چگونه با گزارش حسابرسی وام و تسهیلات بانکی بگیریم ؟

,
ارائه گزارش های حسابرسی صورتهای مالی شرکت به بانک ها جهت دریافت وام و تسهیلات بانکی

فعالیتهای مالی شرکت ها در هر دوره زمانی بایستی مورد بررسی قرار بگیرد که نتیجه این فعالیت های مالی و بررسی ها باید طی گزارش هایی جمع آوری شود که به ان صورت های مالی گفته میشود .

هر یک از این گزارشات تهیه شده از فعالیتهای مالی شرکت در دوره های زمانی مشخص، بایستی دارای چهارچوب و فرمت خاصی بوده و در تهیه کلیه گزارشات باید اصول حسابداری و استانداردهای آن رعایت گردد تا گزارش تهیه شده از جامعیت و دقت کافی و نیز استانداردهای لازم برخودار باشد .

بررسی حسابهای یک شرکت باید علاوه بر اینکه توسط حسابداران داخلی صورت گیرد و یک گزارش داخلی تهیه شود ، بایستی توسط یک شرکت معتبر و خبره حسابرسی خارجی هم مورد بررسی قرار گرفته و گزارش این بررسی در اختیار شرکت قرار بگیرد . ضمن آنکه فرايند حسابرسي در كشف تحريفات با اهميت در صورتهاي مالي بسیار حائز اهمیت می باشد .

ارائه خدمات در موسسه حسابداری محاسبان تلاشگر

اهمیت حسابرسی برای کارفرمایان

شاید به نظر کارفرما صرف هزینه و وقت برای حسابرسی کاری دارای درجه اهمیت نباشد اما همانطور که در جملات فوق به آن اشاره شد حسابرسی درون سازمانی و حسابرسی توسط شرکت های مستقل دارای اهمیت و مزایایی برای کارفرمایان بوده که از جمله آن میتوان به شناسایی انحرافات مالی و رفع ان اشاره کرد .

ضمن آنکه گزارشگری مالی در واحدهای تجاری، بازتاب نیازهای اطلاعاتی و انتظارات گروه‌های استفاده‌کننده از صورت‌های مالی مانند سرمایه‌گذاران، اعتباردهندگان، دولت و مدیران است که برای تصمیم‌گیری‌های درست و بجای اقتصادی، برنامه‌ریزی، اعمال نظارت و پاسخگویی، به این اطلاعات نیاز دارند.

حسابرسی برای بانک وام

شاید به نظر کارفرما صرف هزینه و وقت برای حسابرسی کاری دارای درجه اهمیت نباشد اما همانطور که در جملات فوق به آن اشاره شد حسابرسی درون سازمانی و حسابرسی توسط شرکت های مستقل دارای اهمیت و مزایایی برای کارفرمایان بوده که از جمله آن میتوان به شناسایی انحرافات مالی و رفع آن اشاره کرد .

لازم به ذکر است گزارشات مالی و حسابداری در شرکت های تجاری و صنعتی منعکس کننده نیازهای اطلاعاتی و انتظارات اشخاص یا گروهها یا واحد های استفاده کننده از این صورت های مالی مثل دولت ، مدیران ، سرمایه گذاران و اعتباردهندگان است که این اطلاعات و گزارشات برای امور مهمی مانند تصمیم گیری های مهم اقتصادی ، برنامه ریزی های مالی و غیر مالی ، نظارت صحیح بر فرایند های مالی جاری در شرکت ها و در نهایت پاسخگویی استفاده میشوند .

مجموعه صورت‌های مالی شامل ترازنامه، صورت سود و زیان، سود و زیان جامع و صورت جریان وجوه نقد همراه با یادداشت‌های توضیحی پیوست، جزء محوری گزارش‌های مالی و عمده‌ترین وسیله انتقال اطلاعات به خارج از واحد اقتصادی است. اطلاعات گزارشات مالی و صورت ها ی مالی زمانی مورد استفاده مفید و موثر قرار می گیرد که از خصوصیات کیفی  و دقت عمل کافی برخوردار باشد .

یکی از ویژگی‌های کیفی اطلاعات مالی، قابلیت اعتماد است. گزارشات و اطلاعات مالی وقتی قابل اعتماد و استناد است که نتایج و آثار مالی معاملات در کلیه سطوح و کلیه مبادلات مالی به هر شکل به صورت بی طرفانه اندازه گیری شود و نتایج اندازه‌گیری‌ها معتبر و قابل‌ تأیید مجدد باشد.

برای دستیابی به این هدف یعنی حسابرسی بی طرفانه و دقیق و با نتایج قابل استناد و استفاده بایستی این کار به دست موسسات حسابرسی معتبر و خبره سپرده شود .

ضمن انکه اگر این گزارشات توسط شرکت های خبره و با تجربه و دارای ارتباطات قوی با بانک ها انجام شود علاوه بر ارائه گزارشات دقیق مالی به شرکت ها میتواند با ارائه این گزارشات به بانک ها روند دریافت وام و تسهیلات برای شرکت ها را تسهیل نماید .

موسسه خدمات مالی محاسبان تلاشگر خبره  https://mohasebankhebreh.com با تیمی خبره آمادگی دارد  که ضمن ارائه کلیه خدمات مالی مشاوره های لازم در خصوص ارائه صورت های مالی به بانک ها برای دریافت وام و تسهیلات را به شرکت ها ارائه میدهد و در مسیر در یافت تسهیلات با استفاده از این گزارشات حسابرسی صورت های مالی اقدامات و مشاوره های لازم را برای شرکت متقاضی انجام میدهد. امروزه، صورت‌های مالی حسابرسی شده، روش پذیرفته‌شده‌ای است که واحدهای اقتصادی نتایج عملیات و وضعیت مالی خود را به‌وسیله آن گزارش می‌کنند و احتمال وجود اشتباهات تصادفی، تخطی از اصول حسابداری، تعصب ناآگاهانه و تحریف عمدی در صورت‌های مالی حسابرسی نشده، موجب شده است که این صورت‌ها فاقد قابلیت اتکای لازم باشند.
شرکت حسابداری محاسبان تلاشگر خبره امیدوار است با همکاری کارکنان خود در راستای تامین نیاز های به حق مشتریان در خصوص بروز آوردن اطلاعات حسابداری و ارائه به موقع گزارشات مالی متنوع ، براساس متد های روز حسابداری و همچنین خدمات مالیاتی و مشاوره مالیاتی سبکی جدید از خدمات رسانی به کارفرمایان گرامی را بر مبنای صداقت ، مشتری مداری ، اعتماد متقابل و تعهد اخلاقی ارائه نماید.


 

ارائه گزارش های حسابرسی صورتهای مالی شرکت به بانک ها جهت دریافت وام و تسهیلات بانکی

صورت مالی چیست ؟

این اسناد و مدارک مجموعه ای از رویدادها و عملیات های مالی در شرکت ها و بنگاههای اقتصادی هستند که به صورت خام و اولیه در دفاتر روزنامه ، کل ، معین ثبت و نگهداری شده اند . این رویدادها در نهایت به پول و مبادله و جابجایی آن منجر شده است . برای اینکه وقایع مالی شرکت ها به صورت واضح و روشن و البته دقیق و کارآمد گزراش گردد باید در قالب های خاصی این کار انجام شود که البته مطابق با استاندارد های حسابداری و حسابرسی باشد . این قالب ها را اصطلاحا صورت مالی می گویند . در استاندارد های حسابداری دقیقا انواع و شکل و نحوه نگارش این صورت های مالی معین شده است و شامل موارد مختلف ترازنامه ، صورت سود و زیان ، صورت سود و زیان جامع یا انباشته و صورت گردش وجوه نقد است.

ترازنامه چیست ؟

نوعی صورت مالی است که وضعیت مالی شرکت و بنگاه  اقتصادی را در یک بازه زمانی معینی نشان می دهد. به بیان ساده و دقیق تر ترازنامه اطلاعاتی در خصوص دارایی ها ، بدهی ها ، حقوق صاحبان سهام را در بنگاه اقتصادی در یک دوره مالی نشان می دهد و در واقع به سرمایه گذران و افراد ذینفع در خصوص میزان دارایی ها و بدهی ها یا تعهدات و حق و حقوق سهامدارن شرکت وضعیت را گزراش می کند و این گزارش به سهامداران کمک می کند تصمیمات لازم و درست مالی را در مورد موسسه خود اتخاذ نمایند .

در اسناد مالی و گزارش های مربوط به آن ، ترازنامه چطور نوشته میشود ؟

همانطور که اشاره شد این صورت مالی از سه عنصر اصلی دارایی ها و بدهی ها و حقوق صاحبان سهام تشکیل شده است و برای سند زدن و ثبت ها این سه مورد باید لحاظ گردد و به درستی ماهیت انها شناخته شود . شناختن ماهیت یعنی اینکه حسابدار بداند کدامیک باید بدهکار و کدامیک باید بستانکار ثبت شود تا در انتها ترازنامه تراز درآید . یعنی جمع کل دو طرف صفر شود .  بر اساس همین اصل دارایی ها هر چه که باشند در سمت راست و بدهی ها یا تعهدات شرکت و حقوق صاحبان سهام در سمت چپ نوشته میشوند .

دارایی های و بدهی ها در ترازنامه چگونه طبقه بندی میشوند ؟

دارایی ها با توجه میزان زمان و سرعتی که به وجه نقد تبدیل میشوند طبقه بندی می گردند یعنی آنهایی که زودتر به پول تبدیل میشوند در ابتدا نوشته میشوند مثلا اگر شرکت یک زمین و یک دستگاه داشته باشد و زمین تا ۶ ماه دیگر به پول تبدیل میشود و دستگاه تا یک سال بعد ، در ثبت ها اول زمین و بعد دستگاه سند میخورد و در مورد بدهی بر اساس زمان پرداخت انها که هر کدام زودتر باید پرداخت گردند سند خواهند خورد و حقوق صاحبان سهام هم بر اساس اینکه در چه بازه ای دچار نقصان یا کاهش میشوند ثبت زده میشوند. شناخت اجزای مختلف صورت های مالی یکی از مهارت های حسابدارن و البته مهمترین آن محسوب میشود .

دارایی چیست ؟

این سند در صورت های مالی انواع مختلفی داشته و حسابدار باید بداند چه چیزی در سازمان باید جزو این دسته قرار بگیرد برای همین و برای راحتی کار حسابداران در استانداردها انواع مختلف آن تعریف و شناسایی شده است :

دارایی های جاری : این دارایی های شامل وجوه نقد و  کلیه سرمایه گذاری هایی که به صورت اوراق و غیره بوده اما کوتاه مدت است ، حساب های دریافتنی ، موجودی های کالا از هر نوعی که باشد و در نهایت پیش پرداخت ها یعنی پولی که برای دریافت کالا یا خدماتی به صورت بیعانه دریافت میشود ، می باشد . مثلا شرکت طی یک قراردادی درصدی از مبلغ قرارداد را به صورت پیش پرداخت دریافت کرده و بعد شروع به تولید یا ارائه خدمات می نماید .

سرمایه گذاری های بلند مدت : برخی انواع آن مانند مثلا خرید یک زمین و رها کردن آن برای افزایش قیمت ، سرمایه گذاری در پروژه های ساختمانی و صنعتی برای بهره برداری های طولانی و بسیاری دیگر .

دارایی های ثابت : این نوع دارایی ها در انوع مختلف ماشین الات ، تجهیزات و اموالی که ثابت هستند و اغلب در فرایند تولید کالا و خدمات مورد استفاده قرار میگیرند و بعضا دچار استهلاک و کاهش قیمت هم میشوند .

دارایی های نامشهود : این نوع دارایی ها وجود عینی و خارجی نداشته و در واقع یک نوع حق معنوی هستند مثلا حقی که شخص و یا سازمان برای اختراع خود قایل است یا حق اکتشاف یک معدن توسط یک شخص یا سازمان یا حق ثبت از این دسته هستند .

بدهی چیست ؟

بدهی در صورت مالی تعهدات و مسئولیت هایی است که شرکت و یا بنگاه اقتصادی نسبت به اشخاص حقیقی و یا حقوقی دارد و در انواع مختلف بدهی های جاری و بدهی های بلند مدت طبقه بندی میشود . بدهی جاری دارای انواع مختلفی از جمله حساب های پرداختنی ، اسناد پرداختنی ، حقوق و دستمزد های پرداختنی ، بدهی های معوق و پیش دریافت ها هستند و بدهی های بلند مدت هم مانند اوراق مشارکت بلند مدت . وام های بلند مدت می باشند.

حقوق صاحبان سهام چیست ؟

حقوق صاحبان سهام نیز یکی دیگر از موارد مهم در صورت مالی ترازنامه است که باید به خوبی شناخته شود در صورت های مالی ، سرمایه ، سهام عادی ، افزایش سرمایه پرداخت شده ، صرف سهام عادی ، اندوخته ها و سود و زیان انباشته به عنوان حقوق صاحبان سهام شناخته میشوند و باید در این ستون ثبت بخورند .

صورت سود و زیان چیست ؟

در بخش دیگری از این استاندارد ها در مورد نتایج عملیات های یک شرکت در یک دوره مالی مشخص صحبت می کند که به آن صورت سود و زیان گفته میشود که نوع دیگری از صورت های مالی می باشد . هر شرکتی اعم از اینکه تولیدی یا صنعتی یا خدماتی یا پیمانکاری یا حتی سرمایه گذاری باشد بر اساس نوع فعالیتی که انجام می دهد جریانی از پول و نقدینگی وارد آن شده و جریانی از پول هم از ان خارج میشود که مقایسه این دو با هم می تواند سبب بروز سود و یا زیان برای آن گردد .

این سود و زیان در گزارشی تحت عنوان صورت سود وزیان تهیه می گردد و بر اساس این گزارش مدیران و تصمیم گیران مالی می توانند نسبت به روند تولید کالا و خدمات خود تصمیمات درست را اتخاذ نمایند یعنی وقتی مشخص شد شرکت در شرایط سود ده یا زیان ده است آن موقع است که مدیران می توانند برنامه را ادامه یا دستخوش تغییر نمایند تا شرکت در مسیر توسعه و در نهایت ماندن در بازار پیش برود .

مثلا اگر مشخص شود شرکت زیان ده شده است مدیران می توانند چندین راه انتخاب کنند مثلا از حجم تولید بکاهند و تعدیل نیرو نمایند تا وقتی که باز بتوانند بازار را بدست آورند یا اینکه بعد از تجزیه و تحلیل دلایل زیان دهی متوجه شوند علت اصلی آن ناکارآمد بودن دستگاهها و کیفیت پایین کالا است در این شرایط ممکن است تصمیم بگیرند برای خرید دستگاههای جدید و پیشرفته سرمایه گذاری های جدید هم انجام دهند . بنابراین صورت مالی سود وزیان یکی از صورت های مالی مهم در اسناد حسابداری محسوب میشود .

صورت مالی جریان های نقدی چیست ؟

نوع دیگری از صورت های مالی صورت جریان های نقدی بوده که گردش پولی یک سازمان یا بنگاه اقتصادی را در یک دوره مالی نشان می دهد . این نوع صورت مالی تمام ورودی های پول نقد و تمام خروجی های آن را نشان می دهد . تهیه این صورت مالی به تصمیم سازان کمک می کند با شناخت ورودی های جریان نقد آنها را توسعه داده و تقویت کنند و خروجی های پول نقد را در صورت بی ثمر بودن کنترل نمایند و برای کاهش خروجی ها برنامه ریزی نمایند چون در نهایت این ورودی ها و خروجی ها میزان دارایی های سازمان یا بنگاه اقتصادی را تشکیل می دهد .

حتما بخوانید : شرکت در دفاعیه مالیاتی و پیگیری پرونده های مالیاتی

مخاطبین و استفاده کنندگان از صورت های مالی چه کسانی می توانند باشند ؟

صورت های مالی و انواع آن می تواند علاقمندان و مخاطبین متفاوتی داشته باشد و هر کدام بسته به نیاز خود یکی یا همه آنها را درخواست و مطالعه کنند .

  • بستانکاران کوتاه مدت : این اشخاص کسانی هستند که با مطالعه و درخواست صورت های مالی شرکت هایی که با آنها کار می کنند میخواهند بدانند شرکت توان بازپرداخت بدهی ها و تعهدات خود را دارد یا خیر تا انها بتوانند برای همکاری های آینده با آن شرکت تصمیم بگیرند البته صورت سود و زیان بیشتر مورد توجه این مخاطبین خواهد بود .
  • بستانکاران بلند مدت یا وام دهنگان به شرکت : این بستانکاران تمایل دارند بدانند شرکت در آینده دور سرپا خواهد بود یا خیر و می تواند فعالیت های خود را ادامه دهد ؟ چرا که انها باید تهعدات خود را در یک بازه طولانی تر برآورده نمایند و اگر شرایط اقتصادی شرکت خیلی بحرانی باشد یعنی در آینده امیدی به پرداخت این تعهدات وجود نخواهد داشت چرا که ممکن است فعالیت موسسه متوقف شود برای همین اقدام به درخواست و مطالعه صورت های مالی به خصوص صورت مالی سود و زیان و صورت مالی جریان وجوه نقد می نمایند .
  • سهامداران شرکت : سهامداران شرکت بخشی دیگر از مخاطبین صورت های مالی هستند این افراد صورت های مالی را برای اطمینان از حفظ سرمایه هایشان درخواست و مطالعه می کنند چرا که این صورت های مالی بیان کننده وضعیت اقتصادی و نقدینگی موسسه در دوره مالی طی شده هستند.
  • مدیریت شرکت : مدیریت شکل موظف است موسسه را در جهت توسعه و گسترش و سود دهی و حفظ سرمایه سوق دهد و اقداماتی که وی انجام می دهد و تصمیماتی که اتخاذ می کند در سرنوشت ، سود دهی یا زیان دهی شرکت تاثیر مستقیم دارد برای همین یکی از اسنادی که مدیران به آن توجه ویژه می کنند صورت های مالی اعم از صورت مالی سود و زیان ، صورت مالی ترازنامه ، صورت مالی سود و زیان انباشته و صورت مالی وجوه نقد می باشد که از هر کدام از آنها اطلاعات مورد نیاز خود را بدست آورده و در تصمیمات آتی مورد استفاده قرار می دهد . البته مدیران شرکت ها باید با اشراف کافی به این صورت های مالی بتوانند گزارشات لازم را به سهامداران و افراد بالا دست خود ارائه نمایند .

چطور می توان با ارائه صورت های مالی به بانک ها وام دریافت کرد ؟

برای دریافت تسهیلات بانکی ، بانک های خصوصی و دولتی یکسری اسناد و مدارک از شرکت ها و بنگاههای اقتصادی درخواست می کنند که در میان آنها جزییات کامل حساب های دریافتنی ، جزییات کامل حساب های پرداختنی و صورت های مالی و اظهارنامه وجود دارند و البته از اسناد مهم و ضروری هستند . تهیه صورت های مالی برای اینکه مورد قبول بانکها قرار بگیرد باید در فرمت های درست و مطابق با استاندارد های حسابداری انجام شده باشد و عاری از هر گونه اشتباه و نقص باشد و واقعیت شرایط مالی موسسه را به طور کامل نشان دهد  .

یکی از راههایی که می توان از قبول این اسناد توسط بانک ها اطمینان حاصل کرد نظارت موسسات حسابداری و حسابرسی خارجی بر تهیه و ارائه این صورت های مالی بوده برای همین شرکت ها و بنگاههای اقتصادی می توانند در ضمن تهیه این صورت ها و نیز بعد از آن از کارشناسان حسابداری موسسات  مالی به عنوان ناظر استفاده کنند و البته می توانند تهیه و ارائه آنها را هم به بانکها به طور کامل به این موسسات بسپارند .

عموما بانکها برای پرداخت تسهیلات به خصوص در رقم های بالا سخت گیری های خاص خود را انجام می دهند و بررسی اسناد و مدارک مالی شرکتها به خصوص صورتهای مالی برایشان مهم است و با کوچکترین مغایرتی ممکن است روند پرداخت وام با اشکال مواجه شود . شرکت خدماتی محاسبان تلاشگر خبره با سال ها تجربه در خصوص ارائه صورت های مالی به بانکها و دریافت وام می تواند مشاوری امین و مطمئن برای کارفرمایان عزیز باشد و البته قبل از ارائه اسناد خود به بررسی و تکمیل آنها می پردازد .


 

برای دریافت وام چه مدارکی لازم است ؟

  1.  وثیقه
  2. طرح توجیهی
  3. همه جزئیات مالی کسب و کار شما
  4. جزئیات کامل حسابهای دریافتنی
  5. جزئیات کامل در حسابهای پرداختنی
  6. صورتهای مالی کامل، اظهارنامه و حسابرسی
  7. تمامی جزئیات مالی شما
  8. اطلاعات بیمه
  9. نسخه هایی از سوابق شرکت
  10. موافقتنامه نسبت آینده

 

2 پاسخ ها
  1. ابراهیم
    ابراهیم می گوید:

    آیا بنگاه‌ها و شرکت‌هایی که مجوز تاسیس دارند و به بهربرداری نرسیده اند و برای احداث دریافت تسهیلات می‌نمایند باید صورتهای مالی به بانک ارائه کنند

    پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

آیا می خواهید به بحث بپیوندید؟
در صورت تمایل از راهنمایی رایگان ما استفاده کنید!!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *