مالیات علی الراس چیست ؟

مالیات علی الراس

مالیات علی الراس چیست ؟ : مالیات علی الراس مالیاتی است که بوسیله خود اظهاری مودیان تعیین نمیشود بلکه ماموران و بازرسان اداره امور مالیات با بررسی اسناد و مدارک مالی و حسابداری اقدام به تعیین مالیات برای شرکتها ، بنگاههای اقتصادی می نمایند. اما در شرایط عادی این امر صورت نمیگیرد و در صورت بروز برخی مغایرتها و ایرادات در اسناد مالی و اظهارنامه مالیاتی شرکتها این امر صورت گرفته و ممکن است به ضرر مودیان تمام شود .

مطالب مرتبط : ارائه خدمات مالیاتی در شرکت حسابداری محاسبان تلاشگر خبره

اظهارنامه مالیاتی چیست ؟

اظهارنامه مالیاتی در واقع نوعی خود اظهاری در خصوص سود و زیان شرکت و موسسه است که توسط خود مودیان صورت گرفته و مودیان خودشان میزان سود و زیان سالانه موسسه خود را اعلام کرده و میزان مالیات بر اساس این اظهارنامه تعیین میشود . در واقع پس از اعلام این اظهارنامه کارشناس امور مالیاتی با درخواست برخی اسناد و مدارک مالی به پیوست این اظهارنامه اقدام به بررسی و تعیین میزان مالیات می نماید .

بررسی اظهارنامه و اسناد و مدارک مالی توسط کارشناس امور مالیاتی می توانند نتایج سه گانه ای را به همراه داشته باشد .

  • در حالت اول کارشناس امور مالیاتی پس از بررسی دفاتر مالی و اسناد و مدارک و اظهارنامه مالیاتی هیچ گونه مغایرت و تخلفی را تشخیص نداده و همه چیز را مطابق با آیین نامه ها و دستورالعمل های قانونی دانسته و بر اساس همین و مدارک بررسی شده مالیات تعیین میشود .
  • در حالت دوم اگر اسناد مدارک مالی به شیوه درستی نگهداری و ثبت و حفظ نشده باشند و در نگارش دفاتر مالی اشکالاتی وجود داشته یا اصلا دفاتر به علت عدم رعایت مراحل قانونی فاقد اعتبار تشخیص داده شوند کلیه اسناد ارائه شده رد شده و مالیات تکلیفی به شیوه علی الراس یا همان معیارها و قوانین مالیاتی مطالبه خواهد شد .
  • در حالت سوم اگر اظهارنامه مالیاتی و دفاتر قانونی از جمله دفتر روزنامه ، دفتر کل یا دفتر دارایی از طرف کارشناسان سازمان امور مالیاتی اصلا غیر قابل رسیدگی تشخیص داده شوند موضوع به صورت رسمی به مودی اعلام شده و بررسی و قضاوت در مورد موضوع و تعیین میزان مالیات یه یک هیت سه نفره واگذار میشود .

در واقع مالیات علی الراس در شرایط کلی زیر اعمال میشود :

الف : مودی یا مودیان در زمان تعیین شده قانونی اقدام به ارائه ترازنامه و حساب سود و زیان بنگاه اقتصادی خود نکنند.

ب : وقتی که مودی به درخواست کتبی بازرسان امور مالیاتی جهت ارائه اسناد مالی پاسخ ندهند یا بخشی از مدارک خواسته شده را تحویل ننمایند . البته لازم به ذکر اگر مدارکی که مودی از ارائه آن خودداری می کند جزو مدارک هزینه ها باشد ایرادی وارد نمیشود اما اگر از ارائه مدارک درامدی خود اجتناب کند مشمول مالیات علی الراس خواهد شد .

آیا مالیات علی الراس در سال جدید حذف شده است ؟

حذف مالیات علی الراس برای جلوگیری از دخالت های سلیقه ای بازرسان اداره امور مالیاتی در دستور کار سازمان امور مالیاتی قرار گرفته است و یک برنامه سه ساله تا سال ۹۸ برای حذف مالیات علی الراس در این برنامه پیش بینی شده است .

در پایان به دلیل اهمیت اظهارنامه مالیاتی و ارائه دقیق و مطابق با قوانین و در موعد مقرر آن به سازمان امور مالیاتی لازم است مودیان محترم نسبت به طی مراحل قانونی آن توجه و دقت کافی را داشته و در صورت تمایل می توانند با موسسات مالی و حسابداری در این خصوص مشورت نمایند . موسسه خدمات مالی محاسبان تلاشگر خبره می تواند در خصوص تهیه و تنظیم اظهارنامه مالیاتی و ارائه آن و سایر مشاوره های مالی همراهی امین برای مودیان محترم باشد .

 

1 پاسخ
  1. احمد رضا صالحی
    احمد رضا صالحی می گوید:

    سلام ممنون از مباحث مطرح شده
    در صورت امکان در خصوص قراردادهایی که مدت معین داشته وکارفرما بدلیل مشکلات مالی قبل از پایان قطع همکاری کند آیا باید حقوق کل مدت قرارداد را پرداخت نماید

    پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

آیا می خواهید به بحث بپیوندید؟
در صورت تمایل از راهنمایی رایگان ما استفاده کنید!!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *