سال مالی چیست ؟

یکی از مفاهیم مهم در پروسه حسابداری و حسابرسی مجموعه‌ها و شرکت‌ها، سال مالی است که باید به خوبی نقش و اهمیت آن درک شود. با مطالعه گزارش پیش رو متوجه خواهید شد که گزارش‌های و صورت‌های مالی، بدون در نظر گرفتن سال مالی تا چه حد ناقص و فاقد دقت خواهند بود.

در هر موقعیت و شرایطی که باشید، به عنوان یک کارمند یا یک مدیر کل، نیاز است تا در بازه‌های زمانی خاصی، گزارش‌های مالی را در اختیار داشته باشید؛ حال اگر یکی از مدیران باشید، کارمند مربوطه باید گزارش مربوط به آن بازه زمانی را آماده کرده و در اختیار شما قرار دهد. اما اگر کارمند باشید، نیاز است تا گزارش مالی را بسته به آن بازه زمانی تنظیم، تحریر و در اختیار مدیر مربوطه قرار دهید. این قسم گزارش‌ها، کمک می‌کنند تا دید روشنی نسبت به گردش مالی مجموعه ایجاد شود. بر همین مبنا که گزارش‌های مالی ، اصل دید ما نسبت به وضعیت را تشکیل می‌دهند، ارائه آن‌ها در دوره‌های زمانی منظم و به شکل دقیق اهمیت بالایی دارد.

هدف از ابداع اصطلاح سال مالی اما همین نظم بخشیدن به پروسه تنظیم و تحویل گزارش‌های مالی است. اما سال مالی چگونه در این مورد کمک می‌کند؟

حتما بخوانید : ۱۰۰ اصطلاح مهم حسابداری و حسابرسی را که باید بدانیم

زمان در حسابداری

در حسابداری ، زمان ارزش کمتری از سرمایه ندارد

تعریفی ساده از سال مالی

به منظور درک راحت‌تر پدیده سال مالی می‌توان آن را یک بازه زمانی با تاریخ شروع و پایان معین دانست. در این بازه زمانی، باید تمام رویداد‌های مالی و فعالیت‌های شرکت مد نظر قرار گرفته و اطلاعات مورد نیاز، بسته به شکل صورت مالی، در انتهای این بازه زمانی، یا همان سال مالی ارائه شوند. پس تا به اینجا باید دقت داشت که سال مالی ، هر بازه فرضی اما معینی را که در طول آن رویدادهای مالی ثبت و تحلیل خواهند شد، شامل می‌شود. پس در نگاه عام و کلی، سال مالی صرفاً یک سال تقویم نیست.

تعیین سررسید

تعیین سررسید‌ها نقش مهمی در سیستم حسابداری دارند

بازه زمانی سال مالی به چه شکل است؟

دوره مالی یا همان سال مالی ، می‌تواند از نظر هر سیستم حسابرسی و حسابداری، بسته به تصمیمات کلان و قوانین و مقررات سازمان(شرکت) متغیر باشد؛ به بیانی دیگر هیچ تعریف ایستا و قطعی در مورد تاریخ آغاز و پایان سال مالی در سراسر جهان و در استانداردهای بین‌الملل وجود ندارد. اما در ایران اغلب مجموعه و شرکت‌ها، سال مالی خود را با تقویم شمسی مطابقت داده و آغاز آن را فروردین و پایان سال مالی را اسفند قرار داده‌اند. همانطور که گفته قوانین، قواعد و سیاست‌های کلان شرکت‌ها در این مورد تعیین‌کننده است. به طور مثال شرکت‌ها و بازرگانی‌هایی که شرکای خارجی داشته و با خارج از کشور داد و ستد می‌کنند، اغلب بخاطر سهولت در پروسه حسابداری شرکت، دوره مالی خود را با تقویم میلادی مطابقت داده و آغاز سال مالی خود را روز یازدهم دی‌ماه و روز پایان آن را روز دهم دی‌ماه سال بعد قرار می‌دهند. حتی برخی دیگر از مجموعه‌ها به منظور هماهنگی بیشتر حسابداری شرکت با سررسیدهای مربوط به پرداخت مالیات در ایران، از تیر یا شهریور دوره مالی خود را کلید می‌زنند.

رویدادهای مالی

بدون بسته بودن زمان، پیکربندی رویدادهای مالی ناممکن است

مفهوم سال مالی از چه جهت مهم است؟

در عمل بدون در نظر گرفتن تاریخ‌هایی معین برای پایان و آغاز هر دوره مالی ، قطعاً شاهد بی‌نظمی گسترده‌ای در پروسه حسابرسی و حسابداری شرکت خواهیم بود. اساساً به منظور اینکه بتوان در آینده، وضعیت مالی در برهه‌های پیشین را بررسی کرد، نیاز است تا مفهوم سال مالی تعیین کند که هر رویداد مالی، در کدام بخش از دفاتر و اسناد جای گرفته است. به بیانی دقیق‌تر، بدون سال مالی ، امکان پیکره‌بندی صورت‌های مالی وجود ندارد. از طرفی دیگری بدون داشتن یک بازه معین، نمی‌توان تحلیل دقیقی از وضعیت حسابداری شرکت ، چه به نهادهای نظارتی و قانونی و چه به بخش مدیریت ارائه داد. پس تا حدی زیادی دقت و صحت گزارش‌های مالی در گرو مفهوم سال مالی است.

بستن سال مالی بر چه چیزی دلالت دارد؟

یکی دیگر از اهداف اصلی تعیین سال مالی برای حسابداری شرکت ، تعیین یک سررسید برای بررسی تمام فاکتورهای و مستندات مالی است؛ پروسه‌ای که در اصطلاح به آن بستن سال مالی یا همان صفر کردن حساب شرکت گفته می‌شود. نکته حائز اهمیت در این مورد، عدم دلالت مفهوم صفر کردن یا بستن سال بر تسویه بدهی‌هاست. دقت داشته باشید که صفر کردن حساب‌ها به معنی پرداخت تمام بدهی‌ها یا دریافت تمام بستانکاری‌هاست بلکه بررسی این مورد در آن سال مالی به اتمام می‌رسد.

پرسش اینجاست با این حساب صفر کردن چه معنایی دارد؟ در پروسه صفر کردن تمام اسناد بدهکاری و بستانکاری بررسی شده و پس از جمع‌بندی در قالب یک ردیف منفی(یا گاهاً مثبت بسته به تصمیم حسابداری) وارد محاسبات سال مالی بعدی می‌شود. این یعنی در سال مالی بعدی نیازی به بررسی مجدد رویدادهای مالی نیست و تنها با نگاهی به یک ردیف، می‌توان متوجه میزان بدهی یا طلب سال قبل شد. اما در بستن سال به چه مواردی باید دقت کرد؟

حتما بخوانید : صورت معاملات فصلی چیست؟

بررسی باید جامع و منجر به نتایج کاملی شود

اگر حتی تنها یکی از اسناد مالی مربوط به یک رویداد مالی خاص از سال دور از دید مانده و در پروسه حسابداری شرکت لحاظ نشود، در عمل سال بسته نشده و عملیات حسابداری شرکت دچار مشکل خواهد شد. در نظر داشته باشید که بدون در نظر گرفتن مستندات تمام رویدادها، در نهایت ترازنامه‌ها و هر گزارش مالی ایجاد شده برای آن دوره با نقصان مواجه خواهند شد.

تمام اموال را باید در نظر گرفت

حسابداری شرکت یا هر سازمانی، تنها پرداختن به دارایی‌های نقدی یا اموال منقول نیست، بلکه موجودی‌های کالا و مواد اولیه نیز بخشی از دارایی بوده و باید در حسابداری شرکت لحاظ شوند. به همین علت در یک اصطلاح معروف در هنگام بستن دوره مالی ، تأکید می‌شود که انبار را فراموش نکنید. محتویات انبار بخش مهمی از گزارش مالی انتهای سال را تشکیل می‌دهند و نباید از آن غافل شد.

حساب‌های فروش و هزینه را به‌روز کنید

برای بستن گزارش مالی دوره، تمام حساب‌های درآمد و فروش باید به مرحله بدهکار و حساب‌های سود و زیان به مرحله بستانکار وارد شوند. پس از آن هزینه‌های دیگری از جمله حقوق و دستمزد، هزینه‌های جانبی، اجاره، استهلاک مال و امثالهم را در ستون مربوطه قرار داد. حال با وجود به روز شدن حساب‌ها می‌توان ترازنامه اختتامیه را تنظیم و به تحریر درآورد.

منبع : mohasebankhebreh.com

1 پاسخ
  1. شهریار احسانی
    شهریار احسانی می گوید:

    بسیار عالی و مفید بود. ما هم در نرم افزار حسابداری آنلاین کار با نرم افزار و بحث سال مالی رو برای کاربران راحت کردیم. این مورد برای حسابداران اهمیت خاصی داره

    پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

آیا می خواهید به بحث بپیوندید؟
در صورت تمایل از راهنمایی رایگان ما استفاده کنید!!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *