دفاتر قانونی چیست و چرا اهمیت دارند ؟

دفاتر قانونی چیست

همه چیز درباره تنظیم دفاتر قانونی و دلایل رد دفاتر

تنظیم دفاتر قانونی پلمپ شده شرکت‌هایی که طبق قانون٫ مشمول مالیات تکلیفی هستند الزامی است و بایستی صورت هزینه های سالانه را بر اساس استاندارد های حسابداری در آن درج کرده و در پایان سال مالیاتی در اختیار ممیزان سازمان امور مالیاتی کشور قرار دهند تا طبق قانون مالیات های مستقیم٬ مالیات شخص حقیقی یا حقوقی محاسبه و پرداخت شود.

رد دفاتر قانونی موجب علی الراس بوده و مودی مالیاتی را از بسیاری از بخشودگی ها و معافیت ها محروم می کنند. دفاتر  قانون باید حرفه ای و درست تنظیم شود تا ضریب رد آن توسط ممیزان مالیاتی کاهش یافته و شرکت/موسسه از تسهیلاتی که به موجب قانون برای ارائه دهنده دفاتر قبول شده تخصیص یافته (مثلا ۵ درصد معافیت مالیاتی برای قبولی ۳ سال متوالی دفاتر قانونی شرکت) بهره مند شود.

حتما بخوانید : راهنمای مصور دریافت پلمب دفاتر قانونی [ پاسخ به سوالات مهم ]

شرکت محاسبان تلاشگر خبره با سال ها تجربه موفق در ارائه خدمات مشاوره و مالیاتی و خدمات حسابداری و مالی شامل: تهیه و تنظیم اظهارنامه مالیاتی، ارزش افزوده، گواهی مربوطه، تنظیم گزارشات فصلی، انجام حسابداری شرکت های بازرگانی، پیمانکاری، خدماتی، تولیدی، نظارت بر واحدهای مالی جهت کنترل اسناد و به روز رسانی نرم افزارهای مربوطه، آماده ارائه خدمات به مودیان مالیاتی و اشخاص حقیقی و حقوقی سراسر کشور است تا از بخشودگی و معافیت های مالیاتی حداکثری، بهره مند شده و بهره وری کسب و کار و سود دهی خود را افزایش دهند.

در این گزارش شما را با همه اطلاعاتی که برای تحریر و تنظیم  دفاتر قانونی شرکت/موسسه بر اساس قانون تجارت نیاز دارید و هم چنین نحوه برخورد قانون مالیات های مستقیم با دفاتر قانونی اشخاص حقوقی آشنا می کنیم و دلایل رد دفاتر هم بیان شده است.

اگر شما مودی گرامی نیز نظرات و دیدگاهی در ارائه دفاتر قانونی مجموعه خود در سال های اخیر داشتید و تجربه ارزشمندی در نحوه رسیدگی به دفاتر و صدور برگه تشخیص مالیاتی دارید٬ آن ها را با ما در بخش کامنت به اشتراک بگذارید.

با ما همراه باشید.

اهمیت تنظیم و تحریر و نگهداری دفاتر قانونی

طبق قانون تجارت٬ کلیه فعالان کسب و کار چه حقیقی و چه حقوقی موظف هستند صورت فعالیت های خود را در هر سال مالی تنظیم و آن را برای محاسبه مالیات تکلیفی در اختیار سازمان امور مالیاتی در استان محل استقرار شرکت/موسسه قرار دهند. دفاتر قانونی به دفاتر روزنامه و کل و مشاغل اطلاق می شود که هر مجموعه اقتصادی که مشمول قانون مالیات مستقیم است بایستی روند مالی خود را در این دفاتر پلمپ شده ثبت کرده و نگهداری کند. حتی پس از صدور برگه تشخیص و پرداخت مالیات و دریافت مفاصا حساب نیز بهتر است دفاتر نگهداری شود.

اگر هزینه های شما در دفاتر٬ برای ممیزان مالیاتی مورد قبول واقع شود و خود اظهاری شما هم به منطبق با اسناد و مدارک قانونی صورت بگیرد و طبق ضوابط باشد٫ دفاتر قبول و در غیر این صورت مشمول مالیات علی الراس هستید. پس باید به تنظیم صحیح دفاتر قانونی توجه کرد و آن را زیر نظر حسابدارن حرفه ای و مجرب مثل کارشناسان شرکت محاسبان تلاشگر خبره انجام داد. هر اشتباهی منجر به خسارت های جبران ناپذیر برای مودی مالیاتی خواهد شد.

دفاتر قانونی صاحبان کسب و کار های مشمول مالیات٬ طبق ماده ششم قانون تجارت شامل: دفتر روزنامه٬ دفتر کل٬ دفتر دارایی و دفتر کپیه است.  طبق ماده ۱۴ قانون تجارت٫ اگر این دفاتر طبق مقررات قانون تجارت تنظیم و تحریر ونگهداری شود٬ بین تجار و امور تجاری سندیت خواهد داشت و در غیر این صورت اعتباری ندارد (علیه صاحب آن معتبر خواهد بود).

آشنایی با انواع دفاتر قانونی شرکت ها

انواع دفاتر قانونی شرکت ها

در این جا منظور ما از شرکت ها همه اشخاص حقوقی است که مشمول مالیات هستند.

دفتر روزنامه

یکی از اسناد مهم پلمپ شده ای که هر شرکت برای تنظیم صورت های مالی در سال مالیاتی مربوطه به آن نیاز دارد٬ دفتر روزنامه است. نحوه تنظیم و تحریر و نگهدار دفتر روزنامه در ماده سوم آیین نامه نحوه تنظیم و نگاهداری دفاتر قید شده است. دفتر روزنامه به دفتری اطلاق می شود که هم اشخاص  حقیقی و حقوقی بایستی کلیه عملیات مالی و پولی خود را اعم از  خرید و فروش و دیون و مطالبات و ظهر نویسی ها و به طول کل هر فعالیتی که باعث بستانکاری یا طلبکاری شود را باید در دفاتر روزنامه درج کنند.

هم چنین٬ عملیات محاسباتی بایستی به تاریخی که واقع می شوند درج شود جز آن دسته از عملیات مالی که طبق اصول حسابداری و دفترداری در پایان سال مالی برای تنظیم حساب سود و زیان نیاز است تحریر شود.

دفتر کل

دفتر کل طبق ماده هشتم قانون تجارت عبارت است از دفتری که صاحب کسب و کار (تاجر) بایستی همه صورت معاملات خود را حداقل هفته ای یک بار از دفتر روزنامه استخراج کرده و انواع گوناگون آن را تشخیص داده و هر  نوعی را در صفحه مخصوصی در آن دفتر به صورت خلاصه ثبت کند. در واقع دفتر کل٬ خلاصه ای تفکیک شده از دفتر روزنامه بوده که اطلاعات خرید و فروش و مطالبات و دیون تحت نظم مشخص و به عنوان حساب مشخص به ترتیب تاریخ وقوع٬ قید شود.

دفتر دارایی

طبق ماده ۹ قانون تجارت٬ دفتر دارایی  به دفتری اطلاق می شود که تاجر بایستی سالانه٬ صورت جامعی از کلیه دارایی های منقول و غیر منقول و دیون و مطالبات خود را به ریز٬ ترتیب داده و آن را در دفتر دارایی تنظیم و ثبت کند و تا ‍۱۵ فروردین سال بعد اتمام یابد. امروزه به خاطر وجود ترازنامه٬ دفتر دارایی کارکرد خود را از دست داده است.

دفتر کپیه

طبق  ماده ۱۰ قانون تجارت٬ دفتر کپیه  به دفتری گقته می شود که نامه نگاری ها و صورت حساب های  صادره تاجر یا شرکت به ترتیب تاریخ  وقوع در آن قید می شود.  سیستم اتوماسیون سبب شده تا این دفتر  نیز  جایگاهی نداشته باشد.

دفتر  ثبت تجاری

طبق ماده ۱۶ قانون تجارت٬ اگر یک تاجر ایرانی یا اتباع غیر ایرانی بخواهد در کشور٬ شغل خود را اعمال تجاری قرار دهد٬ مکلف به ثبت نام خود در دفاتر تجاری است. اداره کل ثبت شرکت های قوه قضاییه در واقع برای این کار ایجاد شده است. طبق ماده ۱۸۴ قانون مالیات مستقیم٬ ادارات کل ثبت شرکت ها موظف هستند در آخر هر ماه٬ فهرست کامل شرکت ها و موسساتی که در طول  ماه به ثبت رسیده و تغییرات حاصله را در مورد شرکت ها و موسسات موجود با ذکر شماره ثبت به  سازمان امور مالیاتی استان مربوطه ارسال کنند.

پلمپ دفاتر تجاری

همان طور که می دانید٫ کلیه دفاتر رسمی و قانونی  به  جز دفتر دارایی بایستی پیش از آن که چیزی در آن  نوشته شود٬ توسط اداره ثبت و اسناد٬  امضا و اوراق آن به  ترتیب شماره گذاری و با مهر سربی وزارت دادگستری  پلمپ و منگنه شود. در دفاتر قانونی٬ در صفحه اول و آخر٬ صفحات با قید تاریخ٬ مشخص و امضا شده و کلیه اعداد نیز با حروف نوشته شود. طبق قانون ۲ آیین نامه نحوه تنظیم و تحریر و نگهداری دفاتر قانونی٬ کلیه دفاتر روزنامه و کل بایستی به زبان فارسی تحریر شود و قبل از ثبت هر نوع معامله ای در آن٫ طبق ماده یازده و دوازده قانون تجارت٬ توسط نماینده اداره ثبت اسناد٬ امضا و پلمپ شود.

سایت پذیرش اظهارنامه الکترونیکی

(سایت پذیرش اظهارنامه الکترونیکی پلمپ دفاتر قانونی در این نشانی در دسترس است که با داشتن شناسه ملی می توانید نسبت به سفارش آن از  سایت سازمان ثبت اسناد و املاک کشور اقدام کنید)

شیوه تنظیم و نگهداری دفاتر قانونی چگونه  است؟

مودیان مالیاتی بایستی دفتر روزنامه و کل خود را نگهداری و اطلاعات معاملات و هر  رویداد مالی و محاسباتی را در آن به قید تاریخ وقوع٬ درج کنند . هر نوع درآمد و هزینه و فروش دارایی های قابل استهلاک طبق مقررات بایستی  ثبت شده حتی اگر طبق ماده یازده آیین نامه تحریر دفاتر قانونی٬ از روش های الکترونیکی برای ثبت استقاده شده است.

توجه داشته باشید که هر نوع اشتباه حسابداری که در تنظیم  صورت های مالی شرکت/موسسه رخ دهد و طبق استانداردهای حسابداری در دفاتر همان سال مالیاتی اصلاح و مستندات ضمیمه شود٬ به اعتبار دفتر٬ خدشه ای وارد نخواهد کرد.

طبق ماده ۱۱ قانون تجارت٬ کلیه مودیان مشمول مالیات تکلیفی موظف هستند تا همه یا بخشی از درآمد و هزینه های مشابه روزانه خود را تحت یک شماره ردیف در دفاتر ثبت کنند. مگر این که در ستون شرح دفتر٬ نوع و تعداد آن را قید و مستند به مدارک الحاقی کنند. اگر اقلام درآمدی و هزینه ای و خرید و فروش و درامد و خرید و فروش دارایی قابل استهلاک هم مستند به مدارک باشد٬ پس از ثبت موارد در دفاتر مشاغل٫ مستندات به ترتیب شماره ردیف دفتر نگهداری شود. به گونه ای که ممیزان مالیاتی بتوانند آن ها را بررسی و راستی آزمایی کرده و مورد قبول آن ها واقع شود.

نکته ای که باید در تنظیم و نگهداری دفاتر قانونی رعایت کنید به  این شرح است:

  • اگر دفاتر روزنامه و دفاتر کل نگهداری شود٬ کلیه معاملات و رویداد های مالی و محاسباتی مربوطه باید در همان روز وقوع٬ حسب مورد ثبت شود.
  • در موراد نگهداری دفاتر مشاغل٬ درآمد ها و هزینه ها و خرید و فروش دارایی های قابل استهلاک باید در همان روز وقوع٬ حسب مورد ثبت شود.
  • طبق تبصره های قانون تجارت٬ تاریخ درج شده در مدارک یا فاکتور خرید و فروش شرکت /موسسه٬ ملاک قطعی تاخیر شناخته نمی شود. اگر انجام این اعمال با توجه به روش و رفتار سازمانی و اتوماسیون شرکت /موسسه نیاز به انجام تشریفات اداری است٫ فاصله ایجاد شده بین تاریخ فاکتور و ثبت دفتری آن٬ تاخیر تلقی نخواهد شد و از نظر دارایی٫ قابل قبول است.
  • تاخیر در تحریر عملیات در صورتی که به قصد سوء استفاده نباشد٬ تا ۱۵ روز به تشخیص اداره مالیاتی قابل قبول بوده و بیش از پانزده روز نیز به تشخیص هیات ۳ نفری که موضوع بند ۳ ماده ۹۷ قانون مالیات های مستقیم است٬ خللی در قانونی بودن دفاتر وارد نمی کند.
  • اگر شرکت یا موسسه شما تازه تاسیس شده است٬ تاخیر در ثبت دفتری هزینه ها تا ۳۰ روز از زمان ثبت شرکت مجاز است.
  • طبق ماده ۱۴ قانون تجارت٬ کلیه عملیات ثبت شده در دفاتر روزنامه هر ماه باید نهایتا تا پانزدهم ماه بعد به دفتر کل منتقل شود.
  • طبق ماده ۱۵ قانون تجارت٬ شرکت/موسسه ای که دارای شعب در سطح کشور هستند با نظر به روش حسابداری خود٬ خلاصه عملیات شعب را اگر دارای دفاتر پلمپ شده هستند٬ سالی یک بار تا قبل از بستن حساب ها در دفاتر مرکز ثبت کنند.
  • طبق ماده ۱۶ قانون تجارت٬ تاخیر امضا و پلمپ دفاتر مشروط به این که تا تاریخ امضا و پلمپ٬ هیچ عمل مالی و پولی صورت نگرفته باشد به اعتبار دفاتر خللی وارد نمی کند.
  • مودیان مالیاتی بایستی دستورالعمل کار با نرم افزار های مالی خود را در اختیار ماموران رسیدگی کننده مالیات جهت صدور برگه تشخیص قرار داده و مودیانی که از سیستم های الکترونیکی استفاده می کنند بایستی هر ۹۰ روز یک بار٬ خلاصه عملیات را حداکثر ۱۰ روز پس از پایان سه ماه به سازمان مالیاتی تسلیم  کنند.
  • مودیان مالیاتی مکلف هستند که خلاصه عملیات داده شده به ماشین های الکترونیکی را هر  یک از سه ماهه اول تا سه ماهه سوم هر سال مالی را حداکثر ظرف ۳۰ روز پس از پایان سه ماهه سوم٬ به تسلیم اداره امور مالیاتی کرده و برای سه ماهه چهارم نیز تا تاریخ انقضا مهلت تسلیم اظهارنامه فرصت دارند.

آن چه در تنظیم دفاتر قانونی باید رعایت کنید

  • تحریر دفاتر قانونی با مداد یا هر ابزاری که به سهولت قابل محو شدن باشد٬ ممنوع بوده و موجب رد شدن دفاتر قانونی خواهد شد.
  • برای ثبت رویدادهای مالی هر سال مالی٬ باید از دفاتر همان سال مالی استفاده کرد و ثبت رویدادهای ۲ سال متوالی در یک دفتر ممنوع است.
  • دفاتر بایستی دستی نوشته شود نه رایانه ای.
  • اگر در شرکت شما از نرم افزار مالی استفاده نمی شود٬ رویداد هر روز باید در همان روز به ترتیب وقوع قید شود.
  • اگر دفاتر قانونی از پلمپ خارج شود٫ موجب رد دفاتر قانونی است.
  • اگر یک یا چند برگ شماره گذاری شده دفاتر قانونی٬ کسر شود٬ موجب رد دفاتر قانونی خواهد بود.
  • اگر یک یا چند رویداد در دفاتر ثبت نشود و توسط ماموریت دارایی احراز  شود٬ موجب رد دفاتر خواهد بود.
  • اگر تمام یا قسمتی از یک فعالیت در حاشیه قید شود موجب رد دفاتر خواهدشد.
  • اگر تمام یا قسمتی از یک فعالیت بین سطر ها درج شود٬ دفاتر رد می شود.
  • پاک کردن بخشی از دفاتر به منظور سو‌‌ٔء استفاده٬ باعث رد دفاتر می شود.
  • اگر بخشی از دفاتر با جای سفید غیر معقول مواجه شود که مصداق سوء استفاده باشد٬ موجبات رد دفاتر قانونی را فراهم می کند. اما سفید بودن برای ثبت تراز افتتاحی٬ موجب رد دفاتر نمی شود. هم چنین سفید ماندن ذیل صفحات دفتر٬ در آخر هر روز یا هفته یا هر ماه به شرطی که اسناد دارای شماره ردیف باشند و قسمت سفید مانده٬ با خط بسته شود٬ موجب رد دفاتر نمی شود.
  • اگر حساب های نقدی و بانکی شما بستانکار شود٫ موجب رد دفاتر قانونی خواهد بود.
  • اگر تاخیر تحریر دفاتر روزنامه و کل بیش از حد مجاز باشد٬ موجب رد دفاتر می شود.
  • اگر رویداد های مالی به ترتیب وقوع به صورت اشتباه درج شود و در دفاتر همان سال مالی اصلاح نشود٬ موجب رد دفاتر خواهد بود.
  • عدم تسلیم یک یا چند دفتر قانونی شرکت حتی اگر سفید باشد٬ موجب رد دفاتر خواهد بود.
  • عدم انطباق مندرجات دفاتر قانونی شرکت با اطلاعات موجود در اتوماسیون مالی شرکت٬ موجب رد فاتر قانونی شرکت خواهد شد.
  • ثبت کلیه هزینه ها و درآمد های غیر واقعی در دفاتر به شرط احراز آن موجب رد دفاتر قانونی از سوی ماموران اداره مالیاتی خواهد بود.

پس از صدور سند کل٫ می توان گزارش دفاتر قانونی را استخراج کرد و بر  اساس ان٬ دفتر روزنامه تحریر شود. برای  این منظور از نرم افزرهای حسابداری٬ این سند را استخراج کنید. لازمه تهیه گزارشات قانونی دفاتر روزنامه و دفتر کل٫ سند کل است. سند کل٬ یک سند فرضی بوده که اطلاعات چند سند حسابداری برای یک بازه زمانی مشخص را تجمیع می کند و در فهرست اسناد حسابداری شرکت قابل مشاهده نخواهد بود.

پاسخ به سوالات متداول درباره دفاتر قانونی

آیا در صورت خراش دفاتر٬ دفتر رد می شود؟

بله.  هر خراشی  که سبب  مخدوش شدن بخش یا کل مندرجات در دفاتر شده و قابل احراز باشد موجبات رد دفاتر را فراهم می کند.  البته در صورتی که موجب عدم قبولی ممیز شود٬ می توان رای هیات سه نفره را نسبت به قبولی دفاتر دریافت کرد.

آیا در تحریر و تنظیم دفاتر قانونی٬ می توان مانده حساب ها را افتتاحیه سال جاری در نظر  گرفت؟

خیر. راه اصولی و صحیح این است که انتقال مانده حساب های دائمی در سال جدید باشد. اشتباه مانده حساب های بانکی سال قبل در صورت های مالی شرکت باید با سند معکوس اصلاح شود. اگر هزینه اشتباه بود٬ از سود و زیان برگشت زده و اگر مربوط به اشخاص بوده از همان شخص و یا بانک٬ بدهکار  کنید. این موارد باید در دوره مالی کنونی قید شود.

اگر مودی بداند که در صورت تحریر دفاتر٬ دفاترش رد می شود در تنظیم ترازنامه جه باید بکند؟

همه موارد خواسته شده در  اظهارنامه اهمیت داشته و میزان درامد با ذکر اطلاعات کارفرما منطبق بر مستندات مثبته باید ارائه شود و با گزارشات فصلی هم انطباق داشته باشد.

آیا در صورت درج تاریخ  اشتباه برای صدور سیستمی پلمپ دفاتر٫ می توان درخواست پلمپ دفاتر جدید کرد؟

ایرادی ندارد. اگر تاریخ تاسیس شما با تاریخ درخواست پلمپ دفاتر هم خوانی ندارد٬ از زمان تاریخ تاسیس شرکت/موسسه نسبت به ثبت رویدادهای مالی به تاریخ وقوع اقدام کنید. پیش از سال مالی می  بایست نسبت به درخواست دفاتر پلمپ اقدام کنید. یعنی دفاتر پلمپ سال ۱۳۹۸ باید تا ۲۹ اسفند ۱۳۹۷ درخواست شود.

اگر دفاتر قانونی گم شود یا به هر دلیلی در دسترس نباشد که به مامورین سازمان امور مالیاتی کشور تسلیم شود چه باید کرد؟

اگر از طریق مراجع قضایی اثبات کنید که گم شود و در دسترس نیست و گواهی دریافت کنید٬ تاخیر منظور نمی شود.

آیا ثبت عملیات مالی در دفاتر قانونی قبل از تاریخ پلمپ دفاتر برای ممیزی مالیات قابل قبول خواهد بود؟

خیر. موجبات رد دفاتر را فراهم می کند. مثلا اگر تاریخ پلمپ دفاتر قانونی شما ۱۰/ ۰۱/ ۹۷ بود و تاریخ شروع فعالیت شرکت / موسسه نیز ۴/ ۰۱/ ۹۷ باشد٬ ثبت عملیات مالی باید از تاریخ پلمپ باشد و در صورت درج قبل از دهم  فروردین ماه سبب رد دفاتر قانونی خواهد شد.

برای تنظیم صحیح دفاتر قانونی و پذیرش قطعی دقاتر توسط ممیزان٬ با کارشناسان ما تماس بگیرید.

————————————————————————————–

بیشتر بخوانید :

کلیه عملیات های مالی در شرکت های و بنگاههای اقتصادی بعد از تایید توسط مدیریت شرکت باید در محل مناسبی که قانون تعیین کرده است ثبت و نگهداری شود . قانون برای ثبت و نگهداری مراودات مالی شرکتها دفاتر قانونی را ارائه کرده و صاحبان بنگاههای اقتصادی موظف هستند رویدادهای مالی خود را فقط در این دفاتر ثبت نمایند .

دفاتر قانونی انواع مختلفی دارند و هر کدام برای امر به خصوصی مورد استفاده قرار می گیرند .دفاتر قانونی به صورت کلی به دو نوع  دفاتر رسمی و دفاتر غیر رسمی تقسیم میشوند .

دفاتر قانونی و رسمی

دفتر کل و دفتر روزنامه هر دو دفاتر رسمی و قانونی هستند

دفاتر غیر رسمی

دفتر معین جزو دفاتر قانونی بوده اما غیر رسمی می باشد .

در ابتدا به تعریف دفاتر رسمی و قانونی و نحوه استفاده از انها و کاراییشان می پردازیم و سپس به سراغ دفاتر غیر رسمی خواهیم رفت .

دفتر روزنامه

دفتر روزنامه دفتری است که ثبت تاریخ و روز رویدادهای مالی در آن اهمیت ویزه دارد . در واقع دفتر روزنامه دفتری است که کلیه رویدادهای مالی شرکت ها و موسسات اقتصادی به ترتیب تاریخ و شماره در ان ثبت میشود . در دفتر روزنامه جزییاتی از قبیل بدهکار ، بستانکار ، شماره سند ، شرح مختصر رویداد مالی نوشته میشود .دفتر روزنامه خودش بر دو نوع است :

دفتر روزنامه عمومی : تمامی معاملات و عملیات های مالی در آن ثبت میشود .

دفتر روزنامه اختصاصی : دفتری است که به تفکیک نوع معامله مورد استفاده قرار میگیرد . مثلا دفتر روزنامه برای عملیات های مالی خرید ، دفتر روزنامه برای عملیات های مالی فروش ، دفترروزنامه پرداخت های نقدی ، دفتر روزنامه دریافت های نقدی ، دفتر روزنامه پرداخت های غیر نقدی و چک ، دفتر روزنامه دریافت های غیر نقدی و چک و غیره

دفتر کل

دفتر کل دفتری است که تمام عملیات های مالی ثبت شده در دفتر روزنامه به ان منتقل میشود . دفتر کل این قابلیت را دارد که با توجه به نحوه نگارش آن شما میتوانید صورت های مالی و مانده حساب را از آن بدست آورید . برای هر حساب به طور جداگانه در دفتر کل یک صفحه وجود دارد و کلیه حساب های دفتر روزنامه باید تا پایان هر ماه و یا حداکثر پانزدهم ماه بعد به دفتر کل منتقل شود .در دفتر کل جزییاتی شامل شماره ، تاریخ ، بدهکار ، بستانکار ، مانده نوشته میشود . ستونی دیگری به نام تشخیص در دفتر کل وجود دارد که پس از ثبت اطلاعات بدهکار و بستکار در آن میتوانید با کسر این دو از هم مانده گرفته و در ستون تشخیص وضعیت نهایی بدهکاری و بستانکاری حساب مربوطه را مشخص کنید .

دفاتر قانونی چیست

دلایل الزام قانونی به داشتن دفتر روزنامه و دفتر کل

همانطور که اشاره گردید کلیه بنگاهها و شرکتها و موسسات اقتصادی باید دارای دفتر روزنامه و دفتر کل و دفتر معین باشند علت اصلی ان در واقع می تواند موارد ذیل باشد :

  • وضعیت هر یک از حسابها را به لحاظ بدهکاری و بستانکاری و مانده حسابها نشان می دهد.
  • یک سند رسمی برای کاهش اشتباهات حسابداری در خصوص عدم ثبت معاملات و رویدادهای مالی و یا ثبت تکراری آنها و چک کردن آنها بر اساس نیاز می باشد .
  • دفاتر قانونی روزنامه وکل کلیه جزییات مربوط به یک رویداد مالی اعم از تاریخ ، مقدار معامله ، بدهکاری و بستانکاری را نشان می دهند .
  • اطلاعات مالی را به ترتیب تاریخ طبقه بندی کرده و دسترسی های بعدی به آنها را راحت می کند.

دفتر معین

دفتر معین دفتری است که برای مجزا کردن حسابهای دفتر کل در صورت لزوم نگهداری میشود .انواع دفتر معین شامل : دفتر معین بانک ، دفتر معین بدهکاران ، دفتر معین بستانکاران و دفتر معین اموال . کار این دفاتر معین این است که گاهی نمیشود اطلاعات دقیق و جزیی حساب ها را از دفتر کل استخراج کرد برای همین با ثبت این حسابها در دفاتر معین این کار راحتر صورت میگیرد .

ثبت اطلاعات مالی و عملیات ها ی مربوط به ان باید با دقت و حفظ شرایط قانونی در این دفاتر صورت گیرد در غیر این صورت ممکن است توسط بازرسان مالیاتی مشمول جریمه گردد برای همین کلیه صاحبان مشاغل که ملزم به تهیه این دفاتر هستند می توانند در خصوص نحوه نگارش و نگهداری و تحویل این دفاتر به مراجع قانونی از موسسات خدمات حسابداری مشاوره بگیرند . موسسه خدمات مالی محاسبان تلاشگر خبره می تواند در این خصوص خدمات دقیق و حرفه ای را به مشتریان خود ارائه دهد .

 

 

0 پاسخ ها

دیدگاه خود را ثبت کنید

آیا می خواهید به بحث بپیوندید؟
در صورت تمایل از راهنمایی رایگان ما استفاده کنید!!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *