ثبت مدارک و اسناد حسابداری بصورت سیستمی و مکانیزه | بایگانی اسناد حسابداری

مدارک و اسناد حسابداری

اسناد حسابداری می تواند شامل موارد بسیاری باشد مثلا دفترروزنامه ، دفتر کل ، دفتر دارایی و معین ، فاکتور های خرید و فروش ، اسناد مربوط به مالیات بر ارزش افزوده ، صورت وضعیت ها ، گزارشات فصلی و بسیاری دیگر جزو اسناد حسابداری بوده که ثبت و نگهداری دقیق و درست و به موقع انها می تواند شرکت را از مشکلات لاینحل مالی و مالیاتی محفوظ بدارد . هر کدام از این اسناد باید به شیوه خاص خود و مطابق با دستورالعمل های مربوطه ثبت و نگهداری شوند تا در شرایط خاص قابل استناد و استفاده قانونی باشند .

به چه اسنادی سند حسابداری می گویند ؟

رویدادهای مالی که دارای حداقل یک بدهکار و یک طرف بستانکار باشد و این رویداد در یک دوره مالی خاص اتفاق افتاده باشد را سند حسابداری می گویند . یک سند حسابداری می تواند چندین طرف بدهکار و بستانکار هم داشته باشد .

اسناد حسابداری عموما چه خصوصیاتی دارند ؟

یک سند حسابداری قانونی و مورد استناد باید دارای تاریخ مشخص بوده و دوره مالی آن هم تعیین شود مثلا اینکه برای سه ماه اول سال است یا سه ماهه دوم و غیره و اینکه تاریخ دقیق آن هم معین و روشن باشد .

هر سند حسابداری ممکن است به صورت موقت ، دایم یا به صورت یک یادداشت اولیه نگارش شود اما نوع آن باید دقیقا مشخص باشد و در مراجعات بعدی معلوم باشد این سند به صورت دایم نگارش شده است یا موقت یا یک پیش یادداشت برای محاسبات بعدی است . یادداشت سندی است که تراز نشده و در واقع کامل نیست . سند موقت سندی است که ثبت شده است اما امکان تغییر و دخل و تصرف در آن وجود دارد اما سند دایمی سندی است که ثبت و تایید شده و اجازه هیچ گونه تغییر و اصلاح در ان وجود نخواهد داشت .

نوع سند هم باید مشخص باشد . سند ممکن است عادی ، از نوع افتتاحیه ، از نوع سیستمی ، از نوع سود و زیان و اختتامیه یا از نوع آرتیکل باشد .

ویژگی های اسناد حسابداری

( ویژگی و خصوصات اسناد حسابداری )

سند عادی سندی است که در آن رویدادهای جاری و به روز مورد ثبت و نگهداری قرار میگیرد این نوع سند تقریبا در همه کسب و کارها وجود داشته و جزو عمومی ترین و اولین سند هایی است که ثبت می گردد .

سند افتتاحیه همانطور که از نامش پیداست در ابتدای هر دوره مالی برای ثبت اسناد در ابتدای دوره و انتقال اسناد دوره مالی سال قبل افتتاح میشود .

سند سیستمی سندی است از بخش های اتوماتیک سیستم استخراج میشود مانند سند فاکتور فروش یا خرید این سند تمامی اطلاعاتش به صورت سیستمی و اتوماتیک درج و گزارش میشود .

سند سود زیان هم یکی از اسناد مهم حسابداری بوده که عموما برای بستن حساب های موقت مورد استفاده قرار میگیرد.

و اینکه سند اختتامیه سندی است که در پایان دوره مالی برای بستن حساب ها مورد استفاده قرار میگیرد و مورد استفاده آن دقیقا برعکس سند افتتاحیه می باشد .

سند حسابداری چند نوع است ؟

انواع سند حسابداری

( انواع اسناد حسابداری )

  • سند حسابداری دستی : به اسنادی که فرم و فرمت آن چاپ شده و اپراتور یا حسابداری به صورت دستی اطلاعات را وارد می کند سند حسابداری دستی می گویند . امروز استفاده از سند حسابداری دستی به ندرت اتفاق می افتد و شرکتها و صاحبان کسب و کار به سمت اسناد حسابداری کامپیوتری رفته اند .
  • سند حسابداری کامپیوتری : در این نوع سند تمامی فرمت ها در نرم افزارهای مشخصی طراحی شده اند و اپراتور یا حسابدار اطلاعات را وارد فرمت طراحی شده می کند و گزارش گیری و بسیاری امور متعاقب ان به صورت رایانه ای انجام میشود .
  • سند ساده : سندی که فقط دو تا ارتیکل داشته باشد را سند حسابداری ساده می گویند یعنی یک ثبت در سمت بدهکار و یک ثبت در سمت بستانکار دارد و کلا شامل دو ثبت می باشد .
  • سند حسابداری مرکب : به سندی که چندین ارتیکل داشته باشد سند حسابداری مرکب گفته میشود در این نوع سند چند ثبت در سمت بدهکار و چند ثبت در سمت بستانکار وجود دارد اما نکته مهم ان است که جمع بدهکار و بستانکار در هر دو طرف باید یکسان باشد .

چه اطلاعاتی در اسناد حسابداری باید درج شود ؟

شماره سند باید دقیقا قید شده باشد چون بر اساس شماره سند می توان آن را ردیابی و پیگیری نمود سندی که شماره نداشته باشد فاقد اعتبار بوده و قابل استاند نمی باشد .

سند باید تاریخ داشته باشد و روز ، ماه و سال وقوع رویداد مالی کاملا مشخص باشد . تاریخ سند در واقع شناسنانه سند است سند بدون تاریخ ارزش قانونی نخواهد داشت .

در بالای هر سند باید نوع آن هم معین شده باشد یعنی مشخص باشد سند عادی ، ساده ، مرکب ، سیستمی ، سود وزیان ، اختتامیه ، افتتاحیه و … است بر اساس اینکه سند از چه نوعی است عملیات های متفاوتی ممکن است روی آن انجام شود .

اطلاعات اسناد حسابداری

( اطلاعات اسناد حسابداری )

شرح سند که مشخص کننده نوع رویداد اتفاق افتاده است یعنی اینکه باید مشخص باشد سند فروش ، خرید ، بدهکار و بستانکار است یا نوع دیگری از آن .

نام صاحب یا صاحبان حساب باید در سند مشخص باشد گاهی رویداد اتفاق افتاده چند صاحب دارد که نام تمامی انها باید درج شود .

ستون بدهکار و بستانکار باید در اسناد حسابداری مشخص بوده و ثبت های مربوط به انها به درستی انجام شود . ثبت غلط بدهکار و بستانکار می تواند تمامی محاسبات بعدی را تحت الشعاع قرار داده و از اعتبار ساقط کند .

در انتهای هر سند حسابداری باید محلی برای جمع کل وجود داشته باشد تا نتیجه ثبت مشخص شود.

بعد از انکه سند کاملا تکمیل گردید باید نام تکمیل کننده و تایید کننده سند هم در انتهای ان ذکر شود و مورد امضا قرار بگیرد سند بدون امضا اعتبار قانونی نخواهد داشت .

اسناد حسابداری شامل دفاتر قانونی هم میشوند ؟

جواب این سوال مثبت بوده و باید گفت کلیه دفاتر قانونی شامل دفتر روزنامه ، دفتر کل ، دفتر دارایی و معین جزو اسناد حسابداری می باشند که البته هر کدام تعریف مخصوص به خود را دارند .

دفتر روزنامه به چه سندی گفته میشود ؟

دفتر روزنامه دفتری است که کلیه رویدادهای مالی به تفکیک تاریخ و زمان وقوع در ان ثبت میشوند در این دفتر اطلاعاتی نظیر شماره سند حسابداری ، تاریخ ، شرح ، مبلغ بدهکار و بستانکار ثبت گردیده و نظم وترتیب تاریخ در این دفتر از اهمیت ویژه ای برخوردار است .این سند به دو شکل دفتر روزنامه عمومی ودفتر روزنامه اختصاصی مورد استفاده قرار میگیرد در دفتر روزنامه عمومی کلیه رویدادهای مالی ثبت میشود اما در دفتر روزنامه اختصاصی فقط معاملات خاص نوشته میشوند برخی از آن مانند دفتر روزنامه خرید ، دفتر روزنامه فروش و غیره

دفتر کل در اسناد حسابداری چه تعریفی دارد ؟

دفتر کل در اسناد حسابداری

( تعریف دفتر کل در اسناد حسابداری )

دفتر کل دفتری است که اطلاعات دفتر روزنامه حداکثر ۱۵ روز از ماه گذشته وارد ان میشود ویژه گی این دفتر آن است که قابلیت مانده گیری حساب ها را داشته در حالی که دفتر روزنامه این ویژه گی را ندارد . دفتر کل دفتری است که برای هر حساب یک صفحه جداگانه باز میشود . اطلاعات موجود در دفتر کل شامل شماره سند ، تاریخ ، شرح ، بدهکار و بستانکار و مانده می باشد که باید به طور کامل و دقیق تکمیل شود .

 دفتر معین چه استفاده ای در اسناد حسابداری دارد ؟

گاهی برخی حساب های نیاز به شرح بیشتر و جزییات دقیق تر دارند که ثبت انها در دفتر کل و روزنامه امکان پذیر نمی باشد دفتر معین این کار را برای حساب ها انجام داده و در مواقع لازم امکان استخراج و استفاده از این اطلاعات را فراهم می اورد.دفتر معین می تواند انواع مختلفی داشته باشد از جمله دفتر معین بانکی ، دفتر معین بدهکاران ، دفتر معین اموال ، دفتر معین بستانکاران که هر کدام برای منظور خاصی مورد استفاده قرار می گیرند .

تراز آزمایشی در حسابداری چه سندی است ؟

تراز آزمایشی سندی است که حسابدران برای مطمئن شدن از درستی حساب ها بکار می برند . در تراز آزمایشی جمع بدهکار و بستانکار بدست می اید و در صورت بروز ایراد قبل از بدست آوردن تراز اصلی اصلاحات انجام میشود. تراز آزمایشی سند مهمی در حسابداری است و می تواند از اشتباهات و رد دفاتر قانونی جلوگیری کند .

صورت های مالی جزو اسناد حسابداری محسوب میشوند؟

صورت های مالی عملکرد واحد های تجاری و بنگاههای اقتصادی را نشان می دهد . با استفاده از صورت های مالی مدیران ارشد می توانند تصمیمات مهم مدیریتی و مالی را برای سازمان اتخاذ کنند بر اساس صورت های مالی مدیران می توانند میزان سرمایه گذاری در آینده ، توسعه یا عدم توسعه موسسه خود را مشخص نمایند .

بایگانی در حسابداری چه اهمیتی دارد ؟

بایگانی درهر حرفه ای اصطلاحا به معنی نگهداری درست و طولانی اسناد به صورت طبقه بندی شده و فراهم آوردن امکان دسترسی به انها با کمترین زمان و کمترین هزینه . بایگانی اسناد و مدارک در حسابداری یکی از کارهای مهم در این حرفه می باشد که می تواند به صورت دستی یا سیستمی انجام شود بایگانی اسناد به هر شیوه ای که انجام یشود باید دسترسی به آنها را در مواقع لازم آسان کرده و در کمترین زمان این کار انجام شود نرم افزارهای بایگانی در حسابداری امروز کمک بسیار خوبی به این امر مهم کرده اند .

اشخاصی که کار بایگانی را انجام می دهد چه وظایفی دارند ؟

  • تدوین قوانین مربوط به نحوه بایگانی
  • فراهم اوردن یک برنامه نظام مند برای راکد سازی اسناد و مدارک
  • تهیه دستورالعمل و روش های اجرایی کارامد برای بایگانی و ارسال مدارک واحد های مختلف به واحد بایگانی
  • در این دستورالعمل ها باید کلیه جزییات بایگانی از جمله مدت نگهداری اسناد ، زمان امحاء و غیره مشخص باشد.

انواع مختلف بایگانی شامل چه مواردی است ؟

  • بایگانی می تواند بر اساس گردش مکاتبات انجام شود
  • محتوای اسناد و مدارک می تواند مبنای بایگانی قرار بگیرد .
  • تعیین تعداد واحد ها و انواع آنها می تواند بایگانی بر اساس نوع گیرنده را شکل دهد.
  • بایگانی اسناد می تواند اولویت بندی شود یعنی بر اساس اهمیت موضوعی یا واحدی باشد.

نرم افزارهای بایگانی اسناد حسابداری چه کاری انجام می دهند ؟

نرم افزار های بایگانی اسناد حسابداری

( نرم افزار های بایگانی اسناد حسابداری )

نرم افزارهای بایگانی طوری طراحی شده اند که می توانند کلیه خواسته های مشتریان را در هر حرفه ای براورده کنند این نرم افزارها اسناد را طبقه کرده و می تواند شماره گذاری نماید . تاریخ ثبت و بایگانی ، مهر و امضا ، مشخص کردن واحد گیرنده یا واحد مرجع و بسیاری اطلاعات دیگر توسط این نرم افزارها قابل انجام می باشد . این نرم افزارها می توانند اطلاعات شناسنامه ای ، پرسنلی ، مدارک پیوست سند بایگانی شده هر مدرک را ثبت نمایند . در این نرم افزارها امکان فیلتر کردن ، جستجو کردن اسناد ، طبقه بندی و گروه بندی اسناد بر اساس مشخصات تعیین شده ، امکان چاپ اطلاعات  و بسیاری دیگروجود دارد .

شرکت ها و بنگاههای اقتصادی می توانند برای بایگانی درست و دقیق اسناد و مدارک خود از این نرم افزارها بهره مند شوند البته باید نرم افزاری را انتخاب کنند که از پشتیبانی خوبی هم برخوردار باشد . موسسه خدمات مالی و حسابداری محاسبان تلاشگر خبره می تواند با طراحی یک نرم افزار کارآمد بایگانی برای شرکتها این مهم را بر عهده گرفته و کلیه امور مربوط به بایگانی این شرکت ها را انجام دهند . مهمترین مسئله در یک نرم افزار بایگانی کارآمد ثبت طبقه بندی شده اطلاعات و امکان جستجو و بازیابی آنها در کوتاهترین زمان است که شرکت محاسبان تلاشگر خبره می تواند در این خصوص به مشتریان خود اطمینان کامل دهد .

مدارک و اسناد حسابداری

( ارائه خدمات حسابداری در شرکت حسابداری محاسبان تلاشگر خبره )

2 پاسخ ها

دیدگاه خود را ثبت کنید

آیا می خواهید به بحث بپیوندید؟
در صورت تمایل از راهنمایی رایگان ما استفاده کنید!!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *