حسابداری شرکت های بازرگانی چگونه است ؟

حسابداری شرکت های بازرگانی چگونه است ؟

خدمات حسابداری شرکت های بازرگانی

حسابداری یکی از ارکان اساسی در همه شرکتها و بنگاههای اقتصادی بوده که کار پردازش و تجزیه تحلیل اطلاعات مالی را بر عهده دارد . تجزیه و تحلیل این اطلاعات به گزارشات مالی ختم میشود که صاحبان این بنگاهها و شرکت های اقتصادی بوسیله این گزارشات تصمیم های کلان مدیریتی را اتخاذ کرده و نسبت به تخصیص بودجه به قسمت های مختلف شرکت و نحوه مصرف آن اقدام خواهند نمود بنابراین اینکه چگونه این اطلاعات مورد ارزیابی قرار می گیرد و قبل از آن داده های خام چگونه ثبت و نگهداری میشوند همه بستگی به تیم حسابداری و تبحر و دانش علمی آنها دارد .

تیم حسابداری باید بتواند این اطلاعات را طوری بررسی و پردازش کند که قابل فهم برای مخاطبین بوده و برای هر یک از سطوح به درستی طبقه بندی شده باشد چرا که قرار دادن همه اطلاعات به صورت عمومی برای همه سطوح مدیریتی نه به صلاح است و نه لزومی خواهد داشت ضمنا این گزارش ها به صورت خلاقانه و در زمان مناسب و مقتضی ارائه شود و نوشدارو بعد از مرگ سهراب نباشد . مبحث حسابداری در شرکت های بازرگانی ، خدماتی ، پیمانکاری و صنعتی با هم متفاوت بوده و نحوه ثبت اطلاعات ، گزارش گیری و سایر مسایل مربوط به انها باید با روش های تخصصی مخصوص به هر یک انجام شود . این تفاوت ها به علت نوع کار و فعالیت هایی است که این شرکتها انجام می دهند .

حتما بخوانید : مالیات بر ارزش افزوده چیست ؟

شرکت های بازرگانی به چه شرکت هایی اطلاق میشود ؟

شرکت های بازرگانی بنگاههایی هستند که به کار خرید و فروش کالا اشتغال داشته و در تولید آن دخل و تصرفی ندارند . به این معنی اینکه یک محصول را از یک کشور یا شهر دیگر خریداری کرده و در محدوده خود یا محدوده های بزرگتر عرضه می نمایند . این شرکتها تغییری در کالای خریداری شده ایجاد نمی کنند و به همان صورتی که دریافت کرده اند به فروش می رسانند. برای ثبت و نگهداری و نتیجه گیری از اطلاعات حسابداری کلیه شرکتها اعم از اینکه بازرگانی باشند یا خدماتی و یا پیمانکاری باید یک چرخه خاص طی شود که به چرخه حسابداری معروف است.

خدمات حسابداری شرکت های بازرگانی

( خدمات حسابداری شرکت های بازرگانی )

چرخه حسابداری یا گزارشگری مالی چیست ؟

تیم مالی و حسابداری شرکتها باید اطلاعات مالی مربوط به شرکت را شناسایی ، ثبت ، طبقه بندی و اندازه گیری کرده و به شکل صورت های مالی تهیه نموده تا برای استفاده کنندگان قابل درک و بهره گیری باشد . در حسابداری یکسری رویدادها و عملیات های مالی به صورت مکرر و چرخه ای تکرار میشود برای همین فعالیت های مالی و حسابداری عموما چرخه حسابداری نامیده میشود در این چرخه یکسری اطلاعات مقدمه دستیابی به  اطلاعات بعدی شده و این روند تا بازگشت به نقطه اول ادامه پیدا می کند. اگر بخواهیم چرخه حسابداری رو در کلیه شرکت ها اعم از بازرگانی ، خدماتی ، تولیدی و پیمانکاری خلاصه کنیم از جمع اوری اطلاعات مالی شروع شده و در مرحله بعد تجزیه و تحلیل معاملات و عملیات های مالی صورت میگیرد .

در ادامه اطلاعات عملیات های مالی در دفتر روزنامه ثبت میشود و بعد در مهلت مقرر شده که حداکثر پانزدهم ماه بعد است به دفتر کل منتقل می گردد بعد از ان از طریق دفتر کل تراز آزمایشی تهیه میشود با تهیه تراز ازمایشی اشتباهات ثبتی شناسایی شده و این اشتباهات در دفتر روزنامه و دفتر کل اصلاح می گردد . بعد از این صورت سود زیان بر اساس اطلاعات درست و طبقه بندی شده تهیه شده و حساب های موقت بسته میشوند و در نهایت تراز آزمایشی اختتامی و و ترازنامه و جریان گردش نقدینگی شرکت بدشت امده و این چرخه به پایان می رسد .

حتما بخوانید : حسابداری شرکت های تولیدی و صنعتی چگونه است ؟

معادله اصلی حسابداری چه نقشی در چرخه حسابداری دارد ؟

معادله اصلی حسابداری سرمایه بعلاوه بدهی ها بوده که نتیجه این جمع با دارایی نامیده میشود . چرخه حسابدرای در واقع همین معادله و اعمال مربوط به آن است.

سرمایه +بدهی = دارایی

دارایی در شرکتها و بنگاههای اقتصادی به چه مواردی اشاره می کند ؟

دارایی ها اموال و منابع مالی هستند که شرکت در طی فرایند و عملیات های مالی به دست می آورد . دارایی ها می توانند جاری یا غیر جاری باشند . دارایی های جاری اموال نقدی یا اموالی هستند که ظرف مدت حداکثر یکسال به وجه نقد تبدیل میشوند . اما دارایی های غیر جاری به صورت نقدی نبوده و البته ظرف مدت یکسال هم به وجه نقد تبدیل نمیشوند این دارایی ها می توانند به صورت مشهود ، غیر مشهود یا به صورت سرمایه گذاری بلند مدت باشند. برخی دارایی ها غیر جاری مانند ماشین الات ، ملک ، حق انتشار و غیره می باشد .

چرخه حسابداری شرکت های بازرگانی گزارشگری مالی

( خدمات حسابداری شرکت های بازرگانی )

نحوه اجرای چرخه حسابداری در شرکت های بازرگانی

یک شرکت فرضی بازرگانی را در نظر بگیرید این شرکت در کار خرید و فروش چایی می باشد . این شرکت از ابتدای تاسیس فعالیت های مالی ذیل را انجام داده است :

  • صاحب شرکت مبلغ ۱۸۰۰۰۰۰۰۰ به عنوان سرمایه از ابتدای سال ۹۵ وارد شرکت کرده است .
  • صاحب شرکت برای انبار چای های خریداری شده محلی را به عنوان انبار اجاره کرد که مبلغ ۶۰۰۰۰۰ ریال برای آن پرداخت نمود .
  • صاحب شرکت که از این به بعد آن را خانم احمدی می نامیم یک کارمند هم برای شرکت استخدام نمود و مبلغ ۲۰۰۰۰۰۰ دستمزد برای ایشان تعیین کرد .
  • خانم احمدی برای کارهای حمل و نقل یک دستگاه کامیون به ارزش ۲۰۰۰۰۰۰۰۰ خریداری و از تاریخ ۱۵/۱/۹۵ در اختیار شرکت قرار داد .
  • خانم احمدی در تاریخ ۱/۲/۹۵ ۵۰۰ گونی چایی به ارزش ۲۰۰۰۰۰۰۰۰ خریداری و به دلیل اینکه میخواست نقدا پرداخت کند مبلغ ۵۰۰۰۰۰۰ ریال تخفیف گرفت و مابقی را به طور یکجا پرداخت کرد .
  • در تاریخ ۲۳/۲/۹۵ تعداد ۳۰۰ گونی چای به اقای هاشمی به ارزش ۷۰۰۰۰۰۰۰ ریال فروخته شد و مقرر گردید به صورت نسیه و توافق ۶۰-۱۰/۳ /ن پرداخت گردد .
  • در تاریخ ۱/۳/۹۵ یک ساختمان برای استقرار نیروهای شرکت به ارزش ۹۰۰۰۰۰۰۰ خریداری گردید و ارزش زمین آن ۵۰۰۰۰۰۰۰ ریال محاسبه شد .
  • در تاریخ ۱/۳/۹۵ مبلغ نسیه اقای هاشمی کاملا تسفیه گردید .
  • در تاریخ ۲/۳/۹۵ تعداد ۲۰۰گونی چایی به ارزش ۵۲۰۰۰۰۰۰ ریال فروخته شد و بعد به علت خراب بودن مقداری از چایی ها مبلغ ۳۰۰۰۰۰۰ ریال از مبلغ فوق کسر گردید
  • در تاریخ ۱/۵/۹۵ تعداد ۴۰۰ گونی به ارزش ۶۶۰۰۰۰۰۰ ریال و با تخفیف ۴۰۰۰۰۰۰ ریال و به صورت نسیه ن/۶۰-۳/۱۰ فروخته شد .
  • در تاریخ ۱/۶/۹۵ برای بیمه ماشین آلات ۷۰۰۰۰۰۰ ریال پرداخت گردید .
  • در تاریخ ۵/۷/۹۵ مبلغ نسیه تاریخ ۱/۵/۹۵ تسفیه شد.
  • در تاریخ ۱/۸/۹۵ ۱۰۰عدد گونی چایی به ارزش ۳۵۰۰۰۰۰۰ ریال فروخته شد .
  • در تاریخ ۲۵/۸/۹۵ تعداد ۳۵۰گونی چایی به ارزش ۱۱۸۴۵۰۰۰۰ ریال فروخته شد .
  • در تاریخ ۳۰/۸/۹۵ هشت ماه حقوق معوقه کارمند شرکت به طور کامل پرداخت گردید .
  • در تاریخ ۳۰/۸/۹۵ هزینه اب ، برق و تلفن شرکت به مبلغ ۴۰۰۰۰۰۰ ریال پرداخت گردید .
  • در تاریخ ۵/۱۰/۹۵ تعداد ۶۰ گونی چایی به مبلغ ۱۵۵۰۰۰۰۰ ریال به صورت نسیه ن/۶۰/۳/۱۰ خریداری شد .
  • در تاریخ ۷/۱۰/۹۵ به علت خراب بودن فروش مورخ ۵/۱۰/۹۵مبلغ ۴۵۰۰۰۰ ریال تخفیف گرفته شد .
  • در تاریخ ۱۰/۱۰/۹۵ مبلغ نسیه مورخ ۵/۱۰/۹۵ پرداخت گردید.
  • در تاریخ ۱۰/۱۱/۹۵ ۳۰ عدد گونی چایی به آقای هاشمی فروخته شد و چکی به مبلغ ۹۲۰۰۰۰۰ ریال دریافت گردید.
  • برخی قبوض آب و برق و تلفن که تا پایان سال پرداخت نگردیده اند به مبلغ ۴۰۰۰۰۰۰ ریال رسیده است .
  • کل هزینه حمل و نقل چای ها در سال ۹۵ مبلغ ۶۵۰۰۰۰۰ ریال شده است.

یکسری اطلاعات دیگر برای ثبت سند ها و اجرایی کردن آنها لازم است که باید شناسایی و تهیه شود این اطلاعات شامل موارد ذیل است :

الف : طبق براورد های انجام شده عمر مفید ماشین آلات خریداری شده برای شرکت ۲۰ سال بوده و ارزش اسقاط آنها ۲۵۰۰۰۰۰۰ ریال است که طریقه محاسبه استهلاک انها روش مجموع سنوات می باشد .

ب: عمر مفید ساختمان شرکت ۹ ساله و با ارزش اسقاط ۶۰۰۰۰۰۰ ریال می باشد و روشی که برای محاسبه استهلاک ساختمان استفاده میشود روش خط مستقیم است .

نحوه اجرای چرخه حسابداری

( خدمات حسابداری شرکت های بازرگانی )

برای محاسبه بهای تمام شده در این شرکت باید یک روش خاصی از بین روش های موجود انتخاب شود این روش شامل موارد ذیل می تواند باشد :

  • روش اولین صادره از اولین وارده (فایفو) FIRST IN FIRST OUT
  • روش اولین صادره از آخرین وارده (لایفو) LAST IN FIRST OUT
  • روش میانگین موزون
  • روش شناسایی ویژه

روش فایفو

( خدمات حسابداری شرکت های بازرگانی )

روش فایفو یا روش اولین صادره از اولین وارده

در این روش هر کالایی که ابتدا وارد انبار شده است ابتدا هم از انبار خارج میشود یعنی اگر کالایی خرداد ماه خریداری شده و کالای دیگر مرداد وارد انبار شده است ابتدا کالایی که خرداد وارد شده از انبار خارج میگردد و بعد به سراغ کالای وارد شده در مرداد می رویم . این کالا ها می توانند مواد اولیه یا کالاهایی برای فروش در شرکت های بازرگانی باشند .

روش لایفو یا روش اولین صادره از اخرین وارده :

در این روش برعکس روش فایفو کالاهایی که دیرتر خریداری شده و وارد انبار شده اند زودتر از انبار خارج میشوند مثلا کالایی که در برج ۵ آمده زودتر از کالایی که در برج ۳ وارد انبار شده است از انبار خارج میشود .

روش سوم برای محاسبه بهای تمام شده روش میانگین موزون است

در این روش دیگر نظم و ترتیبی در خروج کالا ها یا مواد اولیه از انبار وجود ندارد . به دلیل شرایطی که وجود دارد مخلوطی از کالاهای خریداری شده در تاریخ های متفاوت از انبار خارج میشود و آنچه که دورن انبار باقی می ماند مخلوطی از باقیمانده کالاهای خریداری شده در تاریخ های مختلف است .

روش سوم برای محاسبه بهای تمام شده شرکت های بازرگانی

( خدمات حسابداری شرکت های بازرگانی )

حتما بخوانید : حسابداری شرکت های سهامی و انواع این شرکت ها

روش آخر برای تهیه بهای تمام شده می تواند روش شناسایی ویژه باشد

این روش برای موسسات و شرکت هایی مورد استفاده قرار میگیرد که کالاهای انها قابل تفکیک و متمایز است مثلا این روش می تواند برای یک نمایشگاه اتومبیل مورد استفاده قرار بگیرد و با این روش قیمت اتومبیل هایی که در پایان سال در نمایشگاه باقی مانده است مشخص شود یعنی معلوم شود این ماشین ها با چه قیمتی خریداری شده اند .

برای تعیین بهای تمام شده شرکت بازرگانی خانم احمدی ما از روش فایفو استفاده می کنیم . ابتدا باید صورت های مالی کلیه رویدادهای مالی سال ۹۵ را بنویسیم این صورت ها باید برای همه بیست و دو بند ذکر شده در بالا پیاده شود ما به عنوان نمونه چند تا از این صورت ها را پیاده می کنیم البته قبل از آن باید متذکر شویم چون این شرکت اولین سال فعالیتش را می گذراند سند افتتاحیه نخواهد داشت :

بانکها                         ۱۸۰۰۰۰۰۰۰

۵/۱/۹۵ :

سرمایه                 ۱۸۰۰۰۰۰۰۰

پیش پرداخت اجاره     ۶۰۰۰۰۰

۵/۱/۹۵ :

بانکها                    ۶۰۰۰۰۰۰

ماشین الات       ۲۰۰۰۰۰۰۰۰

۱۵/۱/۹۵ :

سرمایه ۲۰۰۰۰۰۰۰۰

خرید ۱۹۵۰۰۰۰۰۰

۱/۲/۹۵ :

بانک ها ۱۹۵۰۰۰۰۰۰

۲۳/۲/۹۵ :

حساب های دریافتنی       ۷۰۰۰۰۰۰۰

فروش      ۷۰۰۰۰۰۰۰

بقیه عملیات های مالی هم به همین شیوه و به ترتیب تاریخ وقوع صورت نگاری میشوند و حسابدار باید دقت کند عملیاتی از قلم نیفتد . بعد از انکه رویداد های مالی به طور کامل ثبت گردید باید تراز آزمایشی شرکت خانم احمدی هم محاسبه و بدست آید در نوشتن تراز ازمایشی باید نام صاحب های حساب ، گردش بدهکار ، گردش بستانکار ، مانده بدهکار و مانده بستانکار بدست امده و در یک جدول به طور کامل نوشته شود .بعد از بدست اوردن تراز آزماشی و شناسایی شدن اشتباهات باید ثبت های اصلاحی و تعدیلی هم انجام شود .

حسابداری شرکت های بازرگانی چگونه است ؟

( خدمات حسابداری شرکت های بازرگانی )

در مرحله بعد باید صورت سود وزیان بدست اید . برای بدست اوردن صورت سود و زیان باید بهای تمام شده موجودی پایان دوره و برای بدست آوردن موجودی پایان دوره باید بهای تمام شده هر خرید به طور مجزا محاسبه شود. برای محاسبه بهای تمام شده هر خرید باید یک جدول رسم کنید و اطلاعات ذیل را به طور دقیق در ان وارد نمایید :

تاریخ خرید ، بهای خرید ، تخفیفات نقدی ، برگشت از خرید ، خرید خالص ، تعداد خرید قیمت هر واحد خرید برای هر خرید به طور مجزا در جدول وارد شود و در نهایت با استفاده از روش فایفو بهای موجودی پایان دوره بدست می اید در پایان صورت سود و زیان تهیه و حساب های موقت بسته میشود . کارهای پایانی که حسابدار باید انجام دهد تهیه تراز آزمایشی اختتامیه ، ترازنامه و صورت تغییرات سرمایه است که هر یک محاسبات مخصوص به خود را دارد و با استفاده از اطلاعات قبلی بدست می ایند.

حسابداری شرکت های بازرگانی مانند همه شرکتها اصول مخصوص

( ارائه خدمات مالی و مالیاتی شرکت های بازرگانی در شرکت حسابداری محاسبان تلاشگر خبره )

حسابداری شرکت های بازرگانی مانند همه شرکتها اصول مخصوص به خود را داشته و باید از همان ابتدا به درستی و دقت انجام شود تا در پایان سال امکان گزارش گیری وجود داشته باشد این گزارشات سندی برای تهیه اظهارنامه ها و از همه مهمتر تعیین میزان مالیات ها خواهد بود و اگر در بررسی ممیزین مالیاتی ایراداتی مشاهده شود ممکن است شرکت علی الراس گردد. شرکت های بازرگانی می توانند برای انجام کلیه امور حسابداری و مالی خود به موسسات خدمات مالی و حسابداری مراجعه نمایند.

شرکت خدمات مالی محاسبان تلاشگر خبره با در اختیار داشتن تیمی متخصص در حسابداری انواع شرکتها می تواند همراهی مطمئن در این خصوص باشد .


به روزرسانی شده در اسفند ۹۸

 

حسابداری شرکت های بازرگانی

موسسات و شرکتها و بنگاههای اقتصادی مختلفی ممکن است به حسابداری احتیاج پیدا کرده و از این علم و فن برای انجام امور مالی و عملیاتی خود بهره ببرند شرکت های بازرگانی یکی از این موسسات هستند . شرکت های بازرگانی موسساتی هستند که به خرید و فروش نوعی خاص و یا انواعی از مواد خام یا فراورده ها یا محصولات و یا کالاهای ساخته شده اشتغال دارند عمده فروشان ، خرده فروشان و تمامی فروشگاههای کالا ، لوازم خانگی گالری های فرش و سایر موارد مشابه که البته کم هم نیستند نمونه ای از شرکت های بازرگانی می باشند . در این نوع شرکتها هم باید از سیستم های حسابداری برای انجام امور مالی و عملیات های مربوط به آن استفاده کرد . در واقع شرکتهای بازرگانی موسساتی هستند که به هدف بدست اوردن سود به خرید و یا فروش و در واقع به معامله انواع مختلفی از ماده خام ، فرورده های کشاورزی و یا کالاهای ساخته شده اشتغال دارند غالبا این موسسات در شکل و نوع کالاهایی که می خرند و یا می فروشند در بازه زمانی تغییری ایجاد نمی کنند و به صورت مستمر در حرفه ای که مشغول هستند به ادامه تجارت می پردازند .

انوع حساب ها در حسابداری شرکت های بازرگانی

در این نوع حسابداری و در این نوع موسسات و شرکت های بازرگانی به صورت تخصصی با شش نوع حساب روبرو هستیم که باید آنها را شناخته و نحوه محاسبات انها را بدانیم و با عنوان های ذیل بیان می شوند :

  • حساب خرید
  • حساب فروش
  • حساب برگشت از خرید و تخفیفات
  • تخفیفات نقدی خرید
  • حساب برگشت از فروش تخفیفات
  • تخفیفات نقدی فروش

قبل از اینکه به تعریف این حساب ها بپردازیم سعی می کنیم از دیدگاه مالی ماهیت و نحوه افزایش و کاهش آنها بررسی نماییم.

حساب خرید در حسابدرای شرکت های بزرگانی چیست ؟

حساب خرید حسابی است که بهای کالای خریداری شده در یک دوره مالی اعم از خرید نقد یا نسیه در ان ثبت می گردد و در واقع با خرید کالا ثبت بدهکار میشود .حساب خرید ماهیت بدهکار داشته و با ثبت بدهکار افزایش و با ثبت بستانکار کاهش پیدا می کند شناخت ماهیت بدهکار و بستانکار در این امور بسیار مهم است و اشتباه در تشخیص آنها می تواند همه مراحل دیگر را هم تحت الشعاع قرار دهد . مثلا شما صاحب یه فروشگاه لوازم خانگی هستید و برای تکمیل اجناس خود در مغازه از یک عمده فروش به تعداد ۵ عدد تلویزیون به مبلغ ۵۰۰۰۰۰ ریال خرید می کنید در این شرایط ثبت هایی که حسابدار باید بلد بوده و در دفاتر قانونی ثبت نماید به این شکل خواهد بود :

 

حساب خرید ۵۰۰۰۰۰

حساب بانک ۵۰۰۰۰۰

چون به صورت نقد خریداری شده است در این جا برای حساب بانک ثبت های مربوطه زده میشود و حالا اگر همین فروشگاه اقدام به خرید ۲ عدد ماکرویو برای خود به صورت نسیه نماید و مبلغ آن جمعا ۱۲۰۰۰۰۰ ریال شود باید ثبت های حسابداری خود را به شکل ذیل تنظیم نماید :

حساب خرید ۱۲۰۰۰۰۰

بستانکاران ۱۲۰۰۰۰۰

حساب برگشت از خرید و تخفیفات در حسابداری شرکت های بازرگانی چیست ؟

در معاملات و عملیات های تجاری بعضی اوقات بنا به دلایلی کالای خریداری شده توسط خریدار به فروشنده برگشت داده میشود و یا برای اینکه خریدار کالا را به فروشنده برنگرداند و در واقع کالا برگشت نخورد فروشنده تخفیف یا تعدیلی در قیمت فروش به خریدار می دهد و این موضوع عموما در حسابی تحت عنوان حساب برگشت از خرید و تخفیفات ثبت می شود . باید حسابداران به این نکته توجه کنند که حساب فوق معادل قیمت کالای برگردانده شده به فروشندگان و یا تخفیفات اخذ شده از آنان بستانکار میشود . برای فهم بیشتر این مطلب یه مثال ساده می زنیم شما ممکن است بنا به دلایلی تمایل داشته باشید ۲ عدد از تلویزیون هایی که برای فروشگاه خود خریده اید را بعد از باز کردن به علت آسیبی که در هنگام حمل بار و جابجایی دیده است بخواهید که برگردانید در این شرایط چون کالا قبل از تحویل به خریدار اسیب دیده است فروشنده تصمیم میگیرد برای اینکه کالایی که فروخته است برگشت نخورد مبلغ ۲۰۰۰۰۰ ریال به خریدار تخفیف بدهد در این صورت باید ثبت های ذیل برای ایی حساب انجام شود :

۵/۵۰۰۰۰۰ =۱۰۰۰۰۰ بهای تمام شده هر عدد تلویزیون

۲*۱۰۰۰۰۰ = ۲۰۰۰۰۰

بانک ۲۰۰۰۰۰

حساب برگشت ازخرید و تخفیفات ۲۰۰۰۰۰

بابت برگشت دو عدد تلویزیون اسیب دیده

حالت دیگری که در این معامله ممکن است بوجود آید این است که اگر شما در زمان خرید رادیو شرط گذاشته باشید که پول رادیو ها را ۶۰ روز پس از انجام معامله پرداخت نمایید و اگر بتوانید تا ۱۵ روز بعد از خرید کالا پول های آن را پرداخت نمایید و بتوانید ۱۰ درصد تخفیف از فروشنده بگیرید و پول فروشنده را در همین ۱۵ روز واریز و پرداخت نمایید می توانید از تخفیف ۱۰ درصد استفاده کنید در یک چنین شرایطی باید ثبت های خاصی در دفتر روزنامه و دفتر کل بابت این تخفیف ناشی از خوش حسابی انجام دهید :

۱۲۰۰۰۰۰*۱۰%=۱۲۰۰۰۰

در واقع در این معامله شما ۱۲۰۰۰۰ ریال به فروشنده کمتر پول پرداخت کرده اید و از تخفیف نقدی برخوردار شده اید :

بستانکاران ۱۲۰۰۰۰۰

تخفیفات نقدی خرید ۱۲۰۰۰۰

بانک ۱۰۸۰۰۰۰

شروط قابل ذکر در خرید و فروش های نسیه

شرط خرید و فروش نسیه را عموما به صورت اختصار نشان می دهند مثلا در معامله قبل ذکر شده بود که مبلغ و پول معامله ۶۰ روز پس انجام معامله پرداخت شود و اینکه شرط شده بود اگر خریدار بتواند مبلغ معامله را حداکثر ظرف ۱۵ روز انجام معامله پرداخت نماید از ۱۰ درصد خرید نقدی برخوردار شود در این صورت شروط معامله به شکل خاص و مختصر ثبت می گردد . ن حرف اول کلمه نسیه نوشته میشود و منظور نسیه ۶۰ روز است و ۱۰ درصد تخفیف تعلق می گیرد اگر ظرف مدت ۱۵ روز پرداخت شود یعنی در یک جمله شرایط تخفیف ذکر می گردد .

حتما بخوانید : حسابداری شرکت های تضامنی چگونه است ؟

حساب فروش در حسابداری شرکت های بازرگانی چیست ؟

موسسات بازرگانی با فروش کالای خود درآمد کسب می کنند که درآمد حاصله در حساب فروش کالا ثبت میشود و حساب فروش حسابی است که معادل قیمت فروش کالاهایی که در طول دوره مالی به طور نقد یا نسیه به فروش می رسند بستانکار می شوند و در توضیح باید اشاره کرد که حساب فروش حسابی است که ماهیت بستانکار دارد و با ثبت بستانکار افزایش پیدا کرده و با ثبت بدهکار کاهش پیدا می کند .

حساب برگشت از فروش و تخفیفات در حسابداری شرکت های بازرگانی

این حساب بابت فروش کالای برگشتی از طرف مشتریان و با تخفیف اعطایی به انان به علت عیوب و نقص کالا می باشد که این حساب با برگشت فروش بدهکار خواهد شد . همانطور که گفتیم حساب ذکر شده ماهیت بدهکار داشته و با ثبت بدهکار افزایش پیدا می کند و در ضمن باید بگوییم با استفاده مشتریان از تخفیفات نقدی فروش که در فروش های مشروط ایجاد میشود حساب تخفیفات نقدی فروش بدهکار میشود . مثلا فرض کنید شما یک مغازه لوازم خانگی دارید که مقدار زیادی کالای لوازم خانگی به یکی از مشتریان خود به مبلغ ۱۰۰۰۰۰۰ ریال فروخته اید در مورد این معامله باید ثبت های ذیل را در دفاتر روزنامه و دفتر کل انجام دهید :

نقد ، صندوق ۱۰۰۰۰۰۰

حساب فروش ۱۰۰۰۰۰۰

با پایاان فروش کالا به صورت نقدی باید در دفاتر روزنامه و دفتر کل این ثبت ایجاد گردید .

حالا اگر دو عدد جاروبرقی به یکی از مشتریان به صورت نسیه فروخته شود که مبلغ این معامله ۵۰۰۰۰۰ ریال باشد باید ثبت های ذیل در دفتر کل و دفتر روزنامه ایجاد گردد :

بدهکاران ۵۰۰۰۰۰

حساب فروش ۵۰۰۰۰۰

این حساب برای بیان فروش نسیه دو عدد جاروبرقی ایجاد شده است .

در پایان یک عدد تلویزیون هم به شرط ( ن ، ۳۰ ، ۲،۱۰ ) به یکی از مشتریان به مبلغ ۸۰۰۰۰۰ ریال فروخته می شود برای یک چنین معامله ای باید ثبت های ذیل انجام شود :

بدهکاران ۸۰۰۰۰۰

فروش ۸۰۰۰۰۰

بابت فروش نسیه ۳۰ روزه

حالا اگر مشتری فوق بعد از ۵ روز از انجام معامله پول آن را پرداخت نماید و از فرصت تخفیف بهره مند خواهد شد و باید ثبت های ذیل در دفاتر روزنامه و دفتر کل انجام شود

۸۰۰۰۰۰*۲% = ۱۶۰۰۰ به دلیل استفاده از فرصت تخفیف

نقد / بانک ۷۸۴۰۰۰

تخفیفات نقدی فروش ۱۶۰۰۰

بدهکاران ۸۰۰۰۰۰

تا اینجا به مطالب مهمی در خصوص حسابداری شرکت های بازرگانی اشاره کردیم چند نکته مهم در خصوص حسابداری شرکت های بازرگانی وجود دارد که باید انها را بدانید . در حسابداری شرکت های بازرگانی باید در درجه اول بتوانید سود و زیان ناشی از معاملات را حساب کنید کار دیگری که در حسابدرای شرکت های بازرگانی باید بدانید اینکه بتوانید چرخه حسابداری را در انها رسم کنید و متوجه باشید از کجا شروع و به کجا ختم می شود و جزییات داخل این چرخه چه چیزهایی است و در نهایت اینکه در حسابداری شرکت های بازرگانی حسابدار باید کابرگ را شناخته و بتواند با آنها صورت های مالی را تهیه نماید .

روش های نگهداری حساب موجودی کالا در شرکت های بازرگانی

در شرکت های بازرگانی اصولا بخش زیادی از دارایی ها موجودی کالاها تشکیل می دهند بنابراین منطقی است که کنترل موجوی کالاها و حساب و کتاب آنها و ثبت هایی که در دفاتر باید زده شود از اهمیت ویژه ای برخوردار باشد و صاحبان سرمایه در شرکت های بازرگانی سعی می کنند اطلاعات زیادی را در ارتباط با موجودی کالای خود داشته باشند در نتیجه علم حسابداری سعی نموده است نیاز انها را به هر شکل ممکن برطرف نماید . برای همین حسابداری دو روش را برای نگهداری حساب موجودی کالا در شرکت های بازرگانی پیشنهاد کرده است :

  • روش ثبت دایمی موجودی کالا
  • روش ثبت ادواری موجودی کالا

در این مطلب سعی می کنیم روش ثبت موجودی کالا به روش ادواری را بیشتر توضیح بدهیم چون روش ثبت دایمی موجوی کالاها دشواری ها و پیچیدگی های خاصی دارد که در این مجال نمی گنجد .

روش ثبت دایمی موجوی کالا در حسابداری شرکت های بازرگانی چیست ؟

در این روش همواره خرید و فروش کالا در حسابی به نام موجودی کالا ثبت می شود و دیگر از حساب هایی به نام خرید و فرو ش استفاده نمی گردد بلکه کالای خریداری شده به حساب موجودی کالا بدهکار و قیمت تمام شده کالای فروش رفته از حساب موجودی کالا خارج و بستانکار میشود معمولا این روش در شرکتهایی استفاده میشود که تمایل دارند هر لحظه حساب موجودی کالای خود را به صورت دقیق داشته باشند مورد استفاده قرار می گیرد . در این شرکت ها قیمت موجودی کالا بسیار گران و یا حجم کالا زیاد ودفعات گردش خرید و فروش آنها کم می باشد مانند طلا فروشی ها و بنگاههای فروش ماشین .

در مورد فروش اتومبیل نکته مهمی وجود دارد که به شرح ذیل است : اتومبیل برای یک شرکت تولیدی یا خدماتی به عنوان یک دارایی ثابت شناخته می شود چون کار اصلی شرکت خدمات و یا تولید است اما همین اتومبیل برای بنگاهها معاملات موجودی کالا می باشد و باید توجه داشته باشید برای کلیه موسسات و شرکت ها هم به همین صورت است یعنی هر نوع دارایی که یک نوع شرکت خرید و فروش موضوع آن می باشد در حکم موجودی کالا بوده و ممکن است همین دارایی در طبقه دیگری از شرکت یا شرکت های دیگر به شکل و عنوان دیگری بررسی شود و حالت ثابت و مطلق ندارد و با توجه به موسسه تغییر می کند .

به طور کلی حسابداری شرکت های بازرگانی پیچیدگی ها و ظرافت های خاص خود را داشته و یک حسابدار خبره و متبحر باید همه این پیچیدگی ها و ظرافت ها را دانسته و با ان کار کند و البته بتواند به جمع اوری اطلاعات و تجزیه و تحلیل آنها هم پرداخته و صورت های مالی لازم را هم تهیه کند . در حسابداری شرکت های بازرگانی موجودی کالاها و خرید و فروش آنها و تعیین سود و زیان ناشی از معامله از جزییات مهم است کارفرمایان باید توجه داشته باشند برای انجام این کار از افراد خبره و متعهد استفاده نماید و برای نظارت و عیب یابی فرایند حسابداری از یک ناظر خارجی هم بهره ببرند این ناظرین خارجی می توانند موسسات خدمات مالی و حسابداری بوده و موسسه خدمات مالی و حسابداری محاسبان تلاشگر خبره در حسابداری شرکت های بازرگانی توانسته است کمک های تخصصی و حرفه ای موثرری به کارفرمایان نموده و انها را در این مسیر یاری رساند .

0 پاسخ ها

دیدگاه خود را ثبت کنید

آیا می خواهید به بحث بپیوندید؟
در صورت تمایل از راهنمایی رایگان ما استفاده کنید!!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *