نرم افزار صندوق مکانیزه فروش چیست ؟

نرم افزار صندوق های مکانیزه فروش

صندوق مکانیزه فروش با توجه به قوانین مالیاتی جدید یکی از پرکاربرد ترین و البته مهمترین ابزارهای مبادله پول در کسب و کارهای مختلف بوده و شناخت صاحبان مشاغل و بنگاههای اقتصادی از نحوه کارکرد آن اهمیت زیادی دارد. در حال حال حاضر شرکت های خدماتی که نرم افزار ها و صندوق های مختلف در این خصوص به بازار ارائه می دهند کم نیستند اما با توجه به اینکه اشخاصی که مشمول استفاده از این صندوق میشود روز بروز در حال افزایش هستند نیاز به توسعه این صندوق ها هر روز بیشتر از دیروز میشود . مشاغل و فروشگاههایی که باید اقدام به نصب این صندوق های مکانیزه فروش نمایند بسیار زیاد بوده و حجم معاملاتی که در انها انجام میشود هم به مراتب بیشتر از موسسات و شرکتهای دیگر است .

صندوق مکانیزه فروش یا پوز pos یک نوع سامانه فروشگاهی بوده و ارتباطی با pos بانکی ندارد در واقع صندوق مکانیزه فروش یک نوع سیستم نرم افزاری بوده که بر روی سخت افزارهای موجود در فروشگاهها نصب شده و کار ثبت اطلاعات مربوط به خرید و فروش و هزینه ها و موجودی کالاها را به تفکیک انجام می دهد این سامانه به منظور شفاف سازی تراکنش های خرید و فروش و به طور کلی معاملات در فروشگاهها راه اندازی شده است و در واقع نیاز به ثبت کاغذی و دستی فاکتور های خرید و فروش را منتفی می کند.

ارائه خدمات مالی و مالیاتی در شرکت حسابداری محاسبان تلاشگر همراه با تیمی خبره

صندوق مکانیزه فروش باید چه ویژگی هایی داشته باشند ؟

صتدوق های مکانیزه فروش باید واجد یکسری ویژه گی های نرم افزاری و سخت افزاری خاص باشند تا توسط سازمان امور مالیاتی مورد تایید قرار بگیرند و امکان استفاده از انها توسط مشاغل وجود داشته باشد . برخی از این ویژه گی ها شامل موارد ذیل است :

این صندوق ها در درجه اول باید دارای صفحه نمایشگر کاربر و مشتری ، صفحه کلید و فیش چاپگر و حافظه مالیاتی برای یررسی های مالیاتی باشد .

این صندوق ها باید طوری طراحی شده باشند که بتوان آنها را به بارکد خوان و چاپگر معمولی متصل کرد و اطلاعات لازم را چاپ و پرینتر گرفت . چون برخی فاکتور ها علاوه بر فروشگاه باید برای مشتری و ممیزین هم پرینت گرفته شود .

صندوق های مکانیزه فروش که در فروشگاهها مورد استفاده قرار میگیرند باید به لحاظ سخت افزاری به گونه ای باشند که نرم افزارهای لازم و مورد نیاز را بتوان روی آنها نصب کرد . نرم افزارهایی که باید روی آنها نصب گردند در بخشنامه سازمان امور مالیاتی به تشریح امده اند.

صندوق های مکانیزه فروش باید با استاندارد های تعریف شده توسط سازمان امور مالیاتی و وزارت ارتباطات و فناوری و صنعت و معدن و تجارت همخوانی و هماهنگی داشته باشد و البته پاسخگوی نیازهای شغلی و الزامات قانونی هم باشد .

این صندوق ها باید طوری طراحی و سازماندهی شده باشند که بتوان به صورت شبکه ای هم از انها استفاده نمود و امکان اتصال سیستماتیک با سایر صندوق های موجود در فروشگاه و موقعیت شغلی را فراهم آورد چون عموما فروشگاههای بزرگ دارای شعب متعدد بوده که برای دریافت موجودی کالاها و سایر موارد باید با هم لینک باشند.

صندوق های مکانیزه باید به درگاههای اینترنتی فروش و پایانه های بانکی هم متصل باشند که دریافت و پرداخت پول هم به صورت مکانیزه انجام شود .

صندوق های مکانیزه فروش باید بتوانند صورتحساب صادر کنند و این صورتحساب باید دارای شماره سریال ، تاریخ ، نام و نام خانودادگی ، نام شخص حقوقی ، شماره اقتصادی ، نشانی و آدرس کامل و کدپستی فروشنده و ویژه گی های کالای فروخته شده و مبلغ و مقدار فروش باشد و اگر خریدار درخواست گزینه مالیات بر ارزش افزوده نمود باید علاوه بر صورت حساب با ویژه گی های بالا ، صورتحسابی با نام و نام خانوادگی ، نام شخص حقوقی ، شماره اقتصادی ، آدرس و کد پستی کامل خریدار هم صادر نماید .

در این نوع صندوق ها باید ثبت و ذخیره اطلاعات مربوط به خرید و فروش کالا و خدمات هم انجام شود تا در مواقع لزوم و برای استفاده های بعدی یا نظارت ممیزین مالیاتی مورد استفاده قرار بگیرد.

حتما بخوانید : معرفی لیست نرم افزار های حسابداری

ویژگی های صندوق مکانیزه فروش

( ویژگی های صندوق مکانیزه فروش )

صندوق های مکانیزه فروش باید بتوانند مالیات و عوارض مربوط به فروش کالا و خدمات را به درستی انجام داده و امکان گزارش دهی هم داشته باشند .

حافظه مالیاتی صندوق های فروش باید بتوانند تمامی اطلاعات فروش و خرید را با هر حجمی ثبت کرده و امکان حذف و از بین رفتن و تغییر اطلاعات در آنها وجود نداشته باشد .

این صندوق ها باید بتوانند در صورتیکه به هر دلیلی حافظه مالیاتی دچار نقص یا توقف فعالیت گردید برای اپراتور پیام فرستاده و ان را از وضعیت مطلع کنند و همچنین تا زمانی که حافظه مالیاتی وصل نگردیده نتواند فاکتور فروش صادر کند .

صندوق های مکانیزه فروش باید بتوانند در زمان های مقتضی گزارش های لازم در خصوص میزان خرید و فروش و مالیات تعلق گرفته و عوراض را تهیه و در اختیار صاحب کسب و کار و اپراتور قرار دهد .

نرم افزار مورد استفاده در این صندوق ها باید قابل طراحی برای هر شغل و کسب و کاری بوده و نیازهای آن کسب و کار را برآورده کند .

بانک اطلاعاتی این صندوق ها باید دارای حافظه پشتیبانی باشد تا در صورت بروز ایراد یا قطع برق یا هر مشکل دیگری اطلاعات محفوظ بمانند .

ویژه گی دیگری که این صنوق ها و نرم افزارهای مربوط به آن باید داشته باشند این است که باید بتوانند مالیات بر ارزش افزوده در هر زمانی که لازم است محاسبه کنند .

صندوق های مکانیزه فروش باید از گرافیک بالا و مناسبی برخوردار بوده تا کاربر به دلیل استفاده زیاد و مداوم دچار خستگی چشم نگردد در نتیجه خطاهای انسانی به حداقل برسد .

طبقه بندی و گروه بندی کالاها و خدمات در بسیاری از مشاغل و فروشگاهها بسیار مهم است بنابراین این صندوق ها و نرم افزار مربوط به آنها باید بتوانند این طبق بندی را انجام دهند و در صورت لزوم این طبقه بندی قابل تغییر و افزایش و کاهش باشد و البته علاوه بر آن امکان قیمت گذاری کالاها هم در آن وجود داشته باشد .

در این صندوق ها باید این امکان وجود داشته باشد که قواعد فروش و شرایط آن و کد گذاری کالا ها و نحوه فروش کالاها به صورت جزیی و عمده تعریف شود و هر انچه که برای کار بدون دخالت سلیقه لازم است در آن پیش بینی شده باشد .

کالاهای فروخته شده در این نوع سامانه باید دارای کد رهگیری و سریال فروش باشند تا در صورت لزوم امکان ردیابی انها وجود داشته باشد و مشخص باشد از کجا خریداری شده است و البته سیستمی هم برای ثبت و ضبط کالاهای برگشت خورده وجود داشته باشد .

گاهی مشتریان تمایل دارند خرید خود را به صورت نسیه یا چکی انجام دهند صندوق های مکانیزه فروش باید بتوانند اینگونه ثبت ها را انجام داده و برنامه مشخصی برای پیگری و گزارش دهی انها هم وجود داشته باشد .

استفاده از صندوق های مکانیزه فروش چه مزایایی برای صاحبان کسب و کار دارد ؟

این نرم افزار و سخت افزار های متصل به آن می توانند نظم و ترتیب و البته هماهنگی لازم را در محیط کار بوجود اورند .

این روش باعث میشود مشتریان رضایت بیشتری داشته و بتوانند از نظم ایجاد شده در خصوص صدور فاکتور با تمام جزییات استفاده کنند .

صندوق های مکانیزه فروش باعث میشوند در معاملات و خرید و فروش ها و درآمد ها و هزینه های ایجاد شده به طور کامل شفافیت ایجاد شده و از پنهان کاری و فرارهای مالیاتی جلوگیری شود .

به دلیل اینکه تمامی معاملات با صدور فاکتور ثبت میشوند و جزییات ان در حافظه مالیاتی می ماند برای رسیدگی های بعدی امکان استفاده از این مستندات به طور کامل وجود خواهد داشت .

مزایای صندوق مکانیزه فروش برای صاحبان کسب و کار

( مزایای صندوق مکانیزه فروش برای صاحبان کسب و کار )

از آنجایی که جزییات معاملات در همان لحظه مورد ثبت و نگهداری قرار می گیرد و البته امکان دخل و تصرف و تغییر و یا حذف اطلاعات وجود ندارد اختلافات حقوقی و مالیاتی بین مودیان و ممیزین مالیاتی را به حداقل می رساند.

در این روش تعیین مالیات با صرف وقت و هزینه های بسیار کمتر انجام شده و مالیات قطعی به صورت دقیق تر و البته با زمان کمتری مشخص می گردد .

مودیانی که در فروشگاها و محل های کسب و کار خود از این سامانه بهره مند میشوند می توانند از تسهیلات و معافیت های مخصوص به ان هم استفاده کنند سازمان امور مالیاتی مودیانی را که طبق قانون اقدام به نصب این سامانه کرده اند از برخی معافیت های مالیاتی و تسهیلاتی بانکی خاص بهره مند می کند.

مزیت دیگر این صندوق ها این است که امکان گزارش گیری کالاها و خدماتی که فروش بیشتری داشته و حجم بیشتر معاملات مربوط به آنها است درآنها وجود داشته برای همین برنامه ریزی برای تهیه کالاهای پر فروش با هزینه و وقت کمتری انجام میشود .

و اما مهمترین مزیت این صندوق ها ایجاد یکپارچگی در فروش ، انبار و حسابداری بوده که فرایند کاری را به صورت متصل و دقیق تا انتها برنامه ریزی و اجرا می کند .

مشمولین استفاده از صندوق مکانیزه فروش

چه اصنافی موظف به تهیه و اجرای صندوق های مکانیزه فروش در کسب و کار خود هستند ؟

برای مشاهده به روز ترین لیست مشاغل مشمول استفاده از صندوق مکانیزه فروش سال ۹۸ کلیک کنید

اشخاص حقیقی و حقوقی که در کار خرید و فروش و ساخت طلا و جواهر هستند.

فروشندگان و افرادی که در خرید و فروش آهن الات اشتغال دارند .

افرادی که در خرید و فروش لوازم صوتی و تصویری هستند هم باید اقدام به تهیه صندوق های مکانیزه فروش نمایند .

فروشندگان و کسانی که در خرید و فروش رایانه و ایزارای مربوط به ان هستند

اشخاصی که در فروش ماشن های اداری مانند دستگاه کپی ، اسکن و غیره هستند هم باید به این سیستم مجهز باشند .

فروشندگان لوازم خانگی و صاحبان هتل ها و هتل اپارتمان ها هم مشمول این قانون هستند .

غذا خوری ها ، رستوران ها ، تالارهای عروسی و پذیرایی و غیره هم باید صندوق مکانیره فروش داشته باشند.

مشمولین استفاده از صندوق مکانیزه فروش

( مشمولین استفاده از صندوق مکانیزه فروش )

مشاورین املاک و بنگاههای ملکی و داروخانه ها گروه دیگری از اصناف هستند که باید کسب و کار خود را به این سامانه مجهز کنند .

فروشندگان لوازم یدکی خودروها اعم از اینکه این فروش به صورت جزیی یا عمده باشد هم مشمول این قانون میشوند و البته لوازم یدکی کلیه خودروها سنگین و سبک و شهری ، جاده ای و راهسازی و ساختمانی هم فرقی ندارد .

افرادی که صاحب تعمیرگاه هستند و تعمیرات وسایل نقلیه سبک و سنگین را انجام می دهند هم باید از این قانون پیروی نمایند .

فروشندگان شوفاژ ، تهویه و غیره هم باید صندوق مکانیزه فروش داشته باشند .

فروشندگان لوازم بهداشتی ساختمان ها ، تزیینات داخلی ، فروشندگان تلفن و تجهیزات آن ، گالری های مبل و وسایل چوبی ، گالری های فرش و فروشندگان آنها و بوتیک های لوازم آرایشی عمده یا خرده فروشی همگی باید مجهز به صندوق مکانیزه فروش باشند .

فروشندگان لاستیک ، مصالح ساختمانی ، پیمانکاران تاسیساتی و تعمیراتی ، رنگ فروشان خانگی یا صنعتی ، فروشندگان مواد شیمیایی ، نمایندگی های فروش کالا و خدمات ، افراد شاغل در بازار میوه و تره بار هم مشمول این قانون میشوند .

آخرین مهلت ثبت درخواست شناسه صندوق مکانیزه فروش

با توجه به توضیحات و شرح فوق در خصوص صندوق مکانیزه فروش و افرادی که مشمولین این قانون میشوند تا پایان دی ماه سال ۱۳۹۶ فرصت دارند برای تخصیص شماره شناسه صندوق فروش خود درخواست دهند تا سازمان امور مالیاتی اقدام به صدور شماره شناسه منحصر به فرد برای هر صندوق فروش درخواست کننده نماید و در نتیجه امکان ردیابی تمامی فعالیت های انجام شده توسط صندوق ها به طور کامل وجود داشته باشد .

مهلت ثبت درخواست شناسه صندوق مکانیزه فروش

( مهلت ثبت درخواست شناسه صندوق مکانیزه فروش )

مودیان مالیاتی و اشخاصی که مشمول این قانون میشوند برای بهره گیری از تسهیلات این قانون و جلوگیری از جریمه های عدم اجرای ان می توانند از مشاوره موسسات خدمات مالی و حسابداری بهره مند شوند . موسسه خدمات مالی محاسبان تلاشگر خبره می تواند نصب و راه اندازی و کلیه امور مربوط به این صندوق ها و نیز ثبت درخواست شماره شناسه برای آنها را به طور کامل بر عهده گرفته و مودیان عزیر را همراهی نماید .

نرم افزار صندوق های مکانیزه فروش

( ارائه خدمات حسابداری  در شرکت حسابداری محاسبان تلاشگر خبره )

1 پاسخ
  1. مهدی
    مهدی می گوید:

    باسلام،بنده لیسانس ای تی ومشغول فعالیت درحوزه آی تی درکشورعمان هستم ،،،،خواستم نظر کارشناسان فروش شما درمورد بازاریابی و فروش وراه اندازی سیستم صندوق فروشگاهی ونرم افزار حسابداری شما به این حوزه رابپرسم،،،درصورت امکان بنده در خدمتگذاری حاضرم،،ارتباط فقط واتساپ

    پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

آیا می خواهید به بحث بپیوندید؟
در صورت تمایل از راهنمایی رایگان ما استفاده کنید!!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *