مالیات تکلیفی کارمزد و حق الزحمه و مالیات بر عملکرد چیست ؟

Accounting مالیات بر عملکرد

مالیات تکلیفی کارمزد و حق الزحمه و مالیات بر عملکرد چیست ؟

مالیات به طور کلی درآمدی است که دولت برای رفع هزینه های خود از مشمولان قانونی آن دریافت می کند و مشمولان موظف به پرداخت ان هستند .

مالیات تکلیفی

مالیات تکلیفی مالیاتی است که کارفرمایان باید قبل از پرداخت هر گونه وجهی به کارمندان ، پرسنل یا کارگران خود از حقوق انها کسر کرده و در زمان مشخص شده در قانون به حساب سازمان امور مالیاتی واریز نماید. در واقع مالیات تکلیفی مالیاتی است که به حقوق و دستمزد کارمندان و کارگران و هر شخص ثالث دیگر که طرف قرارداد یا کار می باشد تعلق می گیرد .

مثلا اگر کارفرمایی بخشی از کار خود را به یک پیمانکار بسپارد پیمانکار به عنوان شخص ثالث شناخته شده و کارفرما مکلف است بخشی از مبلغ قرارداد بین خود و پیمانکار را به عنوان مالیات تکلیفی به حساب سازمان امور مالیاتی واریز نماید و اگر خود آن پیمانکار هم کارمندانی داشته باشد پیمانکار هم موظف است قبل پرداخت حقوق کارمندان و کارگران خود مبلغی را به عنوان مالیات از حقوق آنها کسر کرده و به دولت پرداخت نماید.

این مالیات های تکلیفی به همراه سایر مالیات های دیگر در واقع بخشی از هزینه ای دولت را در اداره کشور تامین می کند . مالیات تکلیفی فقط شامل حقوق و دستمزد کارگران و کارمندان نمیشود و مشمولان دیگری هم دارد .

در واقع هر گونه پرداختی به شخص ثالث حتی اگر  جز کارگران یا پرسنل نباشد باید درصدی از آن که در قانون مشخص شده است کسر و در مدت زمان تعیین شده به نام و مشخصات فرد دریافت کننده به حساب سازمان امور مالیاتی ریخته شود .

انواع مالیات تکلیفی

مالیات زمین ، ساختمان ، مغازه و ملک

زمین ، ملک ، ساختمان و مغازه هم مشمول مالیات تکلیفی می شوند یعنی موستجر موظف است بخشی از اجاره بها تعیین شده در قرارداد خود را که میزان آن در قانون مشخص است به عنوان مالیات تکلیفی به حساب سازمان امور مالیاتی واریز نماید .

مالیات تکلیفی مضاربه ، مالیات تکلیفی حق الوکاله ، مالیات تکلیفی موسسات با شعبه خارجی

علاوه بر موارد بالا که مشمول مالیات تکلیفی میشوند موارد دیگری از جمله موسسات بیمه و نقل و انتقال سهام در بورس هم مشمول مالیات تکلیفی میشود .

مالیات بر عملکرد چیست ؟

مالیات بر عملکرد یکی از انواع مالیات هایی است که در قوانین مالیاتی تعیین شده است و عبارت است از مشمولان مالیاتی پس مشخص کردن سود زیان خود به طور کامل در یک دوره مالی مشخص باید ۲۵ درصد آن را به عنوان مالیات بر عملکرد به حساب سازمان امور مالیاتی واریز نمایند .

کلیه بنگاههای اقتصادی دولتی و خصوصی از جمله کارخانه ها مدارس اعم از خصوصی و دولتی ، رستوران ها ، مغازه ها ، موسسات هنری اعم از موسیقی ، بازیگری ، نقاشی ، خطاطی و غیره ، شرکت های خدماتی مثل خدمات لوله کشی و تاسیسات ، خدمات برقی ، خدمات نظافتی ، فیلم سازان ، طراحان ، بانک های خصوصی و ….. مشمول این مالیات یعنی مالیات بر عملکرد می باشند.

آیا مالیات عملکرد و مالیات تکلیفی با هم فرق دارند ؟

این دو نوع مالیات با هم متفاوت بوده و مالیات تکلیفی به آن دسته مالیات هایی گفته میشود که بر درآمد افراد بسته میشود که مسئولیت پرداخت آنها به سازمان امور مالیاتی بر عهده پرداخت کننده های آن است . اما مالیات عملکرد مالیاتی است که بر سود و زیان بنگاههای اقتصادی بسته میشود و صاحبان این بنگاههای اقتصادی موظف به پرداخت آن هستند .

پرداخت هر یک از موارد تعیین شده مالیاتی به لحاظ قانونی اهمیت داشته و باید در موعد مقرر نسبت به تصفیه انها اقدام شود در غیر این صورت مشمولان ممکن است جریمه شوند به همین دلیل کلیه افرادی که مشمول این مالیات ها میشوند می توانند برای مشاوره و راهنمایی در خصوص نوع مالیاتها و نحوه محاسبه و پراخت انها با موسسان مالی و خدمات حسابداری مشورت نمایند

و موسسه خدمات مالی محسبان تلاشگر خبره با سال ها تجربه در این خصوص می تواند مشاوری امین برای مشمولان مالیاتی باشد .

 

 

 

0 پاسخ ها

دیدگاه خود را ثبت کنید

آیا می خواهید به بحث بپیوندید؟
در صورت تمایل از راهنمایی رایگان ما استفاده کنید!!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *