عواقب عدم عقد قرارداد با کارکنان برای کارفرما چیست ؟

,
عدم عقد قرارداد

عواقب عدم عقد قرارداد با پرسنل

در شرایط کنونی به دلیل خیل عظیم فارق التحصیلان در رشته های مختلف و محدودیتی که در بازار کسب و کار و فرصت های شغلی وجود دارد گروه زیادی از جویندگان کار ترجیح میدهند فقط شغلی داشته باشند حتی اگر قرارداد مشخص و معینی هم بین آنها و کارفرما بسته نشود .

از طرفی برخی کارفرمایان این شرایط یعنی عدم عقد قرارداد را به نفع خود دانسته و گمان میکنند امتناع از عقد قرارداد با پرسنل خود برای آنها این فرصت را فراهم می کند که در هر زمان و در هر شرایطی که خواستند با پرسنل قطع همکاری نمایند بدون اینکه از نظر قانونی مسئولتی متوجه آنها شود .

تنطیم و انعقاد قرارداد کار ازجمله خدمات حسابداری در محاسبان تلاشگر خبره

در حالی که اثبات رابطه همکاری بین کارگر و کارفرما فقط وابسته به قرارداد نبوده و ادعای کارگر و وجود شاهد و حتی فیش حقوقی می تواند این ادعا را ثابت کند و در ادامه به دلیل عدم عقد قرارداد ضررهای مالی فراوانی برای کارفرما داشته باشد . قرارداد همکاری بین کارگر و کارفرما بیش از اینکه مزیتی برای کارگر محسوب شود بیشتر یک اهرم حمایتی از کارفرما است که بتواند در شرایط مختلف از حقوق خود دفاع نماید .

عدم عقد قرارداد بین کارفرما و کارگر میتواند عواقب جبران ناپذیر مالی و حقوی برای کارفرما داشته باشد . در این مقاله به برخی از این مشکلات حقوقی و قانونی مربوط به عدم عقد قرارداد اشاره میشود . اولین مشکل قانونی که به دلیل عدم عقد قرارداد بین کارگر و کارفرما ایجاد میشود این است که عدم وجود قراردادی معین که تاریخ شروع و پایان همکاری را به طور دقیق مشخص کند به لحاظ قانونی به معنی همکاری دایم بوده و کارفرما به هیچ عنوان نمیتواند کارگر را اخراج نماید .

ضمن انکه وقتی قرارداد مشخصی بین طرفین وجود نداشته باشد که جزییات پرداختی ها را مشخص کند کارگر میتواند بعد از قطع همکاری هر گونه ادعایی را در مورد میزان پرداختی ها مطرح کرده و بر اساس آن طرح شکایت کند .

از ویژگی های متن قرارداد های کاری قید کردن کلیه جزییات پرداختی ها از جمله حقوق پایه ، نرخ اضافه کار ، مزایای قانونی از قبیل حق مسکن ، حق بدی آب و هوا ، حق اولاد و بسیاری جزییات دیگر است که بر اساس آن فیش حقوقی تنظیم و پرداختی ها به کارگر انجام میشود .

بر این اساس وقتی کلیه جزییات مشخص باشد و پرداختی ها کاملا بر آن منطبق باشد احتمال ادعاهای مالی توسط کارگر بعد یا در حین همکاری به میزان قابل توجهی کاهش می یابد .

مثلا اگر قراردادی بین طرفین منعقد نگردد یعنی عدم عقد قرارداد مبنای کار قرار گیرد کارگر می تواند ادعا کند تمام پرداختی های شرکت به من فقط حقوق پایه من بوده و سایر مزایا مثل اضافه کاری ، تعطیل کاری ، حق اولاد و ……پرداخت نشده است .

حتما بخوانید :

قرارداد کار موقت چیست ؟

مزایای استفاده از قرارداد کار موقت برای کارفرما چیست ؟

عدم عقد قرارداد احتمال باخت در دعواهای مالی و حقوقی بین کارگر و کارفرما

عدم عقد قرارداد احتمال باخت در دعواهای مالی و حقوقی بین کارگر و کارفرما را برای کارفرما افزایش می دهد . ضمن آنکه قرار گرفتن در پروسه ای که کارفرما مدارک اندکی برای اثبات حقانیت خود دارد هزینه های بسیاری از قبیل هزینه های وکیل و غیره را برای کارفرما ایجاد می کند .

موضوع دیگر موضع قضات در دعواهای حقوقی بین کارگر و کارفرما است . قضات عموما به سمت کارگران متمایل بوده و به دلیل آنکه آنها را قشر ضعیف جامعه می دانند در تصمیم گیری اگر کارفرما مدارک کافی برای اثبات ادعای خود نداشته باشد به نفع کارگر رای خواهند داد .

با توضیحات بالا کارفرمایان محترم برای حفظ حقوق خود و کارقگران بهتر است برای عقد قرارداد قانونی و دقیق بین خود و طرفی که به کار میگیرند و انجام امور حسابداری و خدمات اداری و پرسنلی خود حتما از مشاورانی خبره و متبحر کمک گرفته و به توصیه های آنها عمل کنند .

در بین تعداد زیادی از موسسات مالی و حسابداری ، موسسه خدمات مالی محاسبان تلاشگر خبره با در اختیار داشتن یک تیم خبره و متبحر به خوبی می تواند در زمینه امور مالی و اداری و حسابداری مشاوره های لازم را به کارفرمایان محترم ارائه کند .

93 پاسخ ها
    • منیژه
      منیژه می گوید:

      با سلام، عواقب کار برای کارفرمایان: طبق چه ماده و تبصره ای پرسنل میتوانند در صورت نبودن قرارداد هرگونه مبلغی را به عنوان پایه حقوق خود اعلام کنند!؟ مگر اثبات پایه حقوق به عهده ی پرسنل نمیباشد؟؟

      پاسخ
      • محاسبان تلاشگر خبره
        محاسبان تلاشگر خبره می گوید:

        با سلام
        در صورت عدم وجود قرارداد بین کارگر و کارفرما و شکایت کارگر به اداره کار قرارداد یکساله مبنای اداره کارقرار می گیرد و پرداختی طی ماه به عنوان حقوق و دستمزد پایه محاسبه می شود.
        اثبات پایه حقوق بر عهده کارگر می باشد اما برای اثبات این موضوع ارائه پرینت بانکی کفایت می کند . در این صورت واریزی ثابت ماهیانه شما بدون در نظر گرفتن آنکه برای چه موضوعی واریز شده مبنای حقوق و قرارداد درنظر گرفته خواهد شد.

        فرض کنید شما علاوه بر حقوق ماهیانه ۱ میلیون تومان ثابت به عنوان تنخواه به حساب کارگر واریز کرده باشید. در این صورت اگر بابت این موضوع سند و مدرکی نداشته باشید این واریزی به عنوان حقوق در نظر گرفته شده و براساس آن باید جریمه عدم پرداخت حق بیمه ، سنوات و عیدی پرداخت کنید.

        پاسخ
        • فرشاد
          فرشاد می گوید:

          سلام من نزدیک یک سال در یک معدن طلا به عنوان راننده برای یک پیمانکار مشغول به کارم حق بیمه رو شرکت واریز میکنه ولی حقوق رو خود پیمانکار قراردادی بین مانیست فقط شفاهی گفته هر ماه این مبلغ به شما تعلق میگیرد نه عیدی نه سنوات هیچی به من نداده حالا باید من از پیمانکار شکایت کنم یا از شرکت که بیمه رو واریز کرده

          پاسخ
    • حمزه
      حمزه می گوید:

      ایا با نداشتن قراداد کارفرما می تواند سنوات را پرداخت نکند اگر بیمه کارگر را پرداخت نکند کارگر چه اقدامی را باید انجام دهد

      پاسخ
      • حسین زمانی
        حسین زمانی می گوید:

        ماموران سازمان تامین اجتمایی هر از گاهی برای بررسی صحت و سقم قضیه به شرکتها مراجعه میکنند به نظر من بهترین زمان وقتی است که هنگام مراجعه آنها را در جریان قرار دهید

        پاسخ
  1. فربد
    فربد می گوید:

    با سلام
    من حدود هفت ساله که دریک شرکت بعنوان حسابدار مشغول بکارم و قبلا قرارداد یکساله با من می بستند ولی یکسال و چهار ماهه که با من قراردادی نبستند می خواستم بدانم که من الان بعنوان کارمند رسمی محسوب می شوم ؟ و درصورت عدم همکاری از طرف شرکت ، شرکت می بایستی کلیه حقوق قانونی بنده را تا پایان بازنشستگی پرداخت نماید ؟

    ممنونم از راهنمایی تون
    ارادتمند
    فربد

    پاسخ
    • محاسبان
      محاسبان می گوید:

      سلام فربد عزیز
      اگر اسم شما در لیست بیمه هر ماه رد می شود ، شما کارمند شرکت محسوب می شوید هرچند با شما قرارداد جدید منعقد نشده باشد و شرکت موظف است سنوات شما را از اولین روز قرارداد تا امروز برای شما محاسبه و پرداخت نماید

      اگر شرکت برای شما بیمه رد نکرده باشد ، واریز حقوق ماهیانه به حساب شما ، سند وجود رابطه کارگر و کارفرما است و شما علاوه بر دریافت حق و حقوق خود ، شرکت بخاطر رد نکردن بیمه شما جریمه می شود

      پاسخ
      • ناشناس
        ناشناس می گوید:

        سلام وقت بخیر،جواب سوالشونو کامل ندادین،لطفا دوباره سوال رو بخونین و اگه ممکنه کامل جواب بدین،ممنون

        پاسخ
  2. زیبا
    زیبا می گوید:

    سلام .بنده حدود ۲۱سال درقسمت اداری شرکتی کار میکردم امسال بخاطرحقوق کم کارفرما من را اخراج کرده سنوات من با ۴۵روز برای هرسال محاسبه می شود .من کارمند رسمی وبدون قرارداد هستم که مرتب بیمه من رد شده است .با تشکر

    پاسخ
  3. رحمت
    رحمت می گوید:

    باسلام
    بنده مدت ۵سال دریک شرکت پیمانکاری به عنوان امور اداری کار کردم خرداد ماه امسال قرارداد این شرکت به اتمام رسید و قرارداد به شرکت دیگری واگذار گردید متاسفانه این شرکت با بنده هیچ گونه قراردادی نبست ولی بیمه تامین اجتماعی من را رد کرد .اکنون مدت یک هفته است که به بهانه کم کاری من را اخراج کرده اند ایا راهی برای بازگشت به کار من وجود دارد
    باتشکر

    پاسخ
    • ناشناس
      ناشناس می گوید:

      اگر قرارداد شما به اتمام رسیده باشد راهی برای برگشت به کار نیست. کارفرما حق دارد که با کارگر قرارداد جدید منعقد کند یا نکند.

      پاسخ
  4. نازنين
    نازنين می گوید:

    سلام وقتتون بخير
    من دوساله تو ي شركت خصوصي كار ميكنم ك شركت ما توي شهرستان جزو شعبه شركت اصليه و تو قراردادم ذكر شده ك با توجه ب عنوان شغلي وظايف محوله رو بايد انجام بدم ولي مديرم ازم خواست ك كار بازاريابي تلفني رو انجام بدم ك به هيچ عنوان جز شرح وظايف من نيست و در نهايت ب مدير بالاتر گزارش شد ك بازم ازم خواستن انجام بدم و من زير بار نرفتم و تهديد به اخراج شدم
    واقعا ميتونن منو اخراج كنن يا فقط براي ترسوندن بوده
    و اينكه يكي ديگه از همكارام گفت ك قراره باهات يماهه قرارداد ببندن و در نهايت بدون اينكه بهت اطلاع بدن ديگه باهات قرار نميبندن و اينجور چيزي امكان داره يا فقط ترسوندن من بوده؟؟؟

    پاسخ
    • کارفرمای بیچاره
      کارفرمای بیچاره می گوید:

      مگه کارفرمای بدبخت چی خواسته ازت؟؟؟ اسم اینکاری که انجام میدید خانم محترم باج گیریه به خدا حرومه!!!
      وظایف محوله همین میشه دیگه

      پاسخ
      • فرهاد
        فرهاد می گوید:

        تو هم یکی دیگه از کارقرماهای سودجو حق خور هستی مگه این خانم رو می شناسی؟ یه منشی استخدام می کنن با حداقل حقوق وزارت کار بعد می فرستنش بیرون برای نقد چک و از یه طرف هم چایی بردن و اوردن و شستن ظروف حالا کار تایپ و ارسال فکس و جوابگویی تلفنی بماند منشی تجصیل دار و آبدارچی نیست ولی این حرفها تو گوش کارفرمای سود جوی ایرانی نمی ره که نمی ره

        پاسخ
  5. مبین 85
    مبین 85 می گوید:

    سلام در شرکتی ۱۰ ساله کار پرسشگری بیرون از شرکت انجام میدهم وهیچگونه حق کار سخت بیمه و سنوات و عیدی ندارم و حتی قرارداد هم ندارم من باید چکار کنم خواهشا راهنمایی کنید

    پاسخ
  6. سمیرا
    سمیرا می گوید:

    سلام
    من چهار سال در مهد کار کردم و الان میخواهم سنوات خودم را دریافت کنم متاسفانه کارفرما سنواتی به من پرداخت نمیکند.
    کارفرما هر سال از ما امضا میگرفتن که تمام حق و حقوق خود را دریافت کردیم و ما هم امضا کردیم البته از سر اجبار امضا کردیم ایا میتواند سنوات من را بخاطر همین برگه پرداخت نکند .

    پاسخ
    • محاسبان تلاشگر خبره
      محاسبان تلاشگر خبره می گوید:

      خب وقتی امضا کردید یعنی قبول کردید که حق و حقوق خود را گرفته اید. چرا برگه ای را امضا می کنید که قبول ندارید؟؟

      پاسخ
      • محمدرضا
        محمدرضا می گوید:

        باعرض سلام
        اینجانب ۳سال بعنوان یک حسابدار در یک شرکت کار کردم از اردیبهشت ماه۹۹بعلت کرونا شرکت تعطیل شد
        از ابتدا با من هیچگونه قراردادی نداشتند
        کلیه حقوق و سنواتم و دریافت کردم.
        می خوام بدونم من بعلت نداشتن قرارداد کارمند رسمی شرکت نبودم می تونند اخراجم کنند؟

        پاسخ
  7. محمدرضا نیازی
    محمدرضا نیازی می گوید:

    سلام و خسته نباشید
    بنده به مدت ۱۸ ماه به عنوان سرویسکار آسانسور در یک شرکت ثبت شده مشغول بودم
    ضمن اینکه قراردادی با بنده عقد نشده بیمه هم نداشتم و تا مدتی حتی حقوق زیر مبلغ وزارت کار دریافت میکردم
    آیا راهی برای شکایت و گرفتن حقم وجود داره؟

    پاسخ
    • محاسبان تلاشگر خبره
      محاسبان تلاشگر خبره می گوید:

      اگر بیمه برای شما رد نشده و قراردادی ندارید و راهی برای وجود رابطه کارگر کارفرمایی نداشته باشید امکان شکایت ندارید

      پاسخ
  8. سلما محجوب
    سلما محجوب می گوید:

    سلام
    من بد از ۴سال بیمه شدم که ۵ماه از روش میگذره
    منتها ۲۰ روز پیش با مدیر داخلی دعوام شد و بابت شدت دعوا من محیطو ترک کردم و هیچ کدوم از مدیران پیگیر نشدند
    ایا باید به عنوان اخراج از محیط کار شکایتمو پیش ببرم ؟ و اینکه اگر آنها در مقابل شکایتم بازگشت به محل کار رو اعلام کنند و من تمایل نداشته باشم ، نمیتونم حق و حقوقم مثل بیمه بیکاری رو بگیرم؟
    البته با اثبات سالهای قبل که بیمه نشدم فکر میکنم بهم بیمه بیکاری تعلق بگیرد

    پاسخ
    • ناشناس
      ناشناس می گوید:

      اگر شما محیط کار را ترک کرده اید و ترک کار شما به اداره کار اعلام شده باشد حق بازگشت برای شما وجود ندارد. اما می توانید بابت چند ماهی که بیمه برای شما رد شده تقاضای سنوات و عیدی بکنید

      پاسخ
  9. آرش
    آرش می گوید:

    سلام من بمدت ۳سال در یک شرکت تولیدی بدون هیچ قرار دادای بعنوان مدیر مالی کارکرده ام که کلیه حقوق و مزایای توافقی خود را دریافت کرده ام ولی کارفرما بدون هیچ دلیل موجهی من رو اخراج و یکی دیگه رو جایگزین بنده کرده می تونم از ش شکایت کنم . لطفا راهنماییم کنین . ممنون

    پاسخ
  10. رضا
    رضا می گوید:

    سلام من ۱۶روزتوی یه شرکت بدون قرداد کار کردم الان شش ماه از این قضیه میگذره و هنوز هیچ حقوقی نتونستم بگیر چکار باید کنم؟

    پاسخ
    • پیام
      پیام می گوید:

      سلام من ۸ ساله دارم کار میکنم حقمم خورده کارفرما الا شکایت کردم اومده اونم شکایت کرده که تو بهم خسارت زدی ولی منم قرار دادی نبستم و کارمم درست انجام داد مهندس و همه هم تعید کردن الا میتونه کاری کنه خواهش کمکم کنید

      پاسخ
  11. فاطمه
    فاطمه می گوید:

    با سلام و عرض ادب
    بنده یک دبیرستان دخترانه دارم که با مدرس شیمی ام به مشکل خوردم و به ادامه کار با ایشوت خاتمه دادم. آیا ایشون اگه شکایت کنن ، میتونه مشگل برای من بوجود بیاره؟
    یا باید ایشون را تا پایان سال تحصیلی تحمل کنم؟؟
    نه اولیا و نه دانش آموزان از اخلاق ایشون رضایت ندارند.
    لطفا راهنمایی کنین

    پاسخ
  12. محمد
    محمد می گوید:

    سلام وقت بخیر من یک سوالی داشتم من دو سال در یک شرکتی مشغول به کار بودم و بعد از دو سال منو انتقال دادن به یک شرکت دیگه برای کارهای حسابداری که چهار ماه بیمه من پرداخت نشد بعد چهارماه بیمه خویش فرما توسط شرکت دارم میشم بعد ده ماه کار یک قراردادی آوردن من امضا کنم که هیچ حقوق و مزایایی درش قید نشده و میگن ما یه برج عیدی میدیم که من قراردادو امضا نکردم اعتراض کردم که گفتن تا پایان سال ۹۷ باش از سال ۹۸ نیا آیا کارفرما میتونه همچین کاری کنه هم ۴ ماه بیمه من عقب افتاده هم دارم بیمه خویش فرما رد میکنم که نسبت به پایه حقوقم پایینه هم الان قراردادی دادن که اجباره هیچ مزایایی نداره تهدید به اخراجم شدم لطفا راهنمایی بفرمایید که من چکار کنم ممنون

    پاسخ
  13. علي
    علي می گوید:

    باسلام
    بنده مشغول فروش محصولات آرايشي وبهداشتي هستم وفروشمون توسط بازارياب فقط بصورت پورسانت انجام ميشه وبازارياب ماهيانه مبلغي بين٢تا٥ميايون تومان دريافت كرده دوماه پيش يكي ازبازاريابها ازادامه همكاري منصرف شد وحالا از اداره كارشكايت كرده .لطفاً بنده راهنمايي بفرماييد.باتشكر

    پاسخ
  14. مهدی رادفرد
    مهدی رادفرد می گوید:

    سلام و عرض ادب
    بنده مدت یک ماه تحت عنوان حسابرس که ۱۵ سال سابقه کار هم داشته ام در موسسه حسابرسی اطمینان فرد مشغول به کار شده لیکن بدون دلیل بی عقد قرارداد و بیمه عذر بنده را خواسته و ریالی پرداخت ننموده اند و متاسفانه این موسسه با فریب پرسنل و به اسم کاراموز از بیمه نمودن افراد و عقد قرارداد امتناع ورزیده و از کارمندان بیگاری کشیده و با زرنگی تمام حتی برای واریز مبالغ بسیار ناچیز ان هم تحت عنوان کاراموز ( علیرغم قراردادهای میلیونی و انجام کامل کار توسط پرسنل به ظاهر کاراموز ) از طریق کارت منشی شرکت هیچ ردی از کارکرد نمیگذارد بنده را نیز با وجود سابقه زیاد قرارداد نبسته و بیکار نمود و مجدد فرد با تجربه دیگری را با همین ترفند به کار گمارده و به بنده بعد از ۱۵ سال کار حرفه ای میخواهد ۳۰۰ هزار تومان دهد ان هم بعد از یکماه هنوز پرداخت ننموده بنده نه به خاطر پول و کارکرد خود بلکه به خاطر سواستفاده این موسسه میخاهم شکایت نمایم لطفا راهنمایی بفرمایید

    پاسخ
  15. سوگند
    سوگند می گوید:

    سلام برادر بنده ۴سال در شهرداری با حقوق ۸۰۰ تومن ۸۵۰ تومن کار کرد مجبوری و بعدش شکایت کرداز دهیاری روستا و شوراها واونها حقوق دوتفر کارگر را بحساب داداش من میریختن نصفشو این بده ب اون کارگره بیمه هم نکرده بودن چون دهیاری و شورا پارتی داشتن در اداره کار کلا ۲تومن بهشون دادن سرو تهشو بهم اوردن ینی هیچی ب هیچی ماهم کسی نداریم ک پیگیر باشه پارتی نداریم سر داداشم بی کلاه موند ن بیمه دادن ن حقوق ادره کاری دادن مسخره بازیه کو عدالت کجاس

    پاسخ
  16. سارا
    سارا می گوید:

    با سلام و خسته نباشید
    بنده ب عنوان مدعو کمیسیون ب مدت ۱۵ ماه مشغول ب کار هستم. با توجه ب این ک ن قراردادی با بنده بسته شده . بنده علاوه بر کاری ک باید انجام دهم بیشتر کارهای ان واحد نیز انجام داده بدون اینکه حقوقی ب بنده داده شد. فقظ و فقظ در اردبیهشت امسال مبلغ ناچیزی واریز کرده اند. و بیمه ای برای بنده رد نکردن. و بنده مثل تمام کارکنان انجا مشغول ب کارم . آیا بنده می توانم برای گرفتن حق خود اقدامی انجام دهم

    با تشکر

    پاسخ
  17. محمدرضا
    محمدرضا می گوید:

    با سلام و احترام
    اگر در سازمانی ۶ سال متوالی به صورت قرارداد معین (هر سال ابتدای سال قرارداد ببندید) کار کرده باشید، آیا آن سازمان می تواند بدون دلیل برای سال هفتم با شما قرارداد نبندد؟
    اینکه در قرارداد معین ؛ مدت برای یک سال معین می شود و سازمان تعهدی برای استخدام رسمی ندارد را می دانم، اینکه کسی عمر و جوانی و تخصص خود را برای سازمانی بگذارد و سایر فرصت های استخدام را به دلیل سن و سالی که در این سازمان گذرانده در جایی دیگر نمی تواند استخدام شود ، می تواند ملاکی برای مراجعه صالحه قضایی باشد تا سازمان را مکلف به عقد قرارداد سال هفتم کند؟ به ویژه که تا انتهای سال ششم هم به مستخدم هیچ اطلاعی نداده باشند.
    با تشکر

    پاسخ
  18. بابک
    بابک می گوید:

    سلام من بصورت تلفنی مبلغی رو توافق کردم و سر کار رفتم ۲۵ روز کار ۵ روز اف حال ميخواستم بدونم با توجه به روزی ده ساعت کار اضافه کاری عیدی و سنوات چطوری بمن تعلق میگیرد با سپاس

    پاسخ
  19. ناشناس
    ناشناس می گوید:

    سلام هدود ۱۵سال است در یک گاوداری کار می کنم بدون بیمه در این مدت چند بار بخاطر بیمه دو ما ه رفتم جای دیگه که بیمه ریختم به حساب حالا کارفرما میگه برو چون خودش میکه دستت به جای نمی رسد برو شگایت کن ولی من شاهد خیلی دارم چهارتا فرزندههم دارم لطفن به خاطر خدا راهنمای کنید تشک

    پاسخ
  20. محمدرضااسلامی
    محمدرضااسلامی می گوید:

    با سلام
    کارکردن بدون قرارداد باشرکتی که دولتی باشد آیا شخص کارمند آن شرکت محسوب می شود

    پاسخ
  21. محمدرضااسلامی
    محمدرضااسلامی می گوید:

    باسلام
    حدود ۱۶ ماه برای شرکت دولتی بدون قراردادکارکردم آیا بعد از طرح شکایت کارمند ان شرکت محسوب می شوم

    پاسخ
  22. فاطمه مرادی
    فاطمه مرادی می گوید:

    سلام
    بنده سه سال و هفت ماه درمطب پزشک منشی بودم چهار ماه آخر با پول خودم با کد نطب بیمه ریختم در این مدت قرار داد نداشتم روز اخر دکتر برگه قرار داد که متنش پر نشده بود جلوم گذاشت گفت بنویس حقوق و مزایامو تا آخر ۹۷ گرفتم منم از همه جا بی خبر نوشتم و امضا کردن بعد بلافاصله ایشان منو اخراج کردن در ضمن من بابت آموزش دارو با شرکتهای دیگه قرار داد داشتم و با اجازه ی دکتر تو مطب آموزش میدادم تو این مدت غیر از حقوق و عیدی چیزی نگرفتم ساعت کاریم چهارو نیم تا تقریبا نه و نیم بوده حقوقمو نقدی میگرفتم الا ن بابت بیمه و تمام حقوق لز دست رفتم شکایت کردم سوالم اینه آیا قرار دادیکه بابت آموزش داشتم مانع از رسیدنم به حقم میشه هیج شاهدی جز همکارام که منو تو این سالها دیدن ندارم چه طور میتونم به حقم برسم ممنون

    پاسخ
    • کامران
      کامران می گوید:

      ۱٫ داشتن قرارداد آموزش
      ۲٫ واریز حق بیمه با حساب شخصی خودتون
      ۳٫ امضای تسویه حساب
      کارفرمای نامرد ولی باهوشی داشتید

      پاسخ
  23. رضا
    رضا می گوید:

    با سلام من کارفرمای نانوایی هستم ۳کارگردارم که به صورت روزمزدبه آنهامزدمیدهم اگر بخواهم باانهاقراردادبنویسم باید چه شرایطی درقرادادبنویسم که اداره کارقبول کندمتاسفانه کارگران شکایتی شده وحتی به مدت محدودهم که کارکنندوتمام حق وحقوقشان راهم اگرگرفته باشندبه اداره کارمیروندوبازهم متاسفانه اداره کارطرفشان رامیگیردوکارفرماراجریمه میکند.باتشکر

    پاسخ
  24. رحیم رنجبر
    رحیم رنجبر می گوید:

    سلام من ۳سال دریک شرکت خصوصی کارکردم طی این سه سال بیمه نشدم ولی مبلغ بیمه بحسابم واریزمیشده ولی حق اولادومسکن و…نمیدادند!حالابعدازسه سال ونیم اخراجم کردندبه اداره کارمراجعه کردم بهم گفتندچون قراردادکاری نداری بازگشت به کارامکان نداره وحقوق هشت ساعت کارهم شرکت به شماداده!وشماهیچ گونه حقی ندارید!الان مانده ام چکارکنم!!!رنجبرازجهرم

    پاسخ
  25. آرزو
    آرزو می گوید:

    باسلام.من یک سال و نیم با یک خانم در ارایشگاه کار میکردم .دراین چند ماه اخیر اخلاق این خانم خیلی بد بود و طاقتم تموم شد و این ماه بعد ۱۵ روز کاری اومدم بیرون و دیگه نمیخوام باهاش کار کنم ولی میگه پولتو نمیدم میشه راهنمایی کنید چه جوری پولمو بگیرم ممنون.بیمه هم نبود قرداد هم نداشتیم.

    پاسخ
  26. عماد ولی زاده
    عماد ولی زاده می گوید:

    سلام وقت بخیر
    من بیش از ده سالی است در شرکت آسانسوری مشغول بکار هستم تمام حق حقوق پرسنل را به موقع پرداخت میکند ولی عقد قراراردا را با گذشت بیش از یک ماه جهت امضا به همکاران میدهد . سوال اینجاست اگر در این مدت که بدون قرار داد کار میکند حادثه جانی برای کارگر بی افتد چه کسی مفصر میباشد .
    ممنون از راهنمایی

    پاسخ
  27. توحید محمدی
    توحید محمدی می گوید:

    با عرض سلام.اگر کارگرانی در یک کارگاه بدون مجوز قانونی کار کنند و بعد از چند سال کار از طرف کارفرما اخراج شوند درحالی ک در تمام این سالها حق بیمه دریافت نکردند و از کوچکترین مزایا مانند عیدانه و … بی بهره بوده اند و البته با حقوق خیلی کمتر از حقوق تعیین شده توسط وزارت کار کار کرده اند.ایا در صورت اعتراض به این شرایط به اداره قانون کار مراجعه کنند میتوانند از قوانین وزارت کار بهره مند شوند؟؟؟

    پاسخ
  28. میلاد قاسم زاده
    میلاد قاسم زاده می گوید:

    سلام نامه حکم استخدامی از تامین اجتماعی سال ۹۵داشتم حکم من رو قبول نکردن دیوان نیز شکایت کردم گفتن مدارک کافی نداری در صورتی که نامه گزینش تهران را داشتم اگه میتونید راهنمایی کنید

    پاسخ
    • حبیب
      حبیب می گوید:

      باعرض سلام وادب وقت بخیر من با قراردادی۶ماهه شروع بکار کردم با گذشت ۳ماه از تاریخ اتمام کارم بیمه ام رد نکردن به بهانه واهی هی امروز فردا این ماه کردن ۱ماه مونده بود ب تاریخ اتمام قرار داد باشون استعفا نوشتم ولی هربار به دلایلی سرباز زدن وتنها پیام اشون دارم کلاسهای اموزشی ک بما گفتن تشویقی هتل هستن پیامهای ک درگروه کار میفرستادن هستن الان دوماه حقوقم نمیدن بیمه ام اصن رد نکردن یکماهم هس ک امروز فردا میکنن میریم حسابداری زنگ میزنن ب ۱۱۰ ک اخلالگر هستن اصن نمیدونم چکارکنم ن تنها من چن پرسنل قبیلم همین کارو کردن اخرش فقط مدارک میدن حقو حساب نمیدن لطفا راهنمایی کنید

      پاسخ
  29. پریسا
    پریسا می گوید:

    سلام برادر عزیز, شرایط من هم بسیار شبیه شماست البته وخیم تر که تهدید به مرگ شدم,امیدوارم مشکلتون حل بشه….,

    پاسخ
  30. سعید
    سعید می گوید:

    باسلام بندحدود۲۱سال دریک کارگاه کارکردم ۴سال بیمه ریختن ومابقی راقرارکردن بیمه نداریم روزانه حدود۱۰ساعت کاری داشتم بدون تعطیلی حقوقم نصف اداره کارایاشکایت کنم به حقم میرسم یانه

    پاسخ
  31. براتی
    براتی می گوید:

    سلام خسته نباشید.؟من حدود یک ماه پیش یک کار حسابداری قبول کردم مال سالن کاشت ناخن اول به من گفتن حسابها مشخصه و کاری نداره و بحث قیمت هم شد هر چی که دوستمون بگه بعد حین کار مشخص شد که این کار خیلی بهم ریخته و شلوغه و زمان زیاد میاد و این وسط پول که اونا در نظر گرفته بودن خیلی کم بود و ما به نتیجه نرسیدیم و منم تمام کارهایی که انجام دادم روی فلش بود که تحویل ندادم با این شرایط میتونن از من شکایت کنن. چون گفتن میخوان اعلام سرقت از سیستم بکنن میشه لطفا راهنمایی کنین

    پاسخ
  32. هادی
    هادی می گوید:

    سلام . با توجه به عدم اعلام حقوق سال ۹۹ برای پرسنل شرکت ، آیا میشود با عدد سال قبل قرارداد امضا کرد و بعد از اعلام مبلغ افزایش را الحاقیه کرد یا باید برای انعقاد قرارداد جدید منتظر اعلام دولت برای افزایش حقوق بود؟

    پاسخ
    • بنیامین حیدری
      بنیامین حیدری می گوید:

      سلام من تقریبآ برج۳وارد یک کارگاه شدم حدود ۴ماه کار کردم کارگاه تعطیل شد تا ۱۵روز پیش به زنگ زدن گفتن بزن سرکار من رفتم بعد از ۱۲ روز کار کردن منو اخراج کردن توجه داشته باشید که هیچ قراردادی با بنده بسته نشده ولی در شروع کار یک قرارداد ۳یا ۲ماهه امضا کردم .الان با توجه به وضعیت موجود کرونا.
      لطف کنید راهنمایی کنید

      پاسخ
  33. برهان
    برهان می گوید:

    سلام خسته نباشید
    من حدود یک سال در یک شرکت کار کردم ولی ۹ فروردین سال ۱۳۹۹ به من زنگ زدند گفتند ما نمیخواهیم با شما کار کنیم بنظر شما من میتونم از شرکت شکایت کنم؟
    قرارداد هم ندارم ولی بیمه رد شده برای من

    پاسخ
  34. طهرانی
    طهرانی می گوید:

    وقت بخیر
    اگر سنوات هر ساله پرداخت شود، آیا کارگر یا کارمند میتواند درخواست مابه التفاوت سنوات قبل تا آخرین سال را مطالبه نماید؟
    اگر کارفرما اعلام ورشکستگی نماید، میتواند سنوات و حق و حقوق کارمند یا کارگر خود را پرداخت نکند؟

    پاسخ
  35. احمد تاجیک
    احمد تاجیک می گوید:

    بنده ۲۷سال کارمند رسمی استانداری هستم درابتدای سال ورود به اداره یعنی سال۷۱دراداره شروع بکارکردم ولی قراردادی با من منعقد نشد چراکه مراحل استخدام رسمی آزمایشی ام درجریان بودویکسال طول کشید واز طرفی هرماه مبلغی تحت عنوان الحساب پرداخت میشدولی اینکه آیا بیمه مرا به اداره بیمه پرداخت کرده اندیا نه اطلاعی ندارم.وکلیه سوابق که درقسمت های مختلف کارکرده ام راهم دارم.خواهشمنداست راهنمایی فرمایید آیا می توانم درخواست یک سال محاسبه آن رااز اداره داشته باشم.ممنون وسپاسگزارم

    پاسخ
  36. يميه
    يميه می گوید:

    سلام من مدت ١٠ سال در يك شركت حسابدار بودم ولى سوم ارديبهشت ماه امسال به خاطر رفتار نامناسب مديرمون ترك كار كردم و بدون اطلاع بهشون با يكى از همكارانم ترك كار كرديم در اين ١٠ سال هيچ قرار داد كارى نداشتيم آيا ايشون ميتونه از ما شكايت كنه بابت ترك كار بدون اطلاع؟

    پاسخ
  37. علیرضا کیائی
    علیرضا کیائی می گوید:

    سلام من از سال ۱۳۷۵ در یک شرکت مشغول به کار هستم اما از اول فروردین امسال که الان داریم به اخر اردیبهشت نزدیک میشیم هنوز قراردادی با من بسته نشده و احتمال زیاد اخر اردیبهشت با من قطع همکاری کنن ایا اینکه من الان دوماه بدون قرارداد دارم کار میکنم چه تبعاتی میتونه داشته باشه و اینکه اخر اردیبهشت قرارداد بدن امضاء کنم دوماهه یعنی از اول فروردین تا اخر اردیبهشت بعد بگن خوش اومدی من امضاء کنم یا نه. ممنون

    پاسخ
  38. Reza
    Reza می گوید:

    سلام من به مدت ۲ سال هست که در محلی به عنوان نگهبان مشغول به کار هستم و در طی این دو سال پاداش عیدی ثنوات و بیمه رو برای من رد نکردن وحتی حقوق رو به صورت کامل دریافت نکردم ۹ ساعت شیفت کاریه من بوده و بدون مرخصی ایندو سال رو کار کردم ممنون میشم راهنمایم کنید

    پاسخ
  39. شهریار
    شهریار می گوید:

    با سلام
    من یک سوال داشتم
    من استفا دادم در حاای که قراردادی نداشتم و یک ماه کار کردم و حقوقی بهم ندادن گفتن تا کارها انجام نشه پول نمیدیم و من گفتم وقتم مهم هست پول نمیخوام
    اونها هم گفتن پس تسویه انجام نخواهد شد

    سوالم اینه کارفرما میتونه ادعایی داشته باشه کارمند مقصر چیزی بدونه؟

    پاسخ
  40. محمدرضا
    محمدرضا می گوید:

    باعرض سلام
    اینجانب ۳سال بعنوان یک حسابدار در یک شرکت کار کردم از اردیبهشت ماه۹۹بعلت کرونا شرکت تعطیل شد
    از ابتدا با من هیچگونه قراردادی نداشتند
    کلیه حقوق و سنواتم و دریافت کردم.
    می خوام بدونم من بعلت نداشتن قرارداد کارمند رسمی شرکت نبودم می تونند اخراجم کنند؟

    پاسخ
  41. محمد
    محمد می گوید:

    سلام .بنده یه قراردادآزمایشی به مدت ۳ماه بستم .بعداز دوهفته کاری قطع همکاری با کارفرما به صورت شفاهی داشتیم .ازبنده یه سفته ۵۰ تومن داری .میتونه سفته های من به اجرا بزاره به خاطر قطع همکاری .

    پاسخ
  42. همدمی
    همدمی می گوید:

    سلام کارمندی که قرار داد یکساله داره و ۲۹ / ۱۲ اتمام قراردادهست و پایان روز کاری ۲۷ /۱۲ بوده بعد از ساعت کاری برای کارتابل ایشان پیام فرستادن که درسال جدید به شما نیاز نداریم ایا ایشان سال جدید نمیتونن برن سرکار
    باهیچ کدام از کارمندان قرار برای سال جدید هنوز بسته نشده
    به نظر شما میتونه شکایت کنه دوباره باهاش قرارداد ببندن؟

    پاسخ
  43. علی
    علی می گوید:

    سلام من ۳۲ماه داخل یه رستوران به عنوان کارگر فنی کارکردن و بدون دلیل اخراج شدم وهیچ گونه قراردادی بسته نشده و بن کارگری حق مسکن حق اولاد به من داده نشده سنوات وعیدی من هم با حداقل حقوق حساب شده و تمام بیمه های من با حداقل حقوق رد شده الان شکایت کردم آیا به نتیجه خواهد رسید

    پاسخ
  44. علی
    علی می گوید:

    سلام بنده ۳سال مشغول به کار در رستورانی بوده ام که بدون دلیل اخراج شده‌ام وهیج گونه قراردادی نداشتم شکایت کردم بنده سوالم اینه آیا زمان بسیاری میخواد تا بنده به حقم برسم

    پاسخ
    • محاسبان
      محاسبان می گوید:

      سلام علی عزیز

      طبق قانون اداره کار شما باید بتوانید رابطه استخدامی خود را با کارفرما ثابت کنید. اثبات وجود رابطه کارگر و کارفرمایی از یکی راههای زیر امکان پذیر است:
      شما را بیمه کرده باشد.
      قرارداد کار منعقد شده باشد
      یا ماهیانه حقوق به حساب شما واریز شود.

      اگر برای یکی از این موارد مستنداتی دارید می توانید با مراجعه به اداره کار شکایت تنظیم کنید

      پاسخ
  45. علی
    علی می گوید:

    تورا خدا جواب سوالات را بدید ما اگه پول داشتیم می‌رفتیم وکیل می‌گرفتیم شما یه کمکی بکنید

    پاسخ
  46. كيان
    كيان می گوید:

    سلام من در مطب دندانپزشكي مشغول به كار بودم بعد ٨ ماه بعلت دستمزد و حقوق پايين تصميم به قطع همكاري و پيدا كردن كار جديد شدم بعد پيدا كردن و اطلاع به كارفرما ،اون من رو تهديد به شكايت و جريمه كرده در صورت ترك كار در صورتي كه با من اصلا در فاصله اين ١سال نه قراردادي بسته بودن و فقط بيمه من واريز ميشده،ميخواستم ببينم در صورت ترك كار ميتونن از من شكايت كنن؟؟؟با سپاس

    پاسخ
    • محاسبان
      محاسبان می گوید:

      سلام کیان عزیز

      با توجه به مواردی که مطرح کردید، کارفرما امکان شکایت از شما بابت ترک کار را ندارد.
      درصورتی که ترک کار شما منجر به خسارت بر کارفرما شود شکایت علیه شما منوط به انعقاد قرارداد با شماست که توافق در این خصوص در آن قرارداد مورد توافق طرفین قرار گرفته باشد.

      واریز بیمه توسط کارفرما وجود رابطه کارگر و کارفرما را اثبات می کند اما چون قرارداد ندارید ، ملاک قوانین اداره کار در این خصوص قرار می گیرد.

      درصورت اثبات ترک کار کارگر توسط کارفرما ، طبق بخشنامه شماره ۲۵۱۳۸ مورخ ۱۶/۳/۱۳۹۰ وزارت کار و امور اجتماعی ، چنانچه کارگر دارای قرارداد کار مدت موقت باشد و مبادرت به ترک کار نماید، در صورتی که مزایای پایان کار قراردادهای سابق را در هنگام اتمام هر قرارداد دریافت نموده باشد یا آن مزایا به حساب او منظور شده باشد، صرفاً مزایای پایان کار آخرین قرارداد به وی تعلق نمی گیرد، لیکن چنانچه قراردادهای قبلی با کارگر تسویه حساب نشده باشد، مستحق مزایای پایان کار کل مدت کارکرد خود نخواهد بود.

      پاسخ
  47. بنده خدا
    بنده خدا می گوید:

    سلام.من ۱۱سال داخل کارخانه ای کار میکنم تاالان مشکلی نداشتم اما حالادوماهه قراردادی ندارم حقوق این دوماهه راهم گرفتم چکارکنم.
    خواهشاراهنمایی…؟

    پاسخ
  48. امید زمانی
    امید زمانی می گوید:

    حسابدار شرکت فلزان شیراز با همکاری کارفرما حق و حقوق کارگر را پایمال می‌کنند وبرای خودشان مقررات و بندهای حق وحقوق می‌گویند و می‌سازند و به کارگر می‌گویند و حق کارگر را میخو رنند

    پاسخ
  49. فرشاد
    فرشاد می گوید:

    سلام من نزدیک یک سال در یک معدن طلا به عنوان راننده برای یک پیمانکار مشغول به کارم حق بیمه رو شرکت واریز میکنه ولی حقوق رو خود پیمانکار قراردادی بین مانیست فقط شفاهی گفته هر ماه این مبلغ به شما تعلق میگیرد نه عیدی نه سنوات هیچی به من نداده حالا باید من از پیمانکار شکایت کنم یا از شرکت که بیمه رو واریز کرده

    پاسخ
  50. فرشاد
    فرشاد می گوید:

    من حدود یک سال در یک معدن برای پیمانکار به عنوان راننده مشغول کار هستم مبلغ بیمه رو شرکت پرداخت میکنه ولی حقوقمو خود پیمانکار واریز میکنه وهیچ قرار دادی بین ما وجود نداره حقوقی که شرکت برای راننده در نظر گرفته این اقا نصف ان را به من میده نه عیدی نه مزایا هیچی حال میخوام از این شغل بیام بیرون راهنمای کنین تا زمان پیدا کردن کار شامل بیمه بیکاری میشم یا نه ممنون

    پاسخ
  51. علی
    علی می گوید:

    باسلام و خسته نباشید
    من به مدت سه سال هست که با یه شرکت پیمانکاری تو قسمت تعمیرات کار میکنم و کارفرما هم شرکت نفت هست و از اول برج ۲ هیچ قراردادی با ما نبستن و الان ک برج ۶هست دوتا قراداد گذاشته جلوی ما و یکی از برج ۲ تا ۴ و دیگری از ۵تا ۱۲
    بیمه برام رد کرده و حقوق هم به حساب ما واریز شده و ما بعلت امضا نکردن به محل کار از طرف شرکت پیمانکاری ممانعت به عمل اومده آیا این سندی میشود ک من برم اداره کار شکایت کنم
    و میتونم چ مزایایی از این شرکت دریافت کنم ؟
    آیا شرکت می‌تونه من رو اخراج کنه؟
    طبق گفته های خودتون تو کامنت ها خوندم ک اگه قراداد نداشتم یعنی نفر رسمی شرکت به حساب میام با این شرایط من رسمی شرکت پیمانکاری حساب میشم یا رسمی کارفرما که شرکت نفت هست؟؟

    پاسخ
  52. بهبود
    بهبود می گوید:

    من سه ماهه بایک شرک خصوصی کار میکنم الان تو پاییزوزمستان منو بیرون اداخته درحالیکه بامن قرداد داره چکار باید بکنم

    پاسخ
  53. بهار احمدی
    بهار احمدی می گوید:

    سلام کارگری که بصورت درصدی با کار فرما کار کرده مشمول قوانین اداره کار میشه ضمن اینکه نه بیمه داره نه قرارداد ونه حقوق ثابت ممنون میشم راهنمایی بفرمایید

    پاسخ
  54. الله وردی محمودی
    الله وردی محمودی می گوید:

    سلام بنده در شرکتی دانه بندی و کم ذغال به عنوان راننده لودر مشغولم از برج فروردین امسال هیچ گونه قراردادی میان ما بسته نشده یکی در میان کارگر ساده یا چیز دیگه رد میکنن دوتا راننده هستین یک روز در میان می ریم سر کار جمعه و عید هیچ گونه تعطیلی نداره آیا نداشتن قرارداد به نفع کارگر است یا کارفرما ممنون میشم راهنمایی کنید

    پاسخ
  55. بابک قنبرپور
    بابک قنبرپور می گوید:

    با سلام
    قنبرپور هستم یه سوالی داشتم اینکه من یه نما از سرامیک کار کردم البته بدون قرارداد بوده و متاسفانه الان این سرامیک ها دارن می ریزن البته کارفرما مبلغی که گفته بود زیرش زد و الان هم میگه من بابت ریزش نما از من شکایت میکنه خواستم ببینم این شکایت متوجه من میشه یا نه
    تشکر

    پاسخ
  56. سارینا
    سارینا می گوید:

    سلام من به عنوان کاراموز در درمانگاه دندانپزشکی سه ماه به عنوان کاراموز کردم از صبح تا ۱۲ شب بعد سه ماه نه قراردادی بستن نه بیمه ای رد کردن با بقیه هم همینکارو کردن هی امروز و فردا میکردن حقوقمون رو هم خود کارفرما با اپلیکیشن به حسابمون واریز میکرد بعد هر چند ماه هر کسی رو به یه بهونه ای مینداخت بیرون منم بعد نه ماه انداخت بیرون حقوق پنج روز من رو هم نداد

    پاسخ
  57. محمد
    محمد می گوید:

    سلام بنده در یک شرکت کار میکنم به عنوان مدیر نه عیدی بر مبنای اداره کار پرداخت کردند نه ثنوات تعطیلات عید هم نذاشتن برم البته به عنوان مدیر استخدام شدم این ماه هم بر مبنای حقوق پارسال میخوان محاسبه کنن و بیمه هم نکردن طرح شکایت بنده باید به چه طریق باشه

    پاسخ
  58. حمید صمدی
    حمید صمدی می گوید:

    سلام ما تو شرکت گرانیت لیا کار میکنیم و زیر مجموعه آپادانا سرام هستیم نه قرارداد جدید با ما بستن نه حقوقی میدن میگن صندوق بازنشستگی با افزایش حقوق کاملا مخالف هستش و تا تایید نکنه ما نمیتونیم قرارداد ببندیم نزدیک دوهفته هستش بدون قرارداد کار میکنیم الان باید چه کاری انجام داد ؟؟؟؟

    پاسخ
  59. سیدرضا
    سیدرضا می گوید:

    من ۱۰سال است در رستوران پیک موتوری هستم تا بحال برای من بیمه رد نشده و همچنین سنوات هم نگرفته ام قرارداد هم ندارم چکار کنم

    پاسخ
  60. محمدرضا
    محمدرضا می گوید:

    با سلام من مدت ۶ ماه در نگهبانی (حراست) یک اداره دولتی بدون قرارداد کار کرده ام لاان بیکارم به کجا باید شکایت کنم ؟ و چقدر زمان دارم برای شکایت؟

    پاسخ
  61. علی
    علی می گوید:

    با سلام خدمت شما
    بنده چند ماه پیش برای مصاحبه نزد شرکتی اقدام کردم ودر مصاحبه نمره قبولی رااخذ کردم سپس شرکت برای انجام طب کار و سویشینه و تست اعتیاد گفتن اقدام کنم بعداز طی کردن ابین مراحال وتحمیل هزینه برای اموزش به مدت دو هفته نزد شرکت مذکور رفتیم اما بعد از دوره اموزش شرکت گفتن که نیرو نمیخواهن ایا امکان شکایت و دریافت هزینه های تحمیل شده میتوانم کاری انجام دهم
    باتشکر

    پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

آیا می خواهید به بحث بپیوندید؟
در صورت تمایل از راهنمایی رایگان ما استفاده کنید!!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *