راهنمای جامع ثبت موسسه حسابداری و حسابرسی

موسسه حسابداری

ثبت موسسه حسابداری و موسسه حسابرسی که بتواند به عضویت جامعه حسابداران خبره و انجمن حسابداران رسمی درآمده و در سطوح مختلف حسابداری قانونی موسسه های راه یافته به بازار بورس و فرا بورس ایران راه  یابد و کنترل مالی پروژه های  عظیم خدماتی و صنعتی را مدیریت کند، نیاز به افراد حرفه  ای و شرایطی دارد که قانون آن را مشخص کرده است. ثبت موسسه حسابداری با ثبت شرکت آسان یک شرکت مسئولیت محدود یا سهامی خاص فرق دارد و الزاماتی دارد که موسسان باید رعایت کنند.

در گزارش امروز شما را با آن چه برای ثبت موسسه حسابداری نیاز دارید آشنا می کنیم. اگر برای ثبت شرکت و فعالیت در این عرصه نیاز به اطلاعات و مشاوره تخصصی و حرفه ای دارید،‌ کارشناسان ما آمادگی پاسخ به سوالات شما در طول هفته هستند. سوالات را کامنت کرده یا از طریق بخش contact us  با ما در تعامل باشید.

با ما همراه باشید.

حتما بخوانید: اسامی ۱۰۰ شرکت برتر حسابداری و حسابرسی ایران

حسابداری چیست ؟

حسابداری (accounting) و امور مالی شرکت ها (corporate finance) و مدیریت مالی (financial MANAGEMENT) در فهرست پول ساز ترین رشته های دانشگاهی در بازار کار بوده و سالانه هزاران دانشجو روانه مراکز آموزشی این رشته در داخل و خارج از کشور می شوند. اگر قصد تحصیل رایگان اکانتینگ و مدیریت مالی به  زبان انگلیسی در مقطع ارشد و دکترا دارید، سوئد و نروژ را فراموش نکنید. با داشتن مدرک GRE-GMAT می توانید پذیرش فول فاند دکترای حسابداری و اقتصاد را از دانشگاه های ایالات متحده دریافت کنید.

اکانتینگ در واقع دانشی است که به شما کمک می کند تا رفتار هزینه ها را بررسی کنید و دخل و خرج را با هم راستا نمایید. حسابداری و اقتصاد برای همه است و نه فقط شرکت ها. به همین خاطر است که استاد     در کتاب چرا نباید به اقتصاد دان ها اعتماد کرد، به این موضوع اشاره دارد که اقتصاد دان ها در عصر جدید، با کلمات و اصطلاحات قلمبه و سلمبه مثل GDP-GNP و امثالهم، ملت ها را گول می زنند و محیط زیست را تخریب.  هر کسی در زندگی نیاز به فهم  اقتصاد و توانایی حسابداری دارد تا کلاه سرش نرود.

حال اگر شما صاحب یک موسسه و شرک بزرگ هستید که هم ذی نفع دارید (STAKE HOLDERS) و هم سهامدار (SHARE HOLDERS)   باید مجموعه مستقل حرفه ای برای مدیریت هزینه  ها و صورت های مالی داشته  تا بقای سازمان را بر اساس اهداف سازمانی تامین کنید. این کار را مشاوران حسابداری و موسسه های این حوزه انجام می دهند  و به همین خاطر یکی از شغل های  همیشه  پول ساز و ON DEMANDED برای کار و مهاجرت و تحصیل است.

پاتوق موسسه های حسابداری غول جهان در شهر  لندن انگلیس و نیویورک آمریکا است. بهترین سیستم های نرم افزاری حسابداری جهان نیز در این مجموعه ها استفاده می شود و اگر شما قصد الگو برداری از سبک کاری و متد های عملکردی و مدیریتی و کسب و کار غول های حسابداری دنیا دارید، حتما این موسسه های فعال در چنین اکو سیستم هایی را بررسی و مطالعه کنید. مخصوصا اگر دانشجو یا محقق حسابداری و اقتصاد هستید.

فهرست آگهی شرکت ها و موسسات حسابداری ثبت شده

(فهرست آگهی شرکت ها و موسسات حسابداری ثبت شده در ایران را در سایت روزنامه رسمی جست و جو کنید)

دانش دفتر داری جامع تلاش  دارد تا شرکت ها و دولت را برای تصمیم گیری در مورد افزایش سرمایه از سود انباشته یا تجدید ارزیابی دارایی ها و مدیریت مناسب منابع مالی راهنمایی کند و این اطلاعات دقیق را حسابداران خبره و ارشد در اختیار مدیریت ارشد قرار می دهند. شرکت های اکانتینگ در واقع باید بتوانند این وظیفه  مهم را انجام دهند تا با زبان اعداد و ارقام، اطلاعات جامع و صحیح در اختیار هیات مدیره و مدیران ارشد قرار دهند.

حتما بخوانید: فهرست برترین شرکت های فروش نرم افزارهای حسابداری ایران

ثبت موسسه حسابداری

برای ثبت موسسه نیاز به اخذ مجوز نیست. اما آگاه باشید که برای ثبت موسسه حسابرسی باید از انجمن حسابداران رسمی ایران مجوز  بگیرید. شما می توانید شرکت مسئولیت محدود ثبت کنید. اما برای درج جمله انجام امور حفاری پتروشیمی و معدنی، نیاز به اخذ مجوز های لازم از وزارت صنعت و معدن و وزارت نفت هستید. یا برای درج جمله بازرسی جوش های غیر مخرب، نیاز به اخذ مجوز از وزارت صمت دارید. برای عرصه مدیریت مالی  نیز این گونه  است. شما باید از نهاد های مسئول،  مجوز لازم را کسب کنید اگر عنوان خاصی در نام شرکت است.

برای  ثبت شرکت شما اگر  قصد ثبت شرکت سهامی خاص دارید، می بایست ۳ نفر عضو و ۲ نفر  بازرس قانونی مشخص کنید. ۳۵ درصد سرمایه ای که برای شرکت در نظر می گیرید باید نقدا پرداخت شده و مالیات آن اعطا شود. حداقل سرمایه برای  ثبت موسسه حسابداری ۱ میلیون ریال بوده و کپی مدارک کارت ملی و شناسنامه اعضا مورد نیاز اداره ثبت شرکت های قوه قضاییه  خواهد بود.

 سایت ها و انجمن های آموزشی حسابداری

(از سایت ها و انجمن های  آموزشی حسابداری برای ارتقا اطلاعات خود استفاده کنید)

فرم هایی نیز باید موسسان تکمیل و امضا کنند که از سایت اداره کل ثبت شرکت های قوه قضاییه قابل دانلود است. همه افراد می بایست گواهی عدم سوءپیشینه داشته و اگر موضوع خاصی در اساسنامه و شرکت نامه قید شده است، باید مجوز مربوطه در زمان ثبت شرکت ضمیمه مدارک شود.

اگر میخواهید اسم  خاصی در زمان ثبت شرکت در  نام شرکت باشد، مثلا حسابداری خبره  و نخبه و غیره، مجوز آن نیز  الزامی است.

حتما بخوانید: فهرست غول های شرکت حسابداری جهان

برای ثبت موسسه ACCOUNTING مسئولیت محدود، وجود ۲ نفر الزامی است که می تواند شوهر و همسرش  باشد. حداقل سرمایه نیز همان ۱ میلیون ریال است. اما برای شرکت در برخی از مناقصات دولتی یا گرفتن ضمانت نامه  های بانکی، شما می بایست حد نصابی که بانک یا کارفرما دولتی مشخص می کند را در حداقل سرمایه لحاظ کنید. بنابراین به این موضوع در زمان ثبت شرکت توجه کنید که محبور نشوید برای افزایش حداقل سرمایه موسسه حسابداری خود، مجددا به  اداره ثبت شرکت یا موسساتی که کار ثبتی برای شرکت ها می کنند مراجعه کرده و هزینه  مضاعفی پرداخت و آگهی روزنامه رسمی جدید بگیرید.

داشتن اقرار نامه و گواهی عدم سو پیشینه برای ثبت موسسه حسابداری مسئولیت محدود نیز الزامی است. شما باید فرم  تقاضانامه در ۲ نسخه و اساسنامه در ۲  نسخه و شرکت نامه را تکمیل کنید. اگر اعضا هیات مدیره  یا سهامداران، اشخاص حقوقی باشند، ارائه کپی آخرین روزنامه رسمی شخص حقوقی با معرفی نماینده در سربرگ و مدارک شناسایی الزامی خواهد بود.

اجازه ثبت موسسه حسابداری

ثبت موسسه حسابداری نیازمند اخذ مجوز از جامعه حسابداران خبره نیست و پس از آن می توان بر اساس اطلاعاتی که در بالا در اختیار شما قرار گرفت، نسبت به ثبت موسسه مورد نظر اقدام کنید. هم به صورت موسسه و هم به صورت موسسه می توان اقدام کرد و منع قانونی وجود ندارد. فقط باید بدانید که کارکرد موسسه با شرکت تفاوت داشته و میزان معافیت های مالیاتی آن ها نیز متفاوت خواهد بود.

نکته ای که درباره ثبت موسسه باید بدانید ان است که برای ثبت یک شرکت در حوزه نفت و گاز و حتی بازرگانی، هیچ  یک از اعضای هیات موسس الزامی ندارد که مهندس یا مدرک بازرگانی یا تجاری داشته  باشند. البته برای  ثبت شرکت مهندسی باید حداقل یک  نفر  از اعضا، مدرک مهندسی داشته باشد. به خصوص اگر بخواهید رتبه از سازمان مدیریت و برنامه ریزی هم کسب کنید، ۳ سال سابقه کار مرتبط مهندسی  هم نیاز خواهد بود.

در ثبت موسسه حسابداری ، حتما باید یکی از هیات موسسان، کارشناس یا کارشناسی ارشد یا دکتری حسابداری داشته باشد و هیچ کدام از بازرسان هم نباید نسبت فامیلی با هم داشته باشند. هم چنین حضور مسئولان دولتی یا مجلس یا شورای اسلامی شهر و روستا و قوه مجریه و قوه قضاییه در میان اعضای شرکت ممنوع است.

سی و پنج درصد سرمایه ای که می بایست برای ثبت شرکت حسابداری ارائه کنید، باید در نزد یکی از بانک های کشور سپرده گذاری شده و سند واریز پول هنگام ثبت به اداره ثبت شرکت ها ارائه شود. ارائه مجوز از جامعه حسابداران نیز همان طور که گفتیم الزامی است.

برای ثبت موسسه حسابداری، انتخاب نام اهمیت دارد. چرا که بسیاری از اسامی دو تا سه سیلاب ثبت شده است مگر این که اسم شما خیلی خاص باشد. تلاش کنید اسم موسسه حسابداری شما مشابه موسسه های معروف و غیر معروف ثبت شده نباشد تا تشابهی ایجاد نشود. خاص بودن اسم موسسه حسابداری شما سبب می شود تا انتخاب domain برای راه اندازی سایت اینترنتی کار دشواری نباشد. آن هم در روزگاری که ثبت دامنه روی پسوند .com و پسوند .ir برای اسامی ۴ تا ۶ حرفی بسیار سخت است.

برای انتخاب نام موسسه حسابداری خود سعی کنید از فرهنگ دهخدار استفاده کنید.  اسم های مستعار از چند اسم مثل: تفنایش کاران حساب اسامی جذابی نیست و در برندینگ به مشکل برخورد می کنید. بنابراین در هنگام ثبت تلاش کنید تا از مشاوره افراد خبره استفاده کنید. اگر  خواستید لوگو برای موسسه ثبت کنید نیز تلاش کنید انتخاب نام موسسه به درستی انجام شود و لوگو برای توسعه کسب وکار و برندینگ نیز توسط عوامل حرفه ای انجام شود.

سایت اینترنتی مرکز مالکیت معنوی برای ثبت برند موسسه حسابداری

(سایت اینترنتی مرکز مالکیت معنوی برای ثبت برند موسسه حسابداری)

 ثبت الکترونیکی موسسه حسابداری

(سایت اداره ثبت موسسه ها که برای ثبت  الکترونیکی موسسه حسابداری می توان از آن استفاده کرد. به  این سایت بروید)

 آگهی ثبت موسسه حسابداری

(برای مشاهده آگهی ثبت موسسه حسابداری خود و دیگر موسسه های ثبت شده در ایران به سایت روزنامه رسمی جمهوری اسلامی ایران مراجعه کنید. برای اطلاعات بیش تر به این URL  مراجعه کنید)

 پیدا کردن آگهی ثبت یا تغییرات موسسه حسابداری

(برای پیدا کردن آگهی ثبت یا تغییرات موسسه حسابداری خود به این نشانی در روزنامه رسمی مراجعه و اطلاعات لازم را کسب کنید. برای  تماشای آگهی های بین ۱۳۸۲ تا ۱۳۹۱ نیز به  نشانی RRK.IR رجوع کنید)

حتما برای جلوگیری از سوء استفاده های احتمالی و حفظ مالکیت معنوی، تلاش کنید نسبت به ثبت رسمی برند اقدام کنید. برای ثبت برند موسسه حسابداری که اعتبار کسب و کار شما خواهد بود، از پایگاه اطلاع رسانی مرکز مالکیت معنوی سازمان ثبت اسناد و املاک کشور در استان محل سکونت بهره بگیرید. اطلاعات بیشتر در این سایت در دسترس خواهد بود. اداره ثبت علائم تجاری قوه قضاییه، راهنمای خوبی برای علاقمندان به ثبت برند است.

سایت جامعه حسابداران رسمی ایران

(سایت جامعه حسابداران رسمی ایران برای  ثبت مجوز جهت ثبت موسسه حسابداری)

فرق شرکت خدمات مالی با موسسه خدمات مالی و حسابداری چیست؟

تفاوت اصلی میان شرکت خدمات مالی و حسابداری با موسسه خدمات مالی و حسابداری، ماهیت ثبتی بوده که برای هر کدام نیاز به مجوز خاص است و البته اداره دارایی هم برای دفاتر قانونی پلمپ شده و محاسبه دارایی ها جهت مالیات، ضرایب  مختلفی اعمال می کند.

برای  ثبت شرکت خدمات مالی فقط یکی از اعضا شرکت باید حداقل مدرک کارشناسی حسابداری داشته  باشد و عضو هیات مدیره شود.  اگر بخواهید موسسه حسابداری ثبت کنید کار راحت است اما کار تجاری نباید انجام دهید. مثلا خرید و فروش  نرم افزار حسابداری و غیره.

برای ثبت موسسه حسابرسی ، نیاز به اخذ مجوز است؟

بله. شش  ماه فرصت دارید تا مجوز را در اختیار اداره  ثبت موسسه ها قرار دهید. شما برای کسب  این مجوز، باید به عنوان حسابدار، ۳۶ ماه در  یک موسسه حسابرسی کار کرده  باشید و سابق بیمه تامین اجتماعی را ضمیمه  مدارک کنید. برای گرفتن مجوز حسابرسی رسمی، قبولی در آزمون  و ۳۶ ماه سابقه  کار برای داشتن مهر و حق امضا الزامی است.

چه موسسه هایی نیازمند اخذ مجوز قانونی از جامعه حسابداران رسمی هستند؟

اگر در اساسنامه ثبت موسسه شما، فعالیت هایی در زمینه های مرتبط با جامعه حسابداران رسمی قید شود، اخذ مجوز الزامی است.

مخاطب گرامی!

اگر قصد ثبت موسسه و راه اندازی یک استارت آپ در حوزه  اکانتینگ دارید، کارشناسان ما آماده پاسخ گویی به سوالات شما درباره ثبت و انتخاب نام و برند و اخذ مجوز های لازم در اسرع وقت هستند. یادتان باشد که یک حسابدار و حسابرس حرفه ای، می بایست خود را با جدید ترین قوانین ثبتی و مالیاتی و حقوقی کشور به روز کند تا اشراف اطلاعاتی کامل برای تحلیل و تنظیم صورت های مالی و فعالیت های بازرسی و مشاوره ای داشته باشد.

2 پاسخ ها
  1. علی غفاری
    علی غفاری می گوید:

    سلام ممنونم از راهنمایی های جامع شما.من میخواستم شرکت خدمات حسابداری ثبت کنم اما الان متوجه شدم موسسه با مسعولیت محدود بزنم به سودمندتره.بینهایت ممنونم

    پاسخ
  2. حسین
    حسین می گوید:

    سلام . آیا برای ثبت شرکت حتما باید سابقه کار در حوزه حسابرسی و حسابداری داشته باشم ؟ یا بدون سابقه کار هم میشه؟ تشکر از سایت خوبتون.

    پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

آیا می خواهید به بحث بپیوندید؟
در صورت تمایل از راهنمایی رایگان ما استفاده کنید!!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *