راهنمای حل اختلاف کارگر و کارفرما و آدرس شوراهای حل اختلاف تهران

شکایت کارگر کارفرما

اگر بین کارگر و کارفرما در موضوعی اختلاف ایجاد شود٬ به جای طرح دعوی در مراجع قضایی و دادگستری ٬ توسط نهادهای حل اختلاف و میانجی کننده مثل شورای حل اختلاف صنفی و کمیسیون های مربوطه در وزارت کار و تامین اجتماعی٬ مسایل مربوطه مطرح  و تصمیم گیری شود. رای  صادره توسط این نهادها٬ الزام آور و قابل تجدید نظر است. اگر شما برای مشکل بیمه بیکاری٬ مساله عدم پرداخت پاداش و حقوق آخر سال یا شکایت از کارفرما به دلیل  عدم پرداخت حقوق و دستمزد با مشکلی روبرو هستید٬ این گفتار راهنمای خوبی برای شما عزیزان است تا با رویه قانونی حل اختلاف و وظایف شورا و ترکیب آن آشنا شوید.

شرکت حسابداری محاسبان تلاشگر خبره با سال ها تجربه موفق در ارائه خدمات مشاوره و مالیاتی و خدمات حسابداری و مالی شامل : تهیه و تنظیم اظهارنامه مالیاتی ، ارزش افزوده ، گواهی مربوطه ، تنظیم گزارشات فصلی ، انجام حسابداری شرکت های بازرگانی ، پیمانکاری ، خدماتی، تولیدی، نظارت بر واحدهای مالی جهت کنترل اسناد و به روز رسانی نرم افزار های مربوطه، آماده ارائه خدمات به مودیان مالیاتی و اشخاص حقیقی و حقوقی سراسر کشور است تا از بخشودگی و معافیت های مالیاتی حداکثری، بهره مند شده و بهره وری کسب و کار و سود دهی خود را افزایش دهند .

اگر با سوالی درباره اختلافات با کارفرما در سراسر کشور روبرو شدید٬ درخواست خود را کامنت کرده تا بررسی شود .

با ما همراه باشید.

حتما بحوانید : آدرس شوراهای حل اختلاف و مجتمع های قضایی تهران

وظایف شورای اسلامی کار و انجمن های صنفی

اگر کارگاهی بیش  از ۵۰ نفر  پرسنل داشت٬ واحدی به نام شورای اسلامی کار که در محل کارگاه  فعال است باید تشکیل شده و به دعوی کارگر و کارفرما رسیدگی کند. این شورا٬ نماینده کارگران بوده و معمولا متشکل از افراد قانون دان و با تجربه  است که در کارگاه مشغول به کار هم هستند. اگر اختلاف بین کارگر و کارفرما صورت بگیرد و این شورا در دسترس باشد٬ نخستین مرجع رسیدگی کننده که نقش میانی است همین شورا خواهد بود. البته مقوله حقوقی و مسایل غیر کیفری در صلاحیت این شورا است و حوادث ناشی از کار و جرم و این مسایل باید نهادهای قضایی بررسی کنند.

در قانون کار برای شورای اسلامی  کار٬ وظایفی تعیین شده است که ارسال یک نسخه  از قرارداد کار کارگر به  این نهاد و ارسال پرونده کارگر خاطی جهت تذکر و هم چنین برگزاری مراسم مذهبی در کارگاه و رسیدکی به پرونده کارگر جهت احراج و جلوگیری از تضییع حقوق کارگران از جمله موضوعاتی است که این نهاد باید بررسی کند.  اگر در کارگاهی  این شورا نبود٬ انجمن صنفی٬ عهده دار حل اختلاف  کارگری  و کارفرمایی خواهد بود.

انجمن های صنفی نهادهای غیر  دولتی  هستند که دولت بر  کار آن ها دخالتی ندارد. هر کسب و کاری دارای یک نهاد صنفی  است.  مثل صنف قنادان و نانوایان و پوشاک و غیره. این انجمن ها به عنوان نماینده کارفرمایان و کارگران شاغل در یک صنف خاص  تشکیل شده و از نظر قانون امور صنفی٬ عده دار مسئولیت هایی در رابطه با امور صنفی مربوطه هستند و صلاحیت رسیدگی به اختلاف  کارگری و کارفرمایی را دارد.

نمونه ای از رای حل اختلاف

(نمونه ای از رای حل اختلاف )

وظایف هیات تشخیص حل اختلاف کاری

یکی دیگر از مراجع تشخیص اختلافات کارگری و کارفرمایی٬ هیات تشخیص حل اختلاف کاری است که طبق ماده صد و پنجاه و هفت قانون کار تشکیل می شود و زمانی است که انجمن اسلامی کار و انجمن صنفی نتواند سازش را برقرار کند. هیات تشخیص مرجع سوم رسیدگی کننده بوده و مرکب از ۳ نفر است.

در شهرهای کوچک معمولا یک شعبه  تشخیص اختلافات  کارگری و کارفرمایی وجود دارد و در شهرهای بزرگ تر نیز چندین هیات  تشخیص وجود دارد . هیات تشخیص هم از کارگر و هم نماینده کارفرما برای بررسی نظرات و مستندات و رسیدگی به اختلافات دعوت می کند. دو طرف دعوی ۱۵ روز فرصت دارند به رای صادره اعتراض کنند تا هیات تجدید نظر بررسی کند. اگر اعتراضی واصل نشود٬ رای قطعی و لازم الاجرا خواهد بود .

دادخواست اعتراض به رای هیات اختلاف اداره کار

(نمونه دادخواست اعتراض به رای  هیات اختلاف اداره کار و امور اجتماعی و تسلیم به دیوان عدالت اداری)

هیات حل اختلاف کارگر و کارفرما

طبق ماده صد و پنجاه و نه قانون کار٬ وقتی کارگر یا کارفرما به رای هیات تشخیص اعتراض کنند٫ می توانند اعتراض خود را در هیات حل اختلاف استانی طرح کرده  که شامل ۹ نفر است. این هیات هابه صورت کتبی از کارگر وکارفرما برای  حضور در جلسات دعوت می کند. عدم حضور طرفین٬ مانع رسیدگی نیست. مهلت رسیدگی هیات حل اختلاف به پرونده ها حداکثر ظرف ۳۰ روز  است و رای صادره از هیات حل اختلاف قطعی و لازم الاجرا بوده  و آرای صادره از هیات  تشخیص  و هیات حل اختلاف که قطعی بشود٬ توسط اجرای احکام دادگستری به مرحله اجرا گذاشته می شود.

هیات تشخیص حل اختلاف کارگری و کارفرمایی شامل چه نهاد هایی است؟

طبق ماده ۱۵۸ قانون کار٬ هیات تشخیص شامل ۳ نفر است:

  • یک نفر از وزارت تعاون٬ کار و رفاه اجتماعی
  • یک نفر از نماینده کارگران به انتخاب کانون هماهنگی شوراهای اسلامی کار استان محل اشتغال
  • یک نفر نماینده مدیران صنایع به انتخاب کانون انجمن های صنفی کارفرمایان استان محل اشتغال.

وزارت کار می تواند نسبت به تشکیل چند هیات تشخیص بنا به بزرگی استان و پرونده های وارده  اقدام کند و منع قانونی ندارد.

اگر کارگری به نظر و رای هیات تشخیص اعتراض داشت چه باید بکند؟

همان طور که در ابتدای گفتار گفتیم٬ اگر کارگری به نظر  هیات تشخیص اعتراض داشت باید به هیات حل اختلاف استانی مراجعه کرده و اقامه دعوی کند.

اعضای ۹ نفره  هیات تشخیص استانی شامل چه نهاد هایی است؟

  • ۳ نفر نماینده کارگران به انتخاب کانون هماهنگی شوراهای اسلامی کار استان یا کانون انجمن های صنفی کارگران یا مجمع نمایندگان کارگران واحدهای منطقه
  • ۳ نفر نماینده کارفرمایان به انتخاب مدیران واحدهای منطقه
  • ۳ نفر نماینده دولت شامل مدیرکل کار استان و فرماندار و رییس کل دادگستری محل یا نمایندگان هر یک.

این اعضا به مدت ۲۴ ماه منصوب می شوند.

آیا هیات های حل اختلاف استانی می توانند خارج از وقت اداری تشکیل جلسه داده و رای صادر کنند؟

طبق ماده ۱۶۱ قانون کار٬ این اجازه به آن ها داده شده است.

آیا در صورت عدم حضور نماینده کارفرما٬ هیات های حل  اختلاف استانی می توانند درخواست ابطال جلسه  کنند؟

خیر. طبق ماده ۱۶۲ قانون کار٬ هیات های حل اختلاف برای حضور در جلسه رسیدگی از دو طرفین دعوی٬ دعوت کتبی  می کند و عدم حضور هر یک از طرفین یا نمایندگان قانونی آن ها مانع از برگزاری جلسه و رسیدگی به پرونده و صدور رای نیست. مگر این که هیات تشخیص دهد که باید نماینده حضور یابد. در این حالت ۱ نوبت تجدید دعوت اعلام می کند. اما هیات موظف است ظرف  ۳۰ روز از دریافت پرونده٬ به آن رسیدگی و رای لازم را صادر کند.

آیا هیات های حل اختلاف می توانند از کارشناسان و متخصصان برای دریافت نظرات مشورتی استفاده کنند؟

طبق ماده ۱۶۳  قانون کار٬ هیات های حل اختلاف می توانند در صورت لزوم از مسئولان و کارشناسان و شوراهای صنفی تولیدی وصنعتی و خدماتی و کشاورزی برای دریافت نظرات مشورتی  استفاده کنند.

مقررات انتخاب اعضا هیات های تشخیص و حل  اختلاف و چگونگی تشکیل جلسات آن توسط چه نهادی وضع می شود؟

شورای عالی کار آن ها را تهیه و به تایید وزیر  کار٬ تعاون و رفاه اجتماعی می رساند.

من از کارگاهی اخراج شدم اما هیات حل اختلاف استانی٬ رای به بازگشت کار  من داد چه باید کرد؟

اگر هیات حل اختلاف٬ اخراج شما را غیر  موجه اعلام کند٬ حکم بازگشت به کار شما صادر و پرداخت حق السعی از زمان اخراج به کارفرما ابلاغ می شود.  اگر اخراج شما موجه باشد٬ حق سنوات بر اساس  ماده  ۲۷ قانون کار به شما پرداخت خواهد شد.

اگر کارگری رای بازگشت به کار گرفت اما نخواست به هر دلیلی سر  کار  قبلی بازگردد چه باید بکند؟

در این حالت٬ کارفرما بابستی بر اساس سابقه  خدمتی کارگر٬ به نسبت هر سال٬ چهل و پنج روز مزد و حقوق وی را پرداخت کند.

کارفرما ۲ ماه حق بیمه را در سال ۹۷ پرداخت نکرده است. چه باید بکنم؟

باید به بیمه ای که بیمه  شما در آن جا پرداخت می شود مراجعه کرده و فرم  احیای سابقه را دریافت کنید. مستندات مربوطه شامل قرارداد و فیش حقوقی و کارت کارگری وامثالهم در اختیار شعبه مربوطه قرارداده تا در هیات بدوی بررسی  شود. اگر رای صادر شد و کارفرما محکوم شد٬ موظف به پرداخت بدهی  صادره  بوده یا به آن اعتراض کند که رای کمیسیون تجدید نظر بیمه استانی لازم  الاجرا است. گاها شعبه بیمه شما را به اداره  کار محدوده محل اشتغال کارگاه ارجاع می دهد تا رای هیات حل اختلاف گرفته  و به شعبه بیاورید تا سابقه بیمه کسری شما محاسبه  و برای پرداخت به کارفرما ابلاغ شود.

آیا حق بیمه های سال های پیش هم در صورتی که کارفرما پرداخت نکرده باشد قابل  احیا است؟

بله. همه این موارد از طریق هیات حل اختلاف وزارت کار در استان محل اشتغال و نه محل سکونت قابل پیگیری خواهد بود.

حتما بخوانید : تعریف قرارداد و نمونه قرارداد کار

مرجع رسیدگی به حوادث و بیماری ناشی از کار کیست؟

حوادث ناشی از کار با بیماری ناشی از کار فرق دارد. مرجع تشخبص بیماری های ناشی  ازکار شورای پزشکی است اما حوادث ناشی از کار طبق قانون٬ مسئولیت کیفری حادثه حسب نظر  بازرسان کار یا کارشناس رسمی دادگستری بر اساس رای قضایی بوده  و ارتباطی  به شورای حل اختلاف و هیات تشخیص استانی ندارد. نحوه درخواست نیز  به این شرح  است:

۱-مراجعه حادثه دیده و یا اولیای دم به مراجع قضایی انتظامی برای طرح شکوائیه یا دادخواست

۲-بررسی شکوائیه حادثه دیده یا اولیای دم توسط مقام محترم قضایی و انتظامی.

۳-مراجعه حادثه دیده یا اولیای دم به کلانتری جهت تشکیل پرونده و اخذ نظریه از ادارات کار و امور اجتماعی و پزشکی قانونی

۴-مراجعه حادثه دیده به واحد بازرسی کار اداره کل کار و امور اجتماعی استان یا اداره شهرستان و ارائه نامه کلانتری جهت مطالعه پرونده و بررسی صحنه حادثه و ثبت اظهارات شهود به منظور تهیه گزارش حادثه توسط بازرس کار

۵- تحویل گزارش حادثه از سوی اداره کل کار و امور اجتماعی استان یا اداره شهرستان به کلانتری، به منظور ارجاع به مرجع قضایی برای ابلاغ نظریه بازرس کار به اصحاب پرونده وصدور رای.

گزارش بازرسان کار در بررسی حوادث ناشی از کار به عنوان گزارش ضابطین قضایی می باشد.

آدرس ادارت کار  استان تهران

  1. اداره کل کار استان تهران :  خیابان سهروردی خیابان هویزه  نبش خیابان مرغاب طبقه ۹ – ۴۲۷۳۶۴۳۰
  2. اداره کار منطقه ۱ شهرداری تهران – اداره کار شمیرانات – میدان نیاوران – تقاطع کامرانیه – جنب بانک ملت شعبه نیاوران – پلاک ۳۹۰
  3. اداره کار منطقه۱۰ شهرداری و منطقه ۱۱ شهرداری – اداره کار جنوب غرب تهران – خیابان کارگر جنوبی، پایین تر از میدان حر، کوچه صفاریان – پلاک ۲ – تلفن ۶۶۴۱۹۵۱۵
  4. اداره کار منطقه ۶ شهرداری و اداره کار منطقه ۷ شهرداری و اداره کار منطقه ۱۲ شهرداری – اداره کار شمال شرق تهران – خیابان سمیه، نرسیده به پل حافظ، کوچه پور موسی، نبش چهارراه شیری – پلاک ۴۲ – تلفن ۵ – ۸۸۹۱۰۴۱۴
  5. اداره کار منطقه ۴ شهرداری و اداره کار منطقه ۸ شهرداری و اداره کار منطقه ۱۳ شهرداری و اداره کار منطقه ۱۴ شهرداری – اداره کار شرق تهران – جاده آبعلی – سه راه اتحاد – نبش کوچه منتظمی – تلفن ۷۷۳۲۶۶۹۹
  6. اداره کار منطقه ۱۵ شهرداری و اداره کار منطقه ۱۶ شهرداری و اداره کار منطقه ۱۹ شهرداری و اداره کار منطقه ۲۰ شهرداری مناطق شهرداری – اداره کار شهر ری – خیابان شهید رجایی – روبروی اتوبان بهشت زهرا – جنب مسجد مادر – تلفن ۵۵۰۰۰۰۰۸
  7. اداره کار  منطقه ۱۸ شهرداری – اداره کار اسلام شهر – اسلام شهر، ایستگاه حاج محمود، طبقه فوقانی صندوق قرض الحسنه مولی الموحدین – تلفن ۲۲۳۰۰۸۵ – ۰۲۲۸
  8. اداره کار منطقه ۲ شهرداری و اداره کار منطقه ۵ شهرداری و اداره کار منطقه ۹ شهرداری و اداره کار منطقه ۱۷ شهرداری مناطق شهرداری و اداره کار منطقه ۲۱ شهرداری و اداره کار منطقه ۲۲ شهرداری مناطق شهرداری – اداره کار شمال غرب تهران: میدان آزادی، ابتدای جاده مخصوص کرج، کوی چهارم بیمه – کوچه سوم شرقی – تلفن ۴۴۶۵۶۹۷۸
  9. اداره کار منطقه ۳ شهرداری تهران:  غرب خیابان آفریقا (جردن) به اداره کار شمال غرب تهران و شرق خیابان آفریقا (جردن) به اداره کار شرق تهران مراجعه نمایند.

نمایندگی اداره کار در  شهر تهران

  • نمایندگی کار میرزای شیرازی: خیابان میرزای شیرازی نبش کوچه هشتم ( عبدالهی) صفی خانی ۸۸۹۰۶۴۶۱ ۸۸۹۲۵۰۶۰
    نمایندگی کار بلوار فردوس: فلکه دوم صادقیه- بلوارفردوس بعدازبازار میوه وتره بار -جنب خ حسن آباد-روبروی بانک سپه- ساختمان آبگینه طبقه۳ هاشمی ۴۴۰۱۰۵۲۸ ۴۴۰۱۰۵۲۷

هموطن گرامی

در صورتی که با مسایل کارگری و کارفرمایی در استان تهران مواجه هستید٬ به هیات های حل اختلاف استانی وزارت کار مراجعه کنید.

13 پاسخ ها
  1. نيما حسيني
    نيما حسيني می گوید:

    با سلام ، بنده در يك شركت صنعتي در ساوه كار ميكنم پس از گذشت دو ماه هنوز به من قرارداد را عودت نداده اند يعني بنده قرارداد را امضا كرده ام ولي از سوي مديريت امضا نشده است و تحويل نگرديده است ، اگر بخواهم به وزارت كار شكايت كنم كه من قرار داد نداده اند چكار بايد كنم.
    متشكرم

    پاسخ
    • ناشناس
      ناشناس می گوید:

      شما هم می تونید با شهادت همکارانتان هم با ارائه فیش حقوقی ویا مدارکی که مشخص کنه همه ماهه حقوق دریافت کرده اید به حقتان برسید

      پاسخ
  2. بهزاد
    بهزاد می گوید:

    سلام من بعد از دو ماه کار کردن در یک شرکتی به دلیل فشار کار بیمار شدم و عمل جراحی انجام دادم بعد از بازگشت به کار توانایی انجام کار ندارم میخواستم از شرکت شکایت کنم آیا به نتیجه میرسم یا نه

    پاسخ
  3. مجیدی
    مجیدی می گوید:

    سلام
    من از سال ۹۲ تا ۹۸ با شرکتی به صورت بخش خصوصی در مخابرات به صورت قراردادهای یکساله مشغول به کار بودم که هر سال سنوات به مزد همان سال تسویه میشد
    لیکن براساس قانون کار باید با آخرین مزد تسویه گردد
    لطفا راهنماییم کنید برای استحقاق حق و حقوقم چه کاری باید انجام بدهم ؟؟

    پاسخ
  4. ناشناس
    ناشناس می گوید:

    سلام خانوم هستم ویکسال خورده ای در لاوی ومن مجتمع کار میکردم
    با حقوق ۱۵۰۰
    ودقیقا در روز یلدا و تو این وضعیت خراب اقتصادی وکرونا
    بخاطر شوخی با دوستم که گفتم در جمع دونفرمون خواستگار برات پیداشده و رفته به رئیسش گفته و رئیسش به رئیس من گفته بدون. هیچ تذکر اخراج شدم
    میشه راهنماییم کنید باید چیکار کنم

    پاسخ
  5. ناشناس
    ناشناس می گوید:

    سلام خانوم هستم حدود ۱سال چند ماهی در لاوی ومن مجتتمعی مشغول کار بود تا روز یلدا بخخاطر شوخی لفظی با دوستم کردم من را اخراج کردن
    میشه راهنمایی کنید

    پاسخ
  6. ابراهیم مرادی
    ابراهیم مرادی می گوید:

    سلام من چند سال در یک کارخانه قالی شویی کار کردم وبیمه ام نکرد الان هم اومدم بیرون از اونجا الان باید برا حق بیمه ام کجا شکایت کنم اصلا بیمه به من تعلق میگیرد

    پاسخ
  7. حسین
    حسین می گوید:

    سلام .پدر مرحوم بنده یک باب مغازه نانوایی داشته که بعد از فوت به مادرم منتقل شده بود .نانوایی ۳ سال پیش فروخته شده .یکی از کارگران که در دهه ی ۷۰ برای پدر بنده فعالیت میکرده الان ادعای چهار درصد سخت و زیان آور رو داره .میخواستم بدونم با توجه به اینکه نانوایی فروخته شده بازم مادرم باید این مبلغ رو پرداخت کنه یا مالک جدید باید این کارو انجام بده ؟

    پاسخ
  8. ناشناس
    ناشناس می گوید:

    سلام
    من در سال جدید بدون قرارداد مشغول به کارم و حقوق من رو بر اساس قرارداد سال گذشته واریز کردن و اظهار میکنن افزایش حقوق نمیدیم با توجه به اینکه آخرین قرارداد من ۶ ماهه بوده و الان بیش از یک ماه از سال جدید سپری شده من رو به دلیل عدم امضای قرارداد بر مبنای حقوق سال گذشته در اختیار کارگزینی قراردادند و میگویند که یا قرارداد یک ماهه بعد برو یا قرارداد ۳ ماهه بدون افزایش حقوق

    پاسخ
  9. نادری
    نادری می گوید:

    با سلام
    آخرین قرارداد من ۶ ماهه و تا پایان سال ۱۴۰۰ بوده در سال جدید در تاریخ ۲۸ فروردین از من خواستند یا قرارداد ۱ ماهه بعد انفصالراز خدمت و یا قرارداد ۳ ماهه بدون افزایش حقوق امضا کنم. حتی حقوق فروردین ماه من را برمبنای سال گذشته پرداخت کردن بدون افزایش. اکنون چند روز است که به دلیل امتناع از امضای قرارداد مورد نظر ایشان در کارگزینی هستم.
    ممکن هست راهنمایی بفرمایید!

    پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

آیا می خواهید به بحث بپیوندید؟
در صورت تمایل از راهنمایی رایگان ما استفاده کنید!!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *