نرخ صفر مالیاتی چیست ؟

نرخ صفر مالیاتی

در نگاه اول شاید مفهوم نرخ صفر مالیاتی به معنی معافیت مالیاتی تلقی شود و به نظر برسد شخص یا اشخاص حقیقی و حقوقی به دلیل داشتن برخی شرایط از پرداخت مالیات معاف میشوند . اما نرخ صفر مالیاتی با معافیت مالیاتی متفاوت است .

نرخ صفر مالیاتی یعنی چه ؟

قانون گذار برای ارتقا اوضاع اقتصادی و حمایت از بخش تولید و جلوگیری از ورشکست شدن مشاغل خصوصی و افزایش فرصت های شغلی بحثی را در تعیین مالیات مطرح می کند به عنوان نرخ صفر مالیاتی . نرخ صفر مالیاتی یعنی قانون گذار با استفاده از سیاست های مالی و مالیاتی و به جهت حمایت از تولید کنندگان و سرمایه گذاران برای مدت مشخصی این اشخاص را از پرداخت مالیات معاف می کند . مدت زمان معافیت مالیاتی در این زمینه مشخص بوده و توسط قانون گذار تعیین میشود .

حتما بخوانید : چطور مالیات کمتری پرداخت کنیم؟ ۳۰ نکته مهم برای مودیان

تفاوت نرخ صفر مالیاتی با معافیت مالیاتی در چیست ؟

وقتی که بنگاه یا شرکت اقتصادی در یک دوره مشخصی فعالیت اقتصادی نداشته باشد همچنان موظف است در پایان سال مالی اظهارنامه خود رو تمام کمال به صورت سفید به سازمان امور مالیاتی تسلیم کند و نداشتن فعالیت اقتصادی به معنی نرخ صفر مالیاتی نبوده و در صورت عدم ارسال اظهارنامه توسط این شرکتها مشمول جریمه خواهند شد اما نرخ صفر مالیاتی همانطور که در سطور بالا به ان اشاره شد شامل بنگاهای اقتصادی غیر دولتی بوده تا از این طریق از کسب و کارهای خصوصی حمایت به عمل آید .

البته همین بنگاهها هم باید در موعد مقرر اظهارنامه خود را به سازمان امور مالیاتی تحویل نمایند و پس از تحویل اظهارنامه مالیات انها بر اساس نرخ صفر محاسبه و اعلام میشود . در مقابل معافیت مالیاتی یعنی برخی از مشاغل مثل تولید کنندگان گندم به صورت کلی و برای همیشه از پرداخت مالیات معاف هستند اما نرخ صفر مالیاتی مدت مشخص داشته و دایمی نمی باشد .

مالیات با نرخ صفر برای چند سال اجرا میشود ؟

نرخ صفر مالیاتی برای واحد های تولیدی غیر دولتی و یا بنگاههای خدماتی مانند بیمارستان ها ، هتل ها و مراکز گردشگری از تاریخ شروع بهره برداری به مدت ۵ سال قابل اجرا بوده و بعد از ان این بنگاهها مانند سایر افراد مشمول پرداخت مالیات خواهند شد .

نرخ صفر مالیاتی در مورد مناطق کمتر توسعه یافته

مناطقی که شامل شهرها و شهرستان های کمتر توسعه یافته میشوند و کاملا شناسایی شده اند در صورت اینکه کسب و کار و بنگاهها اقتصادی و تولیدی در انها دایر شود البته با عناوینی که در سطور بالا به ان اشاره شد می توانند از قانون نرخ صفر مالیاتی به مدت ده سال بهره مند شوند تا در این مدت با امکان عدم پرداخت مالیات برای انها مشاغل ایجاد شده حفظ و توسعه یابد .

مالیات با نرخ صفر برای مناطق ویژه اقتصادی

شرکت ها و بنگاههای اقتصادی که در منطقه ویژه اقتصادی وجود داشته باشند یا در این مناطق دایر شوند می توانند برای توسعه کسب و کار و تولید خود به مدت دو سال از قانون نرخ صفر مالیاتی بهره مند شده و درصدد توسعه فعالیت تولیدی خود و گسترش فرصت های شغلی در آن منطقه باشند .

ارائه اظهارنامه مالیاتی الزامی است

برای بهرمندی از قانون مالیات با نرخ صفر بایستی کلیه مشاغل و افرادی که مشمول ان قانون میشوند اظهارنامه خود را در موعد مقرر ارسال کنند و قانون نرخ صفر مالیاتی به معنی عدم ارسال اظهارنامه مالیاتی نیست .
مسئله دیگر در مورد مناطق کمتر توسعه یافته که در این قانون پیش بینی شده است این است که در صورتی که بعد از ده سال بنگاه اقتصادی همچنان سود ده نباشد و جمع درامد آنها دو برابر سرمایه ابتدایی نشود قانون نرخ صفر مالیاتی همچنان در مورد آنها اجرا میشود .

نرخ صفر مالیاتی

2 پاسخ ها
  1. محمد ابوالفضل زاده
    محمد ابوالفضل زاده می گوید:

    در مورد لیست حقوق پرسنلی که مبلغ آنها زیر مبلغ معافیت مالیاتی است ، و هر ماه لیست مالیات شرکت با ۷ نفر پرسنل صفر میباشد . این مورد به چه صورت میباشد؟؟
    ممنون

    پاسخ
    • اسماعیلی نزاد
      اسماعیلی نزاد می گوید:

      سلام و درود وقتتون بخیر
      چون مبلغ حقوق کمتر از سقف معافیت مالیات حقوق هست فقط شما لیست مالیات حقوق را ارسال کرده که تکلیف مربوط به آن را انجام داده باشید که جریمه بهتون نخوره و هیچ کاری نیازی نیست انجام بدهید

      پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

آیا می خواهید به بحث بپیوندید؟
در صورت تمایل از راهنمایی رایگان ما استفاده کنید!!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *