حسابداری شرکت های تولیدی و صنعتی چگونه است ؟

خدمات حسابداری شرکت های تولیدی

خدمات حسابداری شرکت های تولیدی و صنعتی

حسابداری صنعتی عموما به رتق و فتق امور مالی و رویدادهای مربوط به آن در شرکت های تولیدی اتلاق میشود در این شرکتها به دلیل وجود مواد خام ، اولیه ، بینابینی و محصول باید ثبت ها و صورت های مالی متفاوت و البته بسیار دقیق نوشته شود تا در انتهای سال با توجه به نوع فرایند و حجم کار گزارشات مالی صحیح و مورد استنادی بدست اید چرا که از طریق همین گزارشات است که صاحبان شرکت ها و بنگاههای اقتصادی می توانند استراتژی های کلان مالی خود را تعیین کرده و سرمایه گذاری های درستی را هم انجام دهند .

چرا حسابداری صنعتی یا بهای تمام شده مهم است ؟

این نوع حسابداری از اهمیت ویژه ای برخوردار بوده و برای مدیران ارشد سازمان بسیار مهم است چرا که بوسیله نتایجی که از این نوع حسابداری بدست می اید مدیران می توانند نسبت به امور مالی برنامه ریزی داشته و کلیه فعالیت های شرکت را نظارت و کنترل کنند . با استفاده از این نوع حسابداری ، بهای تمام شده یک کالا محاسبه میشود و از این طریق می توان بر روی قیمت مواد اولیه ، دستمزد ها و سایر هزینه ها نظارت کرده و آنها را به حد قابل قبول و سود دهی رساند برای همین اگر بهای تمام شده کالا درست محاسبه نشود سایر فعالیت ها هم به اشتباه جلو خواهد رفت و سازمان را باخطر ریسک های بزرگ مالی و حتی ورشکستگی مواجه خواهد کرد بنابراین انتخاب یک حسابدار خبره و با تجربه برای انجام این امور بسیار ضروری می باشد .

اهمیت خدمات حسابداری شرکت های تولیدی و صنعتی

( خدمات حسابداری شرکت های تولیدی و صنعتی )

برای درک بهتر توضیح اهمیت حسابداری صنعتی یا بهای تمام شده یک مثال ساده میزنیم فرض کنید کارفرما می خواهد از طریق بهای تمام شده شرکت خود را گسترش دهد و تولید بیشتری داشته باشد حسابدار باید بتواند به درستی مقرون به صرفه بودن خرید ماشین الات جدید یا اجاره انها و یا استخدام نیروهای بیشتر و یا افزایش ساعت کاری نیروهای قبلی و افزایش حقوق انها را معین کند تا کارفرما بتواند بهترین راه و تصمیم را در این خصوص بگیرد مثلا حسابدار با محاسبات دقیق نشان دهد استخدام نیروی جدید از افزایش حقوق نیروهای قبلی به صرفه تر خواهد و بسیاری موارد دیگر و تصمیمات کلان که همه به گزارشات مالی و حسابداری بستگی دارد.

حتما بخوانید : حسابداری شرکت های سهامی و انواع این شرکت ها

حسابدار صنعتی یا بهای تمام شده چه وظایفی دارد ؟

یکسری وظایف و مسئولیت هایی وجود دارد که حسابداران صنعتی یا بهای تمام شده موظف به انجام آن بوده و باید در این خصوص گزارشات لازم را هم ارائه دهند :

  • کلیه امور حسابداری مربوط به انبار ها از جمله انبار مواد اولیه ، واسطه ، محصول و غیره باید توسط انها انجام شده و همیشه به روز باشد . گاهی کارفرمایان برای برنامه ریزی خرید های خود به صورت ناگهانی و پیش بینی نشده نیازمند گزارش گیری از انبار میشوند ورود و خروجی های انبار باید به گونه ای باشد که هر لحظه اماده گزارش دادن باشند و این کار در نهایت دقت انجام شود . مثلا اگر برنامه خرید سه ماه آینده قرار است مشخص شود کارفرما باید موجودی دقیق انبار را دانسته و بر اساس ان برنامه ریزی کند .
  • وظیفه جمعداری اموال و نگهداری آنها بر عهده حسابداران صنعتی است.جمع داری اموال به معنی رد یابی کلیه اموال موجود در شرکت اعم از مواد اولیه ، ماشین آلات ، تجهیزات ، میز و صندلی و بسیاری اموال ریز دیگر مثل مداد و خودکار تحویل شده به پرسنل می باشد البته این فرایند تنها بر عهده حسابداران صنعتی نبوده و با همکاری انبار انجام میشود ولی مسئولیت انجام و گزارش دهی آن به عهده واحد حسابداری صنعتی است.
  • بدست اوردن بهای تمام شده محصول تولیدی بر اساس فاکتور های استاندارد و موجود به صورت دقیق و به روز . یعنی ممکن است در طول سال قیمت مواد اولیه ، حمل و نقل ، دستمزد و بسیاری موارد دیگر تغییر کند که حسابدار صنعتی باید بهای تمام شده محصول را به صورت به روز و دقیق داشته باشد که علاوه بر پاسخ گو بودن به مراجع قانونی مربوطه شرکت هم متحمل ضرر و زیان نگردد.
  • کلیه حواله های انبار باید به صورت ریالی تعریف شود در سیستم حسابداری کلیه انبار ها شامل انبار مواد اولیه ، انبار قطعات و لوازم مصرفی ،انبار محصول ، انبار دارایی های ثابت ، انبار ضایعات ، انبار کار در حال ساخت ، انبار مستقیم باید در پایان سال ریالی گردند . یعنی کلیه اجناس داخل آن به قیمت تعریف شده و ارزش ریالی آنها تعیین گردد. انجام این کار بر عهده حسابداران صنعتی می باشد . شاید برخی شرکتها به این موضوع توجه نکنند اما پر واضح است برای برنامه ریزی های دقیق مالی و سرمایه گذاری های کلان این فرایند بسیار ضرروی است و در صورت عدم انجام بسیاری از گزارشات ممکن است ناقص و ابتر باقی بماند.
  • پلاک کوبی کلیه اموال یکی دیگر از وظایف این حسابداران است. پلاک کوبی یعنی کلیه اموال منقول باید شناسایی شده و ثبت و شماره گذاری شوند تا قابل رد یابی گردند در پایان هر سال اموال باید بر حسب شماره بررسی شده و از وجود و یا عدم وجود و یا جابجایی آن اطلاع حاصل شود .
  • تهیه گزارشات کامل در خصوص اموال منقول و غیر منقول شرکت و میزان دارایی ها و بدهی ها و اموال از رده خارج یا اسقاط شده و تعیین رقم ریالی آن هم بر عهده حسابداران بهای تمام شده است .
  • حسابداران صنعتی باید با کلیه واحد های شرکت ارتباط خوب و موثری داشته باشند تا بتوانند در هنگام لزوم جهت انجام برخی امور مانند دریافت اطلاعات لازم از آنها کمک بگیرند و البته بقیه افراد شرکت هم موظف هستند که همه گونه همکاری های لازم را در خصوص مسایل کاری با حسابداران انجام دهند .

اصلاحات و تعاریف در حسابداری صنعتی

( خدمات حسابداری شرکت های تولیدی و صنعتی )

یکسری اصلاحات و تعاریف در حسابداری صنعتی هستند که حسابداران باید بدانند این اصطلاحات عبارتند از :

هزینه یابی و دایره هزینه یابی چه معنی دارد ؟

هزینه یابی یعنی تعیین بهای تمام شده محصول و موجودی کالای در جریان ساخت و دایره هزینه یابی هم مسئول نگهداری و ثبت اسناد و مدارک مالی مربوط به عملیات های مالی و غیر مالی بوده و ضمنا باید کلیه هزینه های تولید ، توزیع و فروش را تجزیه و تحلیل نماید .

کالای ساخته شده چیست ؟

کالایی که همه مراحل تولید را طی کرده باشد و آماده ارائه و توزیع در بازار باشد را کالای ساخته شده می گویند . این کالا فقط باید فاکتور شده و به خریدار تحویل گردد .

کلای در جریان ساخت چیست؟

کالایی که در مراحل ساخت بوده و هنوز به طور کامل تولید نشده است است را گویند مثلا کیفی که برش داده شده و دوخت اولیه آن انجام شده است اما هنوز دوخت نهایی ان و کارهای دیگری مثل گذاشتن زیپ یا تزیینات آن مانده است کالای در جریان ساخت است.

اجزای بهای تمام شده یعنی چه ؟

اجزای بهای تمام شده یعنی عواملی که در ساخت و تولید نهایی یک محصول و قیمت نهایی آن دخیل هستند این اجزا شامل : مواد اولیه ، دستمزد و سربار می باشند . مواد اولیه و دستمزد که تعریف روشن و مشخصی داشته ونیاز به توضیح بیشتر ندارند اما سربار سایرهزینه های تولید است برخی این هزینه ها مانند هزینه استهلاک ماشین الات ، هزینه بیمه ، هزینه تعمیرات هستند. که به طور مستقیم در هزینه های تولید حضور ندارند اما در تعیین قیمت نهایی و بهای تمام شده باید محاسبه گردند .

منظور از بهای اولیه چیست ؟

بهای اولیه از فرمول ذیل محاسبه میشود : دستمزد مستقیم + مواد اولیه مصرفی مستقیم = بهای اولیه

منظور از بهای تبدیل چیست ؟

بهای تبدیل = سربار ساخت + دستمزد مستقیم

فهرست حسابداری در حسابداری صنعتی یعنی چه ؟

برای انجام امور مالی و حسابداری و کارهای مربوط به دفتر روزنامه و دفتر کل و سایر دفاتر قانونی باید فهرستی از حساب ها تهیه شده و متولیان ان کاملا مشخص باشند . این حساب ها شامل حساب های ترازنامه ای مانند دارایی ها ، بدهی ها و سرمایه و حساب های صورت سود و زیان یعنی فروش ، بهای تمام شده فروش رفته و سایر درآمد ها و هزینه ها هستند.

فهرست حسابداری در حسابداری صنعتی یعنی چه ؟

( خدمات حسابداری شرکت های تولیدی و صنعتی )

سیستم حسابداری شرکت های تولیدی و صنعتی باید چه اهدافی را تامین کند ؟

سیستم حسابداری صنعتی کارخانه ها باید به گونه ای طراحی شود که با امکانات و بستر کارخانه متناسب باشد و در عین حال نیازمندی های شرکت را هم پاسخ بدهد به طور کلی این سیستم باید اهداف ذیل را تامین کند :

  • برای برنامه ریزی های مالی و غیر مالی راهگشا بوده و بتواند به عنوان یک سند مورد استناد و تصمیم گیری قرار بگیرد.
  • این سیستم باید بتواند هزینه موجودی ها را تعیین و اعلام نماید . یعنی باید بتواند کلیه هزینه های جاری و غیر جاری را شناسایی کرده و برای انها گزارش تهیه کند .
  • از همه مهمتر اینکه بتواند بهای تمام شده کالای تولید شده را تعیین نماید چرا که این موضوع در همه ارکان مالی و غیر مالی شرکت دخیل خواهد بود . بر اساس بهای تمام شده قیمت فروش و سرمایه گذاری های بعدی و میزان سود زیان تعیین شده و قابل تصمصم گیری میشود .
  • بر اساس هزینه هایی که افراد و ماشین آلات و تجهیزات برای سازمان دارند کارایی انها را تعیین کند و اصلا مشخص نماید این موارد برای سازمان به صرفه هستند یا خیر و در صورت زیان بار بودن تعدیل ، ترمیم ، جایگزین و یا مشمول تغییر گردند .
  • گاهی سایر قسمتها نیازمند یکسری اطلاعات برای تصمیم گیری میشوند این اطلاعات اگر در حیطه عمل حسابداری صنعتی باشد باید تهیه و در اختیار انها قرار بگیرد.

سیستم حسابداری صنعتی کارخانه ها

( خدمات حسابداری شرکت های تولیدی و صنعتی )

گزارشات حسابداری صنعتی بر چند نوع هستند ؟

گزارشات بهای تمام شده بر دو نوع گزارشات دورن سازمانی و گزارشات برون سازمانی تهیه و ارائه می گردند . هر کدام از این گزارشات برای گروه خاصی از مخاطبین تهیه میشود . گزارشات درون سازمانی برای مدیران و سهامداران به جهت تصمیم گیری تهیه و ارائه میشوند و گزارشات برون سازمانی برای ارگان های دولتی مربوطه ، حسابرسان ، بانکها  سایراشخاص حقیقی یا حقوقی که در قانون تعریف شده اند تهیه میشوند.هر کدام از این گزارشات هم به طور جداگانه انوع مختلفی داشته که بحث را وارد مطالب کاملا تخصصی می نماید و در این مقاله مجالی برای صحبت در مورد آن نیست .

هزینه یابی رکن اصلی در محاسبات حسابداری بهای تمام شده است

وقتی قرار است بهای تمام شده یک محصول مانند لباس بدست اید در ابتدا باید کلیه هزینه های تولید مانند هزینه خرید پارچه ، هزینه حمل پارچه به کارخانه ، هزینه نخ برای دوخت ، هزینه خرید سوزن چرخ خیاطی ، هزینه خرید دگمه ، هزینه خرید روغن چرخ خیاطی و دستمزد پرسنل ،هزینه اجاره و آب و برق و گاز و تلفن ، هزینه بازاریابی ، هزینه حمل محصول برای فروش و غیره لیست و فهرست شده و دسته بندی گردند یعنی به دو دسته هزینه های ساخت و هزینه های تجاری گارگاه تقسیم شوند .به جز دو مورد آخر یعنی هزینه های بازاریابی و حمل محصول برای فروش که هزینه های تجاری هستند بقیه موارد جزو دسته هزینه های ساخت محسوب میشوند . این دسته بندی برای محاسبات در فرمول بسیار مهم است و بقیه کارها بر اساس آن انجام میشود .

( خدمات حسابداری شرکت های تولیدی و صنعتی )

( خدمات حسابداری شرکت های تولیدی و صنعتی )

( ارائه خدمات حسابداری در شرکت حسابداری محاسبان تلاشگر خبره )

همه مواردی که در بالا در مورد حسابداری صنعتی به ان اشاره شد فقط بخش کوچک و مختصری از این بحث وسیع است. به طور کلی برای اینکه حسابداری بهای تمام شده به درستی انجام شود و گزارشات ان قابل استناد باشد باید کلیه واحد ها و قسمتهای شرکت های تولیدی و صنعتی با دایره حسابداری همکاری کرده و اطلاعات لازم را در اختیار انها بگذارند در برخی شرکت ها همه امور حسابداری اعم از حقوق و دستمزد و کارگزینی و بیمه و حسابداری صنعتی به تعدادی افراد خاص سپرده شده و تفکیک وظیفه وجود ندارد این بزرگترین اشتباهی است که کارفرمایان می توانند انجام دهند این فرایند یعنی یکسری اطلاعات خام توسط این افراد تهیه و بعد خودشان اقدام به پردازش و تجزیه و تحلیل ان نمایند در صورتیکه خوراک حسابداری صنعتی باید توسط چند گروه ویژه تهیه شده و قابل نظارت باشد .

علاوه بر این کارفرمایان می توانند برای اطمینان از روند کار و جلوگیری از اشتباهات فاحش از کمک و مشاوره شرکت های خدمات حسابداری بهره مند شوند .

شرکت محاسبان تلاشگر خبره می تواند به همراه تیم حسابدار صنعتی با تجربه ای که در اختیار دارد این مسئولیت را پذیرفته و کارفرمایان عزیز را یاری برساند.


 

به روزرسانی شده در اسفند ۹۸

خلاصه ای از چگونگی حسابداری شرکت های صنعتی

واحد های انتفاعی در جهان امروز جهت توسعه و گسترش و حتی برای بقا در بازار رقابت نیازمند مدیرانی هستند که با استفاده از اطلاعات و تجزیه و تحلیل درست انها واحد اقتصادی را در جهت توسعه و دستیابی به اهداف هدایت نموده و در طول مسیر با استفاده از همین اطلاعات ان را کنترل نمایند . در دنیای مدرن امروز نگاه موشکافانه به بازار فروش کالا ها نشان می دهد رقابت بسیار سنگین و تنگاتنگی در این بازار بوجود امده و کسانی که در این بازار رقابت می کنند باید بسیار دقیق و مطلع و باهوش باشند تا بتوانند بمانند و توسعه پیدا کنند و اتکا به روش های قدیمی و گذشته نمی تواند برای آنها راه گشا باشد .

کاهش انحصار در بازراها و حضور و ظهور افراد جدید با ایده ها جدید موجب شده است رقابت شدیدی بین این افراد بوجود اید و بازار به یک فضای رقابتی تبدیل شود و در این رقابت هر کس که بتواند برای انجام امور خود از روش های جدید تر و با هزینه کمتر بهره ببرد قطعا ماندنی تر خواهد بود از طرف دیگر تنوع محصولات ارائه شده در این بازار و مبادلات با کشورهای دیگر و ایجاد یک بازار بین المللی برای مصرف کنندگان هم تبدیل به یک فرصت شده است تا بتوانند محصولات و کالاهای با کیفیت بهتر و مناسبتر را با هزینه کمتری خریداری نمایند در واقع دو فاکتور کیفیت و قیمت در این بازار حرف اول را می زند و موسسات و بنگاههای اقتصادی ماندگار میشوند که بتوانند محصولاتی با کیفیت بهتر و با قیمت پایین تر تولید و عرضه نمایند .

مدیران همیشه سعی داشته اند با بدست اوردن این دو فاکتور مشتریان خود را راضی نگه دارند اما انچه که در تولید کالاها اهمیت دارد و حرف اول در قیمت و سود و زیان می زند بهای تمام شده است که به صورت علمی و تجربی هر چه کیفیت محصولات بیشتر باشد بهای تمام شده هم بیشتر میشود .

واحد های تولیدی به منظور حفظ و گسترش بازار فروش خود و تامین  حداکثر سود باید یکی از راههای ذیل را دنبال نمایند تا علاوه بر ماندن در بازار به سود مورد نظر خود هم دست پیدا کنند .

حتما بخوانید : حسابداری شرکت های سهامی و انواع این شرکت ها

راههای ماندن در بازار در شرکت های صنعتی چیست ؟

  • شرکت های صنعتی و تولیدی برای اینکه توانند در بازار بمانند و مشتریان خود را حفظ کنند و البته سود مورد نظر خود را هم بدست اورند می توانند کیفیت محصولات خود را ثابت نگه دارند و بهای تمام شده را افزایش دهند .
  • راه دیگری که شرکت های صنعتی می توانند به آن رجوع کرده تا در بازار ماندگار شوند اینکه کیفیت محصولات خود را در هر سطحی که هست نگه داشته اما بهای تمام شده را کاهش دهند تا به این طریق با توجه به نوساناتی که در بازار وجود دارد در یک حاشیه امن قرار گرفته و مشمول ضررهای بزرگ نگردند به طور کلی شرکت های صنعتی فقط با مانور بر روی محصولات خود و کیفیت انها می توانند راهی ماندگار در این بازار پر تلاطم برای خود باز نمایند .

با توجه به مطالبی که در سطور بالا به ان اشاره کردیم واحد های اقتصادی و شرکت های صنعتی به اطلاعاتی نیاز دارند که در سازمان های بزرگ بسیار متنوع و وسیع هستند و حسابداری صنعتی به عنوان بخش مهمی از سیستم اطلاعاتی مدیریت وظیفه دارد مدیران را در جهت هدایت و کنترل واحد انتفاعی یاری رساند . سیستم حسابداری در کل موضوع و حسابداری صنعتی به طور خاص در جهت انتخاب راه حل های منطقی و درست باید دو وظیفه تسهیل تصمیمم گیری ها و تاثیر مثبت و درست بر تصمیم گیری ها را به خوبی انجام دهد .

زیرا که به طور کلی هدف از تهیه اطلاعات حسابداری ، آگاهی بخشی و اثر گذاری بر تصمیم گیری استفاده کنندگان از این اطلاعات است و کسانی که این اطلاعات را تهیه و تجزیه و تحلیل کرده و در اختیار مدیران قرار می دهند باید تجربه کافی در خصوص حسابداری صنعتی و آیتم ها و فاکتور های موثر در آن داشته باشند و بتوانند قیمت و بهای تمام شده را به دقیق ترین شکل ممکن بدست اورند تا موسسه یا بنگاه اقتصادی متحمل ضرر ناشی از ان نگردد .

استفاده کنندگان از اطلاعات حسابداری صنعتی چه کسانی هستند ؟

استفاده کنندگان اطلاعات حسابدرای صنعتی به دو دسته استفاده کنندگان برون سازمانی و استفاده کنندگان درون سازمانی تقسیم میشوند . استفاده کنندگان برون سازمانی از اطلاعات حسابداری، سرمایه گذران ، بستانکاران ، سهامداران ، دولت و بانک ها بوده و استفاده کنندگان از اطلاعات حسابداری صنعتی درون سازمانی هیئت مدیره ، مدیران ارشد ، مدیران میانی ، سرپرستان و کارکنان می باشند .

تهیه اطلاعات برای استفاده کنندگان برون سازمانی بر عهده حسابداری مالی و برای استفاده کنندگان درون سازمانی بر عهده حسابداری مدیریت و صنعتی می باشد برای مثال اینکه مدیران یک شرکت یا بنگاه اقتصادی برای تصمیم گیری در خصوص ادامه یا توقف تولید یک محصول خاص باید اطلاعات درست و دقیقی در خصوص بهای تمام شده ان محصول و تاثیر توقف تولید آن بر کل هزینه های سازمان داشته باشند که در این میان حسابداری صنعتی اطلاعات مربوط به هزینه آن محصول را در اختیار مدیران تصمیم گیرنده قرار می دهد تا مدیران ارشد با استفاده از راهنمایی حسابداران صنعتی تصمیم لازم را در خصوص توقف یا ادامه تولید آن کالا اتخاذ نمایند .

حسابداری صنعتی چیست ؟

تمایز بین حسابداری صنعتی و حسابداری مدیریت کار ساده نیست چون این دو نوع حسابداری به لحاظ مفهوم و عملکرد و نحوه فرایند کار به میزان زیادی به یکدیگر شباهت دارند و در مورد حسابداری صنعتی و حسابداری مدیریت دیدگاهها و نظریه های متفاوتی وجود دارد برخی این دو را جدا از هم نداسته و یکی می دانند و برخی دیگر این دو نوع حسابداری را کاملا جدا دانسته و حسابداری صنعتی را فقط در آوردن اطلاعات مربوط به قیمتها و هزینه ها می دانند و در واقع برای حسابداری صنعتی هویتی جداگانه قایل بوده و وظایفی نظیر : فراهم نمودن اطلاعات برای تصمیم گیری و ارزیابی عملکرد و هزینه یابی و به عبارتی تعیین بهای تمام شده کالای فروش رفته و ارزش یابی موجودی ها را برای حسابدرای صنعتی قایل هستند .

با توجه به نظرات گفته شده در خصوص این نوع حسابداری باید بدانیم همه مباحث و انواع حسابداری ها در یک سیستم فراگیر و بهم پیوسته جا داشته و هیچکدام به صورت کاملا جدا و مستقل نمی توانند عمل کنند و همه انها در برخی موارد  نیازمند دریافت اطلاعات از انواع دیگر هستند . حسابداری صنعتی اطلاعات مربوط به هزینه ها را تهیه و ارائه می کند و این اطلاعات ممکن است در زمینه ها و رشته های دیگر حسابداری مورد استفاده قرار بگیرد .

حسابداری مدیریت و تولید همانطور که در بالا به ان اشاره شد دو وظیفه مهم تسهیل تصمیم گیری و تاثیر بر تصمیم گیری ها را بر عهده دارند و در یک واحد تولیدی و کارخانه ای حسابداران مدیریت و صنعتی جزو افرادی هستند که بیشترین اطلاعات را در مورد وظایف و عملکرد های قسمت های مختلف سازمان در اختیار دارند به طور کلی برای حسابداری صنعتی سه وظیفه مهم در نظر گرفته شده است که به شرح ذیل می باشد :

  • تهیه و ارائه اطلاعات مربوط به هزینه ها جهت ارزش یابی موجودی ها و محاسبه بهای تمام شده
  • ارائه اطلاعات لازم برای تصمیم گیری
  • ارائه اطلاعات لازم برای ارزیابی عملکرد

مفاهیم حسابداری صنعتی و طبقه بندی هزینه ها

در مطالب بالا در خصوص این حرفه و مقوله علمی و وظایف آن و حیطه فعالیت هایش صحبت کردیم و یاداور شدیم که عمل اصلی در این حرفه تعیین بهای تمام شده است و برای دستیابی به این منظور حسابدار باید مفاهیم این حوزه را به خوبی بشناسد و بتواند با انها کار کند .

هزینه ها در حسابداری صنعتی

هزینه فاکتور اصلی در محاسبات است و تعاریف مختلفی برای آن ارائه شده است مثلا یک تعریف در مورد آن اندازه پولی منابع اقتصادی که به خاطر رسیدن به یک مقصود معین یا یک مزیت مشخص در گذشته مصرف و فدا شده است یا در نظر است در اینده مصرف یا فدا شود با توجه به تعریف ذکر شده مشخص می شود برای بیان هزینه باید از واحد پولی استفاده شود و منظور از منابع اقتصادی سه عامل مواد ، نیروی کار و سرمایه می باشد که قابل اندازه گیری بر حسب پول هستند . هزینه ها و در صورت کلی منابع اقتصادی کاهش یافته ممکن است از طریق انتقال دارایی یا رائه خدمات صورت گیرد مثلا بابت پرداخت حقوق کارکنان یک شرکت از وجه نقد استفاده می شود که این وجه نقد انتقال دارایی در مقابل هزینه حقوق می باشد .

موضوع هزینه در حسابداری صنعتی

منظور از موضوع هزینه عبارت از هدفی است که برای ان ، اندازه گیری جداگانه ای از هزینه ها ، مدنظر می باشد . به عبارتی دیگر ، چنان چه استفاده کنندگان از اطلاعات حسابداری ، تمایل به دانستن هزینه های انجام شده برای موردی را دارند این مورد برای یک موضوع هزینه ای شناخته میشود که نمونه ان بهای تمام شده محصول ، هزینه انجام خدمت به مشتریان یک بانک یا بیماران یک بیمارستان ، هزینه های عملیاتی یک واحد خاص در کارخانه یا بخش فروش و تبلیغات و در حقیقت هر چیزی که برای ان نیاز به اندازه گیری هزینه باشد می توان ذکر کرد . انچه که در تخصیص هزینه ها باید مورد توجه قرار بگیرد اینکه این سیستم شامل دو مرحله عمده است :

  • ابتدا هزینه ها را بر اساس طبقه بندی های خاص نظیر هزینه دستمزد ، مواد و سربار یا هزینه های ثابت و متغیر گردآوری خواهند کرد .
  • و در مرحله دوم این هزینه ها را بر اساس اهداف مورد نظر از هزینه ها ، تفکیک و جداسازی می شوند .

طبقه بندی هزینه ها درحسابداری صنعتی

هدف های هزینه ای در این مبحث به سه گروه عمده تقسیم میشوند  : ارزیابی موجودی ها ، تصمیم گیری و در نهایت کنترل هزینه ها . مثلا هزینه عملیاتی ماشین الات موجود در یک کارخانه می تواند یک هدف هزینه ای جهت مقایسه مقادیر این هزینه ها با هزینه های یک ماشین جایگزین باشد .

این نوع هزینه ها در قالب هزینه های مربوط به تصمیمم گیری جای خواهد گرفت و هزینه های اجرایی یک واحد از سازمان یا موسسه یا بنگاه اقتصادی به منظور مقایسه با هزینه های بودجه شده می تواند در قالب هزینه های مربوط به کنترل هزینه ها جای گیرد اما به شکل دقیق تر و عملی تر هزینه ها بر اساس هدف از ارزیابی انها طبقه بندی شده و به سه دسته مهم تقسیم می شوند :

طبقه بندی هزینه ها بر اساس ارزیابی موجودی ها

در حسابداری صنعتی هزینه ممکن است بر اساس ارزیابی موجودی ها بررسی گردد در این روش هزینه های دوره و هزینه های تولید ، اجزای هزینه های تولید ( مواد مستقیم ، دستمزد ، سربار تولیدی ) و هزینه های سفارش کار و مرحله ای بررسی و ارزیابی می گردند .

طبقه بندی هزینه ها بر اساس تصمیمم گیری

در این حرفه نوع دیگر طبقه بندی هزینه ها بر اساس تصمیم گیری انجام میشود و رفتار هزینه ها ، هزینه های مربوط و نامربوط ، هزینه های اجتناب پذیر و اجتناب ناپذیر ، هزینه های ریخته و یا از دست رفته ، هزینه های فرصت و هزینه های نهایی و اضافی در آن ارزیابی می گردد .

طبقه بندی هزینه ها بر اساس کنترل هزینه ها

نوع دیگر ارزیابی هزینه ها در حسابداری صنعتی کنترل هزینه ها است که در دو صورت کنترل هزینه ها قابل کنترل و هزینه های غیر قابل کنترل صورت می پذیرد .

حرفه و تخصص حسابداری صنعتی فقط محدود به جملات و توضیحات بالا نمی شود و مباحث مهمتر و پیچیده تری در ان وجود دارد که برای رسیدگی و انجام آن باید از حسابدران متخصص و خبره بهره برد . کارفرمایان و صاحبان مشاغل تولیدی بهتر است بدانند حسابدرای صنعتی نقش اساسی و بسیار مهمی در حفظ کسب و کار و سرمایه انها خواهد داشت و اگر توسط افراد ذی صلاح انجام نشود می توانند ضرر های سنگینی را به انها وارد کند .

حتما بخوانید : حسابداری شرکت های تضامنی چگونه است ؟

صاحبان مشاغل و کسب و کارهای تولیدی می توانند علاوه بر داشتن یک واحد حسابداری صنعتی متخصص برای نظارت و کنترل محاسبات و جلوگیری از اشتباهات و خطاها در آن از موسسات خدمات مالی و حسابداری بهره مند شوند موسسه خدمات مالی و حسابداری محاسبان تلاشگر خبره با در اختیار داشتن یک تیم متخصص و با تجربه در حسابداری صنعتی می تواند به کارفرمایان اطمینان دهد با سپردن امور خود در این حرفه به آنها دیگر هیچ نگرانی در خصوص سرمایه و از بین رفتن ان نخواهند داشت و این تیم می تواند مشا.ره های اقتصادی و مالی تخصصی هم را شرایط متفاوت اقتصادی به کارفرمایان ارائه داده تا بتوانند علاوه بر حفظ سرمایه خود به توسعه و گسترش کسب و کارشان هم فکر کنند .

2 پاسخ ها
  1. سمیه
    سمیه می گوید:

    سلام. وقتتون بخیر. من برای اولین بار میخوام حسابداری یک شرکت تولیدی رو انجام بدم. سر در گم هستم و نمیدونم از کجا باید شروع کنم.و دقیق انجامش بدم. شرکت تولیدی رنگ هست و با مسیولیت محدود. لطفا راهنمایی میفرمایید. سپاسگزارم

    پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

آیا می خواهید به بحث بپیوندید؟
در صورت تمایل از راهنمایی رایگان ما استفاده کنید!!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *