چالش بحران کرونا و درس هایی مهم برای حسابداران

حسابداری و چالش کرونا

بحران کرونا موجب تغییرات فراوانی در کسب‌وکارهای مختلف شد. در این میان نقش حسابداران و شرکت‌های حسابداری بیش از پیش مشخص شد. افراد نیازمند دریافت مشاوره‌های مالی بودند تا بتوانند مشاغل آسیب‌دیده خود را ترمیم کنند. این بحران با تمام معایبی که داشت، درس‌های بزرگی به حسابداران داد که در این مطلب به آن پرداخته‌ایم.

بحران کرونا و اثر آن بر حرفه حسابداری

در طول تاریخ شاهد بحران‌های زیادی بوده‌ایم که زندگی بشر را دستخوش تغییر کرده‌اند. بحران کرونا نیز یکی از همین مشکلات است که هم سلامت جانی افراد را هدف گرفته است و هم سلامت اقتصادی و مالی دنیا را.

این بحران حتی حسابداران و شرکت‌های حسابداری و خدمات مالی را نیز وادار کرده است تا برای حفاظت از کسب‌وکار مشتریان خود بیشتر تلاش کنند و نیازهای قانونی آن‌ها را تامین کنند.

از سویی دیگر حسابداران فرصتی یافته‌اند تا درس‌های مهمی بیاموزند. در حقیقت بحران کرونا بر شرکت‌های خدمات مالی اثرات گسترده‌ای گذاشت اما در این میان فرصتی فراهم کرد تا حسابداران درس‌های مهم بگیرند. در ادامه با محاسبان تلاشگر خبره همراه باشید تا به بررسی این چهار مورد مهم بپردازیم.

درس نخست بحران کرونا: لزوم وجود حسابداران برای عبور از بحران اقتصادی

یکی از مهم‌ترین مسائلی که اکنون به آن پی برده‌ایم این است که حسابداران در میانه بحران‌های عظیم نقش پررنگی دارند. به عقیده بسیاری از افراد، بحران‌ها موقعیت‌ها و فرصت‌های خوبی برای آشنایی با شخصیت‌ انسان‌ها فراهم می‌آورند اما همیشه هم چنین امری صادق نیست. بحران مهارت‌های اکتسابی پیشین شما را رو می‌کند و نحوه عملکردتان را در کسب‌وکار و تجارت به نمایش می‌گذارد.

بحران کرونا موجب شد ارزش واقعی حسابداران و شرکت‌های حسابداری و خدمات مالی مشخص شود. چرا که مشتریان برای تصمیم‌گیری‌های فنی به توصیه این شرکت‌ها و افراد نیاز داشتند. متخصصان امور مالی دریافتند که حضورشان تا چه میزان می‌تواند برای چرخه کسب‌وکار مهم و حائز اهمیت باشد. این اهمیت از پیش نیز وجود داشت اما وقوع بحرانی نظیر کرونا موجب پرده‌برداری از این واقعیت شد.

شرکت‌های حسابداری در این بحران آموختند که مشاوره  و استراتژی‌های مالی از دید مشتری‌ها تا چه میزان مهم و حیاتی است. این شرکت‌ها حتی مطمئن نبودند در قبال این توصیه‌ها و مشاوره‌ها حق‌الزحمه‌ای دریافت می‌کنند یا خیر. اما با این همه هر آن‌چه را که در توان داشتند به کار گرفتند و مشتریان خود را کمک کردند تا بتوانند به سلامت این بحران را پشت سر گذارند.

شرکت‌های خدمات مالی به صورت خودجوش به مشتری‌های خود اعلام کردند که در بحبوحه بحران کرونا حاضرند تا مشاوره‌ها و خدمات خود را به آنان ارائه کنند تا همه با هم از این ورطه بگذریم.

البته شرکت‌ها هم‌چنین به این مسئله نیز واقف شدند که باید حسابداران خبره و ماهر را به تعداد کافی در اختیار داشته باشند تا بتوانند بهتر و موثرتر در حل مشکلات به سایرین کمک کنند و از توصیه‌های مفید آنان در این زمینه بهره برند؛ در غیر این صورت توان پاسخگویی به تمام مشتریان را نخواهند داشت.

توجه به نقش مهم حسابداران و شرکت‌های حسابداری در شرایط بحرانی

در روزهای بحرانی، مشاغل به کمک بیشتری نیاز داشتند و از حضور حسابداران و شرکت‌های حسابداری مسرور بودند. حسابداران به قهرمانان کسب‌وکارها تبدیل شدند تا پیچیدگی‌های ناشی از تغییرات قانونی و محاسباتی را تسهیل کنند. هم‌چنین پیشنهدهای مفیدی ارائه کردند تا بتوانند کسب‌وکار مشتریان را نجات دهند. چنین ذهن خلاقی نقش مهمی در سلامت مالی مشاغل ایفا می‌کند و از اهمیت فراوانی برخوردار است. اقدامات حسابداران در تنظیم اظهارنامه مالیاتی سال ۹۸ و ۹۹ و هم‌‌چنین توصیه‌ها و مشاوره‌های مهم در خصوص دریافت کمک‌های دولتی به کسب‌وکارهای آسیب دیده، منجر به افزایش اعتمادبه‌نفس مشتریان شد. این امر خود حاکی از نقش مهم حسابداران است.

از این پس، دیدگاه مشاغل به حسابداران متفاوت خواهد بود. آن‌ها از خدمات دریافتی از سوی این قشر مفید، بیش از پیش قدردانی می‌کنند. حتی افرادی که تا پیش از بحران کرونا ثبت دفاتر مالی و تنظیم اظهارنامه مالیاتی را خودشان انجام می‌دادند نیز ناگهان متوجه شدند که باید برای استفاده از خدمات شرکت‌های حسابداری مبالغی را هزینه کنند تا نیازی به درگیری با قوانین جدید و قدیم ثبتی و مالیاتی نداشته باشند.

حسابدارها از عناصر و ارکان اصلی کمک به مشاغل هستند؛ اکنون هم خودشان و هم مشتریان به این امر واقف‌اند و هر دو می‌دانند که برای پیروزی در این نبرد به چه مواردی نیاز دارند. همان‌گونه که جامعه درمانی در بحران کرونا به فکر سلامت جسمانی مردم است، فکر و ذکر حسابدارها هم سلامت مالی کسب‌وکارهایی است که در این بحران آسیب‌های جدی دیده‌اند.

حسابداران در این روزها به شیوه‌های مختلفی مورد آزمون قرار گرفتند و متوجه شدند که با مسیریابی صحیح مالی در روزهای نامعلوم تا چه میزان می‌توانند برای مشتریان موثر باشند. شرایط بحرانی به آن‌ها آموخت که واکنش‌های سریع و موثری از خود بروز دهند و با چالش‌های جدیدی مواجه شوند. آن‌ها آموختند که باید همگام با تغییرات قانونی پیش بروند و از مصوبات جدید آگاه شوند. بحران کرونا به همگان یادآوری کرد که نباید از اهمیت حسابداران و شرکت‌های خدمات مالی غافل شد و نقش مهم آنان را در اقتصاد به دست فراموشی سپرد.

حتما بخوانید : سال مالی چیست ؟ 

درس دوم بحران کرونا: حرکت به سوی خدمات مشاوره مالی

بحران کرونا موجب شد افراد به سمت استفاده از خدمات مشاوره مالی کشیده شوند. چرا که مشاوره در چنین شرایطی واقعا یکی از خدمات مهم و حیاتی به شمار می‌رود که اکنون دیگر همگان بر ارزش آن واقف هستند. ارائه مشاوره در چنین شرایطی در خصوص مدیریت جریان وجه نقد از مهارت‌های مهمی است که متخصصان مالی در آن تبحر دارند. مشتریانی که درآمدشان را از دست داده بودند و یا شرکت‌هایی که در پی درخواست وام بودند همگی نیاز به یک مشاور مالی را برای عبور از بحران حس کردند.

مشاوره‌های مالی در زمان کرونا-min

(اهمیت مشاوره‌های مالی در زمان کرونا)

فرصت‌های خدماتی مشاور مالی فراوان است. یکی از بزرگ‌ترین دروسی که می‌توان از چنین شرایط بغرنجی گرفت این است که مشتری‌ها فارغ از هر مسئله‌ای به مشاوران پناه می‌برند تا راه‌حلی بیابند. اگر شما به عنوان یک مشاور مالی نتوانید از چنین فرصت‌هایی به درستی استفاده کنید، افراد دیگری هستند که چنین قابلیت‌هایی را دارند.

حسابدارها و شرکت‌های حسابداری باید قادر به درک این امر باشند که پس از عبور از  این بحران نیز تقاضا برای مشاوره‌های مالی هم‌چنان وجود دارد. پس بهتر است از چنین موقعیت‌هایی بهره برند تا بتوانند در آینده در مسیر توسعه گام بردارند. بسیاری از شرکت‌های خدمات مالی با چنین رویکردی حوزه فعالیت‌های خود را از «انجام امور حسابداري» به «مشاوره مالی» تغییر داده‌اند.

ناگفته نماند که در دو ماه نخست بحران، آن‌ها مشغول ارائه مشاوره در خصوص راه‌حل‌هایی برای مقابله با کاهش درآمد بودند تا بتوانند به مشاغل آسیب‌دیده در خصوص جبران خسارت کمک کنند. در این میان کمک‌های دولتی و بهره‌گیری از معافیت‌های قانونی گام‌های موثری به شمار می‌رفت. اما در ماه‌های پیش رو باید بر نقش مشاور مالی برای راه‌اندازی مجدد کسب‌وکارها تمرکز شود تا فروش و کسب درآمد مجددا از سر گرفته شود.

پس فراموش نکنید که دنیای کسب‌وکار بزرگ‌تر از آن‌چیزی است که اکنون به نظر می‌رسد. در هر حال دیر یا زود از بحران کرونا خلاص می‌شویم و در آن دوران خواهیم دید که ارائه مشاوره مالی بیش از پیش مهم خواهد بود. اشخاص به کمک این مشاوره‌ها می‌توانند در چالش‌ها و بحران‌های احتمالی دوام بیاورند و حتی کسب‌وکارشان را  توسعه دهند.

درس سوم بحران کرونا: دورکاری حسابداری

یکی از راه‌حل‌های دوران بحران کرونا دورکاری است. این یکی از بزرگ‌ترین درس‌هایی بود که در شرایط قرنطینه فرا گرفتیم. با توجه به آن‌چه که مشاهده می‌شود می‌توان نتیجه گرفت که دورکاری در این شرایط موثر واقع شد و در این میان حسابداران نیز با انجام امور به شیوه دورکاری شاهد بازدهی فوق‌العاده مطلوبی بودند.

هرچند در دهه‌ اخیر دورکاری حسابداری تا حدودی رواج یافته بود اما همگان به آن روی نیاورده بودند. بحران کرونا موجب شد که شرکت‌ها از حسابداران دورکار استفاده کنند و نتایج مثبت آن را نیز در کسب‌وکار خود مشاهده کنند. کارکنانی که در این شرایط به دورکاری مشغول بودند از این آزمون سرافراز بیرون آمدند و حتی از خطر نیز به دور بودند. چرا که لازم نبود در این بحران، در مسیر منزل تا محل کار تردد کنند.

مدیران شرکت‌های حسابداری دریافتند که نیازمند استفاده از فناوری‌های به روز در خصوص حسابداری ابری هستند. به این ترتیب می‌توانند در ارائه خدمات انعطاف بیشتری را از خود نشان دهند. این انعطاف‌پذیری در زمینه استفاده از نیروی انسانی آنلاین و هم‌چنین ارائه خدمات مجازی به کمک تکنولوژی‌های نرم‌افزارهای حسابداری ابری بروز پیدا می‌کند. برخی از شرکت‌های خدمات مالی بلافاصله پس از آغاز قرنطینه به دورکاری و ارائه خدمات آنلاین روی آوردند. اگر بحران کرونا وجود نداشت احتمالا رشد و استقبال از چنین خدماتی نیازمند زمان بیشتری بود.

البته در این میان چالش‌هایی نیز وجود داشت و برخی از مشتریان به سختی می‌توانستند با مدل جدید کسب‌وکار کنار بیایند. اما در عین حال از مزایای این شیوه کار بهره بردند. شرکت‌ها آموختند که می‌توانند با انعطاف بیشتری مشغول فعالیت باشند و در عین حال بازده خود را نیز حفظ کنند. انعطاف‌پذیری با توجه به شرایط امری اختیاری نیست؛ بلکه برای بقا در چنین شرایطی باید به ناچار و از روی اجبار به چنین راهکارهایی روی آورد. حتی برقراری تعادل میان کار و زندگی نیز از جمله ضروریات در چنین شرایطی محسوب می‌شود.

حتما بخوانید : استخدام حسابدار در تهران

درس چهارم بحران کرونا: استقبال از فناوری‌های مدرن

تکنولوژی پیوند تنگاتنگی با دورکاری حسابداری دارد. دشواری‌های کاری در کنار مشکلاتی که دارند موجب بزرگ‌نمایی نقاط قوت نیز می‌شوند. در این میان یکی از مهم‌ترین درس‌هایی که از بحران کرونا آموختیم استفاده موثر از تکنولوژی بود.

حدود ۲۰ سال است که تکنولوژی در دنیای مجازی کاربرد دارد. با گذشت زمان سرعت تغییرات بیشتر می‌شود. پس شرکت‌های حسابداری حرفه‌ای چنین مسائلی را به فردا و آینده موکول نمی‌کنند. تا به حال تنها در حرف به فکر مجازی شدن امور بودیم و عملی در این خصوص انجام نمی‌شد. اما ویروس کرونا ما را به سمتی سوق داد که مجبور شدیم خود را با شتاب ابزارهای موجود منطبق کنیم و به دورکاری روی بیاوریم. به همین دلیل استفاده از داده مجازی در خصوص حذف کاغذ رواج پیدا کرد. بحران کرونا به تمام افراد و مشاغل آموخت که چگونه می‌توانند در مسیر مجازی شدن گام بردارند تا بتوانند فارغ از محدودیت‌های زمانی و مکانی امور خود را پیش ببرند و بازدهی بالایی داشته باشند.

البته در روزهای آغازین بحران کرونا، شرکت‌ها مجبور بودند بدون آمادگی قدم به فضای دورکاری بگذارند؛‌ اما فناوری نرم‌افزار حسابداری ابری در این میان کمک بزرگی به این شرکت‌ها کرد. شرکت‌هایی که از پیش از سیستم‌های ابری استفاده می‌کردند به راحتی با شرایط جدید سازگار شدند و از این امر راضی بودند.

علاوه بر مزایایی که از آن یاد شد، نمی‌توان از مشکلاتی که در این زمینه وجود داشت حرفی به میان نیاورد. درست است که این سبک جدید اثراتی را روی زندگی و سلامت روانی افراد داشته است اما اکنون کارمندان و شاغلین از کاهش روابط فیزیکی و حضوری نارضایتی دارند. حتی برخی از افراد که پیش‌تر تمایل به انجام امور به صورت دورکاری داشتند اکنون دلشان می‌خواهد کارهای خود را به صورت رودررو انجام دهند.

اما این تنها مشکل موجود نیست. مورد دیگر به امنیت داده‌ها مربوط است. اکنون پس از گذشت چندین ماه از شروع بحران کرونا شرکت‌ها فرصت یافته‌اند تا قوانین و آموزش‌های موردنیاز را به کارکنان خود ارائه دهند تا امنیت داده‌ها به میزان کافی تامین شود.

بسیاری از متخصصان امور حسابداری چنین پیش‌بینی کرده‌اند که فضای دورکاری حال حاضر پس از اتمام بحران کرونا نیز پابرجا خواهد ماند. به خصوص شرکت‌هایی که دفاتر و شعب زیادی در نقاط مختلف کشور دارند و هزینه‌های نگهداری بالایی را برای تجهیزات خود پرداخت می‌کنند می‌توانند از این شرایط به نفع کسب‌وکارشان استفاده کنند.

نکته مهم دیگر این است که در شرایطی که باید قوانین و محدودیت‌های بهداشتی نظیر ضدعفونی کردن دفاتر و استفاده از ماسک و هم‌چنین فاصله‌گذاری اجتماعی رعایت شود، آیا کارمندان می‌توانند با خیال راحت در دفاتر کار حاضر شوند؟ به این فکر کنید که برگزاری جلسات به صورت آنلاین افراد را از حضور در مکان‌های فیزیکی بی‌نیاز می‌کند.

این تلاش‌ها و مسائل همگی می‌توانند در جلوگیری از فروپاشی کسب‌وکارها در بحران‌های آینده موثر باشند. اگر کمی با دقت به اطراف خود بنگرید می‌توانید کسب‌وکارهایی را ببینید که از بین رفته‌اند و یا به دلیل بحران کرونا ضررهای فراوانی را متحمل شده‌اند. پس باید این امر را در نظر داشت که چنین اختلالاتی در دوران پس از کرونا نیز می‌توانند رخ دهند. در این میان تنها کاری که از دست ما بر می‌آید این است که از شرایط بحرانی  فعلی درس بگیریم و خود را برای شرایط آینده آماده کنیم.

چکیده

تغییرات در هر امری ضروری است. این تغییرات هستند که در طول زمان پیشرفت‌های زیادی را رقم زده‌اند. در این میان شرکت‌های حسابداری نیز تغییراتی را در ساختار خود انجام داده‌اند و به تکنولوژی‌های جدید روی آورده‌اند. پس نباید از تغییرات ترسید و در مقابل آن ایستادگی کرد؛‌ بلکه باید با درایت و فراست از چنین شرایطی بهره‌مند شد.

بحران کرونا بر شرکت‌های خدمات مالی و حسابداران اثرات فراوانی گذاشت و موجب تغییرات زیادی شد. به همین ترتیب مشاغل آموختند که در دوران قرنطینه و بحران می‌توانند به دورکاری روی بیاورند و از نرم‌افزارهای حسابداری ابری استفاده کنند. در این میان نمی‌توان از نقش پررنگ مشاوره غافل بود. همین مشاوره ها بودند که موجب ایجاد تعادل میان زندگی و کار شدند و به افراد کمک کردند تا راه درست را برای خروج از بحران بیابند.

منبع

0 پاسخ ها

دیدگاه خود را ثبت کنید

آیا می خواهید به بحث بپیوندید؟
در صورت تمایل از راهنمایی رایگان ما استفاده کنید!!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *