هرآنچه که باید درباره مالیات بر ارزش افزوده بدانید

مالیات بر ارزش افزوده

از سال ۱۳۸۷ قانون مالیات بر ارزش افزوده تصویب و به انواع مالیات‌هایی که در نظام مالیاتی کشور دریافت می‌شود اضافه شده است.

ممکن است این سوال برای اکثر مردم پیش بیاید که چرا خریدار یک کالا یا خدمات  باید علاوه بر قیمت آن کالا و یا خدمات مالیات نیز بپردازد.

در ادامه به توضیح این مطلب خواهیم پرداخت

یک کالا را در نظر بگیرید :
هرکالایی از تعدادی قطعات اصلی فرعی و سایر اجزا یا تشکیل میشود که علاوه بر هزینه تهیه مواد اولیه و تولید هرکدام از قطعات آن؛ هزینه طراحی ،مونتاژ و بسته بندی و … در بهای تمام شده آن دخیل است.

ارزش افزوده قیمتی است که در تمام مراحل تولید به قیمت اولیه مواد خام اضافه و با قیمت اصلی مواد اولیه جمع میشود و بهای نهایی یک کالا را نشان میدهد.
در نظام دریافت مالیات بر ارزش افزوده مالیات کلانی که قرار است از تولید کننده دریافت شود بین تعداد زیادی از مصرف کنندگان تقسیم و از آنها دریافت می شود .
در حقیقت نرخ مالیاتی که به عهده تولیدکننده کالا است به خریدار مرحله بعد منتقل میشود و نهایتا مبلغ از مصرف کننده نهایی دریافت میگردد.

البته توليدكننده هم در اين ميان وظيفه دارد مابه‌التفاوت ماليات بر ارزش افزوده‌اي را كه هنگام خريد مواداوليه پرداخته است با ماليات بر ارزش افزوده‌اي كه هنگام فروش كالا از خريدار بعدي دريافت مي‌كند؛ به سازمان امور مالياتي بدهد.

لیست کالاها و خدمات معاف از مالیات

طبق ماده ۱۲ قانون مالیات بر ارزش افزوده ، محصولات کشاورزی فرآوری نشده، دام و طیور زنده، آبزیان، زنبور عسل و نوغان، انواع کود، سم، بذر و نهال؛ آرد خبازی، نان، گوشت، قند، شکر ، برنج، حبوبات و سویا ، شیر ، پنیر، روغن نباتی و شیر خشک مخصوص تغذیه کودکان؛ کتاب، مطبوعات، دفاتر تحریر و انواع کاغذ چاپ، تحریر و مطبوعات؛ کالاهایی که همراه مسافر و برای استفاده شخصی تا میزان معافیت مقرر طبق مقررات صادرات و واردات وارد کشور می‌شود(مازاد بر آن طبق مقررات این قانون مشمول مالیات خواهد بود) اموال غیر منقول؛ انواع دارو، لوازم مصرفی درمانی، خدمات درمانی (انسانی ،حیوانی و گیاهی) و خدمات توانبخشی وحمایتی؛ خدمات مشمول مالیات بر درآمد حقوق موضوع قانون مالیاتهای مستقیم، خدمات بانکی و اعتباری بانکها، مؤسسات و تعاونیهای اعتباری و صندوق‌های قرض الحسنه مجاز ‌و خدمات معاملات و تسویه اوراق بهادار و کالا در بورس‌ها و بازارهای خارج از بورس از مالیات بر ارزش افزوده معاف هستند.

مالیات بر ارزش افزوده

( ارائه خدمات حسابداری مالیاتی در موسسه حسابداری محاسبان تلاشگر خبره )

نرخ مالیات بر ارزش افزوده و نحوه محاسبه آن

این نرخ هر سال توسط دولت مشخص می‌شود. این نرخ، درصدی از مبلغ خالص صورتحساب فروش کالا یا خدمات است.

در سال ۹۶ نرخ مالیات بر ارزش افزوده همانند سال قبل ۹% تعیین شده است.

روش پرداخت مالیات بر ارزش افزوده :

در حال حاضر، پرداخت آن بر اساس خوداظهاری است.

طبق قانون مودیان مالیاتی موظفند در بازه‌های زمانی ۳ ماهه، محاسبه مالیات بر ارزش افزوده خود را انجام دهند.

یعنی همراه با تسلیم اظهارنامه مالیات بر ارزش افزوده ، مبلغ مالیات بر ارزش افزوده  خود را از مالیات بر ارزش افزوده دریافتی کسر و مانده را ،حداکثر تا ۱۵ روز پس از پایان هر سه ماهه، به حساب خزانه دولت، از طریق سامانه یکپارچه مالیات بر ارزش افزوده به آدرس
www.evat.ir واریز کنند.

یک پیشنهاد برای تنظیم و ارسال اظهارنامه مالیاتی

شرکت خدمات مالی و حسابداری محاسبان تلاشگر خبره ، آمادگی دارد با  کادر مجرب و با تجربه تمام امور مالیاتی شما را به صورت تضمینی به عهده بگیرد.

آدرس موسسه خدمات مالی و شرکت حسابداری محاسبان تلاشگر خبره :

تهران خیابان شریعتی، سه راه طالقانی پلاک ۱۴۴ واحد ۲

اطلاعات تماس :

۷۷۶۴۸۷۳۱-۲

آدرس سایت : https://mohasebankhebreh.com

 

یک پیشنهاد ویژه برای مدیرانی که بدنبال استخدام حسابدار خبره هستند | شرکت حسابداری محاسبان

محاسبان تلاشگر خبره

0 پاسخ ها

دیدگاه خود را ثبت کنید

آیا می خواهید به بحث بپیوندید؟
در صورت تمایل از راهنمایی رایگان ما استفاده کنید!!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *