راهنمای مصور پرداخت حق بیمه خویش فرما در سال ۱۴۰۰

بیمه خویش فرما چیست بیمه اختیاری

بیمه خویش فرما یا اختیاری در سال ۱۴۰۰

حق بیمه سال ۱۴۰۰ به نسبت سال ۱۳۹۹ بیش از ۳۰ درصد افزایش یافته است.

حداقل حقوق و دستمزد کارگران در سال ۱۴۰۰ شمسی به ۴ میلیون و ۱۰۰ هزار تومان رسید. یعنی حداقل هزینه برای بیمه پردازی کارگران مشمول بیمه اجباری، ۱ میلیون تومان خواهد بود. البته بیمه پردازان خویش فرما و صاحبان مشاغل آزاد بر اساس درصد بیمه پردازی (۱۲ درصد-۱۴ درصد و غیره)، می بایست حق بیمه بیش تری را به نسبت سال ۹۹ در سال ۱۴۰۰ پرداخت کنند که رقم های دقیق از اوایل فروردین توسط سازمان تامین اجتماعی برای کلیه مشاغل، اعلام شده است و در سایت tamin.ir در دسترس است.

این گزارش محاسبان تلاشگر خبره ، شما را با روش پرداخت حق بیمه خویش فرمایی آشنا می کند که میلیون ها تن از هموطنان را شامل می شود. اگر سوالی درباره تعرفه حق بیمه اجباری و خویش فرمایی سال ۱۴۰۰ دارید یا تجربه صدور برگ پرداخت و واریز اینترنتی حق بیمه را دارید، مراتب را از طریق بخش کامنت در انتهای گفتار به اشتراک بگذارید. توجه کنید که قرارداد بیمه اختیاری (خویش فرمایی)  و تکمیل سوابق پرداخت حق بیمه در سال ۱۴۰۰، غیر حضوری شده است.

با ما همراه  باشید.

حتما بخوانید: همه چیز درباره حداقل حقوق و دستمز سال ۱۴۰۰

راهنمای پرداخت حق بیمه خویش فرما سال ۱۴۰۰

به منظور پرداخت حق بیمه خویش فرمایی در سال ۱۴۰۰ شمسی باید به سایت samt.tamin.ir مراجعه کنید. حتما دقت کنید که ضد  فیلتر شما غیر فعال باشد تا دسترسی IP شما به این پرتال، امکان پذیر باشد. امیدواریم سازمان تامین اجتماعی برای تسریع و تسهیل دسترسی هموطنان خارج از کشور به پرتال های این مجموعه، امکان دسترسی آسانی را برای هموطنان با آی پی غیر ایرانی به تامین دات آی آر در سال ۱۴۰۰ شمسی فراهم کند. این انتظار برای CBI.IR و برخی سایت های دولتی نیز وجوددارد.

توصیه می شود برای جلوگیری از اخلال در پرداخت اینترنتی حق بیمه از طریق سامانه شاپرک، از مرورگر کروم استفاده کنید. البته فایرفاکس هم مشکل چندانی ندارد. سامانه ای که لینک آن را در بالا معرفی کردیم، برگه پرداخت حق بیمه صادر می کند که شناسه برگ پرداخت دارد که در عکس زیر مشاهده می کنید.

قبض اینترنتی پرداخت حق بیمه، حداکثر مهلت پرداخت داشته

قبض اینترنتی پرداخت حق بیمه، حداکثر مهلت پرداخت داشته و ماهی که برای آن بایستی پرداخت داشته باشید، مشخص شده است. حتما دقت کنید که مرتبط با کد ملی و شماره بیمه و نام خانوادگی شما باشد.

اتصال به سامانه پرداخت حق بیمه تامین اجتماعی، به  ایندکس لینک مورداشاره رفته و کد کاربری و رمز عبور

برای اتصال به سامانه پرداخت حق بیمه تامین اجتماعی، به  ایندکس لینک مورداشاره رفته و کد کاربری و رمز عبور را وارد کنید. قبلا باید در سامانه ثبت نام کرده  باشید. کد کاربری شما ، همان کد ملی شما است. رمز  عبور اگر فراموش کردید، از طریق بازیابی رمز عبور ، رمز عبور موقت برای شماره موبایل شما پیامک می شود تا وارد کنید. پس از ورود کد و رمز عبور، به داشبورد مربوط به پروفایل خود در سامانه پرداخت حق بیمه تامین اجتماعی متصل می شوید.

قصد خروج از سامانه پرداخت حق بیمه سازمان تامین اجتماعی داشتید، کافی است روی لوگو سازمان تامین اجتماعی

اگر قصد خروج از سامانه پرداخت حق بیمه سازمان تامین اجتماعی داشتید، کافی است روی لوگو سازمان تامین اجتماعی که در سمت چپ منو بالا سایت قرار دارد و با دایره زرد رنگ در تصویر زیر نیز نشان دادیم، کلیک کنید. تنظیمات صفحه شخصی، تغییر رمز عبور و صفحه اصلی سیستم جامع، ۳ لینک در دسترس شما خواهد بود.

جعبه ابزار سمت راست که در  بخش بالایی سایت پرداخت حق بیمه تامین اجتماعی

در جعبه ابزار سمت راست که در  بخش بالایی سایت پرداخت حق بیمه تامین اجتماعی وجود دارد، ۳ لینک: مدیریت پرتال، عملیات بیمه شدگان خاص و عملیات پرداخت دیده می شود.

روی گزینه عملیات بیمه شدگان خاص کلیک کنید. نوار کشویی که در عکس بالا نشان داده شده

روی گزینه عملیات بیمه شدگان خاص کلیک کنید. نوار کشویی که در عکس بالا نشان داده شده، به نمایش در خواهد آمد. بخش عملیات بیمه شدگان خاص، دارای ۳ گزینه به نام: درخواست برگ پرداخت، پیگیری برگ پرداخت و دریافت برگ پرداخت است.

بخش درخواست برگ پرداخت حق بیمه برای صدور اینترنتی برگ پرداخت حق بیمه بر اساس دوره مورد نظر شما در سال مورد نظر است. معمولا بیمه های خویش فرمایی، ۲ ماه برای برای پرداخت حق بیمه فرصت دارند. مثلا حق بیمه دوره دی ماه سال ۱۳۹۹ را می توانید تا ۷ فروردین سال ۱۴۰۰ شمسی پرداخت کنید.

بخش پیگیری برگ پرداخت نیز به شما امکان بررسی برگ پرداخت را می دهد. بخش دریافت برگ پرداخت، لیست برگ پرداخت ها را بر اساس تاریخ درخواست و وضعیت درخواست و ماه پرداخت حق بیمه و غیره به نمایش می گذارد که در ادامه به آن خواهیم پرداخت.

روی گزینه درخواست برگ پرداخت کلیک کنیم. صفحه ای که عکس آن را در تصویر زیر مشاهده می کنید، به  نمایش درخواهد آمد.

گزینه درخواست برگ پرداخت کلیک بیمه خویش فرما

به  چند مورد توجه کنید:

  • نام و نام خانوادگی و شماره بیمه شما در این صفحه به نمایش در می آید.
  • نام شعبه ای که از طریق آن در استان مورد نظر، نسبت به ثبت پرونده بیمه خویش فرمایی با نرخ مورد نظر اقدام کردید (اینجا شعبه شمیران)، به نمایش در می آید.
  • آخرین دوره پرداخت اینترنتی شما در ماه و سال، به نمایش در می آید.
  • مدت پرداخت (ماه) برای درخواست برگ پرداخت را باید وارد کنید.
  • پایان تاریخ مدت پرداخت (از آخرین تاریخ پرداخت)، بهتر است حداکثر تا پایان سال جاری باشد.
  • اگر پرداخت حق بیمه از طرف شما متوقف گردد و بین تاریخ قطع پرداخت قبض صادر  شده و پرداخت مجدد بیش از ۳ ماه فاصله ایجاد نشده باشد، به  شما امکان داده می شود تا بدهی های معوقه را به سازمان تامین اجتماعی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی پرداخت نمایید. در غیر این صورت ارتباط شما با سازمان قطع و ادامه روند پرداخت خویش فرمایی، موکول به تسلیم درخواست مجدد و موافقت سازمان تامین اجتماعی خواهد بود که در این صورت مبنای کسر حق بیمه این قبیل متقاضیان همان مبنای قبلی خواهد بود. (ماده ۸-آیین نامه اجرایی مصوبه جلسه ۶۶/۷/۲۹)
  • اگر کارگر ساختمانی هستید، در سال ۱۴۰۰ شمسی ، صرفا مجاز به درج ۱ ماه در آیتم مدت پرداخت (ماه) هستند و بایستی برای ماه گذشته، ماه جاری و ۳ ماه آینده به طور جداگانه ثبت درخواست نمایید.

حال عدد ۱ را وارد باکس می کنیم و روی گزینه ثبت درخواست کلیک می کنید.

شماره پیگیری درخواست و تاریخ درخواست درج شده

صفحه ای به نمایش در خواهد آمد که عکس آن را در تصویر بالا مشاهده می فرمایید. شماره پیگیری درخواست و تاریخ درخواست درج شده است.

حال برای دریافت برگه پرداخت، در بخش عملیات بیمه شدگان خاص، به قسمت دریافت برگ پرداخت در منوی کشویی بالا رفته تا صفحه ای که تصویر آن در عکس زیر به نمایش درآمده است را مشاهده کنید.

لیست برگ پرداخت های صادر شده و پرداختی ها بیمه خویش فرما

همان طور که در عکس بالا مشاهده می کنید، لیست برگ پرداخت های صادر شده و پرداختی های شما را به نمایش می گذارد. شماره پیگیری هر یک، تاریخ درخواست برگ پرداخت، وضعیت درخواست (صدور یا عدم صدور)، نام شعبه و شماره بیمه درج شده است.

دریافت برگ پرداخت بایستی در ستون «امکانات» که اخرین ستون صفحه لیست برگ پرداخت ها

برای دریافت برگ پرداخت بایستی در ستون «امکانات» که اخرین ستون صفحه لیست برگ پرداخت ها است، روی پرونده ای که با دایره زرد رنگ در تصویر بالا نشان دادیم، کلیک کنید. صرفا پرونده ای این جا به نمایش در می آید که وضعیت برگ پرداخت آن، پرداخت نشده باشد.

توجه داشته باشید که امکان ایجاد بدهی جدید تا زمان پرداخت حق بیمه اعلامی در برگ پرداخت قبلی و وصول بدهی قبلی، وجود ندارد. اگر بدهی قبلی را پرداخت کرده و هم چنان در سیستم، بدهکار هستید، با بخش درآمد یا امور مالی و حسابداری شعبه خود تماس بگیرید.

به منظور پرداخت برگه پرداخت صادر شده برای ماه مورد نظر خود، به صفحه پرداخت برگ پرداخت مراجعه کنید که تصویر صفحه مربوطه در عکس زیر نشان داده شده است.

گزینه سبز رنگ مربوط به بانک رفاه کارگران، کلیک کنید بیمه خویش فرما

روی گزینه سبز رنگ مربوط به بانک رفاه کارگران، کلیک کنید. صفحه ای که عکس آن در تصویر زیر نشان داده شده به نمایش در می آید.

ورود به صفحه پرداخت  اینترنتی در سامانه شاپرک، بایستی شناسه پرداخت و مبلغ قابل پرداخت

به منظور ورود به صفحه پرداخت  اینترنتی در سامانه شاپرک، بایستی شناسه پرداخت و مبلغ قابل پرداخت که در برگه پرداخت برای شما به نمایش درامده است؛ در  این قسمت وارد کنید. پس از تایید اطلاعات، وارد صفحه پرداخت در سامانه شاپرک بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران خواهد شد و عملیات پرداخت را بر اساس اطلاعات کارت بانکی خود انجام می دهید و کار به پایان می رسد.

چند روز کاری به سازمان تامین اجتماعی فرصت دهید تا پرداختی شما مربوط به دوره بیمه مورد نظر، وصول شود و پس از وصول بدهی، سابقه بیمه شما در سامانه مشاهده سوابق بیمه شدگان تامین اجتماعی، درج شود. لذا ظرف ۲۴ ساعت این فرآیند انجام نمی شود و کمی تامل کنید.

سامانه مشاهده سوابق بیمه شدگان اجباری و اختیاری سازمان تامین اجتماعی در سال ۱۴۰۰ شمسی در این لینک : https://www.tamin.ir/News/Item/6506/2/6506.html در دسترس است. از  طریق این لینک: https://eservices.tamin.ir/view/#/history می توان مستقیما وارد سامانه مشاهده سوابق بیمه پردازی ده ها میلیون بیمه شده تامین اجتماعی در سال ۱۴۰۰ و به بعد شد. پس  از ورود به لینک های بالا، به صفحه ای در این آدرس: https://account.tamin.ir/auth/login واردمی شوید که عکس آن در تصویر زیر نشان داده شده است.

سرویس های الکترونیکی سازمان تامین اجتماعی شامل محاسبه بیمه دوران خدمت سربازی

سرویس های الکترونیکی سازمان تامین اجتماعی شامل محاسبه بیمه دوران خدمت سربازی، وضعیت پرداخت حق بیمه، سوابق بیمه شدگان و مسائلی از این دست از طریق این سرویس که نام دکتر نوربخش را نیز یدک می کشد، در دسترس خواهد بود. برای مشاهده سوابق خود نیز باید در سامانه ثبت نام کرده و کد و رمز عبور داشته باشید.

صفحه نمایش سوابق بیمه پردازی اجباری و اختیاری و مشاغل آزاد و بیمه بیکاری مشمولان

(صفحه نمایش سوابق بیمه پردازی اجباری و اختیاری و مشاغل آزاد و بیمه بیکاری مشمولان)

مخاطب گرامی

سوالات و نظرات خود را در باره تعرفه های سال ۱۴۰۰ شمسی سازمان و وضعیت بیمه بیکاری خود در سال کرونا، از طریق بخش کامنت به اشتراک بگذارید.

5 پاسخ ها
  1. مهدی حاجی قاسم
    مهدی حاجی قاسم می گوید:

    بسیار عالی همه چیز را توضیح دادید.بنده میخواهم بدانم من حدود بیست ودو سال سابقه بیمه دارم و حدود شش ماه سابقه خویش فرما خدمتون عارض هستم تا چقدر حد دارم تا حق بیمه خود را بالا بزنم تا بتوانم از مستمری بهتری بهرمند شوم؟

    پاسخ
  2. مهدی حاجی قاسم
    مهدی حاجی قاسم می گوید:

    در ضمن لطفا وقتی در نظر داشته باشید برای بنده ،جهت مشاوره مالیاتی که بتوانم روز چهارشنبه با شما تماس داشته باشم .

    پاسخ
  3. كمال حكيمي زاده
    كمال حكيمي زاده می گوید:

    سلام
    من ٢٩ سال و ششماه سابقه بيمه دارم ،اخرين حقوق در پيرول ليست شركت ٨٢٦٠٠٠٠٠ ريال ميباشد هم اكنون استعفا دادم و ميخواهم از بيمه خويش فرما استفاده كنم، ميتونم با همون مبلغ بيمه خويش فرما را ادامه بدم و يا اينكه ميتونم اين مبلغ را افزايش بدم ؟
    با پرداخت حق بيمه مشكلي ندارم

    پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

آیا می خواهید به بحث بپیوندید؟
در صورت تمایل از راهنمایی رایگان ما استفاده کنید!!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *