همه چیز درباره گزارش فصلی و جرایم عدم ارسال یا تنظیم گزارشات معاملات فصلی

,
عدرم ارسال گزارشات فصلی

مرجع تعیین کننده مالیات برای موارد متعددی پرداخت مالیات را الزام کرده است یکی از این الزامات قانونی مالیات بر گزارشات معاملات فصلی است . گزارشات معاملات فصلی در واقع فهرستی از معاملات است که در طول فصل توسط اشخاص حقیقی یا حقوقی و کلیه صاحبان مشاغل و بنگاههای اقتصادی صورت گرفته و صورت این معاملات و پرداخت های فصلی بایستی ثبت و به سازمان امور مالیاتی ارسال گردد .

در واقع قانون گذار قصد داشته است با وضع این قانون کلیه مرودات و معاملات انجام شده توسط اشخاص یا بنگاههای اقتصادی شفاف گردد . بنابراین مودیان بایستی در زمان مقرر علاوه بر دریافت کد اقتصادی اقدام به تهیه و ارسال گزارشات معاملات فصلی مراودات و پرداخت های مالی خود نمایند .

در صورتیکه مودیان بنا به هر دلیلی اقدام به دریافت کد اقتصادی نکرده یا با کد اقتصادی دیگران اقدام به معاملات نمایند و یا گزارشات معاملات فصلی معاملات را ارسال ننمایند مشمول مجازات های ذیل خواهند گردید ضمن آنکه دفاتر قانونی آنان شامل دفتر کل و دفتر روزنامه و سایر دفاتر نیز  از اعتبار ساقط خواهد شد .

حتما بخوانید : صفر تا صد صورت معاملات فصلی

جرایم عدم ارسال گزارشات معاملات فصلی

عدم انجام تکالیف قانونی در خصوص گزارشات خرید و فروش فصلی موضوع ماده ۱۶۹ مکرر و یا استفاده غیر قانونی از کد اقتصادی دیگران موجب تعلق جریمه هایی به شرح زیر می گردد. در صورتی که رعایت موارد مذکور در ماده فوق بنا به ‌تشخیص هیأت حل اختلاف مالیاتی از عهده مؤدی خارج بوده ‌باشد مشمول بی‌اعتباری دفاتر و جرایم مربوط حسب مورد نخواهد بود:

۱- در صورتی که مودی فاقد کد اقتصادی باشد یا از کد اقتصادی خودش برای معاملات دیگران استفاده نماید یا از کد اقتصادی دیگران برای معاملات خودش استفاده کند ده درصد مورد معامله باید جریمه بپردازد .

۲- کلیه تکالیفی که در ماده ۱۶۹ آمده است باید توسط مودیان و طرفین معامله رعایت شود در غیر این صورت مشمول جریمه خواهند شد و مسئول خواهند بود .

۳- در صورتی که مودیان از ارائه لیست معاملات خود به سازمان امور مالیاتی خودداری کنند یک درصد معاملاتی که مخفی کرده اند و لیست آن را ارائه نداده اند جریمه خواهند شد . این جریمه غیرقابل بخشش است .

۴- اگر خریداری شماره اقتصادی خود را به فروشنده ندهد فروشنده در صورتیکه مشخصات کامل خریدار و مورد معامله را تا حداکثر یک ماه در اختیار سازمان امور مالیاتی قرار دهد در این مورد مشمول جریمه نخواهد شد .

۵- افراد حقیقی یا حقوقی که تخلف کرده و از شماره اقتصادی دیگران برای معاملات خود استفاده نمایند نسبت به پرداخت جریمه با افرادی که از کد اقتصادی آنها استفاده کرده اند مسئولیت تضامنی دارند .

۶- هر گونه جعل و تقلب و سند سازی در کد اقتصادی یا ارائه صورت های مالی و گزارشات معاملات فصلی خلاف قانون بوده و مطابق با مقررات با آن برخورد میشود .

۷- کلیه صاحبان بنگاههای اقتصادی و کسب و کارها مکلفند اسناد مربوط به خرید های خود را در سال فعالیت و سال بعد آن حفظ کنند و در هر زمانی که سازمان امور مالیاتی درخواست بازدید آنها را داشت ارائه نمایند .

۸- در صورتی که ماموران سازمان امور مالیاتی پس از بررسی اسناد و مدارک گزارشات معاملات فصلی و کد اقتصادی تخلفی مشاهده کردند مودیان مکلفند ظرف حداکثر  ۳۰روز نسبت به پرداخت مبلغ تعیین شده مالیات اقدام کنند .

عدرم ارسال گزارشات فصلی

تهیه گزارشات معاملات فصلی و نحوه ارائه جزییات و دریافت کد اقتصادی یکی از موارد مهم در قوانین مالیاتی کشور بوده و مودیان در صورتی که خود اطلاعات کافی در این خصوص نداشته باشند می توانند از مشاوره و کمک موسسات خدمات مالی و حسابدرای استفاده نمایند که در موعد مقرر اسناد قانونی را تهیه کرده و در اختیار سازمان امور مالیاتی قرار دهند .

خدمات حسابداری و حسابرسی محاسبان تلاشگر خبره با سال ها تجربه در خصوص ارائه خدمات مالی ، حسابداری و مشاوره های مالیاتی امادگی ارائه این خدمات را به کلیه صاحبان مشاغل و بنگاههای اقتصادی دارد .

 

13 پاسخ ها
  1. محمدصادق وظیفه شناس
    محمدصادق وظیفه شناس می گوید:

    باسلام آیا مشاورین املاکی که اظهارنامه مالیاتی ۳ماهه پاییز را به سازمان امورمالیاتی ارائه نداده وفراموش کرده باشند که مالیات برارزش افزوده مشاغل خودرا تا ۱۵ دی ۹۷ را تنظیم کنند فرصت ارائه در زمان دیگری را دارند و دوم اینکه مشمول جریمه میشوند لطفأ راهنمایی بفرمایید

    پاسخ
    • محاسبان
      محاسبان می گوید:

      سلام آقای وطیفه شناس
      لطفا با این شماره ها تماس بگیرید
      ۰۲۱۷۷۶۴۸۷۳۱ | ۰۲۱۷۷۶۴۸۷۳۲
      ممنون از توجه شما

      پاسخ
    • امیر
      امیر می گوید:

      کلیه امورات که در ایران انجام میشه مشمول میشه بجز ماده۱۲ که شامل محصولات کشاورزی و فرهنگی هنری و چند مورد دیگر که ماده مربوطه رو مطالعه کنید متوجه میشید

      پاسخ
  2. باغبانی
    باغبانی می گوید:

    با سلام وخسته نباشید
    خریدو وفروش فصلی سه ماهه چهارم ۹۷ در تاریخ ۹۸/۰۲/۱۵ سایت ها مشکل داشت و ما نتوانستیم لیست ارائه دهیم از مدیریت اداره مالیاتی خواهشمندیم که روز گزارش رو تمدید نمایئد .
    باتشکر

    پاسخ
  3. مهدی
    مهدی می گوید:

    سلام،به دلیل اختلال در سامانه گزارشات فصلی زمستان ۹۷ را نتونستیم رد کنیم،شما خبری ندارید که تمدید میکنند یا نه؟آخه گناه ما چیه؟

    پاسخ
  4. ناشناس
    ناشناس می گوید:

    سلام؛جرائم مربوط به ماده ۱۶۹خیلی وقت است که تغییر کرده و دیگر ۱۰درصد نیست و عدم صدور صورتحساب مشمول جریمه ای معادل ۲%مبلغ مورد معامله می باشد.باتشکر

    پاسخ
  5. فرهاد
    فرهاد می گوید:

    با سلام لیست معاملات فصلی رو روز آخر فرستادم ولی بعد فردای اون روز متوجه شدم که فقط معاملات مشمول رو فرستادم آیا این امکان دارد که دوباره بفرستم یا اینکه همون رو تغییر بدم خیلی نگرانم خواهش میکنم راهنماییم کنید ممنون

    پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

آیا می خواهید به بحث بپیوندید؟
در صورت تمایل از راهنمایی رایگان ما استفاده کنید!!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *