بخشنامه های قانون پایانه های فروشگاهی و سامانه مودیان

جدول خلاصه شده بخشنامه های قانون پایانه های فروشگاهی و سامانه مودیان

در تاریخ ۱۶ آبان ماه  ۱۳۹۸ قانون پایانه های فروشگاهی و سامانه مودیان به تصویب در مجلس شورای اسلامی رسید . سامانه مودیان مالیاتی سامانه‌ای است که با هدف جمع‌آوری و یکپارچه‌سازی اطلاعات مربوط به خرید و فروش مودیان مالیاتی راه‌اندازی شده است. در این قانون هر مؤدی تکالیف مشخصی برای اتصال به سامانه مودیان و ارسال صورت‌حساب فروش به صورت  الکترونیکی در این سامانه انجام دهد.

در جدول زیر تمام دستورالعملهای مربوط به قانون پایانه های فروشگاهی و سامانه مودیان تا تاریخ تیرماه ۱۴۰۲ به صورت خلاصه جمع آوری شده است.

ارائه خدمات مشاوره مالیاتی در موسسه حسابداری محاسبان تلاشگر خبره

 

 

ردیفشماره بخشنامهتاریخ بخشنامهعطفعنوان بخشنامهخلاصه بخشنامه
۱د/۲۰۰/۲۳۳۲۵۱۴۰۲/۰۴/۱۲باتوجه به آماده سازی و شرایط صدور صورتحساب الکترونیکی در سامانه مودیانباتوجه به شرایط آماده سازی سامانه مؤدیان و صدور صورتحساب الکترونیکی درخصوص تمدید اعتبار تفویض اختیار بخشودگی جرائم و تقسیط بدهی طی نامه شماره ۲۰۰/۱۱۸۴۲ طبق مقررات تا پایان شهریور ۱۴۰۲ تمدید می گردد
۲د/۲۶۸/۲۰۲۵۲۱۴۰۲/۰۳/۳۰اطالع رسانی درخصوص تمدید زمان ارسال صورتحساب های الکترونیکیباتوجه به چالش ها و مشکالت مودیان در جریان ارسال صورتحساب الکترونیکی به سامانه مودیان و عدم ارسال برخی از صورتحسابها در موعد مقرر که تا پایان خرداد ماه ۱۴۰۲ به سامانه مودیان ارسال نشده است تا پایان تیرماه ۱۴۰۲ امکان ارسال به سامانه تمدید گردید و تنها درصورتی صورتحسابهای الکترونیکی ارسال شده در سامانه قابل پذیرش خواهد بود که در موعد مقرر ارسال شده باشد.
۳د/۲۶۸/۱۷۴۵۹۱۴۰۲/۰۳/۲۱اطالع رسانی درخصوص صورتحساب های الکترونیکی مورد تأیید سازمانبا توجه به ضرورت صدور صورتحساب الکترونیکی و ارسال آن به سامانه مؤدیان مطابق قواعد واستانداردهای اعالمی به استحضار می رساند صرفا صورتحسابهای الکترونیکی که مطابق مشخصات و اقالم اطالعاتی تعیین و اعالم شده توسط سازمان امور مالیاتی، در سامانه مؤدیان ثبت شود مورد تأیید است لذا در راستای کاهش درصد اشتباه در نحوه ی صدور و ثبت صورتحسابهای الکترونیکی در سامانه مودیان توسط مؤدیان صورت پذیرد.
۴۲۰۰/۱۴۰۲/۷۱۴۰۲/۰۳/۱۳ابلاغ اصالحیه مواد ۱۶و۴۲ آیین نامه موضوع ماده ۲۶ قانون پایانه های فروشگاهی و سامانه مؤدیانوزارت اطلاعات موظف است جهت صدور مجوز فعالیت ظرف ۳۰ روز مهلت اولیه و۳۰ روز تمدید مهلت، در مجموع ۶۰ روز از زمان استعلام مرکز، نتیجه را اعلام نماید. چنانچه در مهلت مقرر پاسخ داده نشود، به منزله پاسخ مثبت می باشد.
لیکن چنانچه پس از صدور مجوز فعالیت نظر منفی وزارت اطالعات در خصوص استعالم مورد نظر در هر زمان(بعد از مهلت پاسخگویی)به مرکز واصل شود، با اعالم مرکز، شرکت معتمد و سهامداران آن ملزم به تغییر مدیر عامل یا هریک از اعضای هیأت مدیره می باشند
۵۲۰۰/۷۰۹۱/د ۱۴۰۲/۰۲/۱۰الزام مودیان به استفاده از سامانه حقوق و دستمزد برای ارسال فهرست حقوق کارکنان  کلیه دستگاه های اجرایی، موظفند، با مراجعه به پنجره واحد خدمات مالیاتی به آدرس  (https://salary.tax.gov.ir/) و بارعایت قوانین موضوعه، فهرست حقوق و دستمزد دریافت کنندگان حقوق و میزان آن را به سازمان امور مالیاتی کشورتسلیم نمایند.
۶۲۶۸/۵۷۴۷/د ۱۴۰۲/۰۲/۰۵اطلاع رسانی در خصوص الزام درج شناسه کاال/خدمت صحیح توسط مودیان در صورتحساب الکترونیکیشناسه کاال یا خدمت توسط وزارت صمت صادر می شود و جهت راهنمای دریافت شناسه کالا و خدمات می بایست به نشانی intamedia.ir مراجعه کرد.همچنین بر اساس ساختار شناسه کاال و خدمات هر گروه کاالیی یا خدمات، دارای یک شناسه عمومی و ذیل آن شناسه های اختصاصی می باشد و تا زمان عدم درج شناسه اختصاصی کاال و خدمت در درگاه مذکور stuffid.tax.gov.ir) مودیان می توانند از شناسه عمومی کاال/خدمت درج شده در درگاه فوق استفاده نمایند. تنها صورتحساب هایی در سامانه مودیان و محاسبات سیستمی مالیات بر ارزش افزوده لحاظ خواهد شد که از شناسه کاال/خدمت صحیح و موجود در نشانی فوق استفاده نمایند
۷۲۰۰/۲۹۳۷/د ۱۴۰۲/۰۱/۲۲شرط صدور صورتحساب الکترونیکی برای تفویض اختیار بخشودگی جرائم و تقسیط بدهی برای مودیانی که جهت صدور صورتحساب فراخوان شده اند.مودیانی که جهت صدور صورتحساب الکترونیکی فراخوان شده اند در هر یک از حالت های زیر امکان تقسیط و بخشودگی جرائم در اجرای تفویض اختیار مذکور فراهم می باشد:

۱٫ در مورد مودیان با فعالیت پیمانکاری یا فعالیت هایی که صدور صورتحساب در دوره های مشخص صورت می پذیرد و برای این دسته صدور صورتحساب موضوعیت ندارد که با تشخیص اداره کل و به شرط اخذ شناسه یکتای حافظه مالیاتی

۲٫ مودیان منحله و فاقد فعالیت که به علت عدم فعالیت صدور صورتحساب الکترونیکی موضوعیت ندارد و با تشخیص اداره کل امور مالیاتی

۳٫ مودیانی که در حال آماده سازی سامانه ها برای صدور صورتحساب الکترونیکی می باشند درصورت ارائه تعهد مبنی براخذ شناسه یکتای حافظه مالیاتی و صدور صورتحساب الکترونیکی حداکثر ظرف مدت یک ماه

۸۲۶۸/۸۳۷۱۵/د۱۴۰۱/۱۲/۲۱مراحل بروز رسانی سامانه صدور صورتحساب الکترونیکی جهت ارسال مستقیم به سامانه مودیاندر صورت عدم صدور صورتحساب در نرم افزار حسابداری توسط شرکت کننده نرم افزار، برنامه نویسان هر شرکت جهت صدور صورتحساب طبق ضوابط اعالمی مجازند صدور صورتحساب را به نرم افزار اضافه کنند.
۹۲۶۸/۷۸۴۳۴/د۱۴۰۱/۱۲/۰۲مراحل کلی صدور و ارسال صورتحساب الکترونیکی به سامانه مودیانمراجعه به جدول پیوست ۱
۱۰۲۲۲/۷۸۶۴۵/د۱۴۰۱/۱۲/۰۲اطلاع رسانی در خصوص توسعه سامانه استعالم و تجمیع بدهی های مالیاتی و ایجاد امکان پرداخت اینترنتی بدهی در درگاه ملی خدمات الکترونیکدر راستای تسهیل و تسریع خدمات مالیاتی و الکتریکی نمودن فرآیندهای سازمان و کاهش حضور مؤدیان در ادارات امور مالیاتی، سازمان امور مالیاتی اقدام به واحد خدمات الکترونیک باعنوان سامانه استعلام و تجمیع بدهی های مالیاتی و پرداخت های اینترنتی نموده است. نمایش بدهی های استعلام شده در سامانه برای مؤدیان به نشانی my.tax.gov.ir و در سامانه مدیریت اطلاعات به نشانی management.tax.gov.ir و همچنین در سامانه یکپارچه پرونده الکترونیک به نشاني sipa.tax.gov.ir در اختیار کاربران قرار داده شده است.
۱۱۲۰۰/۲۵۳۷۵/ص۱۴۰۱/۱۲/۰۱در صورت عدم صدور صورتحساب الکترونیکی مشمول مفاد تفویض اختیار مذکور و تفویض های قبلی نخواهند بود.طبق فراخوان های انجام شده مادامی که نسبت به صدور صورتحساب الکترونیکی اقدام ننمایند مشمول مفاد تفویض اختیار مذکور و تفویض های قبلی نخواهند بود.
۱۲۲۶۸/۷۷۰۷۳/د۱۴۰۱/۱۱/۲۵موضوع صورتحساب الکترونیکیجهت صدور صورتحساب الکترونیکی ۴ حالت برای آن درنظر گرفته شده است:

۱٫ صورتحساب الکترونیکی اصلی فروش: با انجام هر معامله صادر و به سامانه مؤدیان ارسال می شود.

۲٫ مصادیق صورتحساب الکترونیکی اصلاحی: الف) نرخ های ارزش افزوده ب) مقدار كالا یا خدمت ج) مبلغ کالا یا خدمت د) سایر اطلاعات اختیاری خریدار ه) تخفیف ها و)وجوه قانونی ز)مبالغ مربوط به مالیات و عوارض

۳٫ مصادیق صورتحساب الکترونیکی ابطالی: الف) تغییر اقلام اصلی مرتبط با خریدار ب) عدم تحقق معامله ج) تاریخ صدور صورتحساب د)شناسه کالا یا خدمت ه)شماره اقتصادی

۴٫ مصادیق صورتحساب الکترونیکی برگشت از فروش: زمانی است که کالا توسط خریدار برگشت داده شده است

۱۳۲۶۸/۷۵۲۱۴/د۱۴۰۱/۱۱/۱۸انواع الگوهای صورتحساب الکترونیکیباتوجه به معامالت و نوع فعالیت های مختلف متناسب با نوع کسب و کار مؤدیان الگوهایی برای انواع صورتحسابهای الکترونیکی در نظر گرفته شده است:

الگوهای صورتحساب الکترونیکی

نوع اول:

۱٫ الگوی اول: فروش کالا و خدمات

۲٫ الگوی دوم: فروش ارز

۳٫ الگوی سوم: صورتحسابهای طالا، جواهر و پلاتين

۴٫ الگوی چهارم: قرارداد پیمانکار

۵٫ الگوی پنجم: قبوض خدماتی

۶٫ الگوی ششم: بلیط هواپیما

۷٫ الگوی هفتم: صادرات الگوهای صورتحساب الکترونیکی

نوع دوم:

۱٫ الگوی اول: فروش کلا و خدمات

۲٫ الگوی دوم: صورتحسابهای طلا، جواهر و پلاتين

۱۴۲۲۲/۷۴۴۶۶/د۱۴۰۱/۱۱/۱۶طراحی و توسعه سامانه یکپارچه با عنوان اختصاری سیپا جهت مشاهده تمامی اطالعات مالیات عملکرد و ارزش افزوده اشخاص حقیقی و حقوقیجهت دسترسی به تمامی اطلاعات مالیاتی از جمله مشاهده اطلاعات مالیات عملکرد و ارزش افزوده اشخاص حقیقی و حقوقی هر مودی به نشانی my.tax.gov.ir همچنین قابل تعریف در سامانه management.tax.gov.ir می باشد. و الزم به ذکر است در این سامانه می توان اطالعات تسلیم اظهارنامه، لیست واردات و صادرات، تراز حسابداری، پرداختی ها، بخشودگی ها، تقسیط ها، زیان ارزیابی شده، نمایش اطلاعات حسابرسی، جداول خلاصه وضعیت اعتراض ها، شکایات و رسیدگی به شکایات
۱۵۲۶۸/۷۳۳۸۵/د۱۴۰۱/۱۱/۱۱انواع صورتحساب الکترونیکیچهار مورد از صورتحسابهای قابل پذیرش که در سامانه مؤدیان میباشند:

۱٫ صورتحساب الکترونیکی نوع اول: اطلاعات کامل خریدار و فروشنده میبایست ثبت گردد.

۲٫ صورتحساب الکتریکی نوع دوم: اطلاعات کامل فروشنده و بدون اطلاعات خریدار که اعتباری برای خریدار نیز محسوب نخواهد شد.

۳٫ صورتحساب الکترونیکی نوع سوم:همان رسید پرداخت دستگاه کارتخوان یا درگاه پرداخت الکترونیکی که اعتباری برای خریدار نیز محسوب نخواهد شد.

۴٫ صورتحساب غیرالکترونیکی: زمانی که درمهلت های قانونی نتوان صورتحساب الکترونیکی به دلیل مشکلات فنی صادر کرد. (اطلاعات صورتحساب غیرالکترونیکی میبایست همانند صورتحساب الکترونیکی صادر گردد.)

۱۶۲۰۰/۱۴۰۱/۵۲۱۴۰۱/۱۰/۲۸ماده ۲۵ قانون پایانه های فروشگاهی و سامانه مودیان (شرایط پذیرش صورتحسابهای صادره مودیان ملزم به صدور صورتحساب الکترونیکی حسب فراخوان های اعلامي)صدور صورت حساب الکترونیکی برای شرکت های پذیرفته شده در بورس و فرابورس (فراخوان اول) از تاریخ ۱۴۰۱/۰۸/۰۱ و در شرکت های دولتی و دستگاههای اجرائی (فراخوان دوم) از تاریخ ۱۴۰۱/۱۰/۰۱ و لازم بذکر است سایر صورتحسابهای غیرالکترونیکی از نظر مالیاتی مورد پذیرش نمی باشد.
۱۷۲۶۸/۶۸۴۶۵/د۱۴۰۱/۱۰/۲۶نحوه ی ارسال اطلاعات صورتحساب الکترونیکیکلیه ی مؤدیانی که دارای کارپوشه می باشند اطلاعات صورتحساب الکترونیکی خود را از طریق های زیر میتوانند ارسال کنند:

۱٫ توسط شخص مؤدی: مؤدی با استفاده از کلید خصوصی خود، اقدام به صدور و ارسال اطلاعات صورتحساب الکترونیکی می نماید.

۲٫ از طریق شرکت معتمد نوع ۱ باکلید شرکت معتمد: شرکت معتمد اطلاعات مؤدی را دریافت و با کلید خصوصی خود اقدام به صدور و ارسال اطلاعات صورتحساب الکترونیکی مؤدی می نماید. مسئولیت صدور و ارسال صورتحساب الکترونیکی با شرکت معتمد ارائه کننده خدمات مالیاتی خواهد بود.

۳٫ از طریق شرکت معتمد نوع ۱ باکلید مؤدی: مؤدی با استفاده از کلید خصوصی خود، اقدام به صدور صورتحساب الکترونیکی می نماید. پس مسئولیت صدور با مؤدی و مسئولیت ارسال اطلاعات صورتحساب الکترونیکی با شرکت معتمد است.

۴٫ از طریق سامانه های دولتی: ارسال اطلاعات از سامانه های دولتی امکان پذیر است و مسئولیت صدور و ارسال اطلاعات صورتحساب الکترونیکی با مؤدی است

۱۸۲۶۸/۶۷۴۴۹/د۱۴۰۱/۱۰/۲۰ارد شدن به کارپوشه اختصاصی از طریق نشانی my.tax.gov.ir  بادرج نام کاربری و رمز عبور دریافتیبه کلیه مودیانی که در سامانه my.tax.gov.ir ثبت نام داشته اند با درج نام کاربری و رمز عبور دریافتی از سامانه احراز هویت سازمان امور مالیاتی میتوان وارد کارپوشه اختصاصی خود شوند. کلیه اشخاص حقوقی می توانند از شناسه ملی به عنوان نام کاربری استفاده نمایند.
۱۹۲۳۰/۵۲۵۸۴/د۱۴۰۱/۰۸/۲۳بررسی استفاده از پایانه فروشگاهیدر صورت عدم نصب یا استفاده از پایانه های فروشگاهی علاوه بر اعلام مراتب به مرجع صدور مجوز در اجرای ماده ۲۴ قانون پایانه های فروشگاهی و سامانه مؤدیان، شمول مجازات و جرائم مقرر در قانون پایانه های فروشگاهی و سامانه مودیان میباشند
۲۰۲۶۸/۵۲۲۶۰/د۱۴۰۱/۰۸/۲۲آگاهی رسانی درباره لزوم بررسی و عکس العمل به صورتحساب های الکترونیکی وارده در کارپوشه از سوی خریدارانمؤدیان مالیاتی مکلفند ظرف مدت ۳۰روز از تاریخ درج صورتحساب الکترونیکی در کارپوشه مؤدیان نسبت به اعلام پذیرش یا عدم پذیرش این صورتحسابها اقدام نماید و عدم اظهارنظر ظرف مدت مذکور به منزله تأیید صورتحساب مربوط می باشد
۲۱۲۶۸/۴۶۰۷۷/د۱۴۰۱/۰۷/۲۷جهت دریافت فایل شناسه کالا/خدمات به همراه نرخ مالیات (tax.gov.ir) و( stuffid.tax.gov.ir) سایت در افزوده برارزشسامانه ای جهت دریافت فایل شناسه کالا / خدمات به همراه نرخ مالیات برارزش افزوده طراحی شده است که این سامانه در نشانی های ( stuffid.tax.gov.ir) و (tax.gov.ir )قسمت سامانه عملیات الکترونیکی مالیاتی بخش سایر خدمات الکترونیکی قرارداده شده است.
۲۲۲۶۸/۱۵۳۹۳/ص۱۴۰۱/۰۷/۲۶شرکت های معتمد ارائه کننده خدمات مالیاتی دارای مجوز جهت مراحل پیاده سازی صدور و ارسال صورتحساب الکترونیکی به عنوان بازوی توانمند سازمان امور مالیاتیشرکت های معتمد ارائه کننده خدمات مالیاتی دارای مجوز جهت مراحل پیاده سازی صدور و ارسال صورتحساب الکترونیکی به عنوان بازوی توانمند سازمان امور مالیاتی به شرح ذیل می باشند:

۱٫ شرکت معتمد داده کاوی اول سام (مجوز نوع اول)

۲٫ شرکت داده پردازی کیسان (مجوز نوع اول)

۳٫ شرکت داده پردازی معتمد تیس (مجوز نوع اول)

۴٫ شرکت معتمد اول هوشمند راهبر (مجوز نوع اول)

۵٫ شرکت معتمد همراه فن آوا (مجوز نوع اول)

۶٫ شرکت دیان همراه فردا (مجوز نوع دوم و سوم)

۲۳۲۰۰/۴۰۸۱۸/د۱۴۰۱/۰۷/۰۴آیین نامه غیرفعال نمودن کارپوشه مودیانآیین نامه غیرفعال نمودن کارپوشه مودیان موضوع تبصره ماده ۲۴ قانون دائمی مالیات بر ارزش افزوده مصوب ۱۴۰۰ که به تصویب هیأت وزیران رسیده است و الزام به اجراء می باشد و همچنین لازم به توضیح است کارپوشه غیرفعال، کارپوشه ای است که مودی امکان دریافت مالیات بر ارزش افزوده و عوارض، در صورتحسابهای الکرونیکی صادره از خریداران نداشته ولی امکان ورود به کارپوشه، ثبت حافظه مالیاتی و تأیید یا رد صورتحساب خرید را دارد.
۲۴۲۰۰/۱۴۰۱/۲۸۱۴۰۱/۰۵/۱۲ابلاغ سند ویژگی ها و مشخصات فنی پایانه های فروشگاهی- حافظه مالیاتیابلاغ سند ویژگی ها و مشخصات فنی و حافظه مالیاتی پایانه های فروشگاهی و سامانه مؤدیان به تأیید وزیران امور اقتصاد و دارایی و ارتباطات و فناوری اطلاعات رسیده است که به شرح ذیل جهت اجرا ابلاغ می شود:

۱٫ ابلاغ سند ویژگی ها و مشخصات فنی و حافظه مالیاتی پایانه های فروشگاهی

۲٫ دستورالعمل نحوه صدور صورتحساب الکترونیکی

۳٫ قالب شناسه یکتای حافظه مالیاتی و شماره منحصربفرد مالیاتی

۴٫ دستورالعمل فنی نحوه اتصال به سامانه مؤدیان

۲۵۲۰۰/۱۴۰۱/۲۲۱۴۰۱/۰۵/۰۴افزودن تعریف ((سامانه ثبت بر خط معاملات)) به آیین نامه اجرایی موضوع ماده ۹۵ قانون مالیات های مستقیمسامانه برخط معاملات: پایانه ای فروشگاهی و متصل به سامانه مؤدیان است که براساس اعلام سازمان برخی مؤدیان ملزم به استفاده از آن هستند.
۲۶۲۰۰/۱۴۰۰/۶۶۱۴۰۰/۱۰/۱۱اقدامات اجرایی در رسیدگی به صورتحساب های غیر واقعیشروط پذیرش خرید هنگام خرید از مؤدیان فاقد اعتبار مالیاتی (خریداران یا فروشندگان صوری)

  1. مؤدی نسبت به فروشنده واقعی اقدام نمایند.
  2. در صورت صحت وسقم معامله و مبلغ پرداختی توسط خریدار اعتبار مالیات ارزش افزوده محسوب می شود.

0 پاسخ ها

دیدگاه خود را ثبت کنید

آیا می خواهید به بحث بپیوندید؟
در صورت تمایل از راهنمایی رایگان ما استفاده کنید!!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *