پلمب دفاتر قانونی ( دفتر روزنامه و دفتر کل )

پلمب دفاتر قانونی

پلمب دفاتر قانونی

دفاتر قانونی شامل دفتر روزنامه و دفتر کل  ، دفتر دارایی ، دفتر اندیکس بوده و کلیه بنگاههای اقتصادی موظف هستند این دفاتر را داشته و رویدادهای مالی خود را در ان ثبت نمایند . به طور خلاصه دفتر روزنامه دفتری است که رویداد های مالی به صورت روزانه در ان ثبت میشود این رویداد ها می تواند داد و ستد های مالی ، برداشت های مالی و غیره باشد . دفتر کل هم دفتری است که رویدادهای مالی هفتگی از دفتر روزنامه به دفتر کل منتقل میشود البته به طور خلاصه این کار انجام میشود .

دفتر دارایی دفتری است که مودی لیست کاملی از اموال خودرا اعم از منقول و غیر منقول و بدهکاری و بستانکاری های تا پانزدهم فروردین سال بعد در آن ثبت و نگهداری می کند .دفتر اندیکس دفتری است که کلیه نامه های وارده و خارج شده و مکاتبات در آن ثبت میشود این دفتر احتیاجی به پلمب شدن ندارد اما کلیه دفاتر قانونی دیگر شامل دفتر روزنامه ، دفتر کل ، دفتر دارایی باید پلمب شوند .

حتما بخوانید : راهنمای مصور دریافت پلمب دفاتر قانونی [ پاسخ به سوالات مهم ]

پلمب دفاتر قانونی چیست ؟

دفاتر قانونی به منظور جلوگیری از تقلب و جابجایی تبث های مالی و از این قبیل موارد باید قبل از استفاده توسط نماینده اداره ثبت امضا شود . این امر را پلمب دفاتر قانونی میگویند . دفاتر قانونی به این دلیل باید پلمب شوند چون از لحاظ قانونی دارای اهمیت فراوان هستند.  این دفاتر تنها سند مالی بنگاههای اقتصادی بوده  و مورد استناد بازرسین مالیاتی قرار میگیرند بنابراین کلیه دفاتر قانونی شامل دفتر روزنامه و دفتر کل و دفتر دارایی به هر تعداد که باشد به جز دفتر اندیکس باید قبل ثبت هر مطلبی توسط نماینده اداره ثبت امضا و مهر گردد .

این دفاتر فقط با رعایت این شرایط اعتبار داشته و مورد استناد قرار می گیرد یعنی باید قبل از استفاده توسط نماینده ثبت امضا ، مهر و شماره گذاری شوند و بعد از آن صاحبان بنگاههای اقتصادی میتوانند از انها استفاده نمایند . بعد از امضا و مهر شدن کلیه صفحات دفاتر باید اظهارنامه پلمب دفاتر نیز پر شده و به تایید نماینده ثبت هم برسد .

ضمنا باید دو طرف قیطان دفاتر قانونی با مهر وزارت دادگستری ممهور و منگه شوند . تاریخ پلمب دفاتر قانونی هم باید مد نظر قرار گرفته و رعایت شود یعنی کلیه بنگاههای اقتصادی باید حداکثر یک ماه بعد از سال مالی اقدام به پلمب دفاتر قانونی خود نمایند . اما درست ان است که قبل از پایان سال مالی دفاتر قانونی سال مالی بعد پلمب شده و برای ثبت رویدادهای مالی سال آینده آماده باشند .

ثبت دفاتر قانونی در شرکت هایی که به تازگی تاسیس شده اند باید حداکثر ۳۰ روز از تاریخ ثبت شرکت انجام شود . اگر بنا به شرایطی دفاتر قانونی مودی ضبط گردد مودی موظف است حداکثر تا یک ماه اقدام به پلمب و ثبت دفاتر قانونی جدید نماید .

مدارک لازم برای پلمب دفاتر قانونی برای اشخاص حقوقی

  • تقاضای اخذ دفاتر قانونی که اینترنتی تکمیل و پرینت گرفته شده است
  • کپی شناسنامه و کارت ملی مدیر عامل و مهر شرکت
  • اسناد مربوط به اخرین تغییرات ثبتی شرکت که در روزنامه رسمی اعلام شده است ارائه گردد .

مدارک لازم برای پلمب دفاتر قانونی برای اشخاص حقیقی

  • کپی پروانه کسب
  • کپی کارت ملی متقاضی
  • فرم تکمیل شده اظهارنامه پلمب

 

مراحل پلمب دفاتر قانونی

برای پلمب دفاتر قانونی مودیان و صاحبان مشاغل باید به سامانه اداره ثبت شرکت ها به نشانی http://irsherkat.ssaa.ir ( قسمت پلمب دفاتر تجاری ) مراجعه و کلیات قسمتهای گفته شده را به دقت تکمیل نمایند. این اطلاعات خواسته شده اعم از اطلاعات شخصی و اطلاعات مربوط به شرکت مثل سال تاسیس ، سال مالی و غیره بوده و باید به دقت پر گردد و در پایان پس از تایید اطلاعات  وارد شده کلید تایید را زده و کد رهگیری را دریافت نمایند .

در مرحله بعد از  اظهارنامه پرینت گرفته و به همراه سایر مدارک لازم به اداره ثبت ارسال کرده تا اداره پست دفاتر را به ادرسی که در سامانه ذکر کرده اید بفرستد . برای طی این مراحل مودی باید وجهی نیز بپردازد. به طور کلی پلمب دفاتر قانونی با وجود اینکه مدتی است توسط سامانه اینترنتی انجام میشود اما به دلیل اهمیت موضوع و وجود جزییات فراوان و مهم در انجام مراحل ان باید به دقت انجام گیرد که بعدا برای مودیان مشکلات مالیاتی ایجاد نکند .

شرکت ها و بنگاه های اقتصادی و صاحبان مشاغل میتوانند برای انجام کلیه مراحل پلمب دفاتر قانونی خود از موسسات مالی مشاوره بگیرند . شرکت حسابداری و  خدمات مالی محاسبان تلاشگر خبره به خوبی میتواند در این خصوص و در تمامی مراحل پلمب دفاتر مشتریان خود را همراهی کرده و مودیان عزیز می توانند این امر مهم را به با اطمینان کامل به این موسسه بسپارند .

2 پاسخ ها

دیدگاه خود را ثبت کنید

آیا می خواهید به بحث بپیوندید؟
در صورت تمایل از راهنمایی رایگان ما استفاده کنید!!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *