همه چیز در مورد چک سفید امضاء

,
چک سفید امضا

چک سفید امضاء چیست ؟

در قوانین مالیِ چک و سفته ، چک سفید امضاء به چکی اطلاق می شود که بدون مرقوم کردن مبلغ در آن صاحب چک اقدام به امضاء می کند و این حق را به دریافت کننده می دهد که در زمان لازم مبلغ دلخواه را در آن مرقوم کرده و جهت نقد کردن آن به بانک مراجعه کند .

به زبان ساده تر ، صادر کننده چک بخش مبلغ و در برخی موراد تاریخ را خالی می گذارد و دریافت کننده چک میتواند مبلغ مورد نظر را روی آن بنویسد و آن را نقد کند .

مشخصات یک چک سفید امضا

خلاصه ترین تعریف قانونی از چک سفید امضاء

چک سفید امضاء حداقل فاقد مبلغ است چه بخش تاریخ و ذینفع آن در برگه چک مشخص شده یا نشده باشد . (از تاریخ ۲۱ آذر ۱۳۹۹ امکان صدور چک در وجه حامل (بدون ذکر نام ذینفع) وجود ندارد )

حتما بخوانید : متن کامل قانون چک و سفته و پاسخ به سوالات متداول

ماده ۱۲ قانون صدور چک در سال ۱۳۵۵

  • هرگاه در متن چک قید شده باشد : وصول آن منوط به تحقق شرطی شده باشد ( چک مشروط ) .
  • هرگاه در متن چک قید شده باشد : چک بابت تضمین معامله یا تعهدی است. ( چک تضمینی ) .
  • در صورتی که ثابت شود چک بدون تاریخ صادر شده باشد. ( چک بدون تاریخ )
  • در صورتی کیه ثابت شود چک، سفید امضاء (بدون مبلغ ) داده شده است.

موارد ذکر شده در بالا در ماده ۱۲ قانون صدور چک جنبه کیفری از آنها سلب شده است .

در چه مواردی چک ، سفید امضاء محسوب نمی شود ؟

بدون تاریخ : اگر در برگه چک فقط بخش تاریخ در آن خالی مانده نمیتوان آن را سفید امضاء دانست .

چک در وجه حامل : اگر در برگه چک فقط بخش دریافت کننده چک (ذینفع ) قید نشده باشد نمیتوان آن را سفید امضاء دانست. لازم به ذکر است از تاریخ ۱ آذر ۹۹ صدور چک در وجه حامل ممنوع خواهد شد .

سوءاستفاده از چک سفید امضاء

تعریفی خلاصه برای سوء استفاده‌ از چک سفید امضاء ، عبارت‌ است‌ از نوشتن‌ خلاف‌ توافق‌ در برگه چک مغایر با آنچه‌ که‌ قبلاً مورد توافق‌ واقع‌ شده‌ باشد .

مجازات و حکم سوء استفاده از چک سفید امضاء

مجازات سوء استفاده‌ از چک سفید امضاء در ماده‌ ۶۷۳ قانون‌ مجازات‌ اسلامی‌ ، تحت‌ عنوان‌ “خیانت‌ در امانت‌” :

“هر کس از سفید مهر یا سفید امضایی که به او سپرده شده یا به هر طریق به دست آورده است، سوء استفاده کند، به یک تا سه‌ سال حبس محکوم خواهد شد.”

گم شدن یا سرقت چک سفید امضاء

با توجه به تغییرات جدید در قوانین صدور چک که بخشی از آن ممنوعیت صدور چک در وجه حامل (برگه چک بدون نام دریافت کننده ) در آذر ماه سال ۱۳۹۹ است امکان صدور چک سفید امضاء بدون نام دریافت کننده وجود ندارد در نتیجه برگه چک سفید امضاء اگر گم و یا سرقت شود چون مشخصات شخص دریافت کننده و ذینفع مد نظر در سامانه صیاد بانک مرکزی تحت عنوان سامانه پیچک (پیمایش مبادلات چک) ثبت شده است برگه فیزیکی فاقد ارزش است .

 


گزارش بالا به روز رسانی شده در آذر ماه ۱۳۹۹

آیا چک سفید امضاء که به عنوان ضمانت داده میشود قابل نقد کردن است ؟

اگر چکی به عنوان ضمانت به شخصی داده شود و آن شخص اقدام به پر کردن آن به مبلغ دلخواه کند فرد صادر کننده باید در مراجع قضایی ، حقوقی بودن چک را ثابت کند فقط در این صورت است که از پرداخت مبلغ چک معاف خواهد شد در غیر این صورت باید مبلغ چک را به عنوان بدهی پرداخت کند .

حتما بخوانید : چک رمزدار چیست ؟

آیا دادن چک سفید امضاء از نظر حقوقی خطرناک است ؟

چک سفید امضاء به دلیل اینکه مبلغ چک و تاریخ ان نوشته نمیشود و جایش خالی باقی می ماند می تواند خطرناک باشد . این نوع چک معمولا برای ضمانت داده میشود و شخص دریافت کننده میتواند جای مبلغ و تایخ را به دلخواه خودش پر کرده و به بانک ببرد . این نوع چک بدون نام و تاریخ حکم چک حامل دارد و هر کسی می تواند با ارائه کارت ملی به بانک مراجعه کرده و درخواست نقد کردن ان را بنماید .

آیا چکی که تاریخ ندارد چک سفید امضاء محسوب میشود ؟

چکی که همه موارد آن پر شده باشد و فقط قسمت تاریخ خالی باشد حکم چک سفید امضاء را ندارد و از نوع چک های عادی بدون تاریخ است و شخص دریافت کننده می تواند به میل خودش برای چک تاریخ صدور بزند . در مورد پر کردن اطلاعات چک باید خیلی دقت شود چرا که صدور چک بدون تاریخ هم میتواند دردسر های زیادی را برای صادر کننده ایجاد نماید .در واقع با جابجا کردن تاریخ توافق شده میتواند مبلغ چک را در زمان زودتر مطابله کرده و صادر کننده چک را به دردسر بیندازد.

موارد استفاده از چک سفید امضاء

چک سفید امضاء برای ضمانت

چک سفید امضاء ممکن است به عنوان ضمانت در یک معامله مورد استفاده قرار بگیرد . البته معمولا تجار با تجربه و حرفه ای هیچ وقت در یک معامله قانونی و سالم اقدام به صدور چک سفید نخواهند کرد .

استفاده از چک سفید امضاء در تجارت غیر قانونی

چک سفید امضاء معمولا در معاملات غیر قانونی مثل پول شویی ، قاچاق مواد مخدر یا دارو و قاچاق هر چیز دیگری که پیگرد قانونی خواهد داشت مورد استفاده قرار میگیرد .

چک سفید امضاء تضمینی برای تخلیه ملک

گاهی موجر برای اینکه مطمئن شود ملکش توسط مستاجر در موعد مقرر تخلیه خواهد شد از مستاجر طلب چک سفید امضاء می کند البته این چک بیشتر برای اجاره املاک تجاری طلب میشود و در املاک مسکونی معمولی مگر در موارد خاص درخواست نمیگردد .

در نزول و ربا چک سفید ابزار معامله است

گاهی افراد برای معاملات آلوده خود نظیر نزول و ربا درخواست چک سفید می کنند و شخص صادر کننده از روی اجبار این چک را به رباخوار می دهد که بعد ها می توانند مشکلات قضایی بسیار عدیده ای را بریش ایجاد کند .

چک سفید امضاء برای جبران خسارت

گاهی چک سفید امضاء برای جبران خسارت یک قرارداد مبادله میشود مثلا اگر در اجرای قرارداد تاخیر شود ، قرارداد به شیوه ای که توافق شده اجرا نشود و در کل عدم اجرا یا اجرای صحیح قرارداد به ذینفعان خسارت وارد کند شخص برای جلوگیری از این امر طلب چک سفید می نماید .

اگر چک سفید برای ضمانت می دهید داخل ان قید کنید

در صورتیکه به هر دلیلی برای ضمانت کاری مجبور به صدور چک سفید امضاء شدید حتما داخل آن به ضمانتی بودن چک اشاره کنید که شخص دریافت کننده نتواند از آن سوء استفاده کند چون چک ضمانتی جنبه حقوقی داشته و صادر کننده میتواند با بیان دلایل قانونی از نقد کردن ان تبرئه شود .

عملکرد بانک در مورد چک سفید امضاء چگونه است ؟

اگر چک سفید امضاء توسط دارنده تکمیل شده و فاقد هر گونه ایراد و خط خوردگی باشد بانک موظف است چک را برای دارنده نقد کند و اجازه دخالت در روابط دارنده چک و صادر کننده آن را ندارد مگر انکه حساب صادر کننده چک خالی باشد یا صادر کننده جلوی حسابش را بسته باشد و یا دستور قضایی برای عدم پرداخت چک وجود داشته باشد.

صارد کننده و دریافت کننده چک سفید امضاء باید چه مواردی را رعایت کنند ؟

شخصی که چک سفید را دریافت می کند در صورتیکه لازم شد چک را نقد کند فقط باید مبلغ توافق شده را در چک بنویسد در غیر این صورت صادر کننده چک حق دارد از وی شکایت کند و اینکه صادر کننده و دریافت کننده چک سفید امضاء باید اسناد و مدارک کافی برای اثبات ادعای خود در خصوص چک سفید را داشته باشند .

صادر کننده چک سفید حتما رسید دریافت کند

چک سفید امضاء به هر دلیلی که صادر شود باید صادر کننده برای پیشگیری از مشکلات بعدی از دریافت کننده رسید دریافت کرده و در رسید مذکور کاملا قید شود این چک به چه منظور و برای چه کاری صادر شده است.

ارائه خدمات حسابداري

شرکت حسابداری و حسابرسی محاسبان تلاشگر خبره

44 پاسخ ها
  1. شرکت حسابداری
    شرکت حسابداری می گوید:

    سلام و بسیار ممنون بابت توضیحات کاملتون
    آیا میتونم در زمینه حسابداری هم ازتون مشاوره بگیرم؟

    پاسخ
  2. علی سعادت فر
    علی سعادت فر می گوید:

    چک سفیدامضا برای چه میدهندفردی چک سفیدنزددیگری میگذاردوشروع به گرفتن پول یااموال میکند وقتی حساب بالارفت مبلغ درج میکنند چه اشکالی داردسفیدبودن ودرج مبلغ جرم نمیتواندباشدوصادرکننده حق نداردپرداخت نکند

    پاسخ
  3. علی سعادت فر
    علی سعادت فر می گوید:

    چکی صادرشده به نام دیگری ودیگری چک رابه من داده ومن جدایی ازچک باصادرکننده حساب دفتری دارم آیا صادرکننده وجوهی که بابت حساب دفتری به من داده می تواندبگویدبابت چک بوده درصورتیکه گیرنده اول چک فرددیگری بوده وبه من واگذارکرده

    پاسخ
    • بزرگمهر
      بزرگمهر می گوید:

      اگر بدهکار درپرداخت بدهی دفتری رسید داشته باشد ودر ان رسید بنویسد این مبلغ پرداختی بابت فلان چک (شماره چک نوشته شود) دراینصورت
      می تواند پرداخت وجه را به حساب چک بگذارد

      پاسخ
    • یاسین
      یاسین می گوید:

      والا معلوم نیست من پیش وکیل رفتم گفت چک سفید امضا از نظر قانون باطل است و صادر کننده ثابت کند که چک سفید امضا بوده هیچ خطری برایش ندارد

      پاسخ
  4. امید
    امید می گوید:

    سلام برا کار تو یه مغازه بهم گفته چک سفید امضا باید بیاری، نمیدونم الان چیکار کنم برای اینکه چکو اگه دادم طرف سو استفاده نکنه و چکو نبره توش هر مبلغی خواست بنویسه و نقد کنه، راهنمایی کنید لطفا

    پاسخ
    • محاسبان
      محاسبان می گوید:

      سلام امید عزیز
      یک قرارداد کار موقت با کارفرما بنویسید و حتما داخل متن قرار داد ذکر کنید که یک فقره چک به شماره … و مبلغ …. بابت ضمانت و حسن انجام کار تحویل کارفرما شد

      پاسخ
    • ناشناس
      ناشناس می گوید:

      هر مبلغی خواست در چک بنویسید .به همراه قرار داد .سفید چک ندید میگوید دو میلیارد سه میلیارد بنویسید ولی سفید ندید .در قرار واضح و بدون هیچ ابهامی توضیح بدین چرا چک دست این فرد است .

      پاسخ
    • یاسین
      یاسین می گوید:

      سلام خوب کاری نداره اذش رسید بگیر و قید کن این چک بطور امانت و جهت تخلیه مغازه بوده یا اینکه تو قسمت دروجه چک قید کن

      پاسخ
  5. محمد ارباب
    محمد ارباب می گوید:

    سلام.ایا مردی که زن بخاطر سلامتی فرزن حتی قرص سردرد نمی خورد .ولی قسمت نبود فرزندش در اغوش بگیرد .مار ترک کرد.بابت فرزند حقوق متوفی که از حقوقش بیشتر است دریافت .حسابهای متوفی را با کارت خالی .حتی رهن خونه که زمان مجردی توسط متوفی داده شد و مدارک است .از بنگاه دریافت .جالب اینجاست چکهاش می فروشد .جالبتر چک دو ماه قبل از فوت تاریخ می خورد و تازمان مشخص شدن ارث که سی ماه طول می کشد و مبلغ دقیقأ انداز ارث در چک ثبت به شخص ثالث واگذار .که گواهی عدم پرداخت می خورد .پدر مادر داغ جوان تحمل یا دامادی که یازده ماه زندگی مشترک داشته و برای ملاقات نوه پول می خواد .خدایا اینها را به صراط مستیقم هدایت و صبر هر روز اوردن نامه دادگاه را به ما عنایت بفرما.انشالله .

    پاسخ
  6. سام
    سام می گوید:

    سلام من حسابدار شخصی بودم چون دسته چک ایشان برگشتی زیاد داشت من بجای او چک میدادم
    و ایشان یک فقره چک سفید امضا به من داده اند و من بجای ایشان چک خرج کرده ام
    الان متاسفانه چکها برگشت خورده اند ایا من میتوانم ادعایم را ثابت کنم؟
    ممنون از راهنمایی شما

    پاسخ
  7. Bina
    Bina می گوید:

    سلام ببخشيد پدرم بدون اينكه با كسي قراردادي ببندد به شريك خود چك سفيد داده و اون شخص چك وا پر كرده با مبلغ بالا و الان قانون توقيف اموال زده برا ما وحساب هاي پدرم بسته شده الان بهترين راه چيست كه انجام دهيم تشكر

    پاسخ
  8. علی
    علی می گوید:

    اصلامفهومی نداردچک سفیدبرای حسن انجام کارهم صادرشوداگرصادرکننده کاررابدانجام دادبایدچک رابپردازد

    پاسخ
  9. darya
    darya می گوید:

    من از شوهرم یک چک سفیدبابت مهریه گرفته ولی توی چک قیدنشده ک برای مهریه هستش وفقط امضا و تاریخ داره ایا من میتونم ازین چک استفاذه کنم یاسرم کلاه رفته؟

    پاسخ
    • فرهاد فاضلی
      فرهاد فاضلی می گوید:

      خیر مبلغ مهریه را می توانید مرقوم فرموده و دریافت بنماید زیرا کسی که چکی را امضا می نماید و خود تحویل شخصی می دهد ملزم بر پرداخت آن از نظر قانونی است . روابط پدر با فرزند و زن و شوهر ربطی بر قوانین پرداخت و یا عدم پرداخت ندارد و یکسان می باشد

      پاسخ
  10. عصمت عطاران
    عصمت عطاران می گوید:

    سلام من در بانک ضامن کسی شدم وان شخص به من گفت دو فقره جک میخواهد در بانک یکی را پر کردم وامضا تحویل دادم ووقتی از بانگ بیرون امدم کسی که من ضامنش شدم خودش را به من زساند گفت شما دوتا جک بایستی میدادی ولی یکی دادید
    چون لز قبل هماهنگ کرده بود حرفش را قبول کردم که دوباره برگردم بانگ جک دیگر را هم بدهم ولی گفت شما کار دارید جک را امضا کنید به من بدهید خودم تحویل میدهم متصدی بانگ مبلغش پر کند ولی ان جک سفید را به بانگ نداده ولی من جک را مسدود کردم ومفقودی اعلام کردم وبرای ان در دادگستر شکایت تتطیم کردم. لیا ایشان باز میتواند از ان جک استفاده کند؟؟؟؟؟

    پاسخ
  11. احمد
    احمد می گوید:

    با سلام حدود هفده سال پیش چکی سفید امضا به شخصی دادم .برای ضمانت پیمانکاری که میخواست انجام بده .تا حالا لاشه چک رو تحویلم نداده و مدعی هست که گم کرده .حالا بعد این همه سال و عوض شدن شماره حسابها .اگر خدای نکرده چک را ننوشته باشد و هر زمانی پر کند قابل وصول هست؟

    پاسخ
  12. احمد فروغی
    احمد فروغی می گوید:

    با سلام حدود هفده سال پیش چکی سفید امضا به شخصی دادم .برای ضمانت پیمانکاری که میخواست انجام بده .تا حالا لاشه چک رو تحویلم نداده و مدعی هست که گم کرده .حالا بعد این همه سال و عوض شدن شماره حسابها .اگر خدای نکرده چک را ننوشته باشد و هر زمانی پر کند قابل وصول هست؟

    پاسخ
  13. صادق
    صادق می گوید:

    سلام شریک تجاری ام یکی از چک هایی را که به امانت بهش داده بودم دو سال پیش دزدیده بود حالا شراکتمون خراب شده و اون روی این چک اقدام کرده حالا حکمش چیه

    پاسخ
  14. رسول هژیری
    رسول هژیری می گوید:

    سلام چک سفید امضابدونه درج تاریخ ومبلغ دادم طرف خودش اقدام به درج مبلغ کرده حال محکوم شده ام ورفتم زندان کارشناس هم تشخیص داده چک سفیدامضابوده چاره کار چیست

    پاسخ
  15. دکتر کاظمی
    دکتر کاظمی می گوید:

    سلام
    ی چک دارم سفید امضا طرف رسید داره از من درقبال انجام کار..
    ولی کاری که قراربود انجام بده نداده وحدود ۵۰۰میلیون تو این چند سال خسارت به من زده.وبنده رسیدها ودست نوشته هایی که به حساب شخصی اش پول ریختم را دارم..من میتونم تو چک مبلغ ۵۰۰م بزنم و وصول کنم؟باتشکر از شما

    پاسخ
  16. حامد
    حامد می گوید:

    سلام ، من از یکی طلب دفتری داشتم بابت طلبم چک سفید امضاع گرفتم ،آیا میتونم طلب خودمو توش بنویسم بعد احرا بزارم؟ ممنونم

    پاسخ
  17. محسنی
    محسنی می گوید:

    با سلام ؛
    سوالی داشتم در بانک درخواست وام کردم بانک یک فقره چک بابت ضمانت از من درخواست کرده و عنوان نموده پشت چک را دو امضا بزنم ، درضمن صاحب چک هستم آیا این خلاف قانون چک نیست و آیا امکان سو استفاده از طرف بانک و درج مبلغ دلخواه و یا مفقود و سو استفاده نخواهد شد ممنون از شما

    پاسخ
  18. ناشناس
    ناشناس می گوید:

    سلام ببخشید من رفتمتو شرکت برا دوره ۶ ماهه کارآموزی حسابداری بهم گفتن باید چک سفید امضا بیاری بنظرتون چیکار کنم ببرم یا نه ؟لطفا راهنمایی بفرمایید

    پاسخ
    • ساسان
      ساسان می گوید:

      سلام
      یک قرارداد کار موقت با کارفرما بنویسید و حتما داخل متن قرار داد ذکر کنید که یک فقره چک به شماره … و مبلغ …. بابت ضمانت و حسن انجام کار تحویل کارفرما شد

      پاسخ
  19. سامان
    سامان می گوید:

    سلام
    اگه صادر کننده و گیرنده چک سفید امضا فوت کرده باشند آیا وراث.می توانند از آن چک استفاده کنند

    پاسخ
  20. عاطفه
    عاطفه می گوید:

    وقتتون بخیر ..
    آیا چک سفید امضا و بدون تاریخ ، پس از مثلا ۷ سال همچنان اعتبار دارد ؟ و طرف دارنده چک میتواند استفاده کند از آن ؟

    پاسخ
  21. فرهاد
    فرهاد می گوید:

    با سلام بنده یک فقره چک بدون تاریخ صادر کرده ام در مقابل متنی نوشته ام که دو شاهد به همراه گیرنده چک آنرا امضائ کرده اند.در متن آمده است وصول چک منوط به اجازه و خواست بنده صادر کننده چک باید برای وصول برده شود .حال گیرنده چک بدون توجه به این رسید و شرط چک بنده را برگشت زده و به اجرا گذاشته است.. حال تکلیف چیست؟من چه حق و حقوقی دارم؟لطفا راهنمایی بفرمایید

    پاسخ
  22. سعیده کاظمی
    سعیده کاظمی می گوید:

    من چک امضا شده بدون نوشته برای پرداخت اقساط بیمه ماشین به شوهرم دادم سه تا از چکهارو داده به بیمه یکی را از سال ۹۳ نزد خودش نگه داشته الان که به اختلاف رسیدیم چک را حدود حق و حقوق من(۹۸۴۰۰۰۰۰۰ )نوشته وبرگشت زده. بعد از شکایت کارشناس اول بر علیه من رای داده ومیگویند کارشناسان بعدی هم نظر کارشناس اولی را تایید خواهند کرد ایا درست است؟ خیلی نگرانم لطفا راهنماییم کنید.

    پاسخ
  23. ناشناس
    ناشناس می گوید:

    سلام من ی چکی سفید امضا دست کسی دارم آیا کسی که چک دستش هس میتونه مبلغ بزنه و اقدام به دریافت وجه کنه

    پاسخ
  24. هاشم
    هاشم می گوید:

    سلام، من میخواستم برم یک مسافرت کاری و یکی از دسته چک هام رو در اختیار پدرم گذاشتم و سه برگ شو سفید امضاء کردم (بدون مبلغ، بدون تاریخ) و از سفر برگشتم و پدرم گفت نیازی به چک های شما نشد، حالا اگر بخوام این چک ها رو ازین حالت خارج کنم باید چکار کنم؟ چه راهکاری بهتره؟ تشکر!

    پاسخ
  25. شهریار
    شهریار می گوید:

    یکی از اقوام بنده با توجه به اینکه همسرش درخانه مادری زنش زندگی می‌کند و فرزندان این خانواده در خارج از کشور بسر می‌برند و پدر خانواده فوت نموده و داماد مذکور از کیف همسرش چک را به این بهانه که برای خرید اجناس می‌خواهد چک سفید امضا شده را به این بهانه و برای فشار بر خانواده اهرمی قرار داده که چون چک سفید دست داماد میباشد خواستار مصادره خانه و فروش آن بر آمده و متذکر شده در زمان که کسی مانع شود چک سفید را با هر مبِلغی که بخواهد اجرا خواهد گذاشت خواهشا در این مورد راهنمایی فرمائید.

    پاسخ
  26. مهين احمدي
    مهين احمدي می گوید:

    چك سفيد امضا يكي لز ورثه پر كرده وشكايت كرده دادگاه اين چك را قبول كرده چون با جعل نوشه به چه منظوري چك صادر شده سوال ما ايا مي توانيم از دا دگاه بخواهيم ايشان بايد مدركي كه دال بر شراكت او ومتوفي باشد ارايه دهد نوشته سرمايه گذاري در شركت

    پاسخ
  27. ناشناس
    ناشناس می گوید:

    چکی که سفیده اما مال خیلی سال پیشه و اون شخص صاحب چک الان دسته چک نداره هنور اعتبار داره اون چک میشه ارزش استفاده کرد لطفا راهنماییم کنید

    پاسخ
  28. ندیری
    ندیری می گوید:

    سال ۹۴ بابت پرداخت مبلغی یک فقره چک سفید امضا گرفتم ایشون خارج از کشور هست وتردد دارد آلان پول من بی ارزَش شده میتونیم هر مبلغی بخواهم در چک بنویسم وشکلات کنم؟؟

    پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

آیا می خواهید به بحث بپیوندید؟
در صورت تمایل از راهنمایی رایگان ما استفاده کنید!!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *