انجام خدمات حسابداری شرکت های پیمانکاری

انجام خدمات در موسسه حسابداری محاسبان

خدمات حسابداری شرکت های پیمانکاری

حسابداری شرکت های پیمانکاری نوع خاصی از حسابداری بوده که بر اساس اطلاعات و داده های خاصی که مربوط قرارداد های پیمانکاری می باشد انجام می شود . در شرکت های پیمانکاری تنظیم قرارداد ها از قوانین و فرمت های خاصی پیروی می کند و یکسری تعاریف خاصی هم در این اسناد و فرمت ها وجود دارد که در ذیل به برخی از آنها اشاره می کنیم .

حتما بخوانید : معرفی نرم افزارهای حسابداری

پیمان چیست ؟

پیمان اسناد و مدارکی است که که طبق شرایط تعیین شده از طرف کارفرما به پیمانکار داده می شود و می تواند مبنای حقوقی و کلیه کارهای حسابدرای قرار بگیرد .

پیمانکار کیست خدمات حسابداری

( خدمات حسابداری شرکت های پیمانکاری )

کارفرما به چه کسی گفته می شود ؟

کارفرما یک شخص حقیقی یا حقوقی بوده که بخشی یا همه امور مربوط به کار خود را به شخص دیگر که همان پیمانکار است می سپارد و شرایطی را برای اجرای آن تعیین می کند .

پیمانکار به چه کسی گفته می شود ؟

پیمانکار یک شخصیت حقیقی یا حقوقی است که اجرای همه یا بخشی از یک پروژه را بدست گرفته و قرارداد پیمانکاری را امضا می کند.

قرارداد چیست ؟

یک نوع رابط حقوقی بین پیمانکار و کارفرما بوده که به موجب آن برای هر دو طرف تعهد و الزام ایجاد می شود .

انواع قراردادهای پیمانکاری

  1. قرارداد مدیریت اجراء
  2. قرارداد امانی
  3. قرارداد براساس واحد بهاء
  4. قرارداد بر اساس مواد و دستمزد
  5. قرارداد مقطوع

دستگاه نظارت در قراردادهای پیمانکاری چیست ؟

دستگاه نظارت یک شخص حقیقی یا حقوقی بوده که برای اجرای صحیح مفاد قرارداد بین کارفرما و پیمانکار از طرف کارفرما تعیین و به صورت رسمی و کتبی به پیمانکار معرفی می گردد و این واحد نظارتی بر اجرای بند بند قرارداد نظارت خواهد و تخلفات و انحرافات را به کارفرما گزارش خواهد داد .

موضوع پیمان چیست ؟

موضوع پیمان کاری است که بر اساس قرارداد پیمانکار موظف به اجرای ان می شود مثلا پیمانکار طبق قراردادی موظف می شود که یک قسمت از راه اهن اصفهان به تهران را زیرسازی کند ساختن بخش مشخصی از راه اهن اصفهان – تهران موضوع پیمان است .

مبلغ پیمان در قرار داد خدمات حسابداری شرکت های پیمانکاری

( خدمات حسابداری شرکت های پیمانکاری )

مبلغ پیمان در قرارداد های پیمانکاری چه تعریفی دارد ؟

مبلغ پیمان رقم ریالی است که بر اساس ان پیمانکار موظف به اجرای طرح می شود البته این رقم می توان در طول اجرای طرح بر اساس توافق تغییر کند.

مدت پیمان یعنی چه ؟

در قراداد های پیمانکاری برای اجرای پروژه واگذار شده مدت مشخصی تعیین می شود و زمان را باز نمی گذارند تا در پایان مهلت تعیین شده پیمانکار متعهد به پاسخگویی باشد . مدت زمانی که پیمانکار موظف به اجرای طرح است را مدت پیمان می گویند.

قراداد های پیمانکاری به چند نوع تقسیم می شوند ؟

قرارداد های پیمانکاری انواع مختلفی داشته و هر کدام هم قوانین مخصوص به خود را دارند و باید به شیوه خاصی اجرا شوند این قراداد ها به پنج دسته تقسیم می شوند :

خدمات حسابداری شرکت های پیمانکاری انواع قرارداد های پیمانکاری

( خدمات حسابداری شرکت های پیمانکاری )

  • قرارداد بر اساس واحد بها : این نوع قرارداد پیمانکاری بر اساس مبلغ معین برای هر واحد کاری بوده و ملزم به اجرای دقیق موضوع قرارداد و پیمان می باشد .
  • قراداد مقطوع : این نوع قرارداد بر اساس یک مبلغ مقطوع است یعنی از ابتدای کار و در پیمان نامه یک مبلغ مشخص قید شده که پیمانکار باید در ازای ان مبلغ کار را به پایان برساند .
  • قراداد امانی : این نوع پیمان یک دریافتی ثابت برای پیمانکار دارد یعنی کارفرما یک مبلغ مجاز از قرارداد را به پیمانکار پرداخت کرده و برای انجام کار هم در طول زمان مبلغی ثابت پرداخت می نماید .
  • قراداد بر اساس مواد لازم و دستمزد : این نوع قرارداد نرخی بر طبق قیمت مواد و دستمزد دارد و پیمانکار در ازای پرداخت مبلغ مواد لازم برای کار و دستمزد تعیین شده کار را بر عهده میگیرد .
  • قراداد مدیریت اجرا : در این نوع قرارداد تهیه مواد اولیه ، تجهیزات ، وسایل مورد نیاز و نیروی انسانی بر عهده کارفرما می باشد و بر اساس مفاد این پیمان دریافت حق الزحمه مقطوع نیز برای مدیریت اجرای طرح از مسئولیت های کارفرما می باشد .

پیمانکار چگونه پروژه های کاری را بدست می آورد ؟

پروژه های کاری عمدتا به چند طریق در دسترس پیمانکاران قرار میگیرند :

  • از طریق مناقصه عمومی : در این روش کارفرما آگهی مناقصه را در نشریات کثیرانتشار چاپ کرده تا به اطلاع همه متقاضیان برسد در ادامه هم پیمانکاران واجد شرایط بعد دیدن آگهی اقدامات لازم را انجام خواهند داد.
  • از طرق مناقصه محدود : در این روش آگهی عمومی داده نمی شود بلکه به برخی از پیمانکارانی که شرایط دریافت کار رادارند دعوت نامه داده می شود و طی جلسه ای تصمیم گیری می شود .
  • ترک تشریفات مناقصه : در این روش به تشخیص کارفرما و مشکلاتی که وجود دارد مناقصه عمومی برگزار نمی شود و کار بر اساس شرایط خاص به پیمانکار مشخصی داده می شود . ترک مناقصه باید با تایید یک هیئت سه نفره از مقامات مسئول باشد و در همه شرایط قابل اجرا نبوده و راه حل آخر می باشد .

مراحل حسابداری پیمانکاری از طریق مناقصه عمومی

در این حالت ابتدا از پیمانکاران برای اجرای طرح دعوت می شود و بعد اسناد و مدارک مناقصه توزیع شده و به فروش می رسد در مرحله بعد پیمانکاران در مناقصه شرکت کرده و در مرحله پایانی یک پیمانکار برای اجرای کار انتخاب می گردد . حالا ثبت های این فرایند را انجام می دهیم :

  • دعوت از پیمانکار برای اجرای طرح

این فرایند ثبتی در دفتر پیمانکار ندارد

  • اسناد و مدارک مناقصه به فروش می رسند

هزینه شرکت در مناقصه ۴۰۰۰۰۰

بانک   ۴۰۰۰۰۰

  • شرکت در مناقصه

هزینه شرکت در مناقصه    ۴۵۰۰۰۰

بانک              ۴۵۰۰۰

نکته مهم در این ثبت ها اینکه حسابدار باید دقت کند جای بدهکار و بستانکار را اشتباه نکرده و به درستی ثبت بزند .

حالا بقیه ثبت ها را انجام می دهیم :

 

حساب انتظامی – ضمانتنامه شرکت در مناقصه  ۶۰۰۰۰۰

طرف حساب انتظامی – ضمانتنامه شرکت در مناقصه    ۶۰۰۰۰۰

 

حساب انتظامی – وثیقه ضمانتنامه شرکت در مناقصه  ۷۰۰۰۰۰

طرف حساب انتظامی – ضمانتنامه شرکت در مناقصه ۷۰۰۰۰۰

محاسبات مربوط به وثیقه به شکل ذیل انجام می شود :

۶۰۰۰۰۰*%۱۲۰ = ۷۲۰۰۰۰ = محاسبه وثیقه

انتخاب پیمانکار هم ثبت های مخصوص به خود را دارد .

انعقاد قرارداد با پیمانکار طی چه مراحلی انجام میشود ؟

( خدمات حسابداری شرکت های پیمانکاری )

انعقاد قرارداد با پیمانکار طی چه مراحلی انجام می شود ؟

گرفتن ضمانتنامه حسن انجام کار

برای اینکه پیمانکار به لحاظ قانونی متعهد به انجام پیمان مطابق به خواست و شرایط کارفرما باشد از وی ضمانتنامه حسن انجام کار گفته می شود تا اگر کوتاهی و قصور و یا انحرافی در اجرای پیمان وجود داشت بتوان آن را پیگیری نمود .

تنظیم قرداد پیمانکاری

هیچ کاری چه پیمانکاری باشد و چه غیر پیمانکاری مورد توافق قرار گیرد بدون پیمان نامه و قرارداد ارزش قانونی نداشته و به راحتی طرفین می توانند آن را نادیده بگیرند و موجبات ضرر و زیان به اموال عمومی یا خصوصی را فراهم آوردند برای همین در این مرحله قرادادی بین طرفین بسته می شود و شرایط کار به طور دقیق در ان قید می گردد.

ابطال ضمانتنامه شرکت در مناقصه

بعد از عقد قراداد و پایان صحبتها ضمانتنامه ای که برای شرکت در مناقصه از پیمانکار گرفته شده بود باطل می شود چون دیگر نیاز به آن نبوده و قرارداد منعقد شده خودش به لحاظ قانونی کفایت می کند و کار از مرحله مناقصه گذشته است .

تسلیم ضمانتنامه پیش پرداخت

کارفرما بعد از عقد قرارداد با پیمانکار باید ضمانتنامه ای جهت پرداخت پیش پرداخت به پیمانکار پرداخت نماید چرا که عقد قراداد یعنی یک تعهد دو طرفه که هر دو طرف باید به مفاد ان پایبند بوده و ضمانتی هم برای اجرای آن وجود داشته باشد .

دریافت تاییدیه پرداخت

پس از دریافت ضمانتنامه پیش پرداخت قرارد و پرداخت ان از طرف کارفرما باید یک تاییدیه پرداخت از پیمانکار گرفته شود تا کار بدون هیچ مانعی شروع شده و طبق قانون پیش رود .

جریمه تاخیر در قرار دادهاخدمات حسابداری شرکت های پیمانکاری

( خدمات حسابداری شرکت های پیمانکاری )

جریمه تاخیر در قرارداد های پیمانکاری چیست ؟

طبق پیمان بسته شده پیمانکار موظف است در مهلت مقرر کار را تحویل دهد اگر به هر دلیلی این تعهد انجام نشود در قرارداد خسارت تحویل پیش بینی می شود بر  طبق این پیش بینی بر اساس روزهای تاخیر و نرخ و زیان های مالی آن خسارتی محاسبه شده و پیمانکار موظف به پرداخت ان می شود .

صورت وضعیت موقت قراداد چیست ؟

صورت وضعیت در واقع یک گزارش جامع از مراحل انجام کار و میزان هزینه ها و مواد و مصالح مصرفی و باقیمانده است که در فاصله زمانی های مشخص از طرف پیمانکار تنظیم و در اختیار کارفرما قرار میگیرد و بر اساس این صورت وضعیت در طول اجرای پروژه مبالغی به پیمانکار داده می شود.

پرداخت صورت وضعیت تحت چه شرایطی از طرف کارفرما صورت میگیرد ؟

ابتدا جمع وجوهی که بابت صورت وضعیت های قبلی پرداخت شده است مشخص می شود

یعنی صورت وضعیت هایی که پیمانکار به کارفرما می دهد از ابتدای دوره کار بوده و برای تعیین مبلغ صورت وضعیت بعدی باید از صورت وضعیت قبلی مبلغ ان کم شود .

ده درصد بابت وجه ضمانه گرفته می شود

کسر وجه ضمانه یعنی اگر پیمانکار به هر دلیلی مانند افزایش قیمت ها یا براورد های غلط نتوانست کار را به طور کامل به پایان برساند و نیمه کار را رها کند و اینکه پس از پایان کار و بررسی ان مشاهده شود که کار دارای نقص و عیوب غیرقابل اغماض می باشد پیمانکار بتواند خسارات ناشی از دلایل گفته شده را از این ضمانتنامه دریافت نماید .

اقسام پیش پرداخت

به تشخیص کارفرما درصدی از مبلغ ناخالص هر صورت وضعیت بابت پیش پرداخت کسر خواهد شد به نحوی که مبلغ پیش پرداخت با آخرین صورت وضعیت مستهلک شود مبلغ ضمانت نامه پیش پرداخت نیز بر ترتیبی که اقساط ماهانه واریز می گردد و همزمان و متناسبا تقلیل می یابد .

رعایت مالیات موضوع ماده ۷۶

۵/۵ درصد قرارداد های پیمانکار به صورت علی الحساب و در دو بخش ۴ درصد و ۱/۵ درصد از قراداد پیمانکار کسر می گردد . ۴ درصد اول به صورت مالیات مقطوع کسر شده و ۱/۵ دصد بقیه هم به عنوان پیش پرداخت مالیات در نظر گرفته می شود و از حساب پیمانکار کسر و به حساب دولت ریخته می شود.

سایر کسورات قانونی لازم اجرا

یکسری کسورات دیگر هم قبل از پرداخت صورت وضعیت مانند حق بیمه و بهداری ،کاراموزی و غیره وجود دارند که از حساب پیمانکار می کاهد .

خدمات حسابداری پیمانکاری

( خدمات مالی و مالیاتی در شرکت حسابداری )

در مورد حسابداری پیمانکاری دو موضوع مهم و اساسی وجود دارد :

  • نحوه شناسایی و تخصیص و ثبت هزینه های ساخت و تکمیل پیمان ها
  • نحوه و زمان شناسایی و محاسبه درامد حاصل از پیمان ها و سود زیان ناشی از انها

پروژهای پیمانکاری با هم متفاوت بوده در نتیجه هزینه های مربوط به انها هم به صورت متفاوتی شناسایی می شود برای بررسی و شناسایی هزینه های پیمانی باید به روش حسابداری صنعتی عمل کرده و به همان شیوه ثبت ها انجام شود . اما در خصوص زمان شناسایی درامد ها و سود و زیان ناشی از پروژه و پیمان باید از طریق حسابداری مالی اقدام کرد چرا که نحوه شناسایی زمان در امد و سود زیان به هزینه یابی پروژه های پیمانی هیچگونه ارتباطی ندارد .

حسابداری پیمان های بلند مدت با حسابداری پیمان های کوتاه مدت متفاوت است

پیمان بلند مدت به پیمانی اطلاق می شود که برای بیش از یکسال بسته می شود و اجزایی شامل پیش دریافت پیمان ، مبلغ دریافتی بابت پیشرفت کار ، علی الحساب دریافتی ، سایر دریافت ها دارد .

پیمان های بلند مدت گاهی به صورت چند پیمان جداگانه در نظر گرفته می شوند ؟

برخی پیمان های بلند مدت به دلیل وسعت و ابعاد مختلفی که دارند به صورت چند پیمان در نظر گرفته میشوند و پیمانکار می تواند برای هر بخش قیمت جداگانه در نظر گرفته و یا انجام بخش خاصی از ان سرباززند و یا اینکه مذاکرات در مورد هر بخش به صورت جداگانه انجام شود .

با نگاهی کوتاه به سطور بالا مشخص می شود حسابداری پیمانکاری دارای جزییات بسیار زیاد و انواع متفاوتی بوده که گاهی همه حسابداران هم قادر به کار کردن در همه انواع ان نیستند و مثلا لازم است برای حسابداری پیمان های ساختمانی یا راه سازی ، با پیمان های پل سازی و غیره حسابدار متفاوت و جداگانه ای استخدام کرد . که در بیشتر مواقع برای کارفرمایان این امکان وجود ندارد . برای همین کارفرمایان برای اجرای صحیح مراحل حسابداری پیمانکاری و جلوگیری از بروز اشتباه اغلب به طور همزمان علاوه بر استخدام حسابدار از مشاوره شرکت های خدمات حسابداری و مالی هم استفاده می کنند . موسسه خدمات مالی محاسبان تلاشگر خبره با در اختیار داشتن حسابداران با تجربه در این زمینه امکان همکاری با همه پیمانکاران را دارد .

انجام خدمات در موسسه حسابداری محاسبان

( خدمات حسابداری شرکت های پیمانکاری )

ارائه خدمات حسابداری و مالی در شرکت حسابداری محاسبان تلاشگر خبره

اصطلاحات پر کاربرد در حسابداری شرکت های پیمانکاری

  • تحویل موقت
  • کارفرما
  • پیمانکار اصلی و جزء
  • مشخص کردن بهای تمام شده پروژه
  • مهندس مشاور
  • ابطال ضمانتنامه انجام تعهدات
  • اسناد مناقصه
  • اقساط پیش پرداخت
  • ضمانتنامه شرکت در مناقصه
  • شرکت در مناقصه
  • برگرداندن سپرده حسن انجام کار
  • تحویل قطعی
  • بطال ضمانتنامه پیش پرداخت
  • ضمانتنامه حسن انجام تعهدات
  • انعقاد قرارداد بین کارفرما و پیمانکار
  • ابطال ضمانتنامه شرکت در مناقصه
  • موضوع پیمان
  • مناقصه عمومی و محدود
  • مبلغ پیمان
  • مدت پیمان
  • صورت وضعیت قطعی
  • حق بیمه
  • صورت وضعیت
  • سپرده حسن انجام کار
1 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

آیا می خواهید به بحث بپیوندید؟
در صورت تمایل از راهنمایی رایگان ما استفاده کنید!!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *