تنظیم گزارشات فصلی ( خرید و فروش ) ماده ۱۶۹ مکرر مالیاتهای مستقیم

ارسال گزارشات فصلی

تنظیم گزارشات فصلی ( خرید و فروش )

معاملات فصلی چیست ؟به کلیه معاملاتی که در طول یک فصل اعم از خرید یا فروش توسط صاحبان کسب و کار و مشاغل و تجار انجام میشود معاملات فصلی گفته میشود و مودیان مالیاتی موظف هستند که این معاملات را به صورت فصلی به سازمان امور مالیاتی گزارش کنند . برای تنظیم این گزارشات باید قبل از آن یکسری اسناد و مدارک مالی در سازمان وجود داشته باشد . اسنادی مانند دفتر کل ، دفتر روزنامه ، دفتر دارایی تهیه شده و ثبت اطلاعات و عملیات های مالی در آنها به درستی صورت گرفته باشد .

طبق ماده ۱۶۹ و ۱۶۹ مکرر در قانون مالیات های مستقیم مودیان مالیاتی موظف هستند برای تعیین میزان مالیات خرید و فروش های فصلی در مهلت مقرر شده همه اسنادو مدارک مربوط به ان را به سازمان امور مالیاتی ارائه کرده تا بر اساس آن میزان مالیات مودیان مشخص شود و در صورت عدم ارائه اطلاعات لازم در این خصوص ممکن است مشمول جریمه های سنگین گردند.

ارائه گزارشات فصلی

( ارائه گزارشات فصلی )

دفتر روزنامه ، دفتر کل و دفتر دارایی

برای اینکه در پایان هر فصل مودیان بتوانند گزارشات فصلی خود را تمام و کمال و بدون نقص ارائه دهند باید بدانند نوشتن و تحریر دفاتر قانونی از جمله دفتر روزنامه ، دفتر کل و دفتر دارایی چطور چگونه باید باشد و قبل از ان نسبت به ماهیت و کارکرد این دفاتر هم اطلاع کافی داشته و برای تحریر آنها تبحر کسب کنند . دفتر روزنامه دفتری است که معاملات و رویدادهای مالی شرکت به صورت روزانه و با ثبت تاریخ در ان نوشته میشود . در این دفتر باید ستون های شماره سند حسابداری ، تاریخ وقوع رویداد مالی ، شرح رویداد ، مبلغ معامله چه به صورت بدهکار و چه به صورت بستانکار تکمیل گردد.

ثبت این اطلاعات باید به درستی و دقت انجام شده و هیچگونه خط خوردگی یا پارگی در آنها نباشد .بعد از انکه اطلاعات در دفتر روزنامه ثبت گردید باید به صورت مستمر و زمان بندی شده و حداکثر تا پانزده روز بعد از هر ماه اطلاعات دفتر روزنامه در دفتر کل وارد گردد. علت اینکه اطلاعات از دفتر روزنامه به دفتر کل منتقل میشود این است که در دفتر روزنامه امکان مانده گیری وجود ندارد و این کار در دفتر کل انجام میشود.برای مانده گیری لازم است هر حساب در دقتر کل یک صفحه جداگانه داشته باشد و حساب ها به طور کامل از هم جدا و منفک شده و ترتیب و تاریخ هم در این جداسازی رعایت شود . اطلاعاتی که در این دفتر باید حتما وارد شود شامل شماره سند رویداد مالی ، تاریخ وقوع رویداد ، شرح آن و تعیین بدهکار و بستانکار معامله بوده و در انتها باید مانده گیری هم گردد.

ارائه خدمات مالی و مالیاتی به کسب و کارها در شرکت حسابداری محاسبان تلاشگر خبره

مانده گیری در دفتر کل چطور انجام میشود ؟

برای مانده گیری در دفتر کل باید هر حساب به صورت جداگانه مانده گیری شود یعنی مبالغ بدهکار و بستانکار هر حساب از هم کسر شده و مبلغ باقیمانده در واقع مانده حساب محسوب میشود . اگر بعد از مانده گیری حساب بدهکار بیشتر باشد ماهیت حساب در نهایت بدهکار محسوب میشود و اگر بعد از مانده گیری مبلغ بستانکار بیشتر شود حساب در پایان بستانکار در نظر گرفته میشود و در ستون تشخیص که در انتهای دفتر کل وجود دارد ماهیت نهایی حساب قید می گردد.

در ثبت دفاتر قانونی چه مورادی باید رعایت شود؟

نوشتن رویداد های مالی در دفاتر قانونی باید از فرمت و قوانین خاصی پیروی کرده تا در انتها قابل اسناد توسط سازمان امور مالیاتی باشد . این دفاتر قبل از شروع هر سال باید توسط اداره ثبت منطقه پلمپ و مهر و تایید شده و بعد مورد استفاده قرار بگیرند . پلمپ دفاتر قانونی یعنی باید تعداد صفحات آنها شمرده و شماره گذاری شده و ابتدا و انتهای آنها قیطان کشی شود و توسط مهر وزارت دادگستری در دفتر ثبت اسناد ممهور گردد. فقط با رعایت این شرایط است که مودیان و صاحبان کسب و کار می توانند رویداد های مالی خود را در انها ثبت کرده و در انتهای سال مالی برای ارسال گزارشات فصلی خرید و فروش خود به انها استناد نمایند .

ارسال گزارشات فصلی

( ارسال گزارشات فصلی )

در تحریر دفاتر کل ، روزنامه و دارایی و همچینین دفتر معین که یک دفتر کمکی در حسابداری محسوب می شود باید اصول مشخصی رعایت گردد. مثلا اینکه همه رویداد های مالی بدون استثنا ثبت شود و چیزی پنهان نگردد . تاریخ وقوع رویداد های مالی مشخص بوده و به ترتیب تاریخ در دفاتر تحریر شوند . تمامی اطلاعات مالی باید روی خط دفتر بوده و ثبت اطلاعات بین خطوط باعث رد دفاتر قانونی گردیده و آنها را از اعتبار ساقط می کند . در حاشیه دفاتر قانونی به هیچ وجه نباید چیزی مرقوم گردد و اگر در ثبت دفاتر و تحریر آنها اشتباهای رخ داد تراشیدن و پاک کردن آن ممنوع بوده و باید روی اشتباه خط کشیده شده و مبلغ درست با خودکار قرمز در بالای آن درج شود .

یکی از نکاتی دیگری که در ثبت دفاتر قانونی باید رعایت شود اینکه صفحه سفیدی بین صفحه های پر شده وجود نداشته باشد و در نهایت اینکه در مانده گیری حساب ها دقت شود و بستانکار شدن حساب های بانکی ممکن است به علت عدم رعایت تقدم و تاخر ثبت حساب ها در دفاتر رخ دهد که این امر باعث رد دفاتر شده و محاسبه مالیات را مشکل می کند و حتی ممکن است باعث علی الراس شدن شرکت و جریمه مالیاتی گردد.

حتما بخوانید : صفر تا صد صورت معاملات فصلی

نکاتی در ثبت دفاتر قانونی که حتما باید رعایت کنید

دفاتر هر سال باید در سال مالی قبل در اداره ثبت منطقه پلمپ و ممهور شده باشد .مسئول انجام این کار باید توجه داشته باشد در پلمپ دفاتر نام شرکت و نوع آن یعنی اینکه سهامی است یا تضامنی و غیره و تعداد دفاتر و تعداد صفحات دفتر و شماره آنها و تاریخ و بارکد انها به درستی درج شده و بعد مهر و اضا گردد. برای پلمپ دفاتر قانونی باید در مهلت مقرر اقدام شود در غیر این صورت دفاتر رد شده و مالیات به صورت علی الراس تعیین میشود.

مهلت ارسال گزارشات فصلی

( مهلت ارسال گزارشات فصلی )

نکته مهمتر اینکه اگر مودیان و صاحبان کسب و کار تمایل دارند به جای ثبت در دفتر از نرم افزاهای مخصوص این کار استفاده کنند باید این نرم افزار ها به تایید سازمان امور مالیاتی رسیده باشد و قبل از تایید نباید اقدام به ثبت ریدادهای مالی در آن کنند

برای ارائه گزارشات فصلی داشتن کد اقتصادی ضروری است

مودیان مالیاتی باید بدانند برای ارسال و پذیرفته شدن صورت معاملات فصلی و خرید فروش داشتن کد اقتصادی الزامی است. به همین دلیل همه اشخاص حقیقی و حقوقی که مشمول این قانون میشوند باید قبل از هر چیز اقدام به دریافت کد اقتصادی کرده و کلیه رویدادهای مالی خود را اعم از خرید و فروش و صدور فاکتور های آن با این کد انجام دهند. بدون داشتن این کد هیچ یک از اسناد مالی ارائه شده به سازمان امور مالیاتی پذیرفته نمیشود.

چه جرایمی ممکن است در ارائه صورت معاملات فصلی خرید فروش رخ دهد ؟

اگر مودیان اقدام به دریافت کد اقتصادی نکرده و با کد اقتصادی اشخاص دیگری صورت معاملات فصلی خود را ارسال کنند یا اصلا کد اقتصادی را در این گزارشات قید ننمایند یا اینکه کد اقتصادی طرف معامله خود را ننوشته باشند ده درصد میزان همان معامله که فاقد کد اقتصادی یا کد اقتصادی دیگری است جریمه میشوند.

افرادی که از شماره اقتصادی دیگری برای معاملات خود استفاده می کنند و افرادی که شماره اقتصادی خود را در اختیار غیر قرار می دهند به صورت یکسان مشمول جریمه شده و هر دو طرف مسئول خواهند بود.

نحوه ارائه گزارشات فصلی

( نحوه ارائه گزارشات فصلی )

گاهی خریدار شماره اقتصادی خود را به فروشنده ارائه نمی دهد در این مواقع فروشنده برای اینکه مشمول جریمه نشود باید ظرف مدت یک ماه این موضوع را با صورت اطلاعات دقیق معامله به سازمان امور مالیاتی اطلاع دهد .

افرادی که صاحب مشاغل بند الف و ب ماده ۹۵ قانون مالیات ها هستند باید صورت حسابهای رویداد های مالی خود را در سال جاری و سال بعد از آن نگه داشته و اگر بازرسین امور مالیاتی درخواست رسیدگی آنها را کردند ارائه دهند . در صورتیکه این اسناد را نگه نداشته یا از ارائه ان خوددرای کنند ده درصد صورت هایی که ارائه نداه اند جریمه میشوند.

صاحبان مشاغل بند الف و ب در ماده ۹۵ قانون مالیات ها چه کسانی هستند ؟

بند الف افرادی هستند که قانون انها را مکلف به ثبت رویدادهای مالی در دفتر رزونامه و دفتر کل کرده است و انها باید در موعد تعیین شده این دفاتر را برای بررسی ارائه دهند . برخی از این مشاغل شامل دارندگان کارت بازرگانی و وارد کنندگان و صادر کنندکان ، کارخانه دارها و شرکتهایی که به طور کلی جواز کسب و کار دارند ،صاحبان و ذینفعان بهره بردرای از معادن ، افرادی که صاحب موسسات حسابداری ، حسابرسی ، مالی و خدمات مدیریتی ، رایانه ای اعم از سخت افزار یا نرم افزار هستند ، صاحبان مدارس غیر انتفاعی ، دانشگاهها ، بیمارستانها ، زایشگاهها ، درمانگاهها و سرای سالمندان ، ذینفعان هتل ها ، فروشگاهها و عمده فروش ها ، نمایندگی های انواع موسسات تجاری اعم از اینکه داخلی یا خارجی باشند ، صاحبان موسسات حمل و نقل و موسسات تبلیغاتی و چاپخانه ها ، می باشند.

بند ب شامل اشخاصی میشود که مکلف به ثبت حساب های مالی خود در دفتر درآمد و هزینه شده اند این افراد هم باید دفاتر خود را برای بررسی نگهداری کنند . برخی مشاغل این بند شامل : صاحبان کارگاههای صنعتی ، ساختمانی ، فنی و تاسیساتی ، نقشه بردرای و فنی ، دارندگان چایخانه ، صحافی ، وکلا ، مترجمان ، اعضای سازمان نظام مهندسی ، محققان ، دلالان و کارگزاران ، صاحبان سینماها و فرهنگ سراها و مراکز فرهنگی و هنری ، صاحبان مشاغلی مانند دوبله ، مونتاژ ، پزشکان و دندانپزشکان و دامپزشکان ، افرادی که آزمایشگاه یا مراکز رادیولوژی ، سونوگرافی ، سی تس اسکن دارند ، صاحبان مسافرخانه ها و مهمان پذیر ها و رستوران ها و تالارهای مراسم ، کرایه دهندگان ظروف ،دفاتر رسمی ، بنگاههای اتومبیل ،طلا فروشی ها تعمیرگاههای اتومبیل ، عاملان فروش آهن آلات از ان دسته هستند.

حتما بخوانید : مالیات حقوق دستمزد چیست و چگونه محاسبه می شود ؟

جرایم مربوط به گزارشات فصلی چطور رسیدگی می گردد ؟

بعد از آنکه مهلت ارسال گزراشات فصلی به پایان رسید بازرسین اداره امور مالیاتی به آن اسناد و مدارک رسیدگی کرده و در صورتیکه با تخلف و پنهانکاری مواجه شوند جرایم مربوط به آن را به صورت کتبی به مودی مورد نظر اعلام می کنند و مودی حداکثر تا سی روز از تاریخ اعلام جریمه مهلت دارد که به حکم اعتراض کند اگر اعتراضی در تاریخ مقرر صورت نگیرد باید در تاریخ مقرر شده جریمه را پرداخت کند ولی اگر اعتراض صورت گیرد پرونده به هیت حل اختلاف مالیاتی ارجاع داده میشود. هیت حل اختلاف مالیاتی هر رایی که صادر کند برای هر دو طرف قابل اجرا بوده و بخششی در کار نمی باشد

جریمه عدم اسال گزارشات فصلی

( جریمه عدم ارسال گزارشات فصلی )

برخی تخلفات فقط از طرف سازمان امور مالیاتی بررسی نمیشود تخلفاتی مانند جعل ، تقلب ، تبانی ، سوء استفاده به مراجع انتظامی هم ارجاع داده میشود.

ارائه گزارشات فصلی خرید فروش و نگهدای اسناد و مدارک مربوط به آن از اهمیت ویژه ای برخوردار بوده و باید در مهلت تایید شده یعنی ۱۵ روز بعد از پایان هر فصل ارائه گردد . اشخاص حقیقی و حقوقی که اقدام به دریافت کد اقتصادی کرده اند ولی تا مهلت تعیین شده برای ارسال گزارشات فصلی کد انها آماده نمیشود باید این موضوع را به سازمان امور مالیاتی اطلاع داده و به صورت موقت برای ارائه گزارشات خود از کد ملی و شماره شناسنامه استفاده کنند و بعد دریافت شماره اقتصادی بلافاصله آن را به سازمان امور مالیاتی ارائه دهند تا مشمول جریمه های مربوطه نگردند.کد اقتصادی در واقع شناسه هر تاجر است و بوسیله این کد صاحبان مشاغل و بنگاههای اقتصادی شناخته میشوند و به هیچ وجه نباید این شناسه را در اختیار شخص دیگری قرار دهند .

مودیان و صاحبان شرکت ها و موسسات تجاری می توانند برای انجام امور مربوط به تهیه دفاتر قانونی خود و همچنین تهیه اظهارنامه های مالیاتی و گزارشات فصلی ( ارائه خدمات مالیاتی ) از موسسات خدمات مالی و حسابداری مشاوره گرفته یا در صورت تمایل انجام کلیه این امور را با اطمینان به این موسسات بسپارند . در این بین موسسه خدمات مالی محاسبان تلاشگر خبره می تواند مشاوری امین و متخصص برای مودیان عزیز و صاحبان کسب و کار باشد.

 

11 پاسخ ها
  1. غزال
    غزال می گوید:

    چنانچه مبلغ زیادی از خرید معاف در اظهارنامه ارزش افزوده سال گذشته نشان داده نشده باشد و طی الحاقیه در سال بعد مبلغ مازاد به دارایی اعلام شده باشد آیا بازهم مشمول جریمه می شود؟

    پاسخ
  2. غزال
    غزال می گوید:

    چنانچه مبلغی از خرید معاف در اظهارنامه ارزش افزوده سال گذشته نشان داده نشده باشد و طی الحاقیه در سال بعد مبلغ مازاد به دارایی اعلام شده باشد آیا بازهم مشمول جریمه می شود؟

    پاسخ
    • ناشناس
      ناشناس می گوید:

      سلام
      منطورتون از معاف یعنی اینکه قسمتی از فعالیتهای شرکت معاف از مالیات بر ارزش افزوده هست؟

      پاسخ
  3. محمد
    محمد می گوید:

    سلام
    وقت به خير
    من يك سوال داشتم
    ما يك سردخانه و شركت بسته بندي گوشت داريم، گوشت گرم و سرد رو هم مستقيم عرضه ميكنيم و هم بسته بندي شده به فروش ميرسانيم.
    اما چون دام و گوشت از افراد حقيقي خريداري ميشه و فاكتور ندارند
    ما چطور ميتونيم خريدهامون رو اعلام كنيم؟
    هيچ فاكتور و اطلاعاتي از خريدار نداريم

    پاسخ
    • محاسبان تلاشگر خبره
      محاسبان تلاشگر خبره می گوید:

      با سلام و احترام
      شما دام و گوشت از شخص حقیقی دامدار خریداری میکنید و کشاورزو دامدار هم ملزم به ثبت نام و صدور فاکتور نیست.

      اما شما با استفاده از قرارداد خرید یا مستندات واریز و محاسبات لازم بابت وزن و موضوع اقلام خریداری شده و پرداخت بانکی از شرکت خود و واریز به حساب بانکی شخص کشاورز یا دامدار می توانید احراز خرید کنید و ارسال معاملات فصلی هم مجموع اقلام به نام شخص حقیقی ماده ۸۱ ارسال اطلاعات کنید.

      پاسخ
  4. یلدا
    یلدا می گوید:

    باسلام
    فصل تابستان ۹۷ گزارش فصلی را تاریخ ۲۲ مهر ثبت کردم ولی به دلیل عدم ارائه کد پیگیری تاریخ ۲۳ آبان تایید نهایی کردم .آیا مشمول جریمه میشوم؟

    باسپاس

    پاسخ
  5. میثم
    میثم می گوید:

    سلام چنانچه در یک فصل فاکتور خرید و فروشی برای ارائه نداشته باشیم چطور باید دفاتر مالیاتی رو پر کنیم ؟ اصلا نیازی به تحریر دفاتر در اینصورت هست؟

    پاسخ
  6. افسانه ریاحی
    افسانه ریاحی می گوید:

    سلام و درود من حسابدار هستم و میخوام از راهنمایی های شما استفاده کنم ولی نمیدونم چطور باید با شما ارتباط داشته باشم
    در مورد ماده ۱۶۶مکررو صورت فصلی و اظهارنمه ارزش افزوده سوال دارم در صورت لازم هزینه ان را هم پرداخت میکنم

    پاسخ
  7. افسانه ریاحی
    افسانه ریاحی می گوید:

    سلام.
    اگر فاکتورهای خرید غیررسمی باشه و ارزش افزوده نداشته باشد و اطلاعاتی هم در مورد نداریم و از شرکتهای مختلف باشه میتوانیم در قسمت تجمیع یا خرید های کمتر از ۵٪ ثبت کینم. ممثلا فاکتور یک ۴٫۰۰۰٫۰۰۰ ریالبابت خرید پیج ودستکش و شلنگ و غیره از یک فروشگاه یا فرد و فاکتور دیگه به مبلغ ۸۰۰٫۰۰۰ ریال بابخرید موادشوینده از یه فزوشکاه دیکه

    پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

آیا می خواهید به بحث بپیوندید؟
در صورت تمایل از راهنمایی رایگان ما استفاده کنید!!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *