آموزش حسابداری حقوق و دستمزد

آموزش محاسبه حسابداری حقوق دستمزد

آموزش محاسبه حقوق و دستمزد

افرادی که به عنوان کارشناس مالی و حسابداری در شرکت ها و موسسات و بنگاههای اقتصادی مشغول به کار هستند در امور مختلفی باید مهارت داشته و قادر باشند کارهای مربوط به آن را با کمترین خطا انجام دهند . واحد حسابداری در شرکتها باید بتوانند به طور دقیق و درست جزییات کارکرد پرسنل را محاسبه کرده و طی یک فیش حقوقی جزییات آن را به انها ارائه دهند و قادر باشند در خصوص تغییرات و محاسبات اعمال شده توضیحات لازم را در صورت لزوم ارائه دهند .

جزییات حقوق و دستمزد به عنوان یک هزینه محسوب شده و در دفاتر قانونی نظیر دفتر روزنامه و دفتر کل وارد شده و ثبت میگردد و این هزینه باید به صورت ماهانه تصویه گردد . برای محاسبه این مبالغ و هزینه ها باید حسابدار در خصوص حقوق پایه ، مزایای قانونی مانند حق مسئولیت ، مزایای عائله مندی ، هزینه مسکن و غیره اطلاعات کافی و به روز داشته باشد و بداند چه مبالغی باید به عنوان کسورات از مجموع دریافتی شخص کسر گردد این کسورات برخی شامل مالیات ، بیمه ، وام ، مساعده و غیره می باشد .

حتما بخوانید : اسامی شرکت های حسابداری برتر در جهان

برای محاسبه حقوق و دستمزد چه گروههایی باید همکاری کنند ؟

برای اینکه این هزینه مهم و اساسی کارکنان به درستی محاسبه شود باید یک جمع هماهنگ و متبحری با هم همکاری داشته باشند و اطلاعات کافی و لازم را فراهم کنند و به واحد مالی و حسابداری ارائه نمایند این گروهها شامل واحد کارگزینی ، واحد محاسبه و ثبت ورود و خروج کارکنان و واحد حسابدرای و محاسبه کننده حقوق و دستمزد . در ادامه توضیح مختصری در خصوص این واحد ها ارائه میشود .

حتما بخوانید : راهنمای مصور ارسال لیست مالیات حقوق کارکنان

واحد کارگزینی در فرایند محاسبه حقوق و دستمزد چه نقشی دارد ؟

نقشی که کارگزینی در این فرایند ایفا می کند نقش هدایت کنند و تعیین کننده الزامات قانونی است در این مورد واحد کارگزینی اقدام به تهیه و ابلاغ کلیه دستورالعمل ها و روش های اجرایی مربوط به استخدام پرسنل ، شرایط استخدام آنها ، مزایایی که به هر گروه کاری تعلق میگیرد ، تسهیلاتی که سازمان می تواند به کارکنان خود ارائه دهد ، صندوق های قرض الحسنه ، تسهیلات رفاهی برای مسافرت پرسنل کرده و بخشی از این دستورالعمل ها مانند وام و صندوق های قرض الحسنه می تواند بر دریافتی پرسنل نقش داشته باشد .

واحد ثبت ورود و خروج پرسنل چه وظیفه ای را در فرایند محاسبه حقوق و دستمزد ایفاء می کنند ؟

این واحد نقش بسیار مهمی در این فرایند داشته و باید افرادیکه به این کار گمارده میشوند صادق ، درستکار و متبحر باشند و البته نظارت دقیقی هم بر عملکرد انها وجود داشته باشد . واحد کارگزینی اقدام به جمع آوری و محاسبه ساعات ورود و خروج پرسنل کرده و روزهای غیبت و مرخصی ساعتی و روزانه و ماموریت های داخل محدوده یا خارج از محدوده را محاسبه می کنند و آن را در اختیار واحد حسابداری قرار می دهند تا آنها بر اساس این اطلاعات محاسبات لازم را انجام دهند .

علت اینکه این واحد باید دقت کافی داشته باشند و به درستی کار خود را انجام دهند این است که اطلاعاتی که آنها ارائه می دهند به طور مستقیم در دریافتی پرسنل نقش داشته و می تواند باعث تضیع حقوق انها یا کارفرما شده و مشکلات قانونی بزرگی را بوجود آورد .

حتما بخوانید : مالیات حقوق و دستمزد چیست ؟ ( نحوه محاسبه مالیات حقوق ۹۹ )

واحد حسابداری در خصوص محاسبات حقوق و دستمزد چه کاری انجام می دهند ؟

باید بگوییم این واحد نقش اساسی و تعیین کننده در این فرایند دارد یعنی بعد از دریافت اطلاعات لازم اقدام به محاسبات مالی در این خصوص می نماید و با استفاده از فرمول های استانداردی که وجود دارد رقم نهایی دستمزد کارکنان را محاسبه کرده و برای هر یک از آنها فیش حقوقی تهیه می نماید و محاسبه این هزینه می تواند به صورت دستی و یا با استفاده از نرم افزارهای موجود در بازار انجام شود البته ناگفته نماند به دلیل پیشرفت تکنولوژی و صنعت نرم افزارهای مالی امروزه کمتر کارفرمایی اقدام به انجام این محاسبات به صورت دستی می نماید و اکثر آنان ترجیح می دهند از نرم افزارهای مطمئن موجود در بازار برای این کار استفاه نمایند این نرم افزار ها طوری طراحی شده اند که با ورود برخی اطلاعات در آنها به صورت خودکار به محاسبه حقوق و دستمزد پرداخته و دست اخر هم می توانند فیش حقوقی صادر نمایند .

مراحل محاسبه حقوق و دستمزد در شرکتها و بنگاههای اقتصادی

در این مرحله بایستی حسابدار و شخص محاسبه کننده شناخت کافی از ایتم ها و جزییات این لیست داشته باشد و بتواند قوانین مربوط به هر یک از آنها در محاسبه پیاده نماید .

حقوق پایه چیست و در محاسبات حقوق و دستمزد چه نقشی دارد ؟

اولین چیزی که در این محاسبات لحاظ میشود حقوق پایه است که مبلغ ان به صورت سالانه و توسط شورای عالی کار که متشکل از نماینده دولت ، نماینده کارفرما و نماینده کارگران هستند تعیین شده و به تمام سازمان ها و بنگاههای اقتصادی ابلاغ میشود . حقوق پرسنل علاوه بر مورد اشاره شده می تواند به صورت روزانه ، هفتگی ، ماهانه و مشاوره ای هم پرداخت گردد و مبلغ آن عموما به صورت توافقی بین کارگر و کارفرما تعیین میشود و در قرارداد ذکر می گردد و برای کارگران ساده و متبحر هم متفاوت خواهد بود . در مورد کارگران ساعتی هم باید محاسبات مورد نظر انجام شود و اول ساعات حضور آن بررسی و بر اساس نرخی که توافق شده است به آن حقوق تعلق بگیرد .

اضافه کار در محاسبه حقوق و دستمزد چه جایگاهی دارد ؟

به صورت کلی اضافه کار به ساعاتی اطلاق میشود که پرسنل بنا به نیاز سازمان و با موافقت خودش و به درخواست کارفرما بیش از ساعات قانونی در محل کار حضور داشته است یعنی پرسنل موظف هستند ۴۴ ساعت در هفته و ۱۷۶ ساعت در ماه به انجام شغل خود بپردازند و اگر در شرایط خاص کرفرما از انها بخواهد که بیشتر در شرکت حضور داشته و به کارها رسیدگی کنند هر ساعتی که بیش از ۱۷۶ ساعت در محل کار حضور داشته اند اضافه کار محسوب شده و بر اساس پایه حقوق شخص نرخ ان متفاوت خواهد بود و معادل ۴۰ درصد آن میشود  و این مبلغ طبق فرمول ذیل محاسبه میشود .

محاسبه حقوق و دستمزد

مزایای مستمر به چه چیزهایی اطلاق میشود ؟

مزایای مستمر به مزایایی گفته میشود که به غیر از حقوق پایه به شخص پرداخت میشود این مزایا می توانند به صورت نقدی یا غیر نقدی باشند مزایای مستمر غیر نقدی مانند مسکن ، اتومبیل ، مواد غذایی و برخی دیگر و مزایای مستمر نقدی هم مانند حق ایاب و ذهاب ، عائله مندی ، حق مسئولیت و جذب ، مزایای کشیک و نوبت کاری ایستادن و برخی دیگر که به تشخیص کارفرما به کارگر تعلق می گیرد .

مزایای غیر مستمر چه مزایایی هستند ؟

مزایای غیر مستمر در نرخ اضافه کار محاسبه نخواهند شد و تاثیری در مقدار آن ندارند اما به کارگر تعلق می گیرند اضافه کار ، پاداش و افزایش تولید ، عیدی آخر سال ، پول لباس ، پول درمان ، حق ماموریت ، بازخرید ، پول مرخصی های نرفته و موارد این چنینی از این دسته هستند که حسابداران باید آنها را شناخته و مبالغ آن را در محاسبات حقوق و دستمزد منظور نمایند .

حق نوبت کاری چیست و چطور در حقوق و دستمزد محاسبه میشود ؟

این مبلغ به کارگرانی تعلق می گیرد که نوبت کار محسوب میشوند یعنی به صورتی شیفتی بین ساعات ۶ صبح تا ۲ بعد ازظهر یا ۲ بعد ازظهر تا ۲۲ شب یا ۲۲ شب تا ۶ صبح کار می کنند و برخی هم به صورت صبح و عصر و یا صبح و شب مشغول هستند که نرخ هر یک متفاوت بوده و بین ۱۵ تا ۳۵ درصد متغیر است بیشترین مقدار به افرادی تعلق می گیرد که بخشی از کار را صبح و بخشی دیگر را شب انجام می دهند و نرخ نوبت کاری آنها ۳۵ درصد میشود.

جمعه کاری چیست و چطور مبالغ آن پرداخت میشود ؟

در محاسبه حقوق و دستمزد فاکتور دیگری که باید در نظر گرفته شود جمعه کاری و یا تعطیل کاری پرسنل است در این خصوص مزدی که برای اشخاص در نظر گرفته میشود معادل ۴۰ درصد دستمزد روزانه بوده و اینکه شخص می تواند یک روز دیگر غیر از جمعه را به تعطیلی هفتگی برود و اگر این کار صورت نگیرد فوق العاده شغل وی ۱۴۰ درصد خواهد شد . این مسئله در خصوص تعطیلات رسمی هم صدق کرده و فقط مخصوص جمعه ها نمی باشد .

حق عائله مندی در محاسبه حقوق و دستمزد چطور منظور میشود ؟

مزایای اولاد مبلغی است که به تمامی فزرندان کارمندان تعلق گرفته به شرطی که پسران بالاتر از ۱۸ سال نداشته باشند یا در اثر تحصیل یا بیماری و ناتوانی های جسمی یا روانی نتوانند کار کنند و به فرزندان دختر هم تا وقتی که ازدواج نکرده باشند این مبلغ تعلق خواهد گرفت این مبلغ از حاصلضرب حدقل دستمزد روزانه در عدد سه بدست می اید پس مبلغ ان به پایه حقوق شخص بستگی مستقیم دارد .

مبالغ دیگری که در محاسبه حقوق و دستمزد موثر هستند کسورات می باشند کسورات در انواع مختلف کسورات قانونی و کسورات توافقی مورد بررسی قرار می گیرند کسورات قانونی مانند مالیات ، بیمه و …. و کسورات توافقی مانند مبالغ مساعده ، وام ، صندوق و غیره هستند که بعد از محاسبه مبلغ حقوق و دستمزد از ان کسر می گردند .

مالیات حقوق و دستمزد چطور محاسبه میشود ؟

نرخ مالیات حقوق و دستمزد به صورت سالانه توسط سازمان های ذیربط تعیین میشود و بستگی به میزان دریافتی کارکنان خواهد داشت مثلا در سال ۹۶ میزان معافیت مالیاتی تا سقف دو میلیون تومان تعیین گردید و بیش از ان با ضرایب خاص بایستی مالیات پرداخت می کردند . مثلا شخصی که ۲۵۰۰ هزار تومان حقوق می گیرد باید برای ۵۰۰ هزار تومان بیش از دو ملیون ۱۰ درصد معادل ۵۰ هزار تومان مالیات بدهد .

حق بیمه تامین اجتماعی در حقوق و دستمزد چیست و چطور کسر میشود ؟

این مبلغ برای بیمه شدن کارکنان و استفاده آنها از تسهیلات سازمان تامین اجتماعی کسر می گردد و معادل ۳۰ درصد جمع حقوق و مزایای شخص بوده و از این ۳۰ درصد ۷ درصد آن توسط شخص و ۲۱ درصد باید توسط کارفرما پرداخت شود . از این ۲۱ درصدی که توسط کارفرما باید پرداخت شود ۳ درصد ان مربوط به بیمه بیکاری می باشد .

مبلغ قابل پرداخت به شخص چطور محاسبه میشود ؟

در محاسبه حقوق و دستمزد بعد از اینکه همه مزایا و کلیه کسورات مورد محاسبه قرار گرفت باید مبلغی تحت عنوان مبلغ پرداختی یا خالص پرداختی به حساب وی واریز شود که ما برای اینکه کلیه مطالب بالا برایتان ملموس تر شود با یک مثال ساده حقوق و دستمزد یک شخص را برایتان محاسبه می کنیم و نحوه اعمال مزایا و کلیه کسورات را نشان خواهیم داد .

مثال :

کارکرد عادی خانم اکاظمی : ۳۱ روز

کسر کار : ۳:۱۷ دقیقه

کارکرد اضافه کاری : ۵:۱۵ دقیقه

کارکرد ماموریت : ۱۴ :۳۰ دقیقه

کارکرد موثر : ۳۱ روز

مزایا :

حقوق پایه : ۱۳۹۵۰۰۰۰

سایر مزایا : ۲۰۶۶۶۶۷

حق خوار بار و مسکن : ۴۱۳۳۳۳

حق بن : ۱۱۳۶۶۷

اضافه کاری : ۴۵۱۰۲۳

حق ماموریت : ۹۲۲۷۲۷

فوق العاده : ۳۱۰۰۰۰۰

کسورات :

بیمه تامین اجتماعی : ۱۴۷۸۲۳۸

پس انداز کارمند : ۲۰۰۰۰۰

جریمه کسر کار : ۲۰۱۴۷۵

جمع مزایا = ۲۲۰۴۰۴۱۷

جمع کسور : ۱۸۷۹۷۱۳

خالص پرداختی : ۲۰۱۶۰۷۰۴

کلیه کسورات قانونی و و توافقی باید قبل از محاسبه خالص دریافتی محاسبه و از جمع حقوق و مزایا کسر گردد و مبلغی که در نهایت به عنوان حقوق و دستمزد به شخص پرداخت می گردد از محاسبه کلیه موارد قانونی و توافقی بدست می اید .

محاسبات مربوط به حقوق و دستمزد یکی از مهمترین هزینه های جاری شرکتها بوده و باید در انتهای هر ماه پرداخت شده و در دفاتر قانونی ثبت و نگهداری شود تا در زمان بررسی های مالیاتی و بیمه ای امکان استناد و استفاده از آنها وجود داشته باشد و البته باید در نهایت دقت و صداقت هم انجام شود .

ارائه خدمات حسابداري

شرکت حسابداری محاسبان تلاشگر خبره

20 پاسخ ها
    • علیمحمدی
      علیمحمدی می گوید:

      حساب-شرح بدهکار بستانکار
      هزینه حقوق پایه ………. ۰
      هزینه فوق العاده مسکن و خوار و بار ……….. ۰
      هزینه حق اولاد …….. ۰
      هزنیه بن کارگری ……. ۰
      ۲۰% سهم بیمه کارفرما …………. ۰
      ۳% بیمه بیکاری ………. ۰
      حقوق و دستمزد پرداختنی/… ۰ …….
      مالیات بر حقوق کارکنان پرداختنی ۰ ………..
      ۳۰% حق بیمه سازمان تامین اجتماعی ۰ …

      حقوق و دسمتزد پرداختنی/شخص ۰۰۰ ۰
      موجودی نقد و بانک/حساب بانکی جاری نزد بانک ۰ ۰۰۰

      پاسخ
  1. محسن
    محسن می گوید:

    سلام لطفا ریزحسابهای وثبتش رو هم بگید ممنون میشم مثلا۴۵۰۰۰۰/۷٫۳۳*(۱٫۴)*ساعت اضافه کاریعنی ۵٫۲۵که میشه۴۵۱۲۲۸ولی اینجا زدید۴۵۱۰۲۳بفراید این اختلاف چرا ایجاد شده یا ما اشتباه میکنیم

    پاسخ
  2. احمد ریحانی منش
    احمد ریحانی منش می گوید:

    با سلام
    پیشنهاد میشود یک جلد کتاب جامع و کاربردی و عملی درباره حسابداری حقوق و دستمزد ( شامل محاسبات دقیق و عملی حسابداری حقوق و دستمزد و بازنشستگی و قوانین و مقررات مربوطه چاپ کنید )

    پاسخ
  3. رامین
    رامین می گوید:

    طبق قانون جدید به همه فرزندان حق اولاد تعلق می گیرد. در توضیحات نوشته شده است تنها به ۲ تن از اولاد تعلق میگیرد

    پاسخ
  4. علی
    علی می گوید:

    سلام و خسته نباشید
    یک سوال داشتم عدد ۱۹۲ که در مخرج محاسبه اضافه کاری گذاشته شده چطور بدست امده است؟
    ممنون می شوم که بفرمایید چطور محاسبه می شود.

    پاسخ
    • صادق حریری
      صادق حریری می گوید:

      سلام
      ۴۴ ضربدر ۴ که می شود : ۱۷۶
      با توجه به اینکه جمع روزهای ۴ هفته (یعنی ۲۸ روز ) دو روز از ماه ۳۰ روزه کسر دارد؛ پس دو روز به آن ۱۷۶ اضافه می شود. ( ۲ضربدر ۸) در نتیجه ۱۷۶ + ۱۶ = ۱۹۲

      پاسخ
    • ناشناس
      ناشناس می گوید:

      مبلغ تعیین شده ماهانه(در همان سال) ÷اگر ماه ۳۰روز(۲۲۰)اگر۳۱(۲۲۶)
      مبغ بدست اومده ضرب درساعت اضافه کاری
      ودرنهایت ضرب در ۱۴۰%

      پاسخ
  5. امیر
    امیر می گوید:

    مبلغ تعیین شده ماهانه(در همان سال) ÷اگر ماه ۳۰روز(۲۲۰)اگر۳۱(۲۲۶)
    مبغ بدست اومده ضرب درساعت اضافه کاری
    ودرنهایت ضرب در ۱۴۰%

    پاسخ
    • ناشناس
      ناشناس می گوید:

      کسی میتواند جواب این سوال را با توضیح برام بگوید؟ممنون
      هزینه ی دستمزد مستقیم ۵۰۰۰۰۰و هزینه دستمزد غیر مستقیم ۲۵۰۰۰۰ ریال است در صورتی که نرخ بیمه کارگر ۷درصد و کارفرما۲۳درصد باشد:

      ۱)ح کنترل سربار ۴۲۲۵۰۰ بدهکار می شود (این جواب چگونه بدست آمده است؟)

      پاسخ
    • الهه
      الهه می گوید:

      کسی میتواند جواب این سوال را با توضیح برام بگوید؟ممنون
      هزینه ی دستمزد مستقیم ۵۰۰۰۰۰و هزینه دستمزد غیر مستقیم ۲۵۰۰۰۰ ریال است در صورتی که نرخ بیمه کارگر ۷درصد و کارفرما۲۳درصد باشد:

      ۱)ح کنترل سربار ۴۲۲۵۰۰ بدهکار می شود (این جواب چگونه بدست آمده است؟)

      پاسخ
  6. الهه
    الهه می گوید:

    کسی میتواند جواب این سوال را با توضیح برام بگوید؟ممنون
    هزینه ی دستمزد مستقیم ۵۰۰۰۰۰و هزینه دستمزد غیر مستقیم ۲۵۰۰۰۰ ریال است در صورتی که نرخ بیمه کارگر ۷درصد و کارفرما۲۳درصد باشد:

    ۱)ح کنترل سربار ۴۲۲۵۰۰ بدهکار می شود (این جواب چگونه بدست آمده است؟)

    پاسخ
  7. حسین رجایی
    حسین رجایی می گوید:

    سلام
    ضمن عرض خسته نباشید سوال دارم که اگر کارمندی نوبت کاری دریافت کند آیا مشمول تعطیل کاری یا جمعه کاری هم میشود؟ ماده قانونی آن چیست؟؟

    پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

آیا می خواهید به بحث بپیوندید؟
در صورت تمایل از راهنمایی رایگان ما استفاده کنید!!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *