آشنایی مصور با سامانه جامع تجارت ایران [ ثبت سفارش کالا ]

آموزش ثبت سفارش در سامانه جامع تجارت

آموزش ثبت سفارش در سامانه جامع تجارت

در این گفتار، شما با داستان ثبت سفارش و سامانه جدید جامع تجارت ایران آشنا می شوید و به سوالات متداول، پاسخ داده شده است.

منظور از ثبت سفارش چیست ؟

ثبت سفارش کالا برای واردات به کشور طبق قانون تجارت ایران، بایستی از طریق مراجعی که قانون تعیین می کند انجام شود. ثبت سفارش از طریق سازمان تجارت وزارت صنعت، معدن و تجارت صورت گرفته  و سندی است که مجوز ورود کالا به ایران می دهد و برای ترخیص کالا از گمرگ، مجوزهای مربوطه باید اخذ شود. بعضی از کالاها طبق قانون پیش از واردات، نیازمند اخذ مجوز از نهادهای مربوط مثل وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی (مثلا جهت دریافت کد از سازمان غذا و دارو) است.

چهارهم اردیبهشت ماه نود و هفت بود که طی بخشنامه سازمان توسعه تجارت ایران، سامانه  ثبت سفارش به سامانه  جامع تجارت ایران منتقل شد. این امر به منظور تسهیل و تسریع فرآیند های ثبت واردات کالاهای مجاز به کشور توسط شخصیت های حقیقی و حقوقی واجد شرایط صورت گرفت تا یکپارچه سازی فرآیند ثبت انجام شود و شفافیت اقتصادی که مورد تاکید رهبری و تصویب هیات وزیران دولت روحانی بود، صورت گیرد.

قبلا، ثبت سفارش به صورت دستی بوده و فعالان کسب و کار مجبور بودند به هیات های بازرگانی مستقر در ۳۱ استان کشور مراجعه، و نسبت به ثبت درخواست خود اقدام می کردند. از خرداد ماه هشتاد و هشت، سامانه top.ir راه اندازی شده و فرآیند ها همه الکترونیکی شد.

هر فردی که دارای کارت بازرگانی است چه حقیقی یا حقوقی و صلاحیت واردات یا صادرات کالا دارد، می بایست به  سامانه مراجعه و پس از دریافت کد کاربری و رمز عبور، نسبت به ثبت درخواست و ارائه اطلاعات هویتی و مبدا و مقصد جنس، اقدام  کند. کارکنان وزارت صنعت، معدن و تجارت نیز درخواست ها را بررسی  و پس از رفع نقص، تایید می کنند تا پرونده ثبت سفارش متقاضی، به بانک عامل و گمرکات و اداره  دارایی و نهادهایی که قانون تعیین کرده  است ارجاع شود.

حتما بخوانید : مالیات حقوق و دستمزد چیست ؟ ( نحوه محاسبه مالیات حقوق ۹۸ )

انواع ثبت سفارش

ثبت سفارش، انواع مختلف دارد. مثل ثبت سفارش دیداری (SIGHT DOCUMENT CREDIT)، ثبت سفارش مدت دارد (DEFERRED LETTER OF CREDIT)، ثبت سفارش یوزانس (USANCE CREDIT)، ثبت سفارش مبتنی بر صادرات و اعتبار اسنادی بدون انتقال ارز. ثبت سفارش واردات در برابر صادرات در صورتی انجام می شود که پروانه صادراتی معتبر ارائه گردد و ارزش صادراتی هم ممهور به مهر گمرک بوده و تاریخ پروانه با کوتاژ وارداتی یکی باشد.

آنچه درباره سامانه جامع تجارت ایران باید بدانیم

آموزش ثبت سفارش در سامانه جامع تجارت

همان طور که گفتیم از اردیبهشت ماه سال نود و هفت، همه فعالیت های مربوط به ثبت سفارش واردات کالا، باید از طریق سامانه جامع تجارت ایران به نشانی: ntsw.ir انجام شود. این سامانه توسط  مرکز توسعه تجارت الکترونیکی وزارت صمت راه اندازی شده تا با قاچاق به صورت هوشمندانه مقابله شده و مبادلات تجاری در بستری قانونی و شفاف، رهگیری شود.

سامانه جامع تجارت ایران در راستای اجرای: ماده هشت قانون بهبود مستمر محیط کسب و کار مصوب سال نود، اساسنامه مرکز توسعه تجارت الکترونیک، مصوب وزاری عضوم کارگروه ماده چهار اساسنامه مرکز توسعه تجارت، ماده شش قانون مبارز با قاچاق کالا و ارز مصوب سال نود و دو و ماده سه آیین نامه اجرایی مواد پنج و شش قانون مبارزه با قاچاق کالا و ارز مصوب تیر  ماه نود و پنج هیات  وزیران راه اندازی شده و استفاده از آن برای متقاضیان واردات، الزامی است.

سامانه جامع تجارت ایران به نشانی: ntsw.ir

زیر سامانه های تجارت فرامرزی، سامانه جانبی رهگیری، سامانه جانبی شناسه کالا و سامانه جانبی جامع انبارها که کار مدیریت شناسه های رهیگیری و پاسخ به استعلام اطلاعات کالایی و انباری در سراسر کشور را بر عهده دارد نیز در این سامانه تعبیه شده است. روزانه هزاران متقاضی واردات کالا به کشور، به این درگاه مراجعه می کنند و در ادامه به منظور  پاسخ گویی به برخی شبهات، مواردی را عرض می کنیم.

اگر شما، کاربر سامانه قدیمی ثبت سفارش بودید، در استفاده از سامانه جدید جامع تجارت ایران، باید موارد زیر را در نظر داشته  باشید. توجه داشته باشید که موارد سه گانه ذیل الذکر، در نامه مهندس خسروتاج، رییس سازمان توسعه تجارت به دفتر مدیرکل مقررات صادرات و واردات اعلام شده و رعایت آن از تاریخ ابلاغ، الزامی است:

 نامه مهندس خسروتاج، رییس سازمان توسعه تجارت

  • کلیه ردیف تعرفه‌های سامانه قدیمی ثبتی، به سامانه جامع تجارت انتقال می یابد. همه متقاضیان قدیمی و جدید باید صرفا از طریق سامانه جامع تجارت ، درخواست خود را ثبت و پیگیری کنند.
  • مبنای ثبت سفارش بانکی، همانند رویه سابق است و تغییر نکرده است. اگر مهلت اعتبار ثبت سفارش شما تمام شده است، فقط برای بازه شش ماهه از تاریخ ثبت سفارش اولیه، تمدید صورت گرفته و این تمدید، فقط یک بار خواهد بود.
  • هر ویرایشی که متقاضی حقیقی و حقوقی ثبت سفارش نیاز دارد، اگر در دوره اعتبار ثبت سفارش انجام دهد، مانعی ندارد. هر گونه تمدیدی، منوط به اخذ مجوز کمیته ماده چهارده مصوب بیست و دوم فروردین ماه سال نود و هفت دولت است.
  • تخصیص ارز ثبت سفارش های تایید شده در سامانه جامع تجارت ایران، از طریق سامانه نیما بانک مرکزی جمهوری اسلامی خواهد بود.

حتما بخوانید : معرفی نرم افزارهای حسابداری

بخش های سامانه جامع تجارت ایران

سامانه جامع تجارت ایران از دو بخش اصلی فرامرزی و تجارت داخلی بهره می برد. فرآیند های مربوط به صادرات و واردات و ترانزیت، همه مربوط  به بخش فرامرزی و اطلاعات مربوط به تجارت در داخل کشور، در بخش تجارت داخلی پیگیری می شود.

در تجارت فرامرزی در بخش واردات، شاهد پنج خوشه عملیات اصلی هستیم:

  • عملیات تجاری که شامل اخد مجوز های ورود و ثبت سفارش است.
  • عملیات ارزی که شامل اعلام منشا ارز و عملیات ارزی هستیم.
  • عملیات گمرکی که شامل اظهار کالا و ترخیص کالا از گمرکات است.
  • عملیات لجستیک بین المللی که شامل حمل بین المللی کالا است.
  • عملیات لجستیک داخلی که به حمل و نقل داخلی کالا در سطح کشور اشاره  دارد.

راهنمای ثبت نام در سامانه جامع تجارت ایران

برای واردات و صادرات و هر اقدام دیگر، باید به سایت NTSW.IR رجوع کنید. بهتر است از مرورگر فایرفاکس یا کروم استفاده کنید که نمایش اطلاعات به  درستی انجام شود. توصیه شده از INTERNET EXPLORER برای ورود به سامانه استفاده نشود.

ثبت نام در سامانه جامع تجارت ایران

وارد سایت شده و در بخش بالا سمت چپ، روی قسمت ثبت نام که در عکس بالا با فلش زرد رنگ مشخص شده است، کلیک نمایید. وارد صفحه ای می شوید که عکس آن در تصویر زیر به نمایش درآمده است.

عضویت در سامانه ثبت سفارش

اگر قبلا در سامانه  ثبت سفارش، عضو بوده و اطلاعات هویتی شما در آنجا ثبت شده  است، بخش  اول و در غیر  این صورت، گزینه عدم عضویت در سامانه ثبت سفارش را با انتخاب گزینه : در سامانه ثبت سفارش عضویت ندارم، کلیک  کنید و روی صفحه بعد، کلیک  کنید تا صفحه ای که عکس آن را در تصویر زیر مشاهده می کنید، به نمایش درآید.

نام کاربری شما در سامانه جامع تجارت ایران

همان طور که در عکس بالا مشاهده می کنید، اطلاعات هویتی اشخاص حقیقی باید وارد شود که شامل: نام، نام خانوادگی متقاضی، کد ملی ۱۰ رقمی، نام پدر، شماره شناسنامه، کد پستی  ۱۰ رقمی، تاریخ تولد، تلفن همراه، پست الکترونیک و تعیین جنسیت است.

پس از ورود این اطلاعات شناسنامه ای، بایستی کد کاربری و رمز عبور را خودتان انتخاب و در بخش چپ، وارد کنید. تصویر پرسنلی شما هم باید از طریق بخش انتخاب تصویر، در سیستم بارگذاری شود. اندازه تصویر شما نباید کم تر از ۲۰۰ کیلوبایت باشد تا شفافیت کافی داشته باشد. وقتی این اطلاعات را وارد کردید، روی بخش ذخیره اطلاعات که پایین سمت چپ مشاهده می کنید و با فلش قرمز مشخص شده است، کلیک کنید.

نام کاربری شما در سامانه جامع تجارت ایران، کد ملی شما خواهد بود که با آن شناخته خواهید شد و همه  مسئولیت ها، بر عهده صاحب کد ملی است. کلمه عبور شما در سامانه نیز بایستی حداقل هشت کاراکتر باشد. از این ۸ کاراکتر، سه کاراکتر باید اعداد یا علائم یا حروف بزرگ باشد.

توجه کنید که حتما باید در ورود بخش اطلاعات مربوط به شماره تلفن و اعداد، دقت کنید و حتی المقدور، شماره موبایلی که در سامانه ثبت می کنید، متعلق به فردی باشد که کد ملی آن در  سیستم  درج شده است. پس از ورود کامل اطلاعات، پیام تایید اطلاعات در صفحه ظاهر می شود. در ورود اطلاعات تاریخ  تولد دقت کنید که به صورت آنلاین با مرکز ثبت احوال، چک می شود.

اعتبار سنجی سامانه جامع تجارت ایران

(اگر شماره موبایل وارد شده در سیستم متعلق به صاحب کد ملی نیست، در زمان ورود به سیستم (login) می بایست شماره  تلفن شما اعتبار  سنجی شود. شماره موبایل را وارد کرده و سپس یک کد اعتبارسنجی برای شما پیامک می شود که باید وارد کنید)

ورود به سامانه جامع تجارت ایران

(اگر شماره موبایل شما متعلق به کد ملی وارد شده باشد، کد اعتبار سنجی ۴ رقمی از طریق سامانه  ارسال می شود. اگر به هر دلیلی، کد اعتبار سنجی برای شما ارسال نشد،  ۳ دقیقه  بعد دوباره سعی کنید و گزینه ارسال مجدد کد اعتبارسنجی را کلیک  کنید)

کلیه اطلاع رسانی‌های پیامکی سازمان توسعه تجارت از طریق شماره موبایلی که در سامانه وارد کردید انجام می شود. اطلاعات کد پستی شما هم باید درست وارد شود. چرا که به صورت آنلاین از سامانه شرکت پست استعلام خواهد شد. اگر می خواهید سطح امنیت حساب کاربری خود را افزایش دهید، از رمز دو عاملی استفاده کنید که در بانکداری مجازی امروز ایران نیز مرسوم است.

فلوچارت معرفی شرکت در سامانه تجارت

(فلوچارت معرفی شرکت در سامانه به صورت عکس فوق  است)

پس از ذخیره اطلاعات، گزینه صفحه بعد را کلیک کنید تا وارد بخش بعدی شوید.

 ذخیره اطلاعات در سامانه تجارت ایران

همان طور که در این عکس بالا مشاهده می کنید، نام و نام خانوادگی شما در پروفایل شما در سامانه جامع تجارت به نمایش در آمده است و شما باید نسبت به ورود اطلاعات اقدام کنید. از زمان ورود شما به پروفایلتان، ۳۰ دقیقه  فرصت دارید تا کار های مربوط را انجام و فایل ها را بارگذاری کنید. این کار بخاطر امنیت  سیستم و پروفایل شما است.

پروفایل شما در سامانه جامع تجارت

اگر به بخش عملیات پایه که در عکس بالا نشان داده شده است مراجعه کنید، بخش هایی چون:

  • بارگذاری صلاحیت ها
  • معرفی شرکت
  • مدیریت پیشنهادهای نمایندگی
  • مدیریت کارتابل
  • عملیات ارزی

در دسترس است که هر یک وظیفه خاصی دارد.

بارگذاری صلاحیت ها در سامانه جامع تجارت ایران

در بخش بارگذاری صلاحیت ها، باید اطلاعات مربوط به کارت بازرگانی و مجوزهای فعالیت در مناطق و مجوزهای موردی وارد و ثبت شود تا راستی آزمایی انجام شود.

صفحه اصلی سامانه جامع تجارت ایران

کارت بازرگانی شما باید استعلام گرفته شود. لذا این اطلاعات را که در  عکس بالا هم  مشاهده می کنید، وارد نمایید:

  • نام اتاق صادر کننده
  • شماره کارت بازرگانی
  • تاریخ اعتبار کارت بازرگانی
  • تاریخ صدور
  • رشته فعالیت و کسب و کار
  • وضعیت

 اطلاعات مربوط به مجوز فعالیت در سامانه جامع تجارت

در قسمت بالا، اطلاعات مربوط به مجوز فعالیت در مناطق آزاد ویژه در صورتی که در اختیار دارید، وارد شودو. توجه کنید که باید روی بخش آبی رنگ  استعلام مجوز منطقه آزاد ویژه، کلیک شود.

استعلام مجوز در سامانه جامع تجارت

اگر مجوز موردی دارید، باید اطلاعات آن را در بخش استعلام مجوز موردی وارد کنید. در این بخش، باید اطلاعات:

  • صادر کننده نامه مجوز
  • شماره مجوز
  • تاریخ اعتبار مجوز
  • تاریخ صدور مجوز
  • تعرفه های مجاز
  • وضعیت مجوز

وارد شود.

تکمیل اطلاعات ورود به سامانه جامع تجارت ایران

یکی از قسمت هایی که پس از ورود به سامانه جامع تجارت ایران، حتما باید تکمیل شود، بخش معرفی شرکت است. دراین قسمت باید موارد زیر کامل وارد شود. شما بایستی اطلاعات شرکتی که با اطلاعات مدیرعامل آن، ثبت نام کردید وارد کنید. پس از تکمیلی اطلاعات، استعلام  آنلاین از سازمان ثبت شرکت ها صورت می گیرد تا تطبیق یا عدم  تطبیق اطلاعات ورودی چک شود.

سامانه شناسه ملی اشخاص حقوقی کشور

  • شناسه ملی شرکت وارد شود. اگر ندارید، از این لینک اطلاعات آن را دریافت کنید.
  • شماره ثبت شرکت باید وارد شود. اگر ندارید، از سایت روزنامه رسمی قوه قضاییه آن را دریافت کنید.

روزنامه رسمی جمهوری اسلامی ایران

  • تلفن شرکت
  • کدپستی ۱۰ رقمی محل شرکت که آنلاین با سامانه پست چک می شود.
  • نام شرکت
  • تاریخ ثبت شرکت وارد شود. اگر ندارید از سایت روزنامه رسمی قوه قضاییه، دریافت کنید.
  • فکس و نشانی پست الکترونیک معتبر

توجه کنید که اگر نام مدیرعامل تغییر  کرده اما سامانه جامع تجارت ایران، هم چنان نام  قبلی را به  نمایش می گذارد، اطلاعات کارت ملی مدیرعامل شرکت بایستی به پشتیبان ارسال شده  و پس از تصحیح  پشتیبان، کاربر نسبت به بررسی و به روز رسانی  اطلاعات  هویتی اقدام کند. اگر پیغام به عدم تطابق نام مدیر عامل و کد ملی اشاره داشت، مستنداتی باید در سیستم بارگذاری شود که به صراحت، نام مدیرعامل و سمت ایشان قید شده است.

 نام مدیرعامل در سامانه جامع تجارت ایران

اگر قصد فروش ارز حاصل از  صادرات دارید، بایستی اطلاعات عرضه را در زیر بخش قسمت مدیریت ارز حاصل از صادرات در سامانه، طبق اطلاعاتی که در عکس بالا معرفی شده است، وارد کنید. در این قسمت باید:

  • کد عرضه
  • تاریخ ثبت
  • کورتاژه های صادراتی
  • مبلغ
  • ارز
  • نرخ فروش
  • مهلت ارسال تقاضا
  • زمان پایان عرضه
  • وضعیت

ارائه شود.

مشخصات فردی در سامانه جامع تجارت ایران

توجه داشته باشید که با کلیک روی  بخش  مدیریت حساب  کاربری، اطلاعات استعلام گرفته از شما از  سامانه ثبت احوال به نمایش در می آید که شامل محل زندگی، کدپستی و شماره ملی و تاریخ تولد و شماره شناسنامه و امثالهم است. اطلاعات جدول سمت راستی، غیر قابل تغییر و اطلاعات جدول سمت چپی، قابل تغییر است.

نکته ای که باید توجه کنید آن است که به جهت سرعت بخشیدن به فرآیندهای ثبتی واردات و صادرات فعالان کسب و کار در کشور، این فرصت در سامانه جامع تجارت نهادینه شده است که تجار، بتوانند اگر تمایل دارند، در عرصه های مورد نظر خود، نمایندگی اعطا کنند. اگر  قصد اعطای نمایندگی به شخصیت حقیقی یا حقوقی در ۳۱  استان کشور دارید، اطلاعات ان ها باید قبلا در سیستم، بارگذاری شود و شخص مربوطه، کاربر سامانه باشد.

 فلوچارت اعطای نمایندگی آموزش ثبت سفارش در سامانه جامع تجارت

(تصویر فلوچارت اعطای نمایندگی در سامانه جامع تجارت ایران)

راهنمای تجارت داخلی و خارجی سامانه NTSW

اگر برای استفاده از این سامانه و سامانه های مربتط مثل سامانه نیما و شناسه کالا و شناسه های رهگیری، با سوالی روبرو شدید، از راهنماهای زیر به تفکیک استفاده کنید و روی بخش PDF کلیک کنید.

  • آشنایی با نحوه ثبت سفارش واردات لاستیک با ارز رسمی (PDF)
  • آشنایی با تعهدنامه متقاضیان ثبت سفارش تعرفه های مشمول ارز رسمی (PDF)
  • آشنایی با شیوه اخد شناسه کالاهای اخذ شده از وزارت جهاد کشاورزی (PDF)
  • آشنایی با بخش خرید ارز مورد نیاز واردات کالا از نیما (PDF)
  • آشنایی با بخش انتقال مالکیت و فعال کردن تجهیزات مجهز به سیم کارت (PDF)
  • آشنایی با راهنمای ثبت سفارش موردی ((PDF)
  • آشنایی با راهنمای ثبت منشا ارز و اظهارشناسه کالا (PDF)
  • راهنمای دریافت نقش تجاری و ثبت انبار (PDF)
  • راهنمای ثبت اظهار تولیدات (PDF)
  • راهنمای ثبت انتقال مالکیت و مکان کالا (PDF)

پاسخ به سوالات متداول درباره سامانه جامع تجارت ایران

  • چگونه می‌توان در این سیستم، اطلاعات فروشنده خارجی را وارد کرد؟

توجه داشته باشید که در زمانی که اطلاعات پیش فاکتور را در بخش شناسه فروشنده خارجی وارد می کنید، اطلاعات فروشنده وارد شده و اطلاعات آن در سیستم بارگذاری گردد.

  • فروشنده خارجی من، شناسه ندارد. چه باید بکنم؟

همان طور که می دانید، شناسه فروشنده خارجی توسط فیدا صورت گرفته و ظرف ۳ روز کاری صادر خواهد شد. این سامانه در صدور ان هیچ نقشی ندارد. اگر پیش شماره فروشنده خارجی به درستی وارد نشود، شناسه صادر نمی شود.

  • کد چهارده رقمی مجوز در زمان ثبت پیش  فاکتور چگونه  وارد شود؟

در صورتی که برای  انجام فرآیندهای  ثبت سفارش، اطلاعات مجوزهای خود را باید وارد کنید، کد چهارده رقمی بایستی در صفحه درخواست  مجوز که در عکس های بالا مشاهده کردید وارد شود.

  • پیام: این تعرفه در حوزه  کارت بازرگانی شما نمی باشد، به چه معنایی است؟

اگر در کار با سیستم، با پیام خطای فوق مواجه شدید، باید با در دست داشتن کارت بازرگانی، به اتاق بازرگانی  استان محل  سکونت مراجعه کرده و از کارشناسان بخواهید که رشته  فعالیت شما را به مجموعه رشته فعالیت های کارت بازرگانی شما اضافه کنند تا زمانی که سیستم به صورت آنلاین از اتاق بازرگانی استعلام می گیرد، تایید شود.

  • اطلاعات مربوط به مغایرت های کد IRC را چگونه ویرایش و تصحیح کنیم؟

توجه داشته باشید که موارد مربوط به واردات کالاهایی که نیازمند اخذ مجوز از سازمان غذا و دارو وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی است، بایستی توسط همان سازمان استعلام و بررسی شود و مرکز تجارت الکترونیک وزارت صمت در این زمینه، تعهد و نقشی ندارد.

  • روش حمل و نقل در سامانه در قسمت اطلاعات گمرکی، مورد نظر من نیست. چه باید کرد؟

توجه کنید که اطلاعات گمرکی سامانه جامع تجارت، از  اداره مقررات صادرات و واردات وزارت صمت دریافت می شود و این سامانه نقشی در آن ندارد. اگر با مشکلی روبرو شدید، با این اداره در تماس باشید. همچنین اگر امکان انتخخاب مرز ورودی و گمرگ مقصد  مورد نیاز شما نیز در سامانه نبود، باز با این اداره رایزنی کنید.

  • اگر کالاهایی، به صورت رایگان ثبت سفارش می شود، قیمت کالا باید چگونه درج شود؟

صفر وارد کنید.

  • در بارگذاری فایل های اکسل با مشکل مواجه هستم. چه باید کرد؟

با بخش راهنمایی سامانه یا مشاوره فنی تماس بگیرید. فراموش  نکنید که ثبت سفارش تعرفه های غیر مجاز در سامانه جامع صورت نمی گیرد.

  • آیا امکان ثبت سفارش اینترنتی از کشوری که ورود کالا از آن ممنوع است امکان دارد؟

خیر. اگر دفتر مقررات صادرات و واردات وزارت صمت، ورود کالا از آن کشور را ممنوع کرده باشد، امکان ثبت ندارد. اگر کالا شما ممنوع است، با دفتر تنظیم مقررات واردات و صادارت وزارت صمت مراجعه کنید تا بررسی های لازم انجام شود.

مرکز پشتیبانی سامانه جامع تجارت

(در استفاده از سامانه  هر جا با سوالی درباره کارت بازرگانی مواجه شدید، از سایت اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران استفاده کنید یا با مرکز پشتیبانی سامانه جامع تجارت: ۰۲۱۷۵۴۹۲۰۰۰ تماس حاصل فرمایید)

مخاطب گرامی!

برای استفاده درست از سامانه جامع تجارت، راهنمای مصور بالا را بررسی کرده و به راهنمایی های که در قالب PDF در این گفتار لینک شده است توجه کنید. به جای مشاوره های اینترنتی و تلگرامی از افراد ناصالح، از روابط عمومی مرکز تجارت الکترونیک یا اتاق بازرگانی، سوالات خود را پرسیده تا جواب به روز و قطعی بدست آورید و در وقت و هزینه شما صرفه جویی شود.

انجام کلیه امور حسابداری شرکت های فعال در امر واردات و صادارت، با ارائه مشاوره های فنی و تخصصی توسط کارشناسان شرکت محاسبان تلاشگر خبره انجام می شود.

شرکت محاسبان تلاشگر خبره با سال ها تجربه موفق در ارائه خدمات مشاوره و مالیاتی و خدمات حسابداری و مالی به  وارد کنندگان و صادرکنندگان گرامی در حوزه: تهیه و تنظیم اظهارنامه مالیاتی، تنظیم گزارش توجیهی افزایش سرمایه شرکت‌ها به منظور اخذ تسهیلات، امور مربوط به ارزش افزوده، گواهی مربوطه، تنظیم گزارشات فصلی، انجام حسابداری شرکت های بازرگانی، پیمانکاری، خدماتی، تولیدی، نظارت بر واحدهای مالی جهت کنترل اسناد و به روز رسانی نرم افزارهای مربوطه، آماده ارائه خدمات به مودیان مالیاتی و اشخاص حقیقی و حقوقی سراسر کشور است تا از بخشودگی و معافیت های مالیاتی حداکثری، بهره مند شده و بهره وری کسب و کار و سود دهی خود را افزایش دهند.

 

ادامه گزارش به صورت پرسش و پاسخ ،به روز رسانی شده در پاییز ۹۸

پس از ثبت نام در سامانه جامع تجارت ایران، چگونه می توان شناسه فروشنده خارجی را درج کرد؟

این سوال متداول بسیاری از کاربران سامانه است. توجه کنید که در زمانی که پیش فاکتو را در فیلد شناسه فروشنده خارجی ثبت می  کنید، اگر شناسه دارید، آن را تایپ کرده و گزینه جستجو را انتخاب نمایید. نام فروشنده خارجی، به صورت خودکار به نمایش در خواهد آمد.

اگر شناسه ندارید، جستجو را زده  و یک کلمه از نام فروشنده را بزنید تا کلیه فروشنده هایی که بخشی از نامشان با آن حرف هست، به نمایش در آید.  اگر جستجو هم نتیجه ای نداشت، اقدام به ثبت فروشنده خارجی در بخش «عملیات تجاری» در قسمت «مدیریت فروشندگان خارجی» کنید.

چقدر دریافت شناسه فروشنده خارجی، زمان نیاز دارد؟

این کار توسط «فیدا» انجام  می شود و معمولا ظرف بیست و چهار ساعت در طول هفته انجام می گیرد. توجه کنید که سامانه، هیچ دخل و تصرفی و مسئولیتی در این باره ندارد.

چون پیش شماره نداشتم، شناسه فروشنده خارجی ثبت نشد. آیا می توانم اصلاح  کنم یا باید دوباره درخواست شناسه فروشنده بکنم؟

امکان اصلاح وجود ندارد و دوباره باید درخواست شناسه فروشنده خارجی بکنید و منتظر باشید.

بعضی از فیلدها در بخش ثبت نام، اختیاری است و اطلاعاتی برای آن ندارم. چه باید کرد؟

شیوه پر کردن ستون ها در فایل excel شبیه روش تکمیل  فیلد ها در افزودن موردی کالا بوده و تفاوتی ندارد. به عنوان مثال، اگر  برای  یک  تعرفه، تکمیل  فیلد اطلاعات  تخصصی کالا در فرم اضافه کردن مورد کالا، اجباری است، در فایل اکسل هم باید آن ستون تکمیل  شود. اگر هزینه ای همسفر بود، صفر وارد شود و خالی نگذارید.

چگونه می توان در زمان  ثبت پیش فاکتور، کد ۱۴ رقمی مجوز را وارد نمود؟

اگر به منظور انجام فرآیند ثبت سفارش، از مجوز های دارای کد چهارده رقمی استفاده  می کنید، در صفحه «درخواست مجوز»، قبل از انتخاب گزینه «ارسال درخواست»، بایستی کد ۱۴ رقمی مجوز مورد نیاز را وارد کنید بعد از ان گزینه «ثبت کد» و در انتها، گزینه «ارسال درخواست» را کلیک  کنید.

اگر بخواهیم پس از دریافت کد هشت رقمی ثبت سفارش، ویرایش و اصلاح سیستمی انجام بدهیم، چه باید کرد؟

در این حالت، برای اعمال هر نوع ویرایش در اطلاعات  پیش فاکتور و ثبت سفارش بازرگانی، فرآیند ویرایش در دسترس است. در سامانه ثبت سفارش قبلی، با عنوان «اصلاحیه و جایگزین»، این کار انجام می گرفت. می بایست، پس از ورود به سامانه، روی گزینه «ویرایش پرونده» کلیک  کرده و بعد از انجام تغیرات ، روی گزینه «ثبت» کلیک کنید تا ثبت، اعمال شود.

توجه کنید که در ویرایش پرونده، اگر یکی از فیلد ها مهم سازمان توسعه تجارت، تغیر کند، فرآیند ثبت سفارش را باید از اول انجام دهید.

منظور پیام: «این تعرفه در حوزه کارت بازرگانی شما نیست» چیست؟

منظور این است که به منظور بررسی کلیه فعالیت های کارت بازرگانی، به اتاق بازرگانی،‌‌  صنایع، معادن و کشاورزی استان محل اشتغال مراجعه کرده تا کد رشته فعالیت مجاز، به مجموعه رشته های بازرگانی که مجوز انجام آن را پس از احراز صلاحیت دارید، اضافه شود تا در سامانه، وارد منو عملیات پایه شده و در بارگذاری صلاحیت ها، استعلام سیستمی از کارت بازرگانی را انتخاب کنید تا پس از اضافه شدن رشته به  مجموعه فعالیت های مجاز شما، با پیام این تعرفه در حوزه کارت بازرگانی شما نیست، روبرو نشوید.

منظور پیام: «این تعرفه در حوزه کارت بازرگانی شما نیست» چیست؟

اگر در مرحله ثبت کالا پس از گزینش IRC،  امکان ویرایش شرح تجاری فارسی و انگلیسی نباشد، چه باید کرد؟

اطلاعاتی که در بخش IRC‌مشاهده می کنید، بر اساس اطلاعاتی  است که سازمان غذا و دارو ارائه کرده است و اگر  مغایرتی مشاهده می کنید، باید از طریق سازمان عذا و دارو وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی اقدام کنید.  پس از ان، به پشتیبانی سامانه جامع تجارت اطلاع دهید تا در سامانه، اصلاح شود.  در فایل اکسل بارگذاری شده نیز در صورت مغایرت، باید رفع شود.

اطلاعات گمرکی، روش حمل مورد نظر پس از انتخاب نوع قرارداد

چرا در بخش اطلاعات گمرکی، روش حمل مورد نظر پس از انتخاب نوع قرارداد، در دسترس نیست؟

به  دلیل این که فهرست  نمایش داده شده در این بخش را سامانه جامه تجارت از اداره مقررات صادرات و واردات وزارت صنعت، معدن و تجارت دریافت کرده و کاربر در صورتی که از  صحت اطلاعات، اطمینان دارد، باید با این اداره در این لینک تماس بگیرد.

سامانه جامع تجارت، در بخش اطلاعات گمرکی و حمل و نقل

در سامانه جامع تجارت، در بخش اطلاعات گمرکی و حمل و نقل، مرز ورودی و گمرک را نمی توان پیدا کرد. چه کنیم؟

فهرست به نمایش در آمده، بر اساس اطلاعاتی است که از اداره  مقررات صادرات و واردات وزارت صمت اخذ شده و اگر مغایرتی یا اشکالی مشاهده می شود را با آن اداره هماهنگ کنید.

آیا در ثبت سفارش کالاهای رایگان، باید مبلغ کالا وارد شود؟

خیر. نیازی به وارد کردن مبلغ کالا نیست و باید قیمت کالا را «صفر» انتخاب کنید.

در زمان استفاده از فایل اکسل به  منظور درج اقلام کالایی، با مشکل مواجه می شویم. چه باید کرد؟

توجه داشته باشید که نسخه  اکسل شما باید ۲۰۱۰ میلادی به بعد باشد. برخی از فیلد ها در اکسل به صورت COMBO BOX بود که شما باید در میان گزینه ها، یک گزینه را انتخاب کنید. در CELL (سلول) مورد نظر، نباید تایپ کنید. توجه داشته باشید که اگر اطلاعات کالا ها از فایل اکسل  دیگری COPY و PASTE شود، سلول ها خطا می  گیرد.

کارشناس مربوطه اعلام کرده است که در مرحله مستندات پیش  فاکتور و بارگذاری فایل اکسل، قادر به مشاهده اطلاعات نیست. چه بایدکرد؟

شما بایستی فایل مورد نظر را در فرمت عکس JPEG بارگذاری کرده و اگر پی دی اف بارگذاری کنید، برای کارشناسان به نمایش در نمی آید.

هنگامی که می خواستم کارمزد را پرداخت کنم، سیستم اشکال میگیرد. چه بایدکرد؟

در  این حالت،  در زمان پرداخت کارمزد، در صفحه ایکه  باید ارجاع به  درگاه انتخاب شود، بایستی CTRL+F5 انتخاب شده و عملیات پرداخت را از ابتدا و بدون فشردن CTRL+F5 انجام شود.

اگر با پیام تعرفه غیر مجاز است مواجه شدم و پیش فاکتور کاربر تایید نمی شود، چه باید  کرد؟

در این حالت، تعرفه غیر مجاز به این معنی است که این تعرفه، در سامانه، پشتیبانی نشده است.

اگر پیش فاکتور، چند روز است که در وضعیت منتظر مجوز باقی بماند چه باید کرد؟

در این حالت، سامانه جامع تجارت، درخواست مجوز کاربر را به سامانه مجوز ها ارسال کرده و سازمان های  مجوز دهنده، درخواست ها را از سامانه دریافتی و بررسی می کنند. پس از ارسال درخواست مجوز، کاربر، بایستی از سازمان مجوز دهنده ، پیگیری های لازم را انجام دهد. از کالای مورد نظر شما،‌ دارویی و بهداشتی است، از طریق سامانه  TTAC پیگیری  کنید. سامانه پشتیبانی غذا و دارو وزارت بهداشت است.

سامانه جامع تجارت، درخواست مجوز کاربر را به سامانه مجوز ها ارسال

ثبت سفارش  چه تعرفه هایی در سامانه جامع تجارت انجام نمی شود؟

توجه داشته باشید که فهرست تعرفه های غیر مجاز در  این لینک در دسترس است. تعرفه های مشمول ارز مبادله ای در سامانه جامع تجارت دراین لینک در دسترس می باشد.

کارشناسی بازرگانی، چگونه قادر به مشاهده پیش  فاکتور و جستجو است؟

بر اساس شماره پرونده و شماره درخواست،پیش فاکتور جست و جو می شود.

شماره درخواست را در کدام بخش سامانه جامع تجارت می توان مشاهده کرد؟

اخرین شماره درخواست پیش فاکتور را در بخش پیام ها و هشدارهایی که از  سیستم دریافت می  کنید، مشاهده فرمایید. در این قسمت قابل رویت است.

در زمان ویرایش پیش فاکتور ها، مجوز های دریافت شده همه باطل شده است. چه باید کرد؟

اگز فیلدی اصلاح شده است در زمان ویرایش پرونده خود، در صورتی  که فیلد مهم  سازمان مجوز دهنده باشد یا ردیف کالا، مجوز مربوط به آن، حذف  خواهد شد و شما بایستی جهت اخد مجدد آن اقدام کنید.

هنگام ویرایش اطلاعات مربوط به تعرفه  ها، سیستم اجازه نمی دهد. چه باید بکنم؟

اگر بایستی، تعرفه یا شرح  کالا ویرایش شود، کاربر بایستی کالا را حذف کرده و دوباره ثبت کند.

ثبت سفارش من، چند تعرفه ای است و برخی تعرفه ها هنوز در سامانه جامع تجارت، انتقال پیدا نکرده  است. چه  باید بکنم؟

باید با بخش پشتیبانی سامانه  تماس  گرفته تا اجازه ثبت سفارش به او داده شود.  شماره  مرکز پشتیبانی سامانه جامع تجارت در تهران: ۰۲۱۷۵۴۹۲۰۰۰ است. شنبه الی چهارشنبه ساعت ۸ تا ۱۶:۳۰ پاسخ گوی سوالات شما خواهد بود. ضمنا روز های پنج شنبه فقط از ساعت ۸ تا ۱۴ پاسخ گو می باشند.

آدرس اینترنتی سامانه شناسه کالا و سامانه انبار و سامانه مجوز کدام است؟

  • سامانه شناسه کالا در نشانی: NTSW.IR قرار دارد.
  • سامانه انبار ها در نشانی: IR قرار دارد.
  • سامانه مجوز ها در نشانی: IR قرار دارد.

ثبت سفارش من در بخش «ثبتارش» بوده و قصد تغیر تعرفه را دارم. اما تعرفه مربوطه به  سامانه  جامع تجارت  ایران منتقل  شده و مرتب در ثبتارش، خطا می دهد. می بایست ثبت سفارش دیگری ایجاد کنیم؟ راهنمایی کنید.

این سوال متداول عزیزان است. بایستی برای حل مشکلات خود با بخش  پشتیبانی که در سوالات قبلی معرفی کردیم، تماس  گرفته و اول، ثبت شفارش خود را به سامانه جامع تجارت انتقال داده و در نهایت نسبت به ویرایش اطلاعات  اقدام کنند.

من با پیام: « لظفا در درج اطلاعات دقت فرمایید ممکن است این پیش فاکتور، توسط  شما یا شخص دیگری قبلا وارد سیستم شده باشد» مواجه شدم. چه باید کرد؟

سامانه جامع تجارت، اجازه ثبت  همزمان دو پرونده با اطلاعات مشابه را به شما نمی دهد. ابتدا بایستی وارد بخش  مدیریت پیش فاکتور ها شده و پیش فاکتور ها را بررسی کنید.

منظور از پیام: کشور تولید کننده، معتبر نیست چیست؟

دفتر مقررات  صادرات و واردات وزارت صمت، کشور مورد نظر شما را نامعتبر می داند. مثلا واردات برخی از اقلام، از کشورهای خاصی، ممنوع است. در این حالت، با این پیام روبرو می شوید. برای  کسب اطلاعات  تکمیلی با دفتر مقررات صادرات و واردات وزارت صنعت، معدن و تجارت تماس حاصل فرمایید.

اگر مغایرتی مشاهده می شود، صرفا بایستی به این دفتر  اطلاع داده  تا پس از رفع نقص، در سامانه جامع تجارت، اصلاح و به روز رسانی مربوطه  انجام بگیرد.

بعد از انجام ثبت سفارش و ارسال به کارشناس  برای بررسی تکمیلی، متوجه شدم که فیلدی را اشتباه وارد کردم. اما پس از ورود به جزییات پیش فاکتور، گزینه EDIT یا ویرایش  وجود ندارد. چه باید کرد؟

در این حالت: منتظر نتیجه بانک ، استعلام مقررات، انتظار مجوزها، منتظر نتیجه کارشناسی و در حال ثبت سفارش و تکمیل ثبت سفارش، امکان اعمال هیچ ویرایشی وجود ندارد. بایستی پس از اعلام نظر و تغیر  وضعیت این موارد، نسبت به ویرایش اقدام  کنید.

پیش فاکتور من رد شده و تعرفه غیر مجاز  اعلام شده است. چه باید کرد؟

این  بدان معنی است که سامانه جامع تجارت ایران از  این تعرفه، پشتیبانی نمی کند. به منظور ثبت سفارش،باید از  طریق سامانه  ثبتارش اقدام کنید.

پیام خطایی مبنی بر این که ورود کالای مستقل با ارز دولتی  امکان پذیرنیست مواجه شدم.  در حالی  که کالای وارداتی، نو بود. چه باید کرد؟

این پیام توسط دفتر مقررات  صادرات و واردات به سامانه جامع تجارت برگردانده می شود و کاربر بایستی با این اداره  تماس بگیرد.

تماس با سازمان : تلفن: ۲۱۹۱۹ نمابر: ۵-۲۲۶۶۴۰۴۴ پست الکترونیکی: info@tpo.ir تهران – خیابان ولیعصر- بزرگراه شهید چمران – محل دائمی نمایشگاه های بین المللی صندوق پستی ۱۱۴۸ تجریش- کدپستی : ۱۹۳۹۵ / تلفن دفتر مقررات صادرات و واردات: ۲۲۶۶۴۰۱۶

اگر پرونده من منتظر نتیجه کارشناسی باشد و پیامی نشان ندهد باید چه کار کرد؟

به کارشناسی بارگانی شهر محل سکونت مراجعه کنید و پیگیری لازم انجام شود.

سامانه برای پرونده بنده، عدم تایید زده اما در قسمت هشدار ها و پیام ها، دلیل عدم تایید، مشخص  نیست. چه باید کرد؟

بایستی با کارشناس سامانه تماس  گرفته و یا به کارشناس ثبتارش مراجعه کنید.

روی پیش فاکتور و ثبت  سفارش، اصلاحاتی انجام شده است  اما تغیرات، اعمال نمی شود. چه باید کرد؟

در یکی از مراحل، امکان ویرایش، رد شده است. به منظور مشاهده  علت عدم  اعمال ویرایش، به بخش پیام ها و هشدارهای دریافتی از سازمان توسعه تجارت  مراجعه کنید.

در زمان ثبت پیش فاکتور و بارگذاری فایل EXCEL، هیچ عملیاتی انجام  نمی گیرد و داخل حلقه می افتد. چه باید کرد؟

یا اطلاعات IRC اشتباه وارد شده است یا یک  فیلد اطلاعاتی صحیح وارد نشده است.

کالای مورد نظر بنده، نیازی به  دریافت مجوز از هیچ سازمان ندارد. اما در سامانه، نیاز به صدور مجوز را اعلام  میکند. چه باید بکنم؟

در این حالت، بایید به دفتر تنظیم  مقررات  واردات و صادرات وزارت صمت رجوع کنید و پیگیری های لازم  انجام شود. ایرادی، به سامانه وارد نیست.

محاسبان خبره

13 پاسخ ها
  1. علی
    علی می گوید:

    سلام بنده راجع به نحوه ثبت سارش لاستیک خودروهای سواری سوال داشتم ممنون میشم اگر راهنمایی کنید

    پاسخ
  2. هومن بنده ای
    هومن بنده ای می گوید:

    با سلام
    آماده همکاری با شرکتهای بازرگانی و تولیدی یا اشخاص فعال در زمینه واردات و صادرات میباشیم.
    قبول همکاری و مشاوره در زمینه واردات انواع کالا و حمل و نقل کالا / ثبت سفارش / بیمه / ترخیص کالا در گمرک شهیدرجائی
    در صورت نیاز و کسب اطلاعات بیشتر با شماره همراه اینجانب تماس بگیرید.

    پاسخ
  3. محمدرضا جهان بخشی
    محمدرضا جهان بخشی می گوید:

    باسلام محمد رضا جهان بخشی خواربار فروشی دارم . اطلاعات و عمل کرده سامانه تجارت مبهمه . یک فیل آموزشی یا سی دی آموزشی یا لینک فیلم آموزشی باشه وجود ندارد اصولا ثبت نام در سامانه چه فایده برای من فروشنده
    ممنون میشم راهنمائی بفرمائید

    پاسخ
  4. صابری
    صابری می گوید:

    سلام و درود
    بابت ثبت سفارش گوشی همراه چه باید کرد؟ در زمینه واردات گوشی فعالیت داریم.
    متشکرم

    پاسخ
    • محاسبان
      محاسبان می گوید:

      سلام رضا
      دقیقا چه چیزی رو میخواهید پیگیری کنید؟
      اگر منظورتان مشمولیت مالیاتی است که تا وقتی فاکتور صادر می کنید و فاکتور به نام شما صادر می شود و این فاکتورها در گزارش فصلی به اداره مالیات ارسال شده باشد شما مشمول مالیات هستید

      پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

آیا می خواهید به بحث بپیوندید؟
در صورت تمایل از راهنمایی رایگان ما استفاده کنید!!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *