مرور زمان مالیاتی چیست ؟

مرور زمان مالیاتی چیست

مرور زمان مالیاتی چیست ؟ : مودیان و افراد دارای کسب و کار و بنگاههای اقتصادی موظف هستند در زمان تعیین شده اظهارنامه مالیاتی مربوط به بنگاه اقتصادی خود را تنظیم کرده و به اداره امور مالیاتی ارائه دهند . اگر به هر دلیلی اظهارنامه مالیاتی ارائه نشده یا در موعد مقرر تحویل نگردد و یا اینکه نحوه تکمیل فرم ها و اسناد مربوط به آن مانند دفتر کل ، دفتر روزنامه و غیره به شکل صحیحی انجام نشده باشد و این اظهارنامه و دفاتر توسط سازمان امور مالیاتی رد گردد مودیان مشمول مالیات علی الارس میشوند یعنی سازمان امور مالیاتی خودش اقدام به محاسبه مالیات و دریافت آن از مودیان خواهد کرد .

ارائه خدمات مالیاتی در موسسه حسابداری محاسبان تلاشگر

سازمان امور مالیاتی هم موظف است در موعد مقرر تعیین شده توسط قانون اقدام به تعیین مالیات بر اساس قانون مالیات های مستقیم نماید و یا در صورت نبودن هیچگونه مشکل در ارائه و تنظیم اظهارنامه مالیاتی مودیان میزان مالیات تعیین شده را از مشمولان مالیات مطالبه نماید . اگر سازمان امور مالیاتی در این موعد تعیین شده این اقدام را انجام ندهد پس از گذشت این زمان اجازه قانونی آن برای دریافت مالیات سلب شده و دیگر نمیتواند مالیات مذکور را مطالبه نماید .

مرور زمان مالیاتی در چه شرایطی اجرایی میشود ؟

طبق ماده ۱۵۶ قانون مالیات های مستقیم در مورد مودیانی که در تاریخ مقرر اظهارنامه مالیاتی خود را تحویل داده اند سازمان امور مالیاتی فرصت دارد به مدت یکسال اقدام به تعیین و دریافت مالیات از مودیان نماید بعد از گذشت یکسال این حق از سازمان امور مالیاتی سلب می گردد .
این قانون در مورد مودیانی که اظهارنامه مالیاتی خود را ارائه نکنند یا در تاریخ مقرر اقدام به این کار ننمایند طبق ماده ۱۵۷ قانون مالیات های مستقیم این مدت برای سازمان امور مالیاتی ۵ سال از تاریخ انقضای اظهارنامه مودیان است یعنی تا ۵ سال می توانند اقدام به تعیین مالیات کرده و ان را مودیان دریافت نمایند .
به طور کلی تنظیم و تسلیم اظهارنامه مالیاتی و رعایت شرایط و ضوابط پلمپ و نوشتن دفاتر قانونی شامل دفتر کل ، دفتر روزنامه ، دفتر دارایی و سایر دفاتر قانونی دیگر در تعیین مالیات های مستقیم حرف اول را زده و مودیان باید در این خصوص دقت کافی را داشته باشند .

بعد از تسلیم اظهار نامه مالیاتی اگر مشکلی وجود نداشته باشد طبق مالیات تعیین شده مودیان باید اقدام به پرداخت مالیات نمایند اما اگر این امر از طرف مودیان صورت نگیرد و یا اینکه تسلیم اظهارنامه در موعد مقرر نباشد یا اظهارنامه ایراداتی داشته باشد سازمان امور مالیاتی خودش مالیات را تعیین و اقدام به دریافت آن می نماید و قانون برای این سازمان هم زمان مشخصی را تعیین کرده است که اگر در زمان تعیین شده اقدام به دریافت مالیات نکنند این حق از مراجع قانونی سلب خواهد شد . که البته این اتفاق به ندرت می افتد.

شرکتهای خدمات مالی و حسابداری و حسابرسی در خصوص مسایل مالی می توانند به مشتریان خود خدمات تخصصی ارائه نمایند و به خصوص در مورد امور مالیاتی کمک مهمی را به مودیان نمایند . شرکت خدمات حسابداری و حسابرسی  محاسبان تلاشگر خبره با تیمی متخصص و متحبر در امور مالی می تواند مشاور خوبی برای مودیان محترم باشد .

مرور زمان مالیاتی چیست

مرور زمان مالیاتی

11 پاسخ ها
  1. محمد حسین
    محمد حسین می گوید:

    اگر سال مالی را در شرکت از ابتدای مهر ماه تا پایان شهریور انتخاب کرده باشیم
    آیا به دلیل زمان پایان سال مالی بعد از تیر ماه تیر سال بعد باید اظهارنامه مالیاتی دهیم؟ یا همان سال لطفاً توضیح دهید
    و آیا این مطلب در مورد پلمپ دفاتر صادق است یا خیر؟
    حال اگر زمان تاسیس شرکت در بهمن ۹۶ باشد شرایط سال مالی سال اول از نظر دفاتر پلمپ و اظهار نامه را بفرمایید
    تشکر

    پاسخ
    • محاسبان
      محاسبان می گوید:

      دوست عزیز سال مالی هر شرکت از اول فروردین هر سال آغاز و تا پایان اسفند خاتمه می‌یابد، بجز سال مالی اول، که از تاریخ ثبت شرکت تا آخر اسفند همان سال می‌باشد.
      نکته: سال مالی می‌تواند دوره مالی دیگری نیز باشد. (مانند اول مهر تا پایان شهریور)

      پاسخ
  2. اکبر معماری
    اکبر معماری می گوید:

    با سلام برای دریافت کارت بازرگانی اقدام نموده بودم – از دارایی به من اطلاع دادند که در اداره وصول و اجرا پرونده باز دارم – مراجعه شد – برای سال ۱۳۷۴ و ۱۳۷۶ مالیات مشاغل جمعا برای دو سال ۷۴ و ۷۶ اینجانب ۱۱٫۶۰۱٫۰۰۰ ریال اصل مالیات و حدود ۶ میلیون تومان جریمه تاخیر اعلام کردند و هرگونه گفتگو و درخواستی را منوط به تسویه اصل بدهی مالیاتی اعلام کردند . و علیرغم اینکه اینچانب در ان زمان صادر کننده بودم مبلغ ۱۱ میلون ریال پرداخت شد . و باید مجددا مراجعه و پیگیری نمایم . آیا این بخش جریمه با توجه به ۲۰ و اندی سال گذشتن و نیز صادر کننده بودن اینجانب در آن سالها – قابل بخشش است یا خیر ؟

    پاسخ
  3. امیر بابک مشرفی
    امیر بابک مشرفی می گوید:

    سلام اول ممنون از سایت خوبتان
    میخواستم بپرسم که اخیرا اداره دارایی با من تماس گرفته و گفته که شما اظهار نامه سال ۹۲ خود را نداده اید من هم یادم نیست دادم یا ندادم ایا با توجه به اینکه الان سال ۹۷ است میتوانند مطالبه مالیات سال ۹۲ را بکنند یا شامل مرور زمان میشود با تشکر

    پاسخ
  4. بابک
    بابک می گوید:

    با سلام ممنون از سایت خوبتون
    این قانون مرور زمان آیا در مورد ارزش افزوده هم صادق است یعنی چنانچه اداره دارایی ارزش افزوده سال ۹۱ تا اکنون را اگر اخذ نکرده باشد دیگر نمیتواند آن را از مودی مطالبه نماید؟

    پاسخ
  5. مسعود حیدری
    مسعود حیدری می گوید:

    سلام و تشکر از سایت بسیار کاربردی و خوبتون
    طبق ماده ۱۵۷ مرور زمان قانون مالیات مستقیم ، اداره دارایی دقیقا تا چه تاریخی مجاز است مالیات عملکرد سال ۹۲ شخصی که اظهار نامه نداده را به او ابلاغ کند؟

    پاسخ
  6. محمد احمدی
    محمد احمدی می گوید:

    سلام سال نود وچهار سه ماهه سوم وچهارم را را اضهار نکردم الان بعد از گذشت ۴ سال میخواهم اضهار کنم چگونه باید این کار انجام دهم

    پاسخ
    • محاسبان
      محاسبان می گوید:

      سلام اقای احمدی
      لطفا با مشاوران مجموعه ما تماس بگیرید تا بتونن شمارو بهتر راهنمایی کنند

      انجام کلیه خدمات مالی و مالیاتی در تهران
      مشاوره
      ۰۲۱۷۷۶۴۸۷۳۱ | ۰۲۱۷۷۶۴۸۷۳۲

      پاسخ
  7. وحید مافی
    وحید مافی می گوید:

    سلام
    بنده سال ۹۷فهمیدم که در شهر اهواز صدوپنجاه میلیون تومان مالیات بدهکارم که این بدهی مربوط به شرکتی هست که به نام من ثبت کرده اند در صورتی که ساکن شهر اراک هستم کارگرم .چطور ثابت کنم بی اطلاع بودم؟

    پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

آیا می خواهید به بحث بپیوندید؟
در صورت تمایل از راهنمایی رایگان ما استفاده کنید!!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *