بررسی اجمالی صورت های مالی از جمله خدمات محاسبان

بررسی صورت های مالی در حسابرسی

بررسی صورت های مالی : حسابرسی صورت های مالی در سازمان ها و بنگاههای اقتصادی از اهمیت و جایگاه ویژه ای برخوردار بوده و مبنای استناد های مالی و مالیاتی قرار میگیرد . ممیزین مالیاتی و دارایی برای تعیین مالیات و امور مربوطه دیگر در زمانهای مشخصی به بررسی این صورت ها و اسناد مربوط به انها می پردازند . صورت های مالی اساسی شامل ترازنامه ، صورت سود و زیان ، صورت سود و زیان جامع و صوت وجوه نقد و یادداشت های توضیحی هستند و هر کدام به شیوه خاصی تهیه و بررسی می گردند و البته نحوه گزارش دهی و مخاطبان ان هم متفاوت است.

آنچه که بهتر است در مورد صورت های مالی بدانید

صورت های مالی وجه تمایز شرکت ها هستند

در دنیای امروز سرمایه گذاران جز و سرمایه گذاران کلان به دنبال منابع و شرکت هایی هستند که اصل سرمایه و سود آنها را تضمین کند. آنها به دنبال توسعه منابع مالی خود و تثبیت جایگاهشان در بازار سرمایه بوده و تمایل دارند با کمترین ریسک بیشترین سود را بدست اورند و البته بیش از هر چیزی نام و نشان و عملکرد محل هایی که برای سرمایه گذاری انتخاب می کنند برایشان مهم است .

بررسی صورت های مالی وجه تمایز شرکت ها

( بررسی صورت های مالی )

عملکرد شرکتها از روی ترازنامه و صورت های مالی انها مشخص میشود و شرکت هایی که ترازنامه مثبت و صورت های مالی با جریان نقدی مثبت دارند مورد توجه سرمایه گذاران بوده و محل های بالقوه برای سرمایه گذرای محسوب میشوند . برای اینکه بتوانید جزو این نقاط بالقوه سرمایه گذاری قرار بگیرد باید اصول کار را بدانید . اصول کار در این حیطه ثابت بوده و کسب دانش در مورد آن می تواند شرکت را با یک تراز مثبت در جایگاه ویژه ای قرار دهد .

کار سرمایه گذاران و افرادی که در بازار سرمایه کار می کنند این است که این اصول را یاد گرفته و قدرت تجزیه و تحلیل آن را در شرایط متفاوت مالی داشته باشند که البته نیاز به تجربه و مهارت دارد.

شرکتها از ترازنامه چه استفاده هایی می توانند داشته باشند ؟

ترازنامه ، صورت سود و زیان ، صورت سود و زیان جامع و جریان وجوه نقد همگی در بحث سرمایه گذاری و تصمیمی گیری ها کلان و مدیریتی موثر بوده و هر یک به میزان مشخصی در این روند دخیل خواهند بود . برخی شرکتها دچار این اشتباه میشوند که ترازنامه و صورت سود و زیان را جدی تر تلقی کرده و نسبت به جریان وجوه نقد بی توجهی می کنند .

بررسی صورت های مالی و استفاده از ترازنامه

( بررسی صورت های مالی )

صورت وجوه نقد یکی از مهمترین آنها بوده که جریان مثبت و منفی آن بیانگر خروجی ها و ورودی های پول خواهد بود و تجزیه و تحلیل صحیح آن می تواند ورودی های منابع پولی را تقویت و خروجی های غیر ضروری را مسدود کند و در کل باعث افزایش سرمایه و توسعه منابع مالی شرکت گردد .

اهمیت اعداد در صورت های مالی

اعداد در صورت های مالی و کلیه اسناد و مدارک حسابداری معانی و مفاهیم خاص خود را دارند و بیانگر حقایقی در دنیای واقعی هستند . گاهی افرادی که به تجزیه و تحلیل صورت های مالی به خصوص ترازنامه گمارده میشوند از تبحر کافی برای تجزیه و تحلیل اعداد در سطح کلان برخوردار نبوده و ممکن است با کمترین نشانه های از جریان منفی سرمایه این اضطراب و عدم امنیت را هم به صاحبان سرمایه منتقل نمایند .

اعداد در صورت های مالی

( بررسی صورت های مالی )

انچه که در مورد اعداد مهم است بدانید اینکه اعداد را در دایره ای مفاهیم سرمایه گذاری و مالی بررسی کنید و تنها آنها را یک عدد ندانسته و برای انها مفهوم قایل شوید.

تنوع گزارشات مالی را جدی بگیرید

تنوع گزارشات مالی اعم از صورت های مالی ، گزراشات مالیاتی و فصلی و گزارشات داخلی باعث میشود حسابرسان و حسابداران کم تجربه از تفاوت اعداد و ارقام در آنها دچار سردرگمی و تناقض گردند و نتوانند جمع بندی درست و مناسبی از وضعیت سرمایه و جریان نقدینگی آن داشته باشند . حسابداران باید تنوع این گزارشات را جدی گرفته و نسبت به همه آنها دانش کافی داشته باشند و بدانند هر کدام چطور معنی و تجزیه و تحلیل میشود .

تنوع گزارشات مالی و بررسی صورت های مالی در حسابرسی

( بررسی صورت های مالی )

زبان مشترکی برای درک اسناد مالی وجود ندارد

این نقص در فرایند های مالی و حسابداری و حسابرسی وجود دارد که زبان مشترکی برای تجزیه و تحلیل اسناد و مدارک وجود نداشته و بیشتر بر اساس تجربه و مهارت انجام میشود برای همین حسابدارای مبتدی را دچار مشکل و سردرگمی می نماید . این نقیصه در این حرفه گاهی بسیار مهم بوده و می تواند روند نگارش و محاسبه و البته از همه مهمتر تجزیه و تحلیل اعداد را دچار مشکل نماید . در این حالت حسابداران باید بدانند مشورت با افراد متبحر می تواند از گرفتاری های مالی بزرگی پیشگیری نماید .

زبان مشترک برای درک اسناد مالی

( بررسی صورت های مالی )

حسابداری و حسابرسی را باید یک هنر بدانید

اینکه حسابداری و حسابرسی شغل سرو کله زدن با اعداد بوده و حسابداران باید دانش این کار را داشته باشند شکی در آن نیست اما باید بدانید حسابداری قبل از اینکه دانش و علم باشد هنر بررسی و تحلیل اعداد و ارقام با توجه به شرایط بازار می باشد .

بررسی اجمالی صورت های مالی حسابداری و حسابرسی را باید یک هنر بدانید

( بررسی صورت های مالی )

سرمایه گذاران ترجیح می دهند در خصوص منابع مالی خود محتاط و شکاک باشند و همانطور که گفته شد ریسک کمتری نمایند این هنر باید در کارشناسان مالی وجود داشته باشد که بتوانند با تجزیه و تحلیل اعداد و ارقام به صورت صادقانه اما هنرمندانه سرمایه گذاران را به سرمایه گذاری بیشتر ترغیب نمایند و سبب توسعه کسب و کار و ارتقا آن در بازار سرمایه شوند.

استانداردهای حسابداری و حسابرسی مطابق با کنوانسیون آن رعایت شوند

در دنیا دو کنواسیون در خصوص استاندارد های حسابدرای وجود دارد و هر دو آنها به عنوان مرجع استفاده میشوند استانداردهای GAAP و IFRS هر دو قانونی بوده و GAAP بیشتر مبتنی بر قانون بوده و  IFRS مبتنی بر اصول است. هر کدام از این استاندارد ها که به عنوان مرجع حسابداری قرار بگیرند اصول و روش های مخصوص به خود را در ارزیابی های دارایی ، استهلاک و غیره خواهند داشت . آنچه که مهم است اینکه حسابداران استاندارد های قانونی و رایج در کشور را دانسته و نسبت به انها اشراف داشته باشند و تمامی اسناد و مدارک مالی را بر اساس انها تهیه و ثبت نمایند .

صورت وضعیت های غیر مالی هم وجود دارند

به دلیل اینکه در فرایند حسابداری صورت وضعیت های مالی بیشتر مورد توجه بوده و در محاسبات مالیاتی مورد استناد قرار می گیرند صورت وضعیت های غیر مالی نظیر وضعیت تعداد پرسنل ، تغییرات در تکنولوژی انجام فرایند ، وضعیت رقابتی در بازار و بسیاری دیگر کمی مورد بی توجهی قرار گرفته اند .

در حالی که سرمایه گذاران باید بدانند صورت های غیر مالی هم تاثیر بسیار مهمی در منابع مالی انها خواهد گذاشت و عدم توجه و تجزیه و تحلیل نادرست انها می تواند به اتلاف سرمایه و از دست رفتن منایع مالی منجر گردد .

شاخص ها را در حسابداری و تجزیه تحلیل ها بشناسید

مفاهیم گسترده و مهمی در اعداد و ارقام بدست امده از ترازنامه ، صورت سود و زیان  ، صورت سود و زیان و سایر صورت های مالی وجود دارد و هر کدام از انها با شاخص های مشخصی مقایسه میشوند . بررسی این اعداد و شاخص های بدست امده باید به صورت مداوم و طول دوره مالی انجام شود تا جهت و گرایش سرمایه گذاری در شرکت واقعی و درست تحلیل گردد . شاخص ها و معیارهایی که در این تجزیه و تحلیل ها استفاده میشوند با توجه به نوع شرکت ، میزان توسعه و گستردگی متفاوت خواهد بود .

شاخص ها را در حسابداری و تجزیه تحلیل ها بشناسید

( بررسی صورت های مالی )

یادداشت های تحلیلی در حاشیه صورت های مالی مهم است

همانطور که اشاره شد صورت های مالی مجموعه ای از اعداد و ارقام هستند و بدون تحلیل و تجزیه ممکن است برای افراد غیر حرفه ای قابل درک نباشد . یادداشت های تحلیلی هر چند کوتاه در کنار این صورت های می تواند بسیاری از ابهامات ایجاد شده را برطرف ساخته  و تصویر روشنی از وضعیت شرکت ارائه نماید. بنابراین وجود این یادداشت ها ضرورری بوده و باید جدی گرفته شود .

یادداشت های تحلیلی در حاشیه صورت های مالی مهم است

( بررسی صورت های مالی )

گزارشات ۱۰-K گزراشات قابل اسنادی هستند

گزارش ۱۰-K گزارشی است که ۶۰ روز یا ۷۵ روز پس از سال مالی تهیه میشود و حاوی اطلاعات مالی و حسابداری شرکت می باشد . اطلاعاتی که در این گزارش منتشر میشود مختصر و محدود است اما می تواند برای سرمایه گذران محتاط قابل استناد باشد.

این گزارش حاوی اطلاعاتی است که به حسابرس می گوید اصول حسابداری به چه نحوی رعایت و اجرا شده است . گزارش ۱۰-K می تواند حاوی نکات مثبت یا منفی بوده و تصمیمات سرمایه گذار را جهت دهی نماید یعنی سرمایه گذار بخواهد ادامه دهد یا اینکه روند سرمایه گذاری را متوقف نماید .

( بررسی صورت های مالی )

صورت وضعیت های تلفیقی نوع دیگری از صورت وضعیت ها هستند

صورت های مالی تلفیقی مربوط به سازمان ها و شرکت هایی است که با هم تلفیق شده اند . مثلا تلفیق شرکت مادر و زیرمجموعه های آن که کلیه رسیدگی های مالی و حسابداری و حسابرسی ان به عنوان یک واحد اقتصادی در نظر گرفته میشود و به صورت جداگانه و مجزا این رسیدگی ها انجام نمیشود .

ترازنامه به عنوان یک صورت مالی چه اطلاعاتی را ارائه می دهد ؟

از روی اعداد و ارقامی که ترازنامه به ما می دهد می توان نرخ بازدهی دارایی ها و نرخ بازده حقوق مالکانه را محاسبه نموده و بدست اورد علاوه بر این با استفاده از ترازنامه می تواند ساختار سرمایه شرکت یا بنگاه اقتصادی را تجزیه و تحلیل نمود و اینکه از روی اعداد و ارقام ترازنامه می توان میزان نقدینگی ، توانایی پرداخت بدهی ها و ریسک سرمایه گذاری های بعدی و توسعه آن را محاسبه نمود .

( بررسی صورت های مالی )

ترازنامه چه اطلاعاتی را به سرمایه گذار نمی دهد ؟

ترازنامه با همه اهمیت و قابلیت هایی که در گزارش های مالی دارد برخی اطلاعات را نمی توان از روی آن استخراج و کسب نمود مثلا از روی ترازنامه نمی توان ارزش جاری بنگاه اقتصادی و شرکت را محاسبه نمود و بدست آورد . برخی از اقلام در ترازنامه قابل اندازه گیری نیستند و حسابدار ناچار به حذف انها میشود بنابراین حسابدار مجبور میشود این اقلام را بر اساس برآورد و قضاوت شخصی اندازه گیری کند .

ترازنامه چه اطلاعاتی را به سرمایه گذار نمی دهد ؟

( بررسی صورت های مالی )

یاداداشت های توضیحی معمولا چگونه گزارش میشوند ؟

همانطور که در بالا اشاره شد یادداشت های توضیحی یکی از صورت های مالی بوده و باید برای ارائه انها ترتیب مشخصی وجود داشته باشد . این یادداشت ها به ترتیب شامل : تاریخچه و سوابق فعالیت واحد تجاری و بنگاه اقتصادی ، مبنای تهیه صورت های مالی ، خلاصه اهم رویه های حسابداری ، اطلاعات تکمیلی در مورد اقلام ارائه شده در سایر صورت های مالی ، اطلاعات مربوط به اقلام شناسایی نشده در سایر صورت های مالی ، رویدادهای مالی بعد از تاریخ ارائه ترازنامه ( به رویداد هایی اشاره می کند که بین تاریخ ترازنامه و تاریخ تصویب صورت مالی رخ داده اند . برخی از این رویدادها تعدیلی هستند یعنی باعث تغییر اعداد و ارقام در ترازنامه خواهند شد و برخی دیگر رویدادهای غیر تعدیلی هستند که باید در یادداشت های توضیحی به تفصیل در مورد آنها صحبت شود .) ، معاملات با اشخاص وابسته ، هستند و هر کدام باید به صورت دقیق و جزیی ارائه شوند .

یاداداشت های توضیحی معمولا چگونه گزارش میشوند ؟

( بررسی صورت های مالی )

بحث در مورد صورت های مالی و تفسیر و تهیه و ارزیابی آنها بسیار گسترده بوده و جزییات فراوانی دارند . یک حسابدار باید سال ها در این حیطه به فعالیت بپردازد تا بتواند اسناد مربوط به آن را به درستی تجزیه و تحلیل کرده و گزارشات دقیقی از آن استخراج کند .صورت های مالی اگر به درستی تهیه نشوند می توانند باعث هدر رفت سرمایه ، ناامیدی سرمایه گذاران ، خارج شدن از بازار رقابتی و بسیاری عواقب دیگر شوند که البته به ضرر بنگاه اقتصادی و شرکت خواهد بود.

شرکت ها و بنگاههای اقتصادی می توانند برای تهیه ، ارزیابی و حسابرسی این صورت ها از موسسات خدمات حسابرسی و حسابداری مشاوره بگیرند و قبل از انتشار گزارشات برای سرمایه گذاران و نهادهای دولتی مربوطه از صحت و درستی آنها مطمئن شوند. چرا که قبل از انتشار این اسناد امکان تغییر و اصلاح و جلوگیری از خسارت های وارده وجود خواهد داشت . موسسه خدمات مالی و حسابرسی و حسابداری محاسبان تلاشگر خبره می تواند قبل از انتشار این صورت ها به بررسی اجمالی آنها پرداخته و با کشف ایرادات و اشتباهات از ضرر و زیان های مالی و مالیاتی جلوگیری نماید .

بررسی صورت های مالی در حسابرسی

( ارائه خدمات حسابرسی در شرکت حسابداری و حسابرسی محاسبان تلاشگر خبره )

0 پاسخ ها

دیدگاه خود را ثبت کنید

آیا می خواهید به بحث بپیوندید؟
در صورت تمایل از راهنمایی رایگان ما استفاده کنید!!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *