مشاوره مالیاتی در خصوص مالیات عملکرد شرکتها ، مالیات تکلیفی ، ارزش افزوده

مشاوره مالیات

قانون مالیات ها و نحوه و زمان پرداخت هر یک از آنها به طور جداگانه دارای جزییات فراوان بوده و باید در خصوص رعایت هر یک دقت کافی به عمل آید . مودیان به خوبی می دانند هر گونه نقص و سهل انگاری در پرداخت مالیات ها یا ارائه اسناد و مدارک آنها می تواند منجر به جریمه های سنگین و ممنوعیت های قانونی زیادی در خصوص کسب و کار گردد .

شرکتها و موسسات مالی ، حسابداری و حسابرسی در صورت تمایل مودیان می توانند مشاوره های تخصصی در زمینه پرداخت مالیه از جمله مالیات عملکرد ، تکلیفی و ارزش افزوده ارائه دهند و مسیر را برای آنها هموار کرده و بخش بزرگی از مسئولیت های قانونی مودیان را در زمینه قوانین مالیاتی به عهده گرفته و به سرانجام برسانند .

مالیات عملکرد شرکتها چیست ؟

مالیات بخشی از درامد های دولت بوده که از مشمولان دریافت می شود . دولت با درآمد حاصل از مالیه های عمومی مخارج خود را تامین کرده و سعی می کند کمتر وابسته به درآمد ناشی از انرژی های تجدید نشدنی مانند نفت و گاز باشد چرا که این منابع یک روزی تمام میشوند و دولتها باید بتوانند برنامه ریزی درستی در استفاده از انها داشته باشند .

مالیات عملکرد شرکت ها

( ارائه خدمات مالیاتی در موسسه حسابداری محاسبان تلاشگر خبره )

مالیات عملکرد همانطور که از نامش پیداست مالیاتی است که از نحوه عملکرد شرکت ها و بنگاههای اقتصادی و موسسات تجاری و دارای درآمد اخذ میشود . شرکتها طبق قانون موظف هستند کلیه مراودات مالی خود را در دوره های مشخصی در دفاتر مالی و قانونی ثبت کرده و این مراودات مالی شامل سود و زیان حاصل از داد و ستد هم می باشد .

با مشخص شدن مقدار خالص و واقعی سود شرکتها و کسر کلیه هزینه ها اعم از هزینه های تولید ، دستمزد ، مواد اولیه و بسیاری دیگر از آن به میزان تا ۲۵ درصد از سود آن را دریافت میشود که اصلاحا مالیات عملکرد نامیده میشود.بررسی و تعیین میزان این مالیه ها بر اساس اظهارنامه ارسال شده توسط مودیان صورت گرفته و سازمان مربوطه بر اساس اظهارنامه ارسال شده و اسناد و مدارک پیوست آن که قانونا باید ارسال شود میزان این نوع مالیه ها را تعیین کرده و مودیان در موعد مشخصی موظف به پرداخت میشوند .

مالیات تکلیفی شرکتها چیست  ؟

مالیات عملکرد را مالیات سود وزیان شرکتها تعریف کردیم اما مالیات تکلیفی به آن دسته از مالیه هایی گفته میشود که محاسبه و پرداخت ان تکلیف و وظیفه مودیان است . یعنی مودیانی که مشمول مالیات تکلیفی میشوند باید قبل از پرداخت هر گونه وجه نقد در هر زمینه ای و به هر شخصی مالیه تعیین شده آن را کسر کرده و به حساب سازمان امورمالیاتی واریز و مابقی را به شخص یا طرف ثالت بپردازند .

مالیات تکلیفی

مثلا در یک کارخانه تولیدی کارفرما موظف است قبل از پرداخت حقوق و مزایای کارکنان خود مالیه مربوط به ان را محاسبه کرده و از جمع حقوق و مزایا کسر و ان را به حساب سازمان مربوطه واریز کند .در مورد کارفرمایانی که با پیمانکار کار می کنند یعنی بخشی از کار خود را به شخص دیگری به صورت پیمانکاری سپرده اند هم خود کارفرما مکلف است قبل از پرداخت مبلغ توافق شده در قراراداد به پیمانکار مالیه های مربوط به آن را کسر کرده و مابقی را به پیمانکار پرداخت کند و اگر کارفرمایی از این کار امتناع نماید مسئولیت ان فقط به عهده خودش بوده و پیمانکار در این خصوص مسئولیتی نخواهد داشت .

مالیات های تکلیفی شامل چه مورادی میشود ؟

مالیات تکلیفی انوع مختلفی داشته و به اشخاص و کسب و کارهای مختلفی تعلق میگیرد که در قانون مالیات های مستقیم به روشنی به آنها اشاره شده است :

مالیات تکلیفی اجاره املاک 

مالیات تکلیفی اجاره املاک مشمول اشخاص حقیقی و حقوقی میشود که درامدی ناشی از اجاره ملک یا مستغلات یا خرید و فروش و انتقال ان به غیر دارند . در امدی که از این دو راه کسب میشود مشمول مالیات شده و ذینفعان باید آن را بپردازند . گاهی مالک خودش اقدام به اجاره دادن ملک خود کرده که این نوع مالیه را ، مالیات اجاره دست اول نامیده میشود اما اگر موجر ملک اجاره ای را به شخص دیگری مجددا اجاره دهد مالیات اجاره دست دوم نمایده میشود که موجر اول موظف به پرداخت آن می باشد .

مبلغ این مالیه ها از روی سند اجاره نامه تعیین میشود و اگر سند و اجاره نامه کتبی وجود نداشته باشد بر اساس قیمت ملک ، محل آن و عرف اجاره های آن محل معین میشود . مالیات اجاره دست دوم هم درصدی از ما به تفاوت اجاره ای است که موجر اول به مالک داده و اجاره ای که موجر دوم به موجر اول میدهد یعنی اگر مثلا موجر اول به مالک ماهی ۲۵۰۰ تومان اجاره می دهد و همین موجر از موجر دوم ۳۵۰۰ تومان اجاراه میگیرد مابه تفاوت این دو مبلغ ۱۰۰۰ تومن میشود که مالیه به همین هزار تومان بسته میشود .

مالیت حقوق دستمزد

مالیات تکلیفی حقوق و دستمزد چیست ؟

حقوق ودستمزدی که یک کارفرما در واحد تجاری ، صنعتی یا تولیدی خود به کارگران و پرسنل پرداخت می کند هم مشمول مالیه شده که از نوع مالیات های تکلیفی می باشد . کارگران در یک بازه یک ماهه در مقابل کاری مشخص مقدار حقوق مشخصی هم از کارفرما دریافت کرده که این حقوق مشمول مالیات از نوع تکلیفی میشود و کارفرما موظف است قبل از پرداخت ان مالیاتش را کسر کرده و به حساب سازمان ربوطه واریز نماید .

مالیات تکلیفی مضاربه چیست ؟

مضاربه در مفهوم لغتی رابطه میان دو شخص حقیقی یا حقوقی بوده که یکی متعهد میشود سرمایه وارد کرده و دیگری مکلف میشود که با سرمایه اورده شده کار کرده و سود این کار بین سرمایه گذارو انجام دهنده تجارت تقسیم گردد. در این نوع تجارت دو طرف معامله وجود دارد طرف اول که کار را بر عهده می گیرد در بازه های مشخصی علاوه بر پرداخت مالیه سودی که نصیب خودش شده است باید مالیات سودی که به سرمایه گذار پرداخت میکند را هم کسر کرده و به سازمان مربوطه پرداخت نماید در واقع مسئولیت پرداخت مالیات مضاربه بر عهده مضارب یا انجام دهنده کار است .

مالیات حق الوکاله

یکی از مالیه هایی که وکلا باید پرداخت نماید مالیات حق الوکاله است . وکلا بر اساس قرارداد هایی که برای وکالت با موکلین می بندند باید درصد مشخصی از آن را به عنوان مالیات پرداخت نمایند این نوع مالیه مالیات حق الوکاله نام داشته و جز مالیات های تکلیفی است .عدم پرداخت این مالیه می تواند به جرایم ۲۰ درصدی برای وکلا منجر گردد.موسسات دولتی که با وکلا کار می کنند باید قبل از پرداخت حق الوکاله مالیات ان را کسر کرده و مابقی را با وکلا پرداخت کنند .

مالیات اشخاص حقوقی خارجی و موسسات مقیم خارج از چه نوعی است ؟

اشخاص حقوقی که در خارج از ایران مستقر بوده اما در داخل ایران مراوده مالی و درآمد دارند باید مالیه بپردازند. مانند موسسات کشتیرانی و هواپیمایی خارجی که در ایران فعالیت دارند باید تا میزان ۵ درصد مالیه پرداخت کنند که مالیات انها از نوع تکلیفی می باشد .این اشخاص مکلف هستند ترازنامه سود و زیان شرکت به همراه مشخصات سهامدارن و ذینفعان را به سازمان مربوطه ارسال کرده و اقدام به پرداخت حق تمبر ، پلمپ دفاتر قانونی و پرداخت مالیات کارکنان خود که در ایران فعالت می کنند نمایند .

موسسات بیمه چه نوع مالیاتی باید پرداخت کنند ؟

شرکت های بیمه درآمد های متفاوتی از خدمات مختلفی که در اختیار مشتریان خود می گذارند کسب می کنند. این شرکتها خدماتی نظیر بیمه عمر، بازنشستگی ، حوادث ، از کارافتادگی و نفص عضو و غیره دارند که از هر کدام درامد های مشخصی کسب می کنند اما همه این درامد ها مشمول مالیات تکلیفی نمیشود. درامدهایی مانند ذخایر مالی سال قبل ، حق بیمه دریافتی در معاملات بیمه مستقیم پس از کسر برگشتی‌ها و تخفیف‌ها، حق بیمه بیمه‌های اتکایی وصولی پس از کسر برگشتی‌ها، کارمزد و مشارکت در سود معاملات بیمه‌های اتکایی واگذاری، بهره سپرده‌های بیمه بیمه‌گر اتکایی نزد بیمه‌گر واگذارکننده، سهم بیمه‌گران اتکایی بابت خسارت پرداختی بیمه‌های غیرزندگی و بازخرید و سرمایه و مستمری‌های بیمه‌های زندگی و سایر درآمدها مشمول مالیات از نوع تکلیفی شده و این موسسات مکلف به پرداخت آن هستند.

مالیات تکلیفی نقل و انتقال سهام چیست ؟

این نوع مالیه به کلیه خریداران و فروشندگان سهام و شرکتهایی که کالای آنها در بورس پذیرفته میشود تعلق میگیرد . یعنی سهامدارن در هنگام نقل و انتقال سهام بخشی از درآمد حاصل از فروش سهم خود را باید مالیه بدهند و شرکتهایی که در بورس داخلی یا خارجی سهام انها پذیرش میشود هم طبق قانون باید درصدی را به عنوان مالیات به سازمان مربوطه پرداخت کنند.

به طور کلی مالیات تکلیفی به ان دسته از مالیات هایی اطلاق میشود که مودی مکلف به به محاسبه و پرداخت ان شده و میزان ان در مشاغل مختلف متفاوت بوده و در قانون کاملا مشخص شده است . مشاوره موسسات حسابداری و مالی علاوه بر مالیاتهای عملکرد و تکلیفی می تواند حوزه مالیات بر ارزش افزوده ( VAT ) را هم شامل شود . VAT ، مالیه ناشی از افزایش ارزش یک کالا در مراحل مختلف تولید و انتقال آن به خریداران مختلف است .

برخی از کالاها و خدمات به تشخیص دولت و برای حمایت از مصرف کننده معاف از پرداخت این مالیه هستند و برخی دیگر باز هم به دلیل انگیزه کاهش مصرف یا حمایت از قشر کم درآمد باید مالیه بیشتری بپردازند . مثلا کود ، بذر ، محصولات خام کشاورزی ، شیر خشک ، سم کشاورزی و برخی دیگر از پرداخت VAT معاف بوده و در عوض تولید کنندگان سیگار ۱۲ درصد و هواپیمایی به دلیل اینکه کالایی لوکس و برای اقشار پر در امد است باید ۲۰درصد VAT بپردازد .

حتما بخوانید : مالیات حقوق دستمزد چیست و چگونه محاسبه می شود ؟

مالیات بر ارزش افزوده

چطور باید مالیات بر ارزش افزوده بپردازیم ؟

تمامی افرادی که دارای کسب و کار بوده و صاحب شغل هستند مکلف به پرداخت VAT شده و در این خصوص باید اظهارنامه پر نمایند .این اظهارنامه باید هر سه ماه یکبار تکمیل شده و حداکثر ۱۵ روز پس از پایان هر فصل مبلغ آن به سازمان مربوطه پرداخت شود . پرداخت این نوع از مالیه به صورت الکترونیکی انجام شده و مودیان باید با مراجعه به سایت www.evat.ir مراحل ثبت اطلاعات را طی کرده و در انتها کد پیگری دریافت نمایند و در نهایت اقدام به پرداخت وجه مشخص شده کرده و رسید آن را نزد خود نگه دارند.

نرخ مالیات بر ارزش افزوده چقدر است ؟

از سالی که این قانون به قوانین مالیاتی افزوده شده است نرخ ان هم تغییر کرده مثلا در ابتدا ۳ درصد اعلام شد و در سال بعد به ۴ درصد و ۶ درصد هم رسید در حال حاضر نرخ آن برای کلیه کالاها و خدمات به جز کالاها و خدمات اعلام شده در قانون ۹ درصد است یعنی مودیان باید ۹ درصد سودی که از ارائه کالاو خدماتشان بدست می اوردند را VAT بپردازند.

نرخ مالیات ارزش افزوده

گزارش دهی اسناد و مدارک VAT باید به دقت انجام شود در این خصوص باید مودیان کلیه فاکتور های خرید و فروش خود را نگه داشته و در جای مطمئنی بایگانی کنند چرا که میزان این مالیات دقیقا از روی فاکتور های خرید و فروش تعیین میشود. برخی تخلفاتی که ممکن است مودیان در این خصوص انجام داده و انها را مشمول جریمه کند به شرح ذیل است :

  • اگر مودیان در تاریخ مقرر اقدام به ثبت نام و تسلیم اظهارنامه نکنند ۷۵ درصد مبلغ مالیه تعلق گرفته را باید جریمه بپردازند .
  • عدم ارائه صورت حساب ها باعث میشود یک برابر مبلغ مالیه مشمول جریمه شوند .
  • اگر قیمت ها در فاکتور های خرید و فروش به درستی ثبت نشود و سهوا یا عمدا قیمتها کم و یا زیاد محاسبه گردد باید یک برابر ما تفاوت قیمت های ذکر شده جریمه پرداخت شود .
  • مودیانی که دفاتر قانونی خود را در مهلت مقرر شده تحویل ندهند باید معادل ۲۵ درصد مالیات تعیین شده جریمه بپردازند .
  • اگر کلیه مراحل ثبت نام و تسلیم اظهارنامه در موعد مقرر صورت گیرد ولی مودی در مهلت تعیین شده مالیات خود را نپردازد به میزان ۲ درصد مالیه تعلق گرفته باید جریمه پرداخت کند.

در پایان بحث مایه ها ، مودیان عزیز برای اینکه از پرداخت جرایم مالیاتی در امان باشند و متضرر نگردند بهتر است در این خصوص با موسسات خدمات مالی و حسابداری مشورت کرده و امور تخصصی را به آنها بسپارند.

 

0 پاسخ ها

دیدگاه خود را ثبت کنید

آیا می خواهید به بحث بپیوندید؟
در صورت تمایل از راهنمایی رایگان ما استفاده کنید!!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *