تهیه و تنظیم اظهارنامه عملکرد و ارسال آن در سامانه سازمان امور مالیاتی کشور

اظهارنامه عملکرد

اظهارنامه در معنی لغوی گزارش عملیات ها یا رویداد های مالی اشخاص حقیقی یا حقوقی بوده که در بازه های زمانی مشخصی تهیه و برای تعیین میزان مالیات به سازمان امور مالیاتی ارسال میشود . این بازه زمانی بستگی به سال مالی و مالیاتی شرکت ها داشته و حداکثر تا سه ماه باید ارسال گردد . اظهارنامه مالیاتی در انواع مختلف تهیه و تنظیم میشود . یک نوع اظهارنامه مالیاتی اظهارنامه عملکرد است که آن هم توسط اشخاص حقیقی و حقوقی تهیه و تنظیم میشود.

حتما بخوانید : اظهارنامه مالیاتی چیست ؟ تهیه و تکمیل اظهارنامه مالیاتی و تحریر دفاتر قانونی

اظهارنامه عملکرد چیست ؟

اظهارنامه عملکرد نوعی اظهارنامه مالیاتی است که اشخاص حقیقی یا حقوقی بعد از ان که کلیه مبالغ سود و زیان خود را در معاملات و رویداد های مالی محاسبه کردند این اظهارنامه را بر اساس آن تهیه کرده و باید ۲۵ درصد میزان سود دوره مالی خود را مطابق با اظهارنامه عملکرد مالیات بپردازند. در واقع منظور از عملکرد نتیجه فعالیت های تجاری است که در یک دوره مالی رخ می دهد . تعریف جامع تر در مورد اظهارنامه عملکرد در واقع بیان کننده اظهار درامد ها ، هزینه ها ، دارایی ها ، بدهی ها ، سرمایه ، معافیت ها ، درامدهایی که مشمول مالیات میشود ، بخشودگی های مالیاتی ، و سایر اطلاعات مربوط به اشخاص حقیقی و حقوقی و محل زندگی و کسب آنها ، است .

اظهارنامه عملکرد ۱۴۰۰

مهلت ارسال اظهارنامه عملکرد ۱۴۰۰ اشخاص حقیقی ۳۱ خرداد ۱۴۰۱

اظهارنامه عملکرد ۱۴۰۰

مهلت ارسال اظهارنامه عملکرد ۱۴۰۰ اشخاص حقیقی ۳۱ خرداد ۱۴۰۱

ورود به سامانه اظهارنامه حقیقی

کلیک کنید

ورود به سامانه اظهارنامه حقوقی

کلیک کنید

تهیه اظهارنامه عملکرد مشمول چه کسانی می شود ؟

همه اشخاص حقیقی که دارای درامد و شغل و کسب و کار بوده مطابق با ماده ۹۵ مالیات های مستقیم موظفند بر اساس سال مالی نتیجه عملکرد مالی خود را به سازمان امور مالیاتی اعلام نمایند در همین راستا اشخاص حقوقی که شرکت داشته و شرکت انها به ثبت رسیده است هم موظفند طبق ماده ۱۱۰ قانون مالیات های مستقیم اظهارنامه عملکرد را تهیه و به همراه ترازنامه سود و زیان خود به سازمان امور مالیاتی ارسال نمایند و حتما بایستی این کار در مهلت مقرر شده انجام شود .

جهت تهیه و تنظیم اظهارنامه عملکرد در سال ۱۴۰۰ با ما تماس بگیرید

 ☏ ۰۲۱-۷۷۶۴۸۷۳۱-۲

 

نکته : راهنمایی سریع تعیین گروه ویژه مودیان حقیقی کلیک کنید

مدارک لازم برای تنظیم و ارسال اظهارنامه عملکرد چیست ؟

  • صورت ترازنامه کلیه اشخاص حقیقی و حقوقی گروه اول . مشاغل گروه اول به مشاغلی گفته میشود که مبلغ فروش و خرید کالا در سال قبل آنها بیش از سی میلیارد ریال باشد و یا اینکه ده برابر درامد مجموع مالیاتی که موظف به پرداخت ان هستند هم بیش از سی میلیارد ریال شود به غیر از این دو دسته افرادی که کارت بازرگانی دارند و در امر صادرات و واردات هستند ، صاحبان کارخانه ها و معادن و هتل ها و بیمارستان ها و زایشگاهها ، صرافی ها و فروشگاههای زنجیره ای و کلینیک های تخصصی همگی جزو مشاغل گروه اول بوده که باید صورت ترازنامه داشته باشند .
  • دومین مدرکی که برای ارسال اظهارنامه عملکرد لازم است صورت سود وزیان می باشد و مبلغ نهایی درامد و فروش های داخلی و خارجی را هم باید ارائه دهند
  • این افراد باید صورت گردش مالی کالاها و مواد اولیه خود را هم ارائه نمایند که اظهارنامه انها پذیرفته شود.
  • صورت بهای تمام شده کالاها و خدمات ارائه شده در مورد شرکت های تولیدی و خدماتی
  • شرکت های پیمانکاری هم باید در زمان ارائه اظهارنامه عملکرد صورت قرارداد های خود را به همراه بهای تمام شده پروژه ارائه دهند .
  • تمامی مشمولین این امر شماره ثبت پلمپ دفاتر قانونی خود را هم باید ارائه دهند .
  • مالیات هایی که تحت عناوین مختلف در طول سال پرداخت کرده اند را هم باید اعلام کنند . این مالیات ها می تواند اعم از مالیات تکلیفی ، ارزش افزوده یا غیره باشد.
  • اطلاعات مربوط به محل کسب و آدرس کامل آن ارائه گردد .

قبل از تهیه اظهارنامه انجام چه کاری ضروری است ؟

قبل از هر کاری مودی باید در سایت سازمان امور مالیاتی ثبت نام کرده و برای دریافت کد اقتصادی اقدام کند بعد از ثبت نام و دریافت نام کاربری و رمز عبور می تواند سایر امور مربوط به ارسال اظهارنامه را انجام دهد . در پایان هم باید کد پیگیری دریافت نمایند تا بتوانند وضعیت آن را به لحاظ قبول یا رد شدن پیگیری نمایند .

مراحل ثبت و ارسال اظهارنامه عملکرد اشخاص حقیقی :

۱/ اتصال کامپیوتر به اینترنت
۲/ ورود به لینک سامانه اظهارنامه مالیاتی اشخاص حقیقی
۳/ تایپ اطلاعات درخواستی در از سوی سامانه
۴/ دریافت اطلاعات هویتی مودی مالیاتی از سامانه ثبت نام الکترونیکی
۵/ تکمیل مالی و اطلاعاتی در جداول توسط مودیان
۶/ پرینت و بررسی پیشنویس
۷/ تایید ارسال اطلاعات به سازمان امور مالیاتی
۸/ دریافت کد رهگیری
۹/ صدور الکترونیکی قبض مالیاتی
۱۰/ امکان پرداخت الکترونیکی قبض مالیاتی
لینک های مفید

جهت یادآوری کلمه عبور پرونده الکترونیک کلیک کنید | جهت یادآوری شماره رهگیری ثبت نام الکترونیک کلیک کنید

مراحل ثبت و ارسال اظهارنامه عملکرد اشخاص حقوقی :

۱/ ورود به سامانه با نام کاربری و کلمه عبور دریافت شده از سامانه ثبت نام الکترونیکی
۲/ ثبت اظهارنامه در سامانه و ورود به محتوای اظهارنامه
۳/ تکمیل جداول مالی و ترازنامه
۴/ پرینت و بررسی پیشنویس
۵/ تایید نهایی
۶/ دریافت کد رهگیری
۷/ صدور الکترونیکی قبض مالیاتی
۸/ امکان پرداخت الکترونیکی قبض مالیاتی
لینک های مفید

سامانه پیش ثبت نام شماره اقتصادی کلیک کنید | سامانه ثبت نام شماره اقتصادی کلیک کنید

حتما بخوانید : مالیات حقوق چیست و چگونه محاسبه می شود ؟

مودیان برای ارسال اظهارنامه تا چه زمانی وقت دارند ؟

مودیان مالیاتی برای تهیه و ارسال اظهارنامه عملکرد خود تا ۴ ماه پس از پایان سال مالی وقت داشته و عموما این تاریخ تا پایان ۳۱ خرداد هر سال می باشد . اگر مودیان در تاریخ مقرر آن را ارسال نکنند مشمول جریمه دیرکرد خواهند شد .

مودیانی که اظهارنامه خود را ارسال نکنند چقدر جریمه می شوند ؟

طبق قانون مالیات های مستقیم اگر مودی در مهلت مقرر اظهارنامه مالیاتی خود را تهیه و ارسال نکند مطابق با ماده ۱۹۲ سی درصد میزان مالیاتی که باید پرداخت کند جریمه خواهد شد و این جریمه به هیچ عنوان قابل بخشش نیست . اگر مودیانی باشند که طبق مواد قانونی از پرداخت مالیات برای همیشه یا مدت موقتی معاف شده باشند باز هم باید برای شفاف سازی معاملات آن را ارسال کنند و طبق قانون در صورت عدم ارسال مشمول جریمه خواهند شد این کار برای جلوگیری از انجام کارهای غیر قانونی و پول شویی انجام میشود.

جایزه خوش حسابی و ارسال به موقع اظهارنامه چیست؟

تهیه و تنظیم اظهارنامه کار وقت گیر و تخصصی بوده و ممکن است هزینه و انرژی زیادی صرف آن شود اما ارسال به موقع ان هم پاداش هایی را برای مودیان به همراه دارد . مودیانی که سه سال پشت سر هم اظهارنامه خود را در موعد مقرر ارسال و مالیات مشمول را بپردازند در پایان سال سوم ۵ درصد مالیات های سه سال گذشته را جایزه خوش حسابی خواهند گرفت .

اظهارنامه چطور رسیدگی میشود و ایا امکان اصلاح آن وجود دارد ؟

ممیزین مالیاتی فرصت دارند تا یکسال پس از ارسال اظهارنامه آن را بررسی و مالیات مورد نظر را تعیین و تایید کنند و پس از آن ظرف مدت سه ماه به مودی برای پرداخت یا اعتراض ابلاغ نمایند . نکته بعدی در مورد اصلاح اطلاعات است مودیان می توانند تا یک ماه پس از تاریخ ارسال آن به سایت سازمان مراجعه کرده و اشتباهات آن را اصلاح نمایند در غیر این صورت در صورت کشف اشتباهات توسط ممیزین مشمول مالیات علی الراس خواهند شد .

نرخ مالیات های موظفی مودیان چگونه محاسبه می شود ؟

درامد های تا پانصد میلیون تومان باید پانزده درصد مالیات بپردازند و افرادی که بیشتر از ۵۰۰ میلیون ریال درآمد دارند ۱۰ درصد مازاد ان را تا یک میلیارد ریال باید مالیات بدهند. و درامد های بیش از یک میلیارد ریال تا ۲۵ درصد مازاد پانصد میلیون ریال را باید به عنوان مالیات پرداخت کنند .نرخ مالیات اشخاص حقیقی و حقوقی هم بر طبق ماده ۱۰۵ و ۱۴۳ بر حسب نوع شغل و کسب و کار اعم از اینکه شرکت تعاونی باشد یا بورسی باشد متفاوت بوده و از ۱۸ درصد تا ۲۲ درصد متغیر است .

اگر یک ملک چندین مالک داشته باشد باید چگونه در اظهارنامه ثبت شود؟

مودیانی که در یک ملک شریک بوده و کسب و کار همه آنها در آن انجام میشود باید هر کدام به طور جداگانه اظهارنامه پر کرده و آدرس ملک مذکور را وارد نمایند و ثبت یک بار ادرس برای همه انها امان پذیر نمی باشد در واقه تک تک این مودیان باید فرض کنند که ملک فقط برای خودشان بوده و همه مراحل ثبت را به طور کامل طی نمایند .

در قانون از چند نوع اظهارنامه مالیاتی نام برده شده است ؟

  • طبق ماده ۱۱۰ قانون مالیات های مستقیم کلیه اشخاص حقوقی باید تا ۴ ماه پس از سال مالی و مالیاتی اظهارنامه عملکرد خود را به همراه ترازنامه و حساب سود وزیان به همراه مشخصات کامل شرکا و سهامداران به سازمان امور مالیاتی ارسال کرده و مبلغ مالیات تعیین شده را هم پرداخت نمایند . اگر تغییراتی در اطلاعات ارسالی به وجود آید این تغییرات را می توان در سنوات بعدی اصلاح و ارسال نمود .
  • کلیه اشخاص حقیقی که شغل انها جز مشاغل گروه اول می باشد هم باید اظهارنامه مالیاتی خود را در موعد مقرر ارسال نمایند . مشاغل گروه اول مشاغلی هستند که مجموع فروش کالا و خدمات انها بیش از سی میلیارد ریال باشد و یا اینکه ده برابر درآمد آنها که مشمول مالیات شده باشد هم از مبلغ مذکور بیشتر باشد و همچنین دارندگان کارت بازرگانی و صادرکنندگان و وارد کنندگان هم جز مشاغل گروه اول هستند .صاحبان کارخانه ها و معادن ، هتل ها ، بیمارستان ها ، زایشگاهها و کلینیک های تخصصی ، صرافی ها ، فروشگاههای زنجیره ای هم جزو مشاغل گروه اول دسته بندی میشوند .
  • کلیه اشخاص حقیقی که شغل آنها جزو مشاغل گروه دوم است هم موظف به تهیه و ارسال اظهارنامه می باشند . مشاغل گروه دوم مشاغلی هستند که مجموع فروش کالا و خدمات انها بین ده تا سی میلیارد ریال باشد و ده برابر درآمد که مشمول مالیات شده است بین ده تا سی میلیارد ریال باشد
  • اشخاص حقیقی که شغل آنها جزو مشاغل گروه سوم است باید اظهارنامه علکرد خود را در مهلت تعیین شده تهیه و ارسال نمایند . مشاغل گروه سوم به مشاغلی اطلاق میشود که جزو گروه اول و دوم قرار نگیرند .
  • اشخاص حقیقی که دارای املاک ویژه مطابق با ماده ۵۷ و ۸۰ قانون مالیات های مستقیم هستند مکلف به تهیه و ارسال اظهارنامه می باشند .ماده ۵۷ قانون مالیات های مستقیم در مورد اشخاص حقیقی که هیچگونه درآمدی ندارند صحبت می کند . این گونه افراد باید اظهارنامه ای را تکمیل نمایند که نمونه ان توسط سازمان امور مالیاتی تهیه شده و در اختیار انها قرار میگیرد و ماده ۸۰ قانون مالیاتی های مستقیم هر در مورد حق واگذاری ملک و ارائه مدارک آن تا سی روز پس از انجام معامله صحبت کرده و باید با فرمت تعیین شده توسط سازمان امور مالیاتی ارسال گردد.
  • و نوع آخر آن ، اظهارنامه انحلال است که باید طبق ماده ۱۱۴ و ۱۱۶ قانون مالیات های مستقیم ارسال گردد .ماده ۱۱۴ قانون مالیات های مستقیم در مورد اشخاص حقیقی صحبت می کند که موظفند قبل از تشکیل مجمع عمومی و تصمیم گیری جهت انحلال شرکت اظهارنامه مالیاتی خود را که شامل صورت دارایی ها و بدهی ها می باشد را مطابق با فرمت تعیین شده توسط سازمان امور مالیاتی تهیه و ارسال نمایند و ماده ۱۱۶ هم مودیانی که شرکت خود را منحل کرده اند مکلف کرده است تا حداکثر شش ماه از تاریخ انحلال شرکت میزان مالیات تعیین شده طبق اظهارنامه موضوع ماده ۱۱۴ و ۱۱۵ را پرداخت نمایند . و نرخ این مالیات طبق ماده ۱۰۵ تعیین می گردد . ماده ۱۰۵ هم در مورد ۲۵ درصد جمع درامدهای شرکت در ایران و خارج از کشور با کسر زیان های وارد شده و معافیت های قانونی صحبت کرده و مودیانی مشمول این ماده قانونی موظف به پرداخت آن می باشند.
معافیت سالانه اشخاص حقیقی برای عملکرد سال ۹۹ مبلغ ۲۸٫۸۰۰٫۰۰۰ تومان است
معافیت سالانه اشخاص حقیقی برای عملکرد سال ۹۸ مبلغ ۲۵٫۵۰۰٫۰۰۰ تومان است

تهیه اظهارنامه مالیات عملکرد همانطور که در سطور بالا اشاره شد باید توسط افراد مطلع از قانون و متبحر در این امر صورت بگیرد و تمامی جزییات به دقت رعایت شود کوچکترین اشتباهی در تهیه این سند می تواند شرکت یا بنگاه اقتصادی را مشمول مالیات علی الراس نماید. علی الراس شدن یعنی ممیزین مالیاتی بدون توجه به اظهارنامه های ارسال شده خود به بررسی اسناد و مدارک مالی و مالیاتی پرداخته و بر اساس انچه مشاهده می کنند مالیات تعیین خواهند کرد که عموما این مالیات بیشتر از مالیاتی خواهد بود که از طرق اظهارنامه تعیین میشود.  برای همین بنگاههای اقتصادی و صاحبان کسب و کار می توانند جهت تهیه اظهارنامه و سایر امور مالی و حسابداری خود از موسسات خدمات مالی و حسابداری کمک بگیرند .

موسسه حسابداری محاسبان تلاشگر خبره با دراختیار داشت تیمی خبره و متبحر می تواند تمام امور مربوط به تهیه و تنظیم اظهارنامه ها  و ارسال آنها را انجام داده و به کارفرمایان اطمینان دهد در این خصوص هیچ گونه نگرانی نداشته باشند . مزیت سپردن این امور به موسسات مالی مسئولیت پذیری انها بوده که در صورت بروز اشتباه باید پاسخگو باشند و نسبت به خسارات ایجاد شده برای شرکت یا بنگاه اقتصادی به لحاظ قانونی مسئول خواهند بود .

اظهارنامه عملکرد

( ارائه خدمات مالیاتی در شرکت حسابداری محاسبان تلاشگر خبره )

1 پاسخ
  1. علی برومند
    علی برومند می گوید:

    علي برومند،املاک.متاسفانه مجری قانون دررابطه بامالیات ارزش افزوده بیتوجه به حقوق اجتماعی افراد اعمآل قدرت کرده وبراي رسیدن به مالیات ادعایی خود ابزارفشآررادراختیاردارد.درحرفه املاک کمسیون تعریف
    شده حداقلی رانمیشوددریافت کردولی صاحبان حرفه را مجبور به دریافت مالیات میکنندکه اکثرابدون دریافت وجه ازدرامدنداشته پرداخت میکنیم که تقاضا میشود مثل طلآفروشان مورد بازبینی واصلاج قرا ربگیرد

    پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

آیا می خواهید به بحث بپیوندید؟
در صورت تمایل از راهنمایی رایگان ما استفاده کنید!!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *