پاسخ به برخی سوالات مرتبط با امور اداری کارکنان

انجام امور اداری کارکنان

ثبت ، تهیه و تنظیم کارکرد کارکنان و ثبت مرخصی ها و غیبت های روزانه و ساعتی کارکنان، ماموریت، اضافه کاری، شب کاری، نوبت کاری، جمعه کاری و سایر موارد قانونی

حقوق و دستمزد بخش مهمی از هزینه های هر شرکت یا بنگاه اقتصادی است و محاسبه و بدست اوردن آن باید به صورت دقیق و با در نظر گرفتن آیتم هایی مانند بهای تمام شده کالای تولید شده صورت گیرد بهای تمام شده کالای تولید شده هم به عوامل گوناگونی نظیر قیمت مواد اولیه ، قیمت دستگاهها و تجهیزات مورد استفاده ، مالیات ، بیمه ، عوارض و بسیاری دیگر بستگی دارد البته حسابدران حوزه محاسبه حقوق و دستمزد در خصوص تعیین بهای تمام شده دخالتی نداشته و بر اساس حقوق پایه ای که برای هر شخص اعلام می شود اقدام به محاسبه حقوق و دستمزد وی می کنند حسابداران حوزه مالی و بهای تمام شده کار محاسبات این چنینی را انجام داده و با گزارش به مدیران ارشد و سهامداران آنها را برای تعیین حقوق و دستمزد هر سال مشاوره می دهند .

سیستم محاسبه حقوق و دستمزد یک سیستم بهم پیوسته است که با دریافت یکسری داده های اولیه اقدام به تعیین این فاکتور می کند یکپارچگی در این سیستم از اهمیت بالایی برخوردار بوده و نرم افزاری که استفاده می شود باید این یکپارچگی را داشته باشد یعنی قادر باشد با دریافت مثلا اطلاعات مربوط به حقوق پایه ، اضافه کار و غیر محاسبات نهایی را انجام دهند .

حتما بخوانید : ارائه خدمات مرتبط با امور اداری کارکنان در شرکت حسابداری محاسبان تلاشگر خبره

چه فاکتور هایی در محاسبه حقوق و دستمزد دخیل هستند ؟

برای انجام محاسبات مربوط به این حوزه حسابدار باید اطلاعات مربوط به کارکرد پرسنل ، روز و ساعت های مرخصی ، غیبت های روزانه و ساعتی ، ماموریت های داخل شهر و خارج از حوزه ، اضافه کاری ، نوبت کاری ، شب کاری ، تعطیل و جمعه کاری ،بیمه تامین اجتماعی ، بیمه حوادث و تکمیلی را داشته باشد و با توجه به این فاکتور ها محاسبات لازم را انجام دهد فقدان هر یک از این آیتم ها یا اشتباه در محاسبه آنها می تواند رقم نهایی حقوق و دستمزد را دچار تغییر فاحش نموده و موجبات دردسر برای شخص و سازمان را فراهم آورد .

حتما بخوانید : حداقل حقوق ۹۹ ؛ سنوات و بیمه کارگران در سال ۹۹ چقدر است ؟

حقوق پایه در نظام حقوق و دستمزد چیست ؟

این فاکتور مبلغی است که سالانه توسط کمیته حقوق و دستمزد کشوری برای کارگران و کارمندان در نظر گرفته شده و بر اساس حقوق پایه برخی عوامل تاثیر گذار در دریافتی انها هم تعیین می شود مثلا بر اساس حقوق پایه نرخ اضافه کار و نوبت کاری و شب کاری و تعطیل کاری هم تعیین می گردد . در اغلب شرکت ها و بنگاههای اقتصادی تعیین حقوق و دستمزد پرسنل با توجه به طبقه بندی مشاغل انجام می شود و قانونا هم باید این کار صورت گیرد اما برخی سازمان ها هنوز به صورت کامل این مصوبه را اجرا نکرده اند چون به لحاظ ریالی باید مبالغ بیشتری را به کارکنان خود پرداخت نمایند.

طبقه بندی مشاغل یعنی چه ؟

نظامی که در آن حقوق و دستمزد پرسنل با توجه به در نظر گرفتن تحصیلات ، نوع شغل ، سابقه کار ، ردیف شغلی و سازمانی تغییر میکند نظام طبقه بندی مشاغل گفته می شود که چند سالی است طبق مصوبه قانونی شرکتها و بنگاههای اقتصادی موظف به رعایت آن هستند .

فوق العاده بدی آب و هوا چیست ؟

این آیتم هم در محاسبه حقوق و دستمزد دخیل بوده و به اشخاصی تعلق می گیرد که در مناطق بد آب و هوا و دور از مرکز مشغول کار هستن مناظق بد آب و هوا به محل های خیلی سرد یا خیلی گرم و نیز شرایط جوی نامساعد و مناطق محروم به لحاظ رفاهی و اجتماعی گفته می شود و افرادی که در این مناطق کار می کنند مشمول این مزایا خواهند شد .

فوق العاده اضافه کاری در نظام حقوق و دستمزد چه تعریفی دارد ؟

گاهی در شرکت و محل کار ایجاب می کند شخص برای اتمام کار و انجام برخی کارهای به وجود امده بیش از ساعت قانونی که ۸ ساعت است در سازمان بماند این ساعات اضافه حضور در محل کار را اضافه کاری می گویند . حداکثر زمانی که یک شخص می تواند در محیط کار اضافه کار بماند ۴ ساعت است و در صورت لزوم و به تشخیص کارفرما و رضایت خود شخص این میزان می تواند به ۸ ساعت افزایش پیدا کند . نرخ محاسبه اضافه کار بسته به پایه شخص بوده و به ازای هر ساعت اضافه کاری شخص ۴۰ درصد بیشتر دریافت می کند . غیبت ها و مرخصی های شخص را نمی توان با ساعت اضافه کاری تهاتر کرد چون نرخ آنها با هم تفاوت داشته و خلاف مقررات می باشد .

کارکرد پرسنل درتعیین حقوق و دستمزد ماهانه چگونه محاسبه می شود ؟

هر سازمانی ممکن است به روش خاص خود کارکرد و یا حضور و غیاب پرسنل را ثبت و چک نماید . برخی شرکتها این کار را با کارت ساعت انجام می دهند . در این روش ساعت ورود و ساعت خروج هر شخص با نام و نام خانوداگی و شماره پرسنلی وی ثبت می گردد و در پایان هر ماه مورد بررسی و جمع بندی قرار میگرد تا کارکرد ماهانه شخص بدست آید .

ماشین کارت ساعت طوری طراحی شده است که برای هر شخص یک کارت الکترونیکی صادر می شود و شخص هنگام ورد و یا خروج کارت مورد نظر را از شیار دستگاه عبور می دهد . روش دیگری برای ثبت ورود و خروج پرسنل استفاده از دستگاه اثر انگشت است که البته شیوه بهتر و مطمئن تری هم می باشد و امکان تقلب در این روش به صفر می رسد . در دستگاههای اثر انگشت ، طرح انگشت هر شخص برای دستگاه تعریف و با نام و نام خانوداگی و عکسی از وی ثبت می گردد .

مدت زمان حضور شخص در محیط کار

هر فرد می تواند حداکثر ۸ ساعت در محیط کار حضور داشته و به انجام وظایف خود بپردازد . گاهی به دلیل شرایط محیط کار این ساعات می تواند در روزهایی کمتر و یا بیشتر شود اما به هر شکلی که در طول روز اجرا شود نباید از ۴۴ ساعت در هفته بیشتر گردد . برای مشاغل سخت و زیان آور مانند کارگرانی که کنار کوره کار می کنند یا شاغل بر روی پست های فشار قوی هستند نباید از ۶ ساعت در روز و ۳۶ ساعت در هفته تجاوز نماید البته طبق ماده ۵۲ قانون کار برخی مشاغل سخت و زیان اور مشخص شده اند اما بنا به درخواست کارگر یا کارفرما می تواند این لیست تغییر کرده و مشاغل دیگری هم سخت و زیان آور محسوب شود اگر شرایط لازم را داشته باشند .

حتما بخوانید : امور حقوقی قرارداد کار موقت

نوبت کاری در نظام حقوق و دستمزد چه تعریفی دارد و چگونه محاسبه می شود ؟

افرادی که در بازه زمانی بین ۶ صبح تا ساعت ۲۲ شب در محل کار حضور دارند افراد روزکار نامیده میشوند و اشخاصی که از ساعت ۱۴ تا ۲۲ مشغول به کار می باشند عصر کار و آن دسته از افرادی که از ۲۲ شب تا ۶ صبح در محل کار حضور دارند شب کار گفته میشوند اشخاصی که به صورت نوبتی در ماه کار می کنند یعنی چند روزی را صبح کار و چند روزی عصر کار یا شب کار هستند را نوبت کار می گویند .

محاسبه حقوق روزانه و ماهانه این افراد با کارگران معمولی متفاوت است یعنی کسانی که کارشان فقط در نوبت صبح و عصر در گردش است به میزان ۱۰ درصد علاوه بر دستمزد عادی به عنوان فوق العاده نوبت کاری دریافت می کنند و افرادی که کار آنها در صبح و عصر و شب در گردش است ۱۵ درصد و اشخاصی که به صورت صبح و شب یا عصر و شب کار می کنند ۵/۲۲ درصد فوق العاده نوبت کاری می گیرند . علاوه بر نوبت کاری برخی کارها هستند که قسمتی از ان در طول روز و بخشی دیگر در طول شب قابل انجام است این گونه مشاغل ۳۵ درصد فوق العاده دریافت می کنند .

فوق العاده ماموریت در نظام حقوق و دستمزد چطور محاسبه می شود ؟

در بعضی مشاغل لازم است به دلیل انجام برخی امور و ارتباط با سازمان ها و یا شعبات دیگر شرکت شخص از محل کار خود به ماموریت برود ماموریت می تواند داخل شهری و یا برون شهری باشد عموما برای ماموریت های داخل شهر فوق العاده ای تعیین نمی شود و فقط حق ایاب و ذهاب و یا ناهار در صورت لزوم تعلق می گیرد اما نحوه محاسبه ماموریت های خارج از مرکز متفاوت است .

زمانی شخص می تواند از فوق العاده ماموریت بهره مند شود که حداقل ۵۰ کیلومتر از محل کار خود دور شود . مبلغ فوق العاده ماموریت نباید از مزد روزانه فرد کمتر باشد و اگر شخص مجبور شود شب را در محل مذکور بماند باید ساعت اضافه کاری هم برای وی محاسبه گردد . یعنی علاوه بر مزد روزانه به میزان یک روز دیگر هم حق ماموریت گرفته و در صورت توقف در محل مذکور ساعات باقیمانده از ۸ ساعت کاری هم برای وی اضافه کاری محاسبه می شود .

حق اولاد و عائله مندی در حقوق و دستمزد چطور محاسبه می شود ؟

کارگران و کارمندانی که دارای دو سال سابقه کار باشند و در صورت داشتن فرزند پسر سن آن کمتر از ۱۸ سال بوده یا در حال تحصیل باشد و یا در اثر بیماری امکان کار کردن نداشته باشد به آنها حق عائله تعلق می گیرد اشخاصی که فرزند دختر دارند تا وقتی که ازدواج نکرده است می توانند برای وی حق عائله مندی دریافت کنند . فوق العاده عائله مندی ۱۰ درصد حداقل حقوق ماهانه می باشد . زنان هم می توانند این فوق العاده شغلی را دریافت کنند اگر همسر آنها از کارافتاده بوده و توانایی انجام هیچ کاری را نداشته باشد و یا اینکه همسر وی فوت کرده باشد .

حتما بخوانید : انواع مرخصی در قانون چیست و چطور محاسبه می شود ؟

مرخصی و تعطیلات در نظام حقوق و دستمزد

همه روز های جمعه در ماه به عنوان روز تعطیل کارگران محسوب می شود گاهی به دلیل شرایط کاری برخی کارفرمایان روز تعطیل را روزی غیر از جمعه در نظر گرفته و کارگران موظف هستند جمعه را در محل کار حضور یابند در نتیجه جمعه روز کاری آنها تلقی می شود اما اگر به هر دلیلی کارگر روز جمعه مجبور به حضور در محل کار شود باید ۴۰ درصد مزد روزانه به وی فوق العاده تعطیل کاری داده شود این فوق العاده برای روزهای تعطیل رسمی هم صدق می کند .

میزان مرخصی که هر شخص می تواند در ماه از ان استفاده نماید ۵/۲ روز درماه و ۳۰روز در سال است . کارگرانی که در مشاغل سخت و زیان اور مشغول به کار هستند مرخصی سالانه آنها ۵ هفته معادل ۳۵ روز بوده که باید در دو قسمت شش ماه اول سال و شش ماه دوم سال مصرف گردد . گروهی از شاغلین مانند اساتید و معلم ها از این نوع مرخصی برخوردار نیستند .

کسورات قانونی که در حقوق و دستمزد اعمال می شود چه مواردی است ؟

بعد از اینکه حقوق پایه و تمام فوق العاده ها محاسبه گردید یکسری کسورات قانونی وجود دارد که باید در این مبلغ خالص اعمال گردیده و از ان کسر شود این فاکتور ها شامل کسورات توافقی مانند اقساط وام ، بدهی به شرکت تعاونی ، مساعده ، پیش پرداخت ها ، پس انداز کارگر ، بیمه تکمیلی و کسورات قانونی مانند بیمه تامین اجتماعی ، مالیات حقوق و دستمزد ، حق بازنشستگی ، بدهی های قانونی کارگر می باشد و قانونا کارفرما این حق را دارد که انها را از مبلغ خالص پرداختی کسر نماید و به حساب های مربوطه واریز کند .

غیبت های ساعتی یا روزانه در کارکرد ماهانه چگونه محاسبه می شود ؟

اگر کارگر بنا به هر دلیلی در ساعت مقرر در محل کار خود حضور نداشته باشد و این عدم حضور قبلا هماهنگ نشده و جزو مرخصی محسوب نگردد برای وی غیبت از کار در نظر گرفته شده و از کارکرد ماهانه و متعاقب آن از حقوق وی کسر می گردد غیبت های ساعتی و روزانه علاوه بر اینکه روی مبلغ حقوق تاثیر می گذارند در عیدی سالانه ، پاداش ها و سنوات هم موثر خواهند بود و بسته به میزان غیبت ها از این مبالغ کسر خواهد شد .

تهیه و تنظیم کارکرد پرسنل و غیبت ها و مرخصی و اضافه کار و ماموریت و بقیه آیتم ها موثر در حقوق و دستمزد باید به دقت و در کمال صحت و سلامت و صداقت انجام شود بعضا پیش آمده در برخی از شرکتها مثلا اضافه کار بیش از انچه که واقعا بوده محاسبه شده است کارفرمایان برای اطمینان از صحت محاسبات انجام شده باید نظارت قوی بر سیستم مالی و اداری خود داشته باشند این نظارت می تواند توسط موسسات خدمات مالی و حسابداری انجام شود تا علاوه بر انجام صحیح امور از بروز تخلفات در این حوزه هم پیشگری شود تا ضر و زیانی متوجه کارفرمایان نگردد . شرکت محاسبان تلاشگر خبره با در اختیار داشتن تیمی خبره در زمینه امور مالی و اداری و کارگزینی می تواند در انجام این مهم کارفرمایان عزیز را همراهی نماید .

انجام امور اداری کارکنان

( ارائه خدمات اداری و پرسنلی در شرکت حسابداری محاسبان تلاشگر خبره )

 

2 پاسخ ها
  1. ناشناس
    ناشناس می گوید:

    سلام خسته نباشید,توضیحاتتون بسیار کمک کرد
    خواهشی داشتم اگربراتون مقدور چند مثال کاربردی در محیط کار و فرمولهای ضمن توضیحات و ثبت های مربوط ب هر قسمت رو هم پیوست توضیحات خوبتون قرار بدین .ممنون
    موفق باشید

    پاسخ
  2. مرتضی
    مرتضی می گوید:

    سلام، لطفا میخواستم بدونم در یک اداره آیا پرسنلی که پست اداری دارند و فنی نیستند و اصلا به ماموریت نمیروند آیا حق دریافت فوق العاده ماموریت را دارند،،چون در اداره ما همکاران اداری علاوه بر اینکه ماموریت نمیروند و با توجه به اینکه ما هر روز به ماموریت میرویم و مشاغل سخت و زیان آور هستیم ولی کادر اداری دو برابر ما حق ماموریت میگیرند….
    لطفا راهنمایی بفرمایید چه کنیم
    سپاسگزارم

    پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

آیا می خواهید به بحث بپیوندید؟
در صورت تمایل از راهنمایی رایگان ما استفاده کنید!!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *