تهیه و تنظیم اظهارنامه مالیات بر ارزش افزوده و ثبت آن در سامانه اداره مالیات بر ارزش افزوده

تهیه و تنظیم اظهارنامه مالیات بر ارزش افزوده

تهیه و تنظیم اظهارنامه مالیات بر ارزش افزوده

دولتها با تعیین مالیات بر فعالیت های مختلف مودیان و گاهی برخی از اموال آنها که درآمد زا هستند هزینه های خود را تامین می کنند . این هزینه ها انواع و اقسام متفاوت و بسیار زیادی را شامل میشود . بخشی از هزینه های دولت صرف کارهای عمرانی و رفاهی ، بخشی صرف فعالیت های زیرسازی و اصولی و برخی دیگر هم صرف درمانی و بهداشتی میشود البته این عناوین فقط قسمت کوچکی از هزینه های دولتها برای اداره کشور هایشان می باشد و جزییات بسیار وسعیتری در این مورد وجود دارد و دولتها با دریافت مالیات از افراد به نسبت درآمدی که دارند تلاش می کنند زندگی بهتری به لحاظ اقتصادی و رفاهی برای اقشار کم درآمد تر فراهم آوردند ضمن انکه مصرف مالیات ها در پروژه های عمرانی و درمانی و ساخت بیمارستان ها و بیمه های درمانی برای افراد کم درامد یکی از ایده آل های اختصاص درامد های ناشی از مالیات است. مالیات ها تحت عناوین مختلفی از مودیان دریافت میشوند مثلا مالیات های مستقیم ، مالیات بر ارزش افزوده ، مالیات حقوق و دستمزد و بسیاری دیگر .

مالیات بر ارزش افزوده هم یکی از انواع مالیات هایی است که در قانون مشخص شده و مشمولین ان باید در مهلت های تعیین شده اقدام به پرداخت انها نمایند .

تهیه و ثبت اظهارنامه مالیاتی
مالیات بر ارزش افزوده چیست ؟

دوره زمستان سال قبل

ارسال اظهارنامه ارزش افزوده دوره فصل زمستان تا ۱۵ فروردین

دوره فصل بهار

ارسال اظهارنامه ارزش افزوده دوره فصل بهار تا ۱۵ تیر

دوره فصل تابستان

ارسال اظهارنامه ارزش افزوده دوره فصل تابستان تا ۱۵ مهر

دوره فصل پاییز

ارسال اظهارنامه ارزش افزوده دوره فصل پاییز تا ۱۵ دی

طبق اعلام سازمان امور مالیاتی کشور

شنبه ۱۷ مهرماه ، آخرین مهلت ارائه اظهارنامه مالیات بر ارزش افزوده تابستان ۱۴۰۰

تعریف مالیات بر ارزش افزوده

از اسم این نوع مالیات پیداست که به ارزش کالا ها و خدمات مربوط میشود . از زمانی که پرداخت این مالیات الزامی شده است خریداران و مشمولین گمان می کنند که آن در واقع پول اضافی بوده که برای خرید یک کالا یا خدمات پرداخت می کنند اما واقعیت چیز دیگری است . مالیات بر ارزش افزوده در واقع مالیاتی است که شما برای افزایش ارزش یک کالا در مراحل مختلف تولید می پردازید . به یک مثال ساده در این خصوص توجه کنید .

یک ساختمان را در نظر بگیرید که پی آن ریخته شده است و صاحب ملک به دلیل مشکلاتی می خواهد آن را بفروشد ملک با قیمت مشخصی به فروش می رود مالک دوم شروع به ساختن آن کرده و ستون ها سوار می کند و اسکلت بندی را به پایان می رساند در این مرحله مالک دوم هم به هر دلیلی اقدام به فروش ملک می نماید . مالک دوم قطعا ملکش را دیگر با قیمتی که خودش خریده نخواهد فروخت . قیمت پیشنهادی او بالاتر خواهد بود چرا که حالا ملک از یک زمین گود برداری شده به یک ساختمان اسکلت بندی شده تبدیل شده است و در این فرایند غیر از پول ، انرژی و وقت هم صرف گردیده و البته ارزش ملک هم بالا رفته است .

این فرایند را تا انتها در نظر مجسم کنید و فرض کنید ملک مذکور بین چند مالک دست به دست میشود و در هر مرحله انتقال ، بخشی از ساخت آن انجام شده و در نهایت تبدیل به آپارتمانی نوساز میگردد. در مرحله اخر که اپارتمان ساخته شد قیمت آن دیگر برابر قیمت زمین اولیه نبوده و قطعا افزایش یافته است و این افزایش قیمت به دلیل کاری است که روی زمین صورت گرفته و هزینه هایی که برای آن انجام شده است. این فرایند افزایش قیمت و افزایش ارزش یک کالا را ارزش افزوده آن کالا می گویند که مودیان باید برای این افزایش ارزش مالیات بپردازند یعنی در هر مرحله از فروش خریدار باید به نسبت افزایش ارزش کالا مالیات آن را هم پرداخت کند .

جهت ارسال ارسال اظهارنامه الکترونیکی ارزش افزوده برای سال ۱۴۰۰ با ما تماس بگیرید

☏ ۰۲۱-۷۷۶۴۸۷۳۱-۲

آموزش ارسال اظهارنامه های الکترونیکی ارزش افزوده

  • گام اول ورود به سایت

ابتدا وارد سایت www.evat.ir می شویم :

سپس در بخش ورود به سامانه نام کاربری و کلمه عبور سامانه کد اقتصادی که در انتهای سایت سمت چپ قرار دارد وارد می کنیم و دکمه ورود را می زنیم و در پیج بعد روی تسلیم اظهارنامه کلیک میکنیم و وارد صفحه بعد میشویم

در ادامه سال عملکرد و شماره دوره (بهار، تابستان، پاییز و زمستان) را مشخص میکنیم و دکمه ورود را میزنیم و وارد پیج بعد میشویم.

  • گام دوم درج اطلاعات در سامانه

در این پیج بخش های زیر دیده میشود :

الف (مشخصات مودی)

جدول شماره ۱ (اطلاعات مربوط به فروش و صادرات)

جدول شماره ۲ (اطلاعات مربوط به خرید و واردات)

جدول شماره ۳ (محاسبه مانده مالیات و عوارض پرداختی قابل کسر یا استرداد)

ب (محاسبه مانده مالیات و عوارض )

ج (تصمیم در مورد اضافه پرداختی مالیاتی)

مرحله اول

وارد کردن مشخصات مودی حقیقی یا حقوقی

وارد کردن مشخصات مودی حقیقی یا حقوقی

در این قسمت افراد حقیقی یا حقوقی باید اطلاعات را تکمیل کنند .اگر اشخاص حقیقی یا حقوقی قبل از تکمیل اظهارنامه ثبت نام کرده باشند اطلاعات به صورت اتوماتیک توسط سیستم تکمیل میشود و اشخاص به بررسی مجدد اطلاعات بسنده میکنند .

مرحله دوم

وارد کردن اطلاعات فروش و صادرات در جدول شماره یک

وارد کردن اطلاعات فروش و صادرات در جدول شماره یک

مثال:

شرکت الف که دارای فروش کالا و خدمات مشمول مالیات به مبلغ ۱,۵۰۰,۰۰۰,۰۰۰ ریال و همچنین فروش کالا و خدمات معاف از مالیات بر ارزش افزوده به مبلغ ۵۰۰,۰۰۰,۰۰۰ ریال است و در ادامه صادرات کالا و خدمات معاف از مالیات و مشمول مالیات آن نیز ۱,۰۰۰,۰۰۰,۰۰۰ ریال است .

نکته : طبق قانون ارزش افزوده، به فروش کالا و خدمات معاف و همچنین صادرات کالا و خدمات مشمول و معاف، ارزش افزوده ای تعلق نمیگیرد

اما باید اطلاعات موارد نکته در سامانه ثبت گردد.

وارد کردن اطلاعات فروش و صادرات در جدول شماره یک

مرحله سوم

وارد کردن اطلاعات مربوط به خرید و واردات کالا و خدمات در جدول شماره دو

در این بخش اطلاعات مربوط به خرید و واردات کالا و خدمات وارد میشود

مثال :

شرکت الف ۹۰۰,۰۰۰,۰۰۰ ریال خرید کالا و خدمات مشمول مالیات ، مبلغ ۵۰۰,۰۰۰,۰۰۰ ریال خرید کالا و خدمات معاف از مالیات و همچنین ۳۰۰,۰۰۰,۰۰۰ ریال واردات کالا و خدمات مشمول مالیات و ۱۰۰,۰۰۰,۰۰۰ ریال واردات کالا و خدمات معاف از مالیات داشته است .

نکته :  به خرید کالا و خدمات معاف و همچنین واردات کالا و خدمات معافاز مالیات ، مالیات و عوارضی تعلق نمی گیرد. نحوه تکمیل این بخش را در تصویر زیر میبینید :

وارد کردن اطلاعات مربوط به خرید و واردات کالا و خدمات در جدول شماره دو

مرحله چهارم

جدول شماره سه ، محاسبه مانده مالیات و عوارض پرداختی قابل کسر یا استرداد

در این بخش، ردیف ۱ به صورت خودکار توسط سیستم از ردیف ۵ جدول شماره دو پر میشود و ردیف ۲ مربوط به مالیات و عوارض پرداختنی است که مطابق موضوع تبصره ۲، ۳، ۴ ماده ۱۷ قانون ارزش افزوده به عنوان اعتبار مالیاتی شناخته نمیشوند و مودیان در صورت داشتن این گونه موارد باید در ردیف ۲وارد کنند و در ردیف ۳ به صورت اتوماتیک با کسر ردیف ۲از ۱ توسط سیستم محاسبه و تکمیل میشود .

جدول شماره سه ، محاسبه مانده مالیات و عوارض پرداختی قابل کسر یا استرداد

مرحله پنجم

محاسبه مانده مالیات و عوارض در قسمت ب اظهارنامه

در این قسمت نیز ردیف یک از جدول شماره یک (ردیف آخر ) و همچنین ردیف دو از جدول شماره دو (ردیف آخر) عیناٌ توسط سیستم به آنجا منتقل می گردد. در ادامه ردیف سه در صورتی که مودیان اضافه پرداختی مالیات و عوارض بر ارزش افزوده از دوره قبل داشته باشد توسط مودی تکمیل می گردد تا از مالیات و عوارض پرداختی این دوره کسر گردد. در انتها ردیف چهار از کسر ردیف های دو و سه از ردیف یک عینا توسط سیستم محاسبه و به طور خودکار تکمیل می گردد.

محاسبه مانده مالیات و عوارض در قسمت ب اظهارنامه

مرحله ششم

تصمیم گیری در مورد اضافه پرداختی

در این قسمت مودی در صورتی که اضافه پرداختی مالیات و عوارض ارزش افزوده در این دوره داشته ، میتواند با انتخاب یکی از دو گزینه درخواست انتقال به دوره بعد و یا درخواست استرداد اضافه پرداختی به مودی نسبت به دریافت اضافه پرداختی خود اقدام کند . در انتها با تایید اطلاعات درج شده ، نام و نام خانوادگی تایید کننده را وارد و ابتدا دکمه ثبت موقت و سپس دکمه تایید و مرحله بعد را میزنیم.

  • گام سوم دریافت کد رهگیری و نحوه پرداخت قبوض

در این مرحله یک پیش نمایش از اطلاعات وارد شده از مراحل قبل نشان داده میشود و اگر اطلاعات ثبت شده مورد تایید مودیان باشد از دو گزینه تایید نهایی و ارسال اطلاعات (درصورت نداشتن امضای دیجیتال ) و یا تایید نهایی و ارسال اطلاعات با امضای دیجیتال (در صورت داشتن امضای دیجیتال ) نسبت به ارسال اظهارنامه اقدام میکنیم و کد رهگیری در پایین  صفحه نمایش داده میشود.

دریافت کد رهگیری و نحوه پرداخت قبوض

در انتهای صفحه دو گزینه صدور الکترونیکی قبض پرداخت مالیات و همچنین صدور الکترونیکی قبض پرداخت عوارض وجود دارد ، که مودی میتواند قبوض را به صورت الکترونیکی دریافت کند  از طریق درگاه های بانک ملی شامل : ATM، تلفنبانک، اینترنت بانک، POS  میتواند اقدام به پرداخت مالیات و عوارض کند . لازم به ذکر است بعد از پرداخت قبض مذکور نیازی به ثبت آن در سامانه نیست .

مالیات بر ارزش افزوده کالا در هر مرحله چطور محاسبه میشود ؟

این نوع مالیات در واقع چون یک ثروت انباشته در تولید کالاها و خدمات محسوب میشود در مراحل مختلف تولید از خریدارهای ان باید ستانده شود و در هر مرحله مالیات ستانده شده از نفر قبلی از میزان مالیات نفر بعدی کاسته میشود . برای محاسبه مالیات بر ارزش افزوده دو تا فرمول وجود دارد که به شرح ذیل است :

ارزش افزوده ناخالص = ارزش مصرف واسطه – ارزش ستانده

ارزش افزوده خالص = مصرف سرمایه ثابت – ارزش افزوده ناخالص

نحوه محاسبه مالیات ارزش افزوده 2

نحوه محاسبه مالیات بر ارزش افزوده

پولی که از ارزش افزوده یا ثروت انباشته شده بر روی یک کالا به دست می آید بین افراد مختلفی تقسیم میشود مثلا وقتی یک کارخانه تولیدی اقدام به تولید کیف چرم می کند در مراحل مختلف تولید کیف بر ارزش آن افزوده میشود و قیمت کیف بالاتر می رود این افزایش قیمت بین کارگران به عنوان حقوق و دستمزد ، هزینه های استهلاک ماشین الات و تعمیرات آن ، مالیات به دولت ، سود برای سهامداران و صاحبان شرکت و غیره تقسیم شده و همه از آن بهره مند میشوند .

حتما بخوانید : روش محاسبه مالیات بر ارزش افزوده و تفاوت آن با مالیات مستقیم

برای محاسبه نرخ ارزش افزوده و مبلغ ان می توان در سطوح مختلف اقتصادی این کار را انجام داد مثلا می توانیم در در سطح طبقه ، بخش ، گروه ، قسمت یا کل اقتصاد انجام دهیم . طبق در اقتصاد به واحد های اقتصادی با فعالیت مشابه گفته میشود و گروه متشکل از چند طبقه است و در ادامه بخش متشکل از چند گروه و قسمت از چند بخش تشکیل شده است . محاسبه ارزش افزوده را در هر سطحی که انجام دهیم باید از یکی از سه روش ذیل استفاده نماییم :

روش تولید یا تفریق برای محاسبه مالیات بر ارزش افزوده

این روش برای کلیه سطوح اقتصادی از جمله طبقه ، بخش ، گروه ، قسمت و کل اقتصاد قابل استفاده می باشد . و برای محاسبه ارزش افزوده باید ارزش ستانده موسسه را از مجموع مصارف واسطه بکار رفته در جریان تولید کالا ها و خدمات تفریق کرد . این کار باید در طول یک دوره مالی انجام شود و عددی که بدست می اید میزان ارزش افزوده را نشان می دهد .

روش جمع یا توزیع برای محاسبه ارزش افزوده که روشی متداول است

در این روش ارزش افزوده را از توزیع میزان آن به عوامل تولید بدست می آورند یعنی ارزش افزوده از تجمع هزینه  جبران خدمات ، هزینه استهلاک و مالیات ومازاد عملیاتی محاسبه میشود . موضوع مهمی که در این روش باید مورد توجه قرار بگیرد این است که در مورد موسساتی که به جز مالیات های مستقیمی که به دولت پرداخت می کنند موظف به پرداخت یکسری مالیات های غیر مستقیم هم هستند یا مثلا برای تولید محصول خود از دولت یارانه دریافت می کنند یعنی جزو کالاهای حساس می باشند این موسسات باید برای محاسبه ارزش افزوده مالیات های غیر مستقیمی را که پرداخت می کنند از یارانه دریافتی کسر کرده و عدد بدست امده را به ایتم های ذکر شده در سطر اول بیفزایند.

روش هزینه یا مصرف برای محاسبه ارزش افزوده

در این روش بر اساس نوع مصرف نهایی و نه بر اساس کل فعالیت اقتصادی موسسه ارزش افزوده محاسبه میشود . برای عملی شدن این روش از محاسبه باید مصرف نهایی خانوارها ، خدمات دولتی ، خدمات خصوصی و غیر انتفاعی و سرمایه های ثابت و واردات و صادرات بدست امده و در محاسبه ارزش افزوده مورد استفاده قرار بگیرد . روش های اشاره شده در بند الف و ب و ج روش های متداول در محاسبه ارزش افزوده بوده و برای بدست اوردن هر یک باید یکسری اطلاعات اولیه جمع آوری گردد . به طور کلی برای محاسبه ارزش افزوده به روش های اشاره شده باید به شکل ذیل عمل کنیم :

روش تفاضلی

کل فروش – خدمات و مواد خریداری شده

روش تجمعی

سایر هزینه های توزیع شده + هزینه نیروی انسانی +سود + استهلاک

روش توزیع

جبران خدمات کارکنان + استهلاک + سود و زیان حاصل از عملیات + خالص مالیات ها

حالا با یک مثال ساده نحوه محاسبه ارزش افزوده را توضیح می دهیم :

مثال : یک کارگاه کیف چرم را در نظر بگیرید که کیف های چرمی تولید می کند . این کارگاه برای تولید کیف های خود به یکسری مواد اولیه نیاز دارد که قیمت هر کدام از این مواد اولیه برای ساخت یک کیف متفاوت و به شرح ذیل است :

چرم خام ۴۵۰۰۰ ریال

آستر کیف ۳۵۰۰۰ ریال

چسب کیف ۲۰۰۰ ریال

نخ دوخت ۱۰۰۰ ریال

جمع هزینه مواد اولیه برای ساخت یک کیف معادل ۸۳۰۰۰ ریال میشود اما تولید کننده بعد از اینکه بر روی مواد اولیه کار انجام داد و کیف را تولید کرد ان را به مبلغ ۹۵۰۰۰ ریال می فروشد در نتیجه ارزش افزوده یک کیف به شکل ذیل بدست می آید :

ارزش افزوده = فروش – خرید  در نتیجه :    ارزش افزوده = ۹۵۰۰۰-۸۳۰۰۰= ۱۳۰۰۰ ریال میشود .

حتما بخوانید : مالیات حقوق دستمزد چیست و چگونه محاسبه می شود ؟

 چه افرادی معاف از پرداخت مالیات بر ارزش افزوده هستند :

برخی تولید گنندگان و عرضه کنندگان کالا و خدمات به دلیل حمایت از تولید کننده و مصرف کننده از پرداخت مالیات بر ارزش افزوده معاف شده اند و فروشندگان این کالا ها و خدمات حق دریافت هیچ گونه مالیاتی از خریداران خود را ندارند . این محصولات و خدمات شامل :

  • خرید و فروش دام و طیور زنده و آبزیان و نوغان
  • محصولات کشاورزی خام و فراوری نشده
  • انواع کود و سم و بذر که در تولید محصولات کشاورزی مورد استفاده قرار می گیرند .
  • محصولاتی مانند ارد ، نان ، گوشت ، قند ، شکر ، برنج ، حبوبات ، سویا ، شیر ، پنیر ، روغن نباتی و شیر خشک که مستقیما با تغذیه و امور خانواده ها ارتباط دارد از پرداخت ارزش افزوده معاف می باشند .
  • کالاهای فرهنگی مانند کتاب ، مطبوعات ، لوازم التحریر و کاغذ
  • کالاهایی که مسافر با خود به عنوان سوغات می آورد البته تا یک حد مشخصی و بیش از آن مشمول مالیات خواهد شد .
  • هدایا و مبالغی که سازمان ها و ارگان های دولتی به عنوان هدیه به کارکنان خود می دهند .
  • اموال و دارایی های غیر منقول و نیز دارو و کالاهایی که در امر درمان مورد استفاده قرار می گیرند هم از پرداخت ارزش افزوده معاف هستند .
  • حقوق و مزایای پرسنل و کارکنان به دلیل اینکه مشمول مالیات های مستقیم میشود دیگر نیازی به پرداخت مالیات بر ارزش افزوده ندارند .
  • فرش دستباف و خدمات حمل و نقل درون شهری و برون شهری و جاده ای شامل قطار ، اتوبوس ، دریایی و هوایی
  • تجهیزاتی مانند رادار که برای فرودگاهها استفاده میشوند و همچنین اقلام و کالاهایی که در ساخت تجهیزات دفاعی مورد استفاده قرار میگیرند هم معاف از پرداخت مالیات می باشند .

ارسال اظهارنامه مالیات بر ارزش افزوده

( ارئه خدمات مالیاتی در شرکت حسابداری محاسبان تلاشگر خبره )

نحوه پرداخت مالیات بر ارزش افزوده چگونه است ؟

مودیان مالیاتی برای پرداخت VTA باید قبل از آن گواهی ارزش افزوده دریافت کنند بدون دریافت گواهی ارزش افزوده مودیان اجازه دریافت هیچ گونه مبلغی را تحت عنوان ارزش افزوده از خریداران نخواهند داشت . برای دریافت گواهی ارزش افزوده باید در سایت سازمان امور مالیاتی ثبت نام کرده  و با ارائه یکسری اطلاعات مانند کد اقتصادی ، کپی مدارک شناسایی مانند کارت ملی و شناسنامه ، آگهی تاسیس شرکت ، آدرس کامل صاحبان شرکت و محل سکونت آنها ، کد پستی ، نام بانکی که با آن کار می کنند و شعبه مربوطه در خواست گواهی ارزش افزوده نمایند . پس از دریافت گواهی ارزش افزوده مودیان باید هر سه ماه یکبار اظهارنامه مربوط به مالیات بر ارزش افزوده خود را تنظیم و به سازمان امور مالیاتی ارسال نمایند و مبالغ مربوطه را هم به حساب سازمان واریز کنند .

نکته مهم در صدور گواهینامه ارزش افزوده اینکه این گواهینامه به صورت شش ماهه یا سالانه صادر میشود و مودیان باید قبل از پایان اعتبار آن برای تمدید اقدام کنند . گاهی به دلایلی برای برخی از مودیان گواهی ارزش افزوده صادر نمیشود در یک چنین شرایطی مودیان برای اینکه مشمول جرایم عدم دریافت ارزش افزوده نگردند باید یک نامه کتبی به سازمان امور مالیاتی فرستاده و درخواست صدور موقتی گواهی را داشته تا مشکلات قانونی مرببوط به آن برطرف گردد .

بحث VTA در چند سال اخیر به عناوین مالیاتی افزوده شده است و الیته خریداران و فروشندگان نسبت به پرداخت ان اعتراضاتی دارند و معتقدند مالیات بر ارزش افزوده فقط به سود دولت تمام شده و کمکی به رونق اقتصاد و تولید نکرده است اما دولت معتقد است VTA باعث شفاف سازی کلیه معاملات و جلوگیری از فرارهای مالیاتی شده و عدالت مالیاتی را بیشتر کرده است .

در هر صورت تا وقتی این قانون وجود دارد مشمولین موظف هستند نسبت به پرداخت ان اقدام نمایند تا مشمول جریمه نگردند . در این خصوص مودیان عزیز می توانند با موسسات خدمات مالی و حسابداری مشورت کرده و تهیه و تنظیم و ارسال ان را به این موسسسات بسپارند .

موسسه خدمات مالی و حسابداری محاسبان تلاشگر خبره می تواند همه امور مربوط به تهیه و تنظیم و ارسال و دریافت گواهینامه ارزش افزوده شرکتها و بنگاههای اقتصادی را بر عهده گرفته و مشاورری امین برای انها باشد .

 

mohasebankhebreh.com

0 پاسخ ها

دیدگاه خود را ثبت کنید

آیا می خواهید به بحث بپیوندید؟
در صورت تمایل از راهنمایی رایگان ما استفاده کنید!!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *