فیلم های پیشنهادی به حسابداران با موضوع فساد مالی !

پیشنهاد فیلم به حسابداران-min

فساد مالی موضوعی است که بشر به خصوص در عصر حاضر با‌ آن دست‌وپنجه نرم می‌کند. این موضوع چنان مهم است که فیلم‌ها و مستندهای بسیاری بر این اساس ساخته شده‌ و از میان آن ها، قصد داریم به ۴ فیلم درخشانی که ممکن است برای افراد شاغل در زمینه حسابداری و مالی جالب باشد بپردازیم.

سینمای جهان در فیلم‌های زیادی به موضوع فساد مالی پرداخته است. در این فیلم‌ها نقاط ضعف سیستم‌های مالی مورد بررسی قرار می‌گیرد. به این ترتیب تماشای این فیلم‌ها می‌تواند موجب بهبود عملکرد شما شود. نام حسابدارها معمولا در تیتراژ و عناوین فیلم‌ها به چشم می‌خورد. یا روایتی از اعمال خرابکارانه آن‌ها را روی پرده‌های بزرگ سینما می‌بینیم. اما حقیقت آن است که حسابداران گاهی تنها بازیچه دست مدیران فاسد میشوند .

در فیلم‌هایی که قرار است در این مطلب معرفی کنیم، تاریک‌ترین نمونه‌های فساد مالی به وضوح نمایش داده می‌شوند. در این فیلم‌ها می‌توان دید که اخلاقیات تا چه اندازه در حفظ تعادل یک سیستم مالی نقش دارند.

حتما بخوانید : استخدام حسابدار در تهران

بررسی فیلم‌هایی با موضوع فساد مالی

عناوین چهار فیلم حسابدارپسند که قصد معرفی آن را داریم عبارتند از:

  • رستگاری در شاوشنک ( محصول سال ۱۹۹۴ )
  • اِنرون ، باهوش‌ترین فردِ در اتاق (محصول سال ۲۰۰۵ )
  • پرده برداری ( محصول سال ۲۰۱۱ )
  • بدهی که به آن اطمینان داریم : آمریکا قبل از ترکیدن حباب‌ها (محصول سال ۲۰۰۶ )

در فیلم پیشنهادی “بدهی که به آن عادت کرده‌ایم” شاهد نحوه فرو رفتن آمریکا در بدهی ها هستیم. فیلم “انرون، باهوش‌ترین آدم‌های شهر” یکی از بزرگ‌ترین کلاه‌برداری‌ها و فساد مالی را در دوران حاضر نمایش می‌دهد. فیلم “پرده‌برداری،مارک درایر” به وال‌استریت مربوط است و رابطه میان افراد باهوش در این بازار را بررسی می‌کند. نهایتا در فیلم “رستگاری در شاوشنک “ شاهد فساد مالی رئیس زندان هستیم که قهرمان فیلم از آن پرده برمی‌دارد.

در ادامه با محاسبان تلاشگر خبره همراه باشید تا هر یک از فیلم‌ها را جداگانه بررسی کنیم.

رستگاری در شاوشنک

فیلم حسابدارپسند رستگاری در شاوشنک

The Shawshank Redemption

شاوشنک نام زندانی است که وقایع فیلم در آن‌جا میگذرد. به جرات می‌توان گفت اگر هر روز هم این فیلم را تماشا کنید باز هم خسته نخواهید شد. شخصیت اصلی این فیلم، اندی دوفرن حسابداری است که در زندان به سر می‌برد. اما اندی دست روی دست نمی‌گذارد و از حرفه خود در زندان هم استفاده می‌کند. او با آگاهی از برخی نکات مالیاتی می‌تواند موجبات رهایی خود را فراهم کند.

اندی به جرم اتهام ناروای قتل همسر، در زندان به سر میبرد و مجازات او حبس ابد است. در این میان او به تهیه اظهارنامه مالیاتی مدیران زندان مشغول می‌شود و نظر آنان را به خود جلب میکند. اندی پس از فرار از زندان، اسناد فساد مالی مدیر زندان را افشا میکند و این امر منجر به حبس سرپرست زندان میشود .

اِنرون ، باهوش‌ترین فردِ در اتاق

The Smartest Guys in the Room

Enron: The Smartest Guys in the Room

یکی از اثرگذارترین مستندهایی که در مورد فساد مالی در دوران مدرن ساخته شده است، همین فیلم است. در این فیلم رسوایی بزرگی که منجر به سقوط شرکت انرون شد به تصویر کشیده شده است. این مستند بر مبنای شهادت‌ها و مصاحبه‌های فراوانی که از مدیران شرکت انرون تهیه شده، ساخته شده است. مایک مکلروی و شرون واتکینز، در بسیاری از موارد و اقدامات غیرقانونی دست داشته‌اند.

معامله‌گران شرکت انرون برای حفظ جایگاه خود هر کاری می‌کردند. تماشای این اتفاقات بسیار تاسف‌برانگیز است. دل‌خراش‌ترین بخش‌های فیلم مربوط به صحنه‌هایی است که مدیران شرکت، در اقدامی خودخواهانه منجر به بحران برق در کالیفرنیا شدند؛ اتفاقی که در سال‌ ۲۰۰۰-۲۰۰۱ رقم خورد. در آن زمان بحران کمبود برق وجود نداشت، بلکه این بحران عامدانه از جانب مدیران انرون به وجود آمد. در این پروسه، این شرکت چیزی بین ۳۰ تا ۵۰ درصد از برق موردنیاز صنایع را در کالیفرنیا قطع کرد. حتی در یک منطقه قطعی برق تا ۷۶ درصد نیز رسید. دلیل این کارها این بود که انرون می‌خواست قیمت برق را تا ۹ برابر گران کند.

فراموش نکنید که در طول تاریخ، قانون همیشه قدرتمندتر از تمام افراد بوده است.

Unraveled پرده‌برداری

Unraveled پرده‌برداری

Unraveled

مارک درایر در یک کلاه‌برداری بزرگ، توانست ۳۸۰ میلیون دلار از صندوق‌ سرمایه‌گذاران معروف نیویورک اختلاس کند. جریان این کلاه برداری تبدیل به فیلمی شد که از آن نام بردیم. کمی پیش‌ از آن‌که عموم مردم نیویورک از چنین کلاه‌برداری بزرگی باخبر شوند، مارک درایر برخی از سرمایه‌گذاران را فریب داده بود.

وی در جریان یک مصاحبه، به صورت دقیق و با جزئیات کامل، در مورد این فساد مالی صحبت کرد. هنگام فیلم‌برداری او در بازداشت خانگی ( در پنت‌هاوس خودش! ) به سر میبرد. درایر رئیس یک شرکت حقوقی بود که ۲۳۸ نفر در آن‌جا مشغول به فعالیت بودند. او با دانش محدود حسابداری‌اش توانست از سیستم مالی معاملات این شرکت سر در بیاورد. سپس از طریق جعل هویت و جعل اسناد، برخی از مجرب‌ترین سرمایه‌گذاران منهتن را فریب داد. نهایتا یکی از سرمایه‌داران باهوش باعث لو رفتن اعمال مفسدانه او شد.

اگر مسیر خود را درست انتخاب کنید، حقیقت نهایتا آشکار خواهد شد.

بدهی که به آن اطمینان داریم : آمریکا قبل از ترکیدن حباب‌ها

بدهی که به آن اطمینان داریم

In Debt We Trust: America Before the Bubble Bursts

تمام انسان ها نقاط ضعفی در وجود خود دارند. این ایرادات میتوانند کوچک باشند و یا بزرگ. اما گاهی این قدرت را دارند که زندگی و آینده ما را دستخوش تغییر کنند . در این فیلم می بینیم که زندگی آمریکایی ها چطور با قرض گرفتن و در نهایت بدهی پیوند خورده است . این امر که دیگر به یکی از روتین‌های زندگی مردم آمریکا تبدیل شده است در سیستم مالی آمریکا ریشه دوانده است. این مستند که در سال ۲۰۰۶ ساخته شده است، به خوبی به نسل جوان هشدار می‌دهد که چنین روشی برای زندگی، پایان خوشی نخواهد داشت.

در این فیلم بررسی‌های فراوانی انجام شده است و تصمیم‌گیری‌های غلط در حوزه سیاست و اقتصاد، به عنوان عاملی برای وابستگی مردم به مصرف‌گرایی و روی آوردن به بدهی تلقی شده است. امری که اقتصاد آمریکا را از تولید داخلی دور کرده است.

کارشناسان و متخصصان مالی در هنگام پخش این فیلم، تخمین میزدند که آمریکایی‌ها بیش از ۱۰ تریلیون دلار به دلیل مصرف‌گرایی بدهی بالا آورده‌اند . تا اواخر سال ۲۰۱۹ این رقم به ۱۴ تریلیون دلار افزایش پیدا کرد. در این فیلم سیستم قرض‌دهی پول و زمان بررسی میشود. نتیجه این بررسی نشان می‌دهد که تنها عاملی که از ویرانی این سیستم جلوگیری می‌کند، گذر زمان است.

حتی اگر شرایط به گونه‌ای رقم خورده است که در یک سیستم مالی نادرست گیر افتاده‌اید، باید تلاش کنید و روش زندگی خود را تغییر دهید تا زندگی‌تان دستخوش اتفاقات ناخوشایند نشود .

 

شما به عنوان حسابدار چه فیلم هایی را به همکاران خود پیشنهاد می کنید ؟

0 پاسخ ها

دیدگاه خود را ثبت کنید

آیا می خواهید به بحث بپیوندید؟
در صورت تمایل از راهنمایی رایگان ما استفاده کنید!!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *