۲۰ کتاب مفید حسابرسی دولتی٬ پیمانکاری و شرکت‌ های کوچک

حسابرسی دولتی٬ پیمانکاری و شرکت‌ های کوچک

حسابرسی ٬ فعالیتی است برای گردآوری٬ بررسی و ارزیابی دوره ای مستند و مستدل و بی طرفانه داد‌ه های مالی شرکت ها و سازمان های دولتی یا خصوصی به منظور٬‌ تطبیق رویداد های مالی با معیارها و استاندارد های قانونی که برای اشخاص ذی نفع تهیه می شود. حسابداری (Accounting) با ممیزی (Auditing) فرق دارد. حسابرسی مالی٬ عملیاتی٬ قانونی٬ داخلی و مالی٬ از انواع آدیتینگ است که یکی از کسب و کارهای پربازه برای استارت آپ ها و دورکارها (freelancer) ها محسوب می شود.

اگر شما به دنبال ده ها کتاب مفید و آمورنده برای فهم الفبای ممیزی صورت های مالی در شرکت های دولتی٬ پیمانکاری صنعتی و خدماتی٬‌ بنگاه های کوچک و متوسط و زود بازده و موسسات دانش بنیان هستید٬ گزارش امروز می تواند شما را با محصولاتی که در دو اخیر٬‌ چاپ و روانه بازار شده است٬‌ آشنا کند.

شرکت محاسبان تلاشگر خبره با سال ها تجربه موفق در ارائه خدمات مشاوره و مالیاتی و خدمات حسابداری و مالی شامل: تهیه و تنظیم اظهارنامه مالیاتی، ارزش افزوده، گواهی مربوطه، تنظیم گزارشات فصلی، انجام حسابداری شرکت های بازرگانی، پیمانکاری، خدماتی، تولیدی، نظارت بر واحدهای مالی جهت کنترل اسناد و به روز رسانی نرم افزارهای مربوطه، آماده ارائه خدمات به مودیان مالیاتی و اشخاص حقیقی و حقوقی سراسر کشور است تا از بخشودگی و معافیت های مالیاتی حداکثری بهره مند شده و بهره وری کسب و کار و سود دهی خود را افزایش دهند.

با ما همراه باشید و هر گونه سوال خود را درباره اکانتینگ و ممیزی صورت های مالی در هر سطحی و در هر صنعتی٬ از طریق بخش کامنت با ما به اشتراک بگذارید تا کارشناسان شرکت محاسبان تلاشگر خبره٬ در اسرع وقت شما را راهنمایی کنند.

حتما بخوانید: همه چیز درباره مالیات بر ارزش افزوده

فرق حسابداری و حسابرسی چیست؟

وقتی فرآیند حسابداری یا همان اکانتینگ (ACCOUNTING) به اتمام می رسد٬ چه در بخش خصوصی و چه در بخش دولتی٬ چه در شرکت مسئولیت محدود٬ چه شرکت سهامی خاص یا سهامی عام٬ فرآیند حسابرسی آغاز می شود. ماموریت حسابرسی ٬ راستی آزمایی و ممیزی (AUDITING) است.

حسابدار٬ وظیفه دارد طبق استاندارد های حسابداری داخلی یا بین المللی٬ نسبت به تنظیم صورت های مالی و نگهداری درست آن و ارائه گزارش های مربوطه بر اساس فرمت مورد نظر٬ اقدام کند. این گزارش های صادر شده و صورت های مالی تهیه شده٬ توسط واحد آدیتینگ٬ بررسی می گردد تا اعتبار دهی شده و راستی آزمایی گردد. پس٬ حسابرس٬ می تواند صورت های مالی تهیه شده توسط حسابداری را تایید یا رد کند. او بررسی می کند که جزییات دارایی ها و بدهی های موسسه/شرکت/سازمان٬ به صورت درست و دقیق در تراز نامه٬ ثبت و درج شده است یا خیر و مطابق با استاندارد مربوطه هست یا نه.

حتما بخوانید : فهرست برترین شرکت‌های حسابداری تهران و ۱۵ نکته مهم

بنابراین آدیتور ها٬ به مدیران شرکت/موسسه/سازمان٬ گزارش فصلی نمی دهند. ارقام مندرج در صورت های مالی را به صورت ریز٬ بررسی نمی کنند. این که آیا٬ هزینه های صورت گرفته برای انجام یک پروژه یا گردش مالی شرکت/موسسه/سازمان در دوره گزارش گیری مالی٬ مطابق با رفتار سازمانی مجموعه و چشم انداز و ماموریت (VISION/MISSION)‌ هست یا خیر٬ وظیفه آن ها نیست. این که آیا هر رویداد مالی٬ مطابق با نیاز مجموعه بوده یا نه٬ در ماموریت آن ها نمی گنجد. کفایت نظارت های داخلی سازمان/موسسه/شرکت نیز از وظایف آن ها محسوب نمی شود.

موسسه حسابرسی و خدمات مالی

(مثلا برای شرکت صنایع دریایی ایران (خصدرا) که در بازار پایه ب فرا بورس ایران قرار دارد٬ شرکت حافظ گام٬ مسئولیت قانونی ممیزی و ارزیابی صورت مالی را بر عهده دارد و طبق قانون بورس٬ در مجمع عموی سهامداران٬ انتخاب شده است. کلیه گزارش های موسسات حسابرسی شرکت های پذیرفته شده در بازار بورس ایران در سامانه جامع ناشران یا کدال منتشر می شود)

در سازمان بورس اوراق بهادار ایران که بیش از ۵۰۰ شرکت در آن فعالیت هستند٬ هر شرکت٬ علاوه بر یک ناظر٬ دارای یک موسسه حسابرسی رسمی است که بر فعالیت های مالی٬ نظارت می کند و گزارش آن٬ ملاک بررسی سهامداران برای خرید یا فروش سهام محسوب می شود. این شرکت ها٬ هیچ نقشی در نظرسنجی از جامعه سهامداران (SHAREHOLDERS) یا ذی نفعان (STAKEHOLDERS) درباره سود و زیان مجموعه٬ ندارند. کاری هم به کنترل کیفیت داخلی فرآیند ها و فعالیت ها و رویه ها ندارند و اصولا٬‌ با ریسک سازمانی٬ کاری ندارند. در واقع٬ کار حسابرسی ٬ پیش بینی آینده نیست و در مجموعه های تحت نظارت خود٬ حضور مستمر ندارند.

کار حسابداری و حسابرسی

(کدال را باید یک سایت آموزشی و برای فهم شیوه های ممیزی شرکت های سهامی عام در صنایع گوناگون دانست که اطلاعات خوبی را در اختیار دانشجویان٬ علاقمندان و هم چنین مدیران شرکت هایی که در آینده قصد سهامی عام شدن دارند٬ قرار می دهد)

بنابراین٬ کار حسابداری و حسابرسی ٬ ماهیتی متفاوت دارد. اما هر دو٬ با عدد  رقم و صورت های مالی و استاندارد ها و قوانین تهیه گزارشات و راستی آزمایی و امثالهم٬ سر و کار دارند. حسابدار٬ ثبت سیستماتیک حساب های یک سازمان را بر عهده دارد و حسابرس٬ بازرسی دفاتر و بررسی صحت و سقم صورت های مالی تنظیمی.

حسابداری٬ فرآیندی مستمر و ادامه دار بوده و به ثبت روزانه رویداد های مالی می پردازد و حسابرسی ٬ پروسه ای دوره ای است. حسابداری٬ با پایان دفتر داری آغاز می شود و حسابرسی ٬ با پایان حسابداری٬ آغاز می شود.

فرق حسابداری و حسابرسی ٬ مثل جوشکاری و بازرسی جوش است. هیچ بازرس جوشی٬ نمی تواند٬ سابقه جوشکاری نداشته باشد. ناگفته پیداست که حسابرسان٬ حسابداران قابلی باید باشند. حسابرس٬ ۳ نوع است.

انواع حسابرس

حسابرس یا مستقل است تا داخلی است یا دولتی. نمونه مستقل٬ مجموعه هایی هستند که از سازمان ها و شرکت ها٬ مستقل بوده و نفعی مستقیم یا غیر مستقیم از فعالیت های مجموعه تحت ارزیابی ندارد. مستقل ها٬ بر  اساس قرارداد٬ خدمات خود را ارائه می دهند. داخلی ها هم٬ بر اساس بیانیه حرفه ای انجمن حسابرسی داخلی٫ واحد ارزیابی مستقل بوده که به منظور بررسی و آزمون و ارزیابی فعالیت های سازمانی٬ فعالیت دارند. این کمیته ها معمولا مستقیم به هیات مدیره گزارش می دهند.

کتاب های مفید برای حسابرسی

  • کتاب اصول و ضوابط حرفه ای و استاندارد های حسابداری و حسابرسی : کمیته تدوین رهنمودهای حسابرسی سازمان حسابرسی کشور. سال ۱۳۸۳
  • کتاب حسابرسی داخلی. نشر مرکز تحقیقات تخصصی حسابرسی و حسابداری ایران سال ۱۳۶۵
  • کتاب حسابرسی سیستم های رایانه ای٬ نشر مرکز تحقیقات تخصصی حسابداری ایران. سال ۱۳۹۳
  • کتاب اصول و ضوابط استانداردهای حسابرسی – سال ۱۳۸۸
  • کتاب استاندارد های حسابرسی دولتی به روش اداره ممیزی عمومی ایالات متحده آمریکا. ترجمه محمد علی قوامی٬ نشر کمیته حسابرسی عملیاتی سازمان حسابرسی ایران . سال ۱۳۸۵
  • کتاب مشکلات حسابرسی واحد های تجاری کوچک٬ تالیف دی دی ریبون٬ ترجمه  محمد رضا نفیسی و عباس ارباب سلیمانی٬ نشر مرکز تحقیقات تخصصی حسابداری و حسابرسی . سال ۱۳۷۳
  • کتاب رهنمود های حسابرسی از کمیته تدوین رهنمود ها. نشر سال ۱۳۷۶ تهران
  • کتاب استاندارد های حسابرسی: بخش ۵۰-۵ تایید خواهی برون سازمانی- نشر سال ۱۳۸۸
  • کتاب ارزیابی مالی عملکرد مدیریت – ترجمه و تالیف از رضا شباهنگ- نشر مرکز تحقیقات تخصصی حسابرسی – سال ۱۳۸۷
  • کتاب استفاده از تکنیک ها و روش های آماری در حسابرسی ، ترجمه و تالیف از رضا شباهنگ- نشر سال ۱۳۶۹

کتاب های مفید برای حسابرسی

  • کتاب حسابرسی داخلی٬ نوشته ریچارد دال و راتلیف٬ ترجمه  عباس ارباب سلیمانی و علی کمالی زارع نشر سال ۱۳۸۳ تهران
  • کتاب ممیزی بانک های تجاری: بیانیه های شماره ۱۰۰۰ و ۱۰۰۴ و ۱۰۰۶. ترجمه محمد علی قوامی – نشر سال ۱۳۸۶ تهران
  • کتاب گزارش گری مالی و حسابرسی شرکت های در حال تصفیه٬ نشر کمیته گزارش گری٬ سال ۱۳۸۸
  • کتاب حسابرسی داخلی اثربخش بر اساس روش انجمن خبره دولتی و مالی بریتانیا. ترجمه علی کمالی زارع و عباس ارباب سلیمانی- نشر سال ۱۳۷۹
  • کتاب اصول و ضوابط حسابداری و حسابرسی : آیین رفتار حرفه ای٬ نشر کمیته فنی سازمان در سال ۱۳۸۱
  • کتاب نقش اقتصادی ممیزی مالی در بازار های آزاد و بازار های تحت نظارت٬ نوشته وندای والاس و ترجمه حامی امیر اصلانی- نشر مدیریت تدوین استاندارد ها- سال ۱۳۸۱
  • کتاب استاندارد های حسابرسی با ساختار آموزشی. نوشته گای کارمایکل و لچ٬ ترجمه کیهان مهام٬ با همکاری کوروش امانی- فاطمه امراللهی و حمیده صفاری٬ نشر سال ۱۳۸۷
  • کتاب نمونه پرسش های چهار گزینه ای سوالات CPA . انتخاب از احمد فاضلی و کوروش امانی از کمیته ترفیعات- سال ۱۳۸۰

کتاب فلسفه حسابرسی

  • کتاب مقدمه ای بر اصول٬ مبانی و استاندارد های بین المللی حسابرسی ٬ نشر فدراسیون بین المللی- ترجمه عباس ارباب سلیمانی و مصطفی علی مدد- نشر سال ۱۳۷۵
  • کتاب حسابرسی قرارداد های بلند مدت پیمانکاری٬ نوشته مصطفی علی مدد و نظام الدین ملک آرایی- نشز سال ۱۳۷۹
  • کتاب اصول و مفاهیم ممیزی داخی در بانک ها٬ نوشته دکتر حسین محمد پور زندی٬ حسن رستم پناه و وحید محمد رضا خانی. نشر هدفکار- سال ۱۳۹۳
  • کتاب آشنایی با کاربرد نرم افزار اکسل در حسابرسی ، نوشته جف لنینگ٬ ترجمه محسن غلام رضایی٬ منصور مافی٬ نشر مدیریت آموزش و تحقیقات – سال ۱۳۹۳

کتاب حابرسی داخلی اثربخش

  • کتاب بررسی تحلیلی با استفاده از تجزیه و تحلیل در ممیزی صورت های مالی . نوشته فضل الله اکبری٬ مصطفی علی مدد نشر سال ۱۳۸۰
  • کتاب مجموعه قوانین و مقررات جامعه حسابداران رسمی ایران – نشر سازمان حسابرسی ایران در سال ۱۳۸۰

لینک های مفید مرتبط با حسابرسی

در هر سطحی در حوزه امور اکانتینگ و ممیزی فعالیت دارید٬ لینک های زیر می تواند شما را با مجموعه ای از اطلاعات و قوانین به روز٬ آشنا کند. خصوصا اگر دانشجوی این حوزه یا در سطح بالا دستی٬ کار  می کنید.

امور اقتصادی و دارایی

برای  دریافت استاندارد های حسابرسی ٬‌ به سازمان حسابرسی وزارت امور اقتصادی و دارایی مراجعه کنید که در این لینک٬ اطلاعات لازم در اختیار شما قرار می گیرد. این link هم در نظر داشته باشید.

سایت دیوان محاسبات

سایت دیوان محاسبات کل کشور مجلس شورای اسلامی نیز٬ پرتال خوبی برای ارتباط با کارشناسان نخبه و خبره حسابرسی دولتی و دریافت اطلاعات٬ قوانین و استاندارد های مربوطه برای اشخاص حقیقی و حقوقی است. برای کسب اطلاعات تکمیلی به این لینک مراجعه کنید.

استاندارد های حسابرسی سطح اول

اگر به دنبال استاندارد های حسابرسی سطح اول٬ دوم و سوم هستید٬ توصیه میکنیم که این PDF را مطالعه کنید تا هم با روش کار و ماموریت و سبک حسابرسی دیوان محاسبات کشور آشنا شوید٬ و هم با استاندارد ها و اصول اخلاقی حسابرسی و آنچه در اصول بنیادین حسابداری باید در نظر  گرفته شود٬ آگاه شوید.

انجمن حسابرسان داخلی ایران٬ در این سایت در دسترس است و اگر شما خواهان دریافت آموزش تخصصی و عضویت در این مجموعه هستید٬ به نشانی فوق الذکر مراجعه کرده و اطلاعات لازم را بدست آورید.

انجمن حسابرسان داخلی ایران

همراه گرامی

اگر نیاز به مجموعه ای به منظور دریافت مشاوره های ممیزی تخصصی هستید٬ با کارشناسان شرکت حسابداری محاسبان تلاشگر خبره تماس بگیرید تا از مشاوره رایگان کارشناسان حرفه ای و مجرب این مجموعه برخوردار شوید. سوالات خود را با ما در میان بگذارید. اگر خواهان تحصیل رایگان در مقطع کارشناسی ارشد و دکتری مالی با بورس تحصیلی هستید٬ با ذکر رزومه٬ درخواست خود را مطرح کنید تا راهنمایی مربوطه برای شما ارسال شود.

0 پاسخ ها

دیدگاه خود را ثبت کنید

آیا می خواهید به بحث بپیوندید؟
در صورت تمایل از راهنمایی رایگان ما استفاده کنید!!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *