفحه اول اظهارنامه مالیاتی : مشخصات شخصی را وارد کنید.

صفحه اول اظهارنامه مالیاتی

( آموزش تنظیم اظهارنامه مالیاتی )

صفحه دوم : شامل مشخصات محل فعالیت و حساب های بانکی جهت استرداد می‌باشد. شماره حساب بانکی باید به نام پرداخت کننده مالیات باشد.

صفحه سوم : در این بخش با توجه به سئوال مطرح شده و انتخاب گزینه “بلی:” اطلاعات جداول مربوط به آن بایدتکمیل شود.

صفحه چهارم : شامل مشخصات مجوزهای تاسیس و بهره‌برداری است که در صورت دارا بودن هر یک از مجوزهای فوق اطلاعات مربوط به آن باید وارد شود.

صفحه پنجم : مشخصات مدیر عامل و اعضای هیات مدیره را وارد کنید.

راهنمای تنظیم اظهارنامه مالیاتی

( راهنمای تنظیم اظهارنامه مالیاتی )

صفحه ششم : شامل جدول های “فهرست دفاتر رسمی ثبت شده” و “جزئیات پذیرش بورس سهام” می‌باشد. در صورت انتخاب گزینه “بلی” پرسش “۵” از جدول “اطلاعات اختصاصی” تکمیل اقلام این جدول ضروری است.

صفحه هفتم : شامل درآمدهایی است که مالیات آن قبلاً به صورت مقطوع پرداخت شده است. در صورت تکمیل این جدول جمع “درآمدهای مقطوع” و “سود (زیان) درآمدهای معاف مقطوع” به ردیف ۱۴ در جدول شماره ۶- محاسبه درآمدهای معاف انتقال می‌یابد.

صفحه هشتم : شامل فعالیت های معاف از مالیات بوده و در صورت تکمیل، جمع “سود (زیان) درآمدهای معاف” به ردیف ۴ جدول محاسبه مالیات انتقال می‌یابد.

صفحه نهم : شامل جدول های مربوط به “استهلاک زیان سنواتی” و “معافیتها و بخشودگی مالیاتی” بوده و در صورت تکمیل، مقادیر “میزان استهلاک زیان سنواتی” و “جمع بخشودگی‌های مالیاتی” به ترتیب به ردیف‌های ۹ و ۱۵ جدول محاسبه مالیات انتقال می‌یابد.

صفحه دهم : شامل جداول “توسعه، نوسازی و بازسازی صنعتی معدنی (ماده ۱۳۸ ق.م.م) و “معافیتها و بخشودگی‌های درآمدهای حاصل از فعالیتهای خارج از کشور (ماده ۱۸۰ ق.م.م)” بوده و در صورت تکمیل جدول ماده۱۳۸ ق.م.م، جمع “سود حاصل از منابع درآمدی مشمول مالیات”، “مالیات متعلق موضوع ماده ۱۰۵ ق.م.م” و “مبلغ بخشودگی” به ردیف ۷ جدول شماره ۸ معافیتها و بخشودگی‌های مالیاتی انتقال می‌یابد.

روش های تنظیم اظهار نامه

( روش تنظیم اظهارنامه مالیاتی )

در صورت تکمیل جدول ماده ۱۸۰ ق.م.م، جمع “سود حاصل از درآمد خارج از ایران”، “مالیات متعلقه در ایران براساس درآمد” و “مبلغ قابل کسر از مالیات” به ردیف ۹ جدول شماره ۸ معافیتها و بخشودگی‌های مالیاتی انتقال می‌یابد.

صفحه یازدهم: شامل جداول “فعالیتهای حاصل از توافقنامه‌های مالیاتی (ماده ۱۶۸ ق.م.م) و “ثبت کمک‌های پرداختی” می‌باشد. در صورت تکمیل جدول ماده ۱۶۸ ق.م.م، جمع “درآمد مشمول مالیات”، “مالیات قبل از اعمال قانون اجتناب از اخذ مالیات مضاعف” و “مابه‌ التفاوت قبل و بعد از اعمال قانون اجتناب از اخذ مالیات مضاعف” به ردیف ۱۰ جدول شماره ۸ معافیتها و بخشودگی‌های مالیاتی انتقال می‌یابد.

در صورت تکمیل جدول ثبت کمک‌های مالی پرداختی، جمع “مبلغ کمک‌های مالی پرداختی” به ردیف ۲۹ جدول صورت سود و زیان و “مازاد کمک‌های مالی پرداختی پذیرفته نشده توسط سازمان” به ردیف ۵ جدول محاسبه مالیات انتقال می‌یابد.

صفحه دوازدهم : شامل جدول “موجودی مواد و کالا” می‌باشد. در صورت تکمیل این جدول، جمع “خالص موجودی” و “موجودی سال قبل” به ردیف ۶ بخش دارایی های جاری جدول ترازنامه انتقال می‌یابد.

صفحه سیزدهم : در این صفحه اطلاعات مربوط به سرمایه سهامداران و شرکاء وارد می‌شود. در صورت تکمیل این جدول، جمع “مبلغ کل سهام / سهم الشرکه” به بخش حقوق صاحبان سهام جدول ترازنامه انتقال می‌یابد.

صفحه چهاردهم : در این صفحه اطلاعات مربوط به فروش خالص براساس کالای اصلی و سایر وارد می‌شود. در صورت تکمیل این جدول، “جمع مبلغ فروش خالص”سال جاری و سال قبل به ردیف ۱ جدول صورت سود و زیان انتقال می‌یابد.

صفحه پانزدهم: در این صفحه اطلاعات مربوط به بهای تمام شده کالای فروش رفته وارد می‌شود.

در صورت تکمیل این جدول، “بهای تمام شده کالای فروش رفته” به ردیف ۲ جدول صورت سود و زیان انتقال می‌یابد.

مراحل تنظیم اظهارنامه مالیاتی

( مراحل تنظیم اظهارنامه مالیاتی )

صفحه شانزدهم : در این صفحه اطلاعات مربوط به جداول “بهای تمام شده کار انجام شده پیمانکاری” و “تعداد کارکنان” وارد می‌شود. در صورت تکمیل جدول شماره ۲۱، “جمع کل بهای تمام شده پیمانکاری/خدمات” به ردیف ۵ جدول صورت سود و زیان انتقال می‌یابد.

صفحه هفدهم : در این صفحه اطلاعات مربوط به جدول “درآمد ناخالص پیمانکاری/ارائه خدمات” وارد می‌شود. در صورت تکمیل جدول شماره ۲۱، جمع کل “درآمد شناسایی شده” به ردیف ۴ جدول صورت سود و زیان انتقال می‌یابد.

صفحه هجدهم : در این صفحه اطلاعات مربوط به جدول “فهرست صادرات و مابه ازاء دریافتی” وارد می‌شود.

صفحه نوزدهم : در این صفحه اطلاعات مربوط به جدول “سرمایه گذار خارجی” وارد می‌شود.

صفحه بیستم : در این صفحه اطلاعات مربوط به تراز مالی اظهارنامه مالیاتی وارد می‌شود. لازم به توضیح است که در صورت عدم تراز مالی در پایان دوره و عدم وارد نمودن مبالغ مربوطه در این جدول امکان ارسال اطلاعات به سازمان نخواهد بود.

روش تننظیم اظهارنامه مالیاتی

( نحوه تنظیم اظهارنامه مالیاتی )

صفحه بیست و یکم : در این صفحه اطلاعات مربوط به صورت سود و زیان وارد می‌شود.

صفحه بیست و دوم : در این صفحه اطلاعات مربوط به گردش حساب سود و زیان انباشته وارد می‌شود.

در صورت تکمیل این جدول، جمع کل “سود و زیان انباشته” به بخش حقوق صاحبان سهام جدول ترازنامه انتقال می‌یابد.

صفحه بیست و سوم : در این صفحه با توجه به مقادیر وارد شده در صفحات قبل محاسبه درآمد مشمول مالیات در این بخش صورت می‌پذیرد.

صفحه بیست و چهارم : در این صفحه اطلاعات مربوط به جداول “پرداخت‌های مربوط به این اظهارنامه” و “اطلاعات مالک / مالکین” وارد می‌شود. در صورت تکمیل جدول پرداخت‌های مربوط به این اظهارنامه، جمع کل “مبالغ پرداختی” به ردیف ۱۷ جدول محاسبه مالیات انتقال می‌یابد.

صفحه بیست و پنجم : در این صفحه مشخصات مربوط به تنظیم کننده اظهارنامه مالیاتی (مودی یا نماینده قانونی)، مدیر امور مالی و حسابرسی و در صورت حسابرسی دفاتر توسط موسسات حسابرسی اطلاعات مربوطه تکمیل می‌شود.

تنظیم اظهارنامه

( راهنمای تنظیم اظهارنامه مالیاتی )

یک روش راحت و مطمئن برای تنظیم و ارسال اظهارنامه مالیاتی

شما می توانید با انتخاب شرکت حسابداری محاسبان تلاشگر خبره ، تمام امور حسابداری و مالیاتی خود را به کادر مجرب و با تجربه این شرکت خدمات مالی بسپارید و با خیالی آسوده به تحقق اهداف کسب و کارتان بیاندیشید.

خدمات مالیاتی در شرکت حسابداری محاسبان تلاشگر خبره :

تهران خیابان شریعتی، سه راه طالقانی پلاک ۱۴۴ واحد ۲

اطلاعات تماس :

۷۷۶۴۸۷۳۱-۲

آدرس سایت : https://mohasebankhebreh.com/

ارسال اظهارنامه

2 پاسخ ها
  1. مصطفی بیگی
    مصطفی بیگی می گوید:

    سلام این همه توضیح دادی اگر من کد اقتصادی کد پستی همه داشته باش مربوط به سال قبل که اظهارنانه برای همون مغازه فعالیت داشتم دوباره باز کد اقتصادی جدید میخاد دوباره برای مغازه مشاوره املاک که سال پیش پرکردم با همون مشخصات دوباره باید پرکنم

    پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

آیا می خواهید به بحث بپیوندید؟
در صورت تمایل از راهنمایی رایگان ما استفاده کنید!!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *