قرارداد کار موقت چیست ؟

,

قرارداد بین کارگر و کارفرما انواع مختلفی دارد که بسته به نوع کار و شرایط آن تغییر می کند و قرارداد کار موقت قراردادی است که بین کارگر و کارفرما بسته میشود ، بطوریکه تاریخ شروع کار و تاریخ پایان همکاری دقیقا درآن ذکر شده است و مشخص می باشد .

لازم به ذکر است  قرارداد  کار موقت هم مشمول قوانین بیمه تامین اجتماعی بوده و کارفرما موظف است برای افرادی که با این نوع قرارداد کار می کنند حق بیمه پرداخت کند . در این قرارداد کار موقت کارفرما نمیتواند تا پایان زمان ذکر شده در متن قرارداد کارگر را اخراج و با آن قطع همکاری نماید .

حتما بخوانید : تعریف قرارداد و نمونه قرارداد کار

اما در مورد این نوع قرارداد یک موضوع مطرح میشود که مثلا اگر کارگری در طول مدت قرارداد کار خود را بدرستی انجام ندهد و یا اینکه حضور او در سازمان یا کارگاه یا محل کارش باعث خسارت به کارفرما گردد در این صورت آیا راه حلی برای اخراج کارگر وجود دارد ؟ در این موارد خاص کارفرما می تواند با شورای اسلامی کار در کارگاه مشورت کرده و با اخذ نظر مثبت آنها مبنی بر اخراج کارگر اقدام به فسخ قرارداد با کارگر کند .

قرارداد کار موقت برای چه شغل هایی مورد استفاده قرار میگیرد ؟

قراردادهای کار موقت برای شغل هایی مورد استفاده قرار میگیرند که ماهیت دایمی نداشته باشند . این نوع قرارداد بیشتر در کارهای پیمانی که بازه زمانی محدود و مشخصی دارند مورد استفاده قرار میگیرد . البته گفته میشود قراردادکار موقت نباید در کارهای دایمی مورد استفاده قرار بگیرد اما عموما کارفرمایانی هم که دارای کارهای دایمی هستند از این نوع قرارداد استفاده می کنند چون در قانون منعی برای آن قرار داده نشده است .

یک نکته مهم که کارگران و امضا کنندگان قرارداد کار موقت باید به ان توجه داشته باشند این است که تکرار و تداوم قراردادهای کار موقت سبب نمیشود کار آنها به کار دایمی و قراردادشان به دایمی تبدیل شود . مسئله دیگر در نوع قراردادها که کارفرمایان محترم باید بدانند اینکه اگر قرارداد کارگری به صورت دایمی منعقد گردد کارفرما نمیتواند اگر کارگر رضایت نداشته باشد قرارداد او را به کار موقت تبدیل نماید .

حتما بخوانید : مزایای استفاده از قرارداد کار موقت برای کارفرما چیست ؟

قرارداد کار موقت مانند همه انوع قراردادهای دیگر دارای فرمت خاص بوده و در آن جزییات مشخصی قید می شود از جمله جزییاتی که در قرارداد کار موقت ذکر میگردد شامل : مدت آن بطوریکه شروع و پایان آن دقیقا مشخص باشد . مورد بعدی محل انجام خدمت است که در قرارداد باید قید شود .

می توان در قراردادکار موقت قید کرد جنبه آزمایشی داشته و در صورت رضایت کارفرما و حسن انجام کار توسط کارگر تمدید میشود .

موضوع قرارداد ، میزان ساعات کاری در هفته و بازه آن در طول روز ، کلیه جزییات پرداختی ها اعم از حقوق پایه ، حق اولاد ، بدی آب و هوا ، حق مسکن ، بن و …….. که قرار است به کارگر پرداخت شود بایستی قید گردد . کلیه کسورات قانونی هم باید در این نوع قرارداد ذکر گردیده و مشخص باشد .

قرارداد کار موقت دارای بندی است که اعلام میکند در صورت بروز اختلاف بین کارگر و کارفرما مرجع ذیصلاح برای قضاوت و داوری مراجع حل اختلاف ذکر شده در قانون کار هستند .

2 پاسخ ها
  1. aaniojala
    aaniojala می گوید:

    سلام اگر بنا بر دلایل شخصی تمایل نداشته باشیم کارفرما برای ما بیمه رد کنه، چه راه کار قانونی داره؟ چون ایشون می گن موظف هستن که بیمه رو رد کنن. چطور میشه ایشون بیمه رد نکنن و مشکلی هم پیش نیاد؟ اگر من بهشون تعهد بدم که خودم نخواستم بیمه بشم کفایت می کنه؟

    پاسخ
    • ناشناس
      ناشناس می گوید:

      سلام مطابق ماده ۱۴۸ قانون تامین اجتماعی کارفرما موظف است بیمه کارپذیر رو از روز اول کاری لحاظ کند و هرگونه توافق با کارپذیر مبنی بر عدم ارسال بیمه باطل و وجه قانونی نخواهد داشت

      پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

آیا می خواهید به بحث بپیوندید؟
در صورت تمایل از راهنمایی رایگان ما استفاده کنید!!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *