چه اقداماتی جزو انجام امور حسابداری مربوط به پرسنل و کارکنان محسوب می شود ؟

انجام امور پرسنلی و کارکنان

تهیه لیست های حقوق و مزایای کارکنان، تهیه لیست های بیمه ای و پرداخت حقوق و مزایای ماهیانه کارکنان و تهیه و توزیع فیش حقوق به نیابت از کارفرما

هر شرکت یا بنگاه اقتصادی اعم از اینکه کوچک باشد و یا بزرگ با مقوله ای به نام پرداخت حقوق و دستمزد مطمئنا درگیر خواهد بود . حقوق و دستمزد کارکنان هر شرکتی جزو هزینه های عملیاتی آن شرکت بوده و باید به صورت ماهانه پرداخت گردد. برای پرداخت حقوق و دستمزد دو طرف وجود دارند یکی کارفرما که در ازای دریافت کار یا خدماتی باید مزد به کارگر پرداخت کند و طرف دوم کارگر بوده که باید در ازای حقوقی که دریافت می کند کاری که به او سپرده شده است را  به بهترین نحو انجام دهد .

مطابق با قانون کار افرادی که به صورت تمام وقت برای سازمان ها ، شرکتهای تولیدی یا صنعتی یا خدماتی کار می کنند باید ۴۴ ساعت در هفته و مجموعا ۱۷۶ ساعت در ماه وقت خود را صرف انجام کار در شرکت مذکور نمایند تا امکان پرداخت دستمزد تمام وقت به آنها وجود داشته باشد.

حتما بخوانید : استخدام حسابدار در تهران

این مدت زمان می تواند در هفته و روز تغییر کند و ولی درپایان ماه نباید از ۱۷۶ ساعت بیشتر باشد در برخی موارد به دلیل حجم کار و شرایطی که بوجود می آید کارفرما از کارگر درخواست می کند که بیشتر در محل کار مانده که این موضوع باید با رضایت شخص صورت گیرد و بیشتر از ۴ ساعت در روز و در شرایط خاص از ۸ ساعت بیشتر نگردد یعنی کارگر نمی تواند بیشتر از ۱۶ ساعت در محل کارش به فعالیت بپردازد و مابقی ۸ ساعت به عنوان اضافه کار محاسبه می شود .

حقوق و دستمزد چیست و چه جایگاهی در زندگی افراد دارد ؟

دستمزد و حقوق در واقع باید مبلغی باشد که همه نیازهای اولیه زندگی شاغل را براورده کرده و علاوه برآن باعث افزایش سطح زندگی ، رفاه ، قدرت خرید شخص گردد و در نتیجه این فرایند امید زندگی و بهره وری و کارایی در زندگی فردی و اجتماعی بالاتر رود .

واقعیت این است که میزان دریافتی شاغلین رابطه مستقیمی با سلامت روحی وروانی آنها داشته و وجود هر گونه تبعیض و بی عدالتی در پرداخت حقوق و دستمزد ها باعث از بین رفتن روح همکاری در جامعه می شود . آن چیزی که کارگر به عنوان دستمزد دریافت می کند بر اساس توافق طرفین می تواند به صورت نقدی یا غیر نقدی بوده و به صورت ماهانه ، هفتگی ، روزانه یا حتی ساعتی به وی پرداخت شود و این بستگی به نوع قرارداد و ساعات کاری کارگر دارد .

حتما بخوانید : ارائه خدمات در شرکت حسابداری محاسبان تلاشگر خبره

برای پرداخت حقوق و دستمزد باید چه تدابیر و سیاست هایی در نظر گرفته شود ؟

  • حقوق و دستمزد همانطور که اشاره شد یکی از هزینه های عملیاتی سازمان بوده که باید به صورت منظم به کارکنان پرداخت شود تعیین میزان آن باید با اهداف سازمان ، میزان تولید ، قیمت تمام شده کالا ، سطح تورم و رضایتمندی کارگران مطابقت داشته و آنها را تحت الشعاع قرار ندهد .
  • مسئله حقوق و دستمزد در سازمان ها و بنگاهها اقتصادی فقط مربوط به داخل سازمان نبوده و ابعاد وسیعتر اجتماعی و سیاسی خواهد داشت برای همین تعیین حقوق و دستمزد کارکنان شرکتها و بنگاههای اقتصادی دولتی یا خصوص در یک نظام هماهنگ و به صورت سالانه انجام می شود تا به یک سطح یکسان و مطلوبی دست پیدا کنند . پراکندگی و سلیقه ای عمل کردن در این حوزه می تواند سبب نارضایتی عمومی و مشکلات سیاسی و اجتماعی بزرگی برای یک کشور گردد.
  • مسئله دیگری که باید در نظام حقوق و دستمزد مورد توجه قرار بگیرد تغییرات کمی و کیفی در سازمان است کارفرما نمی تواند توقع داشته باشد با تغییر حجم و سطح کار در شرکت نظام حقوقی پرسنل همچنان ثابت مانده و تغییری نکند یکی از مصوباتی که برای پاسخ گویی به این نیاز تدوین شده است نظام طبقه بندی مشاغل است در این دستورالعمل آمده است دریافتی پرسنل باید بر اساس سطح تحصیلات ، سابقه کار ، میزان تخصص و مسئولیت و اختیارات متفاوت باشد و مثلا دستمزد یک کارگر ساده نمی تواند با حقوق یک کارگر ماهر یا یک مهندس تحصیل کرده یا مدیر یک سازمان یکسان در نظر گرفته شود .
  • هر سازمانی با توجه به سطح تولید و درآمد و دارایی خود اقدام به استخدام نیرو و گسترش نیروی انسانی خود می کند و مطابق با همین فاکتور ها هم نظام حقوق و دستمزد خود را تعیین کرده و پرداخت های خود را انجام می دهد هیچ سازمانی خارج از توان مالی خود نه می تواند و نه تمایل دارد که مزد پرداخت نماید .
  • برخی شرکت ها و بنگاههای اقتصادی به ویژه در بخش خصوصی و تولیدی دارای رقبایی در بازار هستند که باید بتوانند با انها رقابت کنند اگر سازمانی در پرداخت حقوق پرسنل خود کوتاهی کرده و یا نتواند با سازمان رقیب خود رقابت کند ممکن است نتواند نیروها و منابع انسانی خود را نگه داشته و سازمانش دچار بحران نیروی کار شود .
  • کارفرمایان وقتی میزان حقوق و دستمزد پرسنل خود را تعیین می کنند قطعا به ارزش واقعی کار آنها توجه داشته و سعی می کنند این موضوع باعث تشویق پرسنل و افزایش انگیزه آنها و سطح بهره وری سازمان هم گردد . استفاده از طرح های تشویقی به صورت دوره ای ، پرداخت وام و تسهیلات ، پاداش و افزایش تولید ، ارتقا درجه و رتبه کارکنان و متعاقب ان افزایش حقوق آنها متناسب با مسئولیت ها و تخصص ، طرح های حمایتی از خانوده های انها مانند بیمه تکمیلی ، تسهیلات رفاهی مانند تسهیلات مسافرت و استفاده از اماکن ورزشی و تفریحی و بسیاری دیگر می تواند سازمان را در جهت رشد و ارتقاء پیش برده و هدایت نماید که البته کارفرما با قبول این هزینه ها قطعا در اینده نزدیک ثمرات و سود مالی ناشی از آن را کسب خواهد کرد.

در محاسبه حقوق و دستمزد چه فاکتورهایی باید لحاظ شوند ؟

برای محاسبه حقوق و دستمزد در هر سازمان و یا بنگاه اقتصادی باید یکسری فاکتور ها توسط واحد حسابداری شناسایی و محاسبه گردد که در ذیل به برخی از انها اشاره می شود :

حقوق پایه :

مبلغی است که به صورت سالانه و طبق مصوبه شورای عالی کار و با حضور نمایندگانی از کارگران و کارفرمایان تعیین می شود تعیین حقوق پایه با توجه به شرایط تورمی ، توسعه اقتصادی ، وضعیت کسب و کار در بازار و تولید و صنعت و سطح رفاه و تضاد طبقاتی صورت میگرد و سعی می شود این رقم به برقراری عدالت اجتماعی و کاهش شکاف مالی بین طبقات مختلف کمک نماید .حقوق پایه به اشخاصی تعلق می گیرد که به مدت یکماه و به صورت تمام وقت در یک شرکت مشغول به کار باشند و همانطور که در بالا اشاره شد ۱۷۶ ساعت در ماه کار کنند .

کمک هزینه مسکن ، خورو بار :

این فاکتور هم سالانه توسط شورای عالی کار و با حضور نمایندگانی از طرف کارگران و کارفرمایان تعیین شده و عموما هم تناسبی با نرخ تورم و قیمت اجاره و خرید مسکن ندارد و فقط به عنوان یک کمک کوچک در حقوق و مزایا اشخاص در نظر گرفته می شود مبلغ کمک هزینه مسکن و خواربار در جمع خالص پرداختی قرار گرفته و به آن مالیات هم تعلق میگیرد .

حق اولاد و عائله مندی :

افرادی که به مدت ۷۲۰ روز یا دو سال سابقه کار داشته باشند حق عائله مندی به آنها تعلق میگیرد البته این هزینه در صورتی پرداخت می شود که شخص شرایط احراز آن را داشته باشد مثلا اگر دارای فرزند پسر باشد باید زیر ۱۸ سال بوده و یا مشغول به تحصیل باشد و یا اینکه به دلیل بیماری یا ناتوانی و معلولیت جسمی و یا ذهنی قادر به کار کردن نباشد و فرزندان دختر هم تا قبل از ازدواج به آنها حق عائله تعلق میگیرد این مبلغ ده درصد حقوق پایه شخص محاسبه می شود .

زنان هم می توانند حق عائله مندی بگیرند در صورتیکه همسر آنها فوت شده باشد و یا اینکه به دلیل بیماری و یا ناتوانی یا معلولیت قادر به کار کردن نباشد . حق اولاد فقط به سه فرزند اول تعلق خواهد گرفت و در صورت داشتن چند همسر فقط به یک همسر آن هم در صورتیکه ازدوااج دایمی باشد می تواند از این امتیاز استفاده نماید .

حتما بخوانید :صورت معاملات فصلی چیست؟ (آشنایی مصور با سامانه معاملات فصلی مالیاتی)

اضافه کاری :

گاهی به دلیل ضرورت لازم است بخشی از پرسنل بیش از ۸ ساعت در محیط کار حضور داشته باشند ، به ازای هر ساعتی که شخص بیش از ساعات مجاز کاری در محل کار حضور دارد ۴۰ درصد مزد ساعتی  به وی اضافه کار تعلق می گیرد یعنی اگر مزد هر ساعت وی ۱۰۰۰۰هزار تومان باشد برای یک ساعت اضافه کاری ۴۰۰۰ هزار تومان اضافه کار دریافت خواهد کرد . مبلغ اضافه کاری در حقوق و دستمزد موثر بوده و باسایر مبالغ جمع می شود و البته شامل کسوراتی مانند بیمه و مالیات هم خواهد شد .

حق نوبت کاری :

نحوه حضور در محیط کار و انجام وظایف در همه شرکت ها و برای هم افراد به صورت یکسان اعمال نمی شود بعضی اشخاص موظفند از ساعت ۸ الی ۱۶ یا ۱۷ عصر در محیط کار حضور داشته باشند این افراد عادی کار هستند و برخی دیگر از ساعت ۶ صبح تا ۱۴ ظهر یا ۱۴ ظهر تا ۲۲ شب یا ۲۲ شب تا ۶ صبح باید مشغول به کار باشند .

اشخاصی که به صورت گردشی صبح ، عصر ، شب یا عصر ، شب یا  صبح و عصر موظف به انجام وظیفه خود هستند کارکنان نوبت کاری نامیده میشوند . این نحوه کارکردن چون سختی های مخصوص به خود را دارد مشمول حق شیفت یا نوبت کاری هم می شود که در حالت های مختلف رقم ان متفاوت است .

افرادی که در صبح و عصر کار می کنند ۱۰ درصد و کارگرانی که در نوبت صبح و عصر و شب فعالیت دارند ۱۵ درصد و آنهایی که بخشی از کار را صبح و بخش دیگر در شب انجام می دهند ۳۵ درصد حق نوبت کاری میگیرند که در جمع حقوق و مزایا آنها محاسبه شده و مشمول مالیات و بیمه هم می شود .

حق تعطیل کاری :

اگر نیاز باشد کارگرانی در روزهای جمعه یا تعطیلات رسمی در محل کار حضور داشته باشند باید حق تعطیل کاری هم دریافت کنند این مبلغ برابر ۴۰ درصد مزد روزانه خواهد بود و باید در جمع حقوق و مزایا هر ماه محاسبه و پرداخت گردد.

چه کسوراتی شامل حقوق و دستمزد می شود ؟

بعد از اینکه جمع حقوق و مزایا اعم از حقوق پایه ، حق اولاد ، مسکن ، خواربار ، اضافه کار ، حق شیفت ، ماموریت و سایر موارد محاسبه گردید باید مبالغی از آن کسر گردد این مبالغ برخی کسورات توافقی بوده و برخی کسورات قانونی می باشند مبالغ توافقی مانند قسط وام ، مساعده ، بیمه تکمیلی ، پس انداز صندوق و ….. و موارد قانونی مانند بیمه تامین اجتماعی ، مالیات و حق بازنشستگی هستند و از جمع حقوق و مزایا کسر می گردند.

تهیه لیست بیمه در سازمان ها به چه شکلی انجام می شود ؟

برای تهیه لیست بیمه به دو روش می توان عمل کرد اول اینکه به صورت غیر آنلاین تهیه و ارسال شود و یا با مراجعه به سامانه اینترنتی تامین اجتماعی این لیست تهیه و ارسال گردد .

برای درج اطلاعات در سامانه ابتدا باید مشخصات کامل کارگاه وارد شده و بعد به سراغ مشخصات تک تک پرسنل بروند و انها را با نام و نام خانوداگی و کد ملی و سایر اطلاعات ثبت نمایند در مرحله بعد ریز کارکرد کارکنان در طول یک ماه وارد گردد و در انتها ریز دریافتی ها و دستمزد و جمع مزایا ثبت شود و طی یک لوح فشرده می توان اطلاعات را ذخیره و به تامین اجتماعی ارسال نمود یا از طریق همان سامانه مبلغ بیمه پرداخت و رسید دریافت شود .

مزیت روش اینترنتی آن است که احتیاجی به حضور در شعبات بیمه نبوده و همه کارها اعم از ارائه لیست و پرداخت مبالغ آن به صورت اینترنتی امکان پذیر است .

محاسبات مربوط به حقوق و دستمزد و تهیه لیست بیمه و لیست مالیات از مهمترین امور مربوط به کارگزینی و اداری بوده و باید به صورت دقیق و در مهلت های تعیین شده اسناد ان به اداره دارایی و تامین اجتماعی ارسال گردد تا مشمول جریمه های تاخیر یا عدم ارسال نگردد ضمن انکه عملکرد درست واحد اداری باعث می شود شکایات مربوط به حقوق و اضافه کاری ها به حداقل برسد به دلیل حساسیت این موضوع واحد اداری و مالی باید از افراد متبحر و درستکار انتخاب شوند و به نحوی نظارت دقیق بر کار انها وجود داشته باشد این نظارت می تواند از طریق موسسات خدمات مالی و حسابداری انجام گردیده و یا اینکه کلیه امور مربوط به حقوق و دستمزد و مالیات و تهیه لیست بیمه هم به آنها واگذار شود . موسسه خدمات مالی و حسابداری محاسبان تلاشگر خبره امادگی هر گونه همکاری اعم از اجرایی و نظارتی در این خصوص را با کارفرمایان عزیز دارد .

از جمله خدمات حسابداری ؛ انجام امور پرسنلی و کارکنان

( ارائه خدمات اداری و پرسنلی در شرکت حسابداری محاسبان تلاشگر خبره )

0 پاسخ ها

دیدگاه خود را ثبت کنید

آیا می خواهید به بحث بپیوندید؟
در صورت تمایل از راهنمایی رایگان ما استفاده کنید!!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *