شرایط بخشودگی جرایم کارفرمایان خوش حساب بیمه تامین اجتماعی

شرایط بخشودگی جرایم کارفرمایان خوش حساب بیمه تامین اجتماعی

سازمان تامین اجتماعی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی با صدور بخشنامه ای در ۲۶ خرداد ماه ۹۸، مبلغ و شرایط بخشودگی جرایم کارفرمایان خوش حساب سازمان تامین اجتماعی را در سال رونق تولید، اعلام کرد. این بخشنامه، تسهیلاتی را در اختیار کارفرمایان قرار می دهد تا بدهی خود را به سازمان، با شرایط جدید که در اصلاحیه آئین نامه ذکر شده است پرداخت کنند.

گزارش امروز اقتصاد شهروند، شما را در جریان این بخشنامه مهم برای جامعه کافرمایی و پیمانکاری سراسر کشور قرار می دهد. در صورتی که با سوالی روبرو شدید، حتما به سایت tamin.ir‌ رجوع کنید یا سوالات خود را از طریق کامنت با ما به اشتراک بگذارید. توجه کنید که سامانه شکایات سازمان بازرسی کل کشور، آماده دریافت شکایات مستند شما از شعب سازمان تامین اجتماعی در ۳۱ استان کشور می باشد.

بخشنامه بخشودگی جرایم کارفرمایان خوش حساب سازمان تامین اجتماعی

بیش از ۴۰ میلیون نفر، بیمه شده اجباری، خویش فرما،‌ مستمری بگیر و بازنشسته سازمان تامین اجتماعی هستند. به جز مواردی که خویش فرما هستند، بقیه، بیمه شده اجباری بوده تا تحت تکفل بیمه شده اجباری هستند. همه افرادی که بیمه شده اجباری تامین اجتماعی هستند، از نظر قانون کار، کارگر یک کارفرما هستند و کارفرما بایستی طبق قانون کار و طبق قانون تامین اجتماعی، آن ها را تحت پوشش خدمات بیمه ای قرار دهد.

حتما بخوانید : اظهارنامه مالیاتی چیست ؟ تهیه و تکمیل اظهارنامه مالیاتی و تحریر دفاتر قانونی

بنابراین، طبق تعرفه های سالانه بیمه تامین اجتماعی، ۷ درصد از حقوق بیمه شده اجباری کسر و به همراه ۲۳ درصد دیگر (سهم کارفرما)، به حساب بیمه واریز می شود تا سابقه بیمه ای برای فرد منظور شود. کارفرمایان، هم برای دریافت مفاصا حساب مالیاتی و هم برای تسویه حساب لیست های معوقه و امثالهم، بدهکار تامین اجتماعی می شوند و به همین خاطر، گاها این بدهکاری پیمانکاران و کارفرمایان، مشکلاتی را هم برای جامعه کارفرمایی و هم جامعه  کارگری فراهم می کند که تشریح موارد و مصداق ها، در حوصله این بحث نیست.

شرایط بخشودگی جرایم کارفرمایان خوش حساب بیمه تامین اجتماعی

سازمان تامین اجتماعی همه ساله به منظور تشویق کارفرمایان برای پرداخت تعهدات و هم چنین کاهش میزان بدهی های انباشته، تسهیلاتی در قالب بخشودگی جرایم، ارائه می کند. در ۲۶ خرداد ۹۸، بخشنامه جدید معاونت بیمه ای سازمان تامین اجتماعی، به منظور مساعدت با کارفرمایان خوش حساب مدیون، منتشر شد تا راه برون رفت از مشکلات کارفرمایانی که به سازمان بدهی دارند، ایجاد شده و منابع مالی این سازمان نیز افزایش یابد.

این مساعدت، با عنایت مصوبه هیات وزیرات مورخ ۲۴ اردیبهشت ماه سال ۹۸ بوده و در راستای قانون حداکثرسازی از تون تولیدی و خدماتی در تامین نیازهای کشور در عصر اقتصاد مقاومتی.

جرایم تا چه زمانی بخشوده می شود؟

طبق بخشنامه جدید سازمان تامین اجتماعی که در روز های پایانی بهار نود و هشت منتشر شد و با استقبال جامعه کارفرمایی سراسر کشور مواجه شد، کلیه کارفرمایان کارگاه های مشمول با تایید ستاد تسهیل و رفع موانع تولید و کارگروه های استانی آن، اگر جرایم متعلقه به آن ها به قبل  از بیست و نهم اسفند ماه سال ۱۳۹۶ باشد، اگر تا ۳۱ شهریور ماه ۹۸، نسبت به پرداخت یا تقسیط اصل بدهی اقدام کنند، از بخشودگی  جرایم بهره  مند خواهند شد.

اگر کارگاهی، مشمول بدهی بعد از تاریخ بیست و نهم اسفند ماه سال ۹۶ باشد، مهلت ارائه  مدارک به سازمان تامین اجتماعی تا ۹۰  روز پس از وقوع دلایل است.

آنچه که باید بخشودگی جرایم تامین اجتماعی بدانیم

  • همه جرایم بیمه ای کارفرمایان تا ۲۹ اسفند ماه سال ۱۳۹۶، بخشوده می شود.
  • به منظور دریافت بخشودگی جرایم، دریافت تاییدیه از ستاد تسهیل و رفع موانع تولید و کارگروه های استانی، الزامی است.
  • زمان اجرای این  بخشنامه از ۱۳ خرداد ماه سال ۱۳۹۸ و به مدت ۹۰ روز است و تمدید نخواهد شد.
  • اگر کارگاهی بعد از تاریخ بیست و نهم اسفند ماه سال ۹۶، به خاطر یکی از دلایل ابرازی، مشمول آیین نامه اجرایی ماده سیزده قانون حداکثر سازی استفاده از توان تولیدی و خدماتی در تامین نیاز های کشور باشد، مهلت ارائه مدارک به سازمان تامین اجتماعی، تا ۹۰ روز پس از وقوع این دلایل است.
  • اگر کارفرمایی مشمول پرداخت بدهی باشد و به او جرایمی تعلق گرفته باشد و در دوره اجرای بخشنامه های قبلی، از پرداخت کلیه یا بخشی از بدهی های خود به سازمان تامین اجتماعی امتناع کرده باشد، اگر بتواند تاییدیه ستاد تسهیل و رفع موانع تولید و کارگروه های استانی را دریافت کند، با تودیع وثیقه (ضمانت بانکی یا سند ملکی در رهن سازمان تامین اجتماعی)، مشمول استفاده از تسهیلات بر اساس اجرای ماده ۹۹ آئین نامه اجرایی ماده  ۵۰ قانون تامین اجتماعی خواهد بود.
  • شرکت مشاور مدیریت و خدمات ماشینی تامین (وابسته به سازمان تامین اجتماعی) و دفتر راهبری سیستم ها، بایستی نرم افزارهای لازم به منظور اعطای بخشودگی جرایم به کارفرمایان خوش حساب را اصلاح کنند.
  • مسئول حسن اجرای این بخش نامه، معاونت بیمه ای و اداره کل وصول حق بیمه شعب سراسر کشور هستند.

حتما ببینید: همه چیز درباره بیمه بیکاری سال ۹۸

پاسخ  به سوالات بخشودگی جرایم تامین اجتماعی ۹۸

  • من پیمانکار مخابرات در سال ۹۷ بودم. آیا به جرایم عدم پرداخت لیست بیمه هم بخشودگی تعلق می گیرد؟

بله  تعلق می گیرد.

  • آیا جرایم عدم پرداخت بدهی به منظور دریافت مفاصا حساب مالیاتی هم بخشودگی تعلق می گیرد.

بله.

  • من اواخر سال ۹۶، شرکتم را منحل کردم و چند میلیون به تامین اجتماعی بدهکارم. آیا به من هم بخشودگی تعلق می گیرد؟

بله. به شعبه مربوطه که کد کارگاه داشتید به عنوان مدیر تصفیه با آخرین روزنامه رسمی  شرکت منحله خود مراجعه کرده و فرم تقسیط بدهی را دریافت کنید تا بر اساس این  بخش نامه، از بخشودگی بدهی استفاده کنید.

  • اگر  شرکتی منحل شده باشد و بدهی تامین اجتماعی را پرداخت نکند، چه اتفاقی می افتد؟

واحد اجراییات شعبه تامین اجتماعی مربوطه، می تواند درخواست توقیف اموال و ممنوعیت خروج از کشور کارفرمای متخلف را از دستگاه قضایی درخواست کند.

  • آیا بخشودگی جرایم برای نیمه دوم سال ۹۸ هم اعتبار دارد؟

فعلا تا آخر تابستان ۹۸ است و اطلاعیه  جدیدی منتشر نشده است.

همراه گرامی

اگر شخصیت حقوقی هستید و مشمول پرداخت بدهی های معوقه  سازمان تامین اجتماعی در سال  ۹۶ تا ۹۸ هستید، با مراجعه به اداره درآمد شعبه خود و مسئول پرونده ذیربط، بدهی های خود را دسته بندی کرده و مواردی که امکان اعتراض و تجدید نظر و ارسال به کمیسیون بدوی دارد را مشخص نمایید و مواردی که امکان اعتراض وجود ندارد را تقسیط بدهی کرده تا از تسهیلات بخشودگی جرایم مربوط به دیرکرد پرداخت بدهی، استفاده کنید.

13 پاسخ ها
  1. علی رضا عبدالصمدی
    علی رضا عبدالصمدی می گوید:

    من درسال ۹۲مغازه خودم را فروختم و ترک کار رد کردم وکالتنامه به نام خریدار زدم بعداز چند سال بابت سال ۹۲ بدهی قطعی همراه با جرائم سنگین ابلاغ شده که در مرحله اجرائیات بوده وبه گفته کارمندان شعبه ۲۴ تهران قابل اعتراض نمیباشد .آیا میتوانم بخشودگی جرائم استفاده کنم یانه

    پاسخ
  2. علی رضا عبدالصمدی
    علی رضا عبدالصمدی می گوید:

    آیا مغازه خواربارفروشی هم میتواند از بخشودگی جرائم استفاده کند یانه لطفا مستند بفرمایید

    پاسخ
  3. فولادوند
    فولادوند می گوید:

    با سلام
    من پیمانکارم برای بخشودگی جرایم به بیمه تامین اجتماعی کیش مراجعه کردم که کارمند بیمه میگوید بخشودگی شامل حال شما نمیباشدقراردادمسال ۹۱ سه ماه بوده و سه ماه لیست بیمه رد کردم میگه حداقل باید ۱۶ ماه لیست بیمه رد کرده باشه که بخشودگی شامل حالت بشه.آیا درست میگوید نمی توانم از بخشودگی استفاده کنم

    پاسخ
  4. فولادوند
    فولادوند می گوید:

    من پیمانکارم برای بخشودگی جرایم به بیمه کیش مراجعه کردم کارمند بیمه میگوید قانون بخشودگی جرایم شامل حال شما نمیباشد چون سه ماه لیست بیمه رد کردید میگه باید حداقل ۱۶ماه لیت بیمه رد کرده باشی آیا درست گفتن

    پاسخ
  5. نیما
    نیما می گوید:

    با سلام بنده جهت استفاده از بخشودگی جرایم مراجعه کردم و گفتنند چون کارگاه شما غیرفعال بوده یعنی لیستی نداده اید مشمول بخشودگی نمیشوید . ایا درست است ؟

    پاسخ
  6. حسین
    حسین می گوید:

    بنده پیمانکاری جهت بخشودگی جرایم بدهی درسال ۱۳۹۷٫ مراجعه کردم مسئول درآمد شعبه گفت مشمول بخشودگی نمی‌شوی
    چون بخشنامه مربوط به بدهی تا۲۹اسفند ۱۳۹۶ قابل اجراست و ازاین به بعد شامل نمیشود

    پاسخ
  7. خیری
    خیری می گوید:

    سلام بنده پیمانکار هستم بدهی ام به تامین اجتماعی به سال های تا۹۵ میگردد. به شعبه مربوطه ( میانه) جهت استفاده از بخشودگی مراجعه کردم گفتند چون کارگاه شما فعالا فعال نیست و بیمه پردازی ندارید مشمول بخشودگی نمی شوید آیا این شرط جزء شرایط بخشودگی می باشد ؟
    لطفا پاسخ دهید ممنون

    پاسخ
  8. افشین
    افشین می گوید:

    سلام..اگر فردی از سال ۱۳۸۸ تا اخر۱۳۸۹ به مبلغ دوملیون تومان بدهکار باشه.وجریمه هم شاملش شده باشه باید چکار کنه..الان دوملیون درحال حاضرشده ۹ ملیون تومان..باید چکارکنم..باتشکرافشین خان پور از مشهد

    پاسخ
    • رضامحمدی
      رضامحمدی می گوید:

      سلام من راننده پایه یکم حمل باربرون شهری هستم وازخردادماه۹۶حق بیمه ام روتاآبان۹۸پرداخت نکردم وجریمه هم شدم..آیابخشودگی دیرکردشامل حال من هم میشه یانه؟ممنون.

      پاسخ
  9. یوسفی
    یوسفی می گوید:

    ما الان ۲۷ میلیون جریمه داریم می خواهیم قسط بندی کنیم فبلش باید پیش قسط بدیم یا خیر همش قسط بندی می کنند با تشکر

    پاسخ
  10. مجید غلامی
    مجید غلامی می گوید:

    سلام بنده غلامی هستم شرکتی داشتم از سال ۸۵ ال ۸۶ به علت پرداخت نکردن مبلغ لیست ماهانه ۱۵ میلیون بدهکارم واینک در سال ۹۹ بدهی شده ۹۲میلیون جریمه و دیرکرد تعلق گرفته ایا راهی هست که بتوانم اصل بدهی را پرداخت کنم .و از بخشودگی جریمه ها استفاده کنم.ممنون

    پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

آیا می خواهید به بحث بپیوندید؟
در صورت تمایل از راهنمایی رایگان ما استفاده کنید!!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *