حسابداری مالی چیست ؟

گزارش و حسابداری مالی چیست-min

حسابداری مالی یکی از شاخه‌های خاص حسابداری است که در آن گردآوری داده‌های حسابداری در حجم عظیم، یکی از اهداف اصلی بوده و همین کمک می‌کند که اطلاعات تولیدی آن تا حد زیادی جامع و کامل باشند. در ادامه نگاهی تفصیلی و با جزئیات بیشتر به این شاخه از حسابداری مالی خواهیم داشت.

یکی از اهداف مهم حسابداری در هر شاخه و موقعیتی، تحلیل و ارائه اطلاعات مالی است؛ با وجود یکسان بودن مقصد اما همیشه در شاخه‌های مختلف حسابداری مسیر رسیدن به آن متفاوت است.

به بیانی دیگر با وجود اینکه همه شاخه‌های حسابداری هدف یکسانی را دنبال می‌کنند اما در هر شاخه روش‌های ثبت اسناد، انجام تحلیل‌ها و تبدیل داده به اطلاعات معنادار متفاوت است. حسابداری مالی نیز در اصل فرایندی ضروری در شرکت‌ها بوده که طی آن اطلاعات مالی ثبت و پیکربندی می‌شوند. در این شاخه اصل و مبنا بر گردآوری و ارائه اطلاعات مالی در قالب گزارش‌های مختلفی است.

در واقع یک شخص متخصص در حسابداری مالی ، کل جریان‌های پولی و مالی شرکت را زیر نظر داشته و هر رویداد مالی موجود را در قالب گزارش‌های مالی منعکس می‌سازد. تمایز حسابداری مالی در گستردگی و جامع بودن حیطه پوشش آن است. در ادامه گزارش در اخبار حسابداری با محاسبان تلاشگر خبره همراه باشید .

در حسابداری مالی هدف چیست؟

هرچند می‌توان به طور کلی هدف حسابداری مالی را گزارشگری تمام جوانب جریان مالی شرکت دانسته و به طور اجمالی به عنوان آگاهی‌بخشی به مدیریت دانست اما اهداف حسابداری مالی را می‌توان به تفصیل در موارد زیر تشریح کرد.

حتما بخوانید : استخدام حسابدار در تهران

۱)     تصویری از آینده با اطلاعاتی از گذشته

در حسابداری مالی ، داشتن یک دید کلی و کامل نسبت به اطلاعات مالی، کمک می‌کند تا فرد متخصص بتواند آینده را پیشبینی کند! یک حسابدار مالی همچون یک آنالیزور و راهنما در امور مالی، در کنار تیم مدیریت بوده و بر مبنای داده‌های موجود می‌تواند در مورد شانس موفقیت، شکست و در مجموع آینده هر برنامه مالی نظرات مستدلی را ارائه کند.

مهارت بالای حسابدار مالی در گردآوری اطلاعات و طبقه‌بندی آن‌ها، کمک کرده تا همیشه اطلاعات، دقیق، کامل و جزئی‌تری را به مدیران ارائه دهد. مدیران و رهبران یک سازمان هیچگاه امکان تصمیم‌گیری و پیشروی بدون داشتن یک دید روشن را ندارند و حسابداری مالی همان چراغ پرنوری است که در مسیر تاریک آینده پیش پای آنان را روشن می‌کند.

مثلاً در صورت‌های مالی تحت عنوان بررسی میزان درآمد و هزینه، به‌خوبی چالش و موانع پیش روی درآمدزایی پروژه‌ها بررسی شده و در نتیجه مدیران با رجوع به اطلاعات آن، در مورد بهبود عملکرد کسب‌وکار تصمیم می‌گیرند.

حتما بخوانید : صورت معاملات فصلی چیست؟

۲)     جزئیات دقیق در مورد درآمد و هزینه

آگاهی از جزئیات عملکرد مالی شرکت هدف دیگری است که در مجموعه اهداف اصلی حسابداری مالی قرار گرفته است. همیشه مدیران میل بالایی به شناخت دقیق و بررسی جزئی تمام جوانب وضعیت شرکت دارند. میل به اطلاعات جزئی اصلاً بی‌دلیل نیست. در وهله اول مدیران عالی نیاز است تا ثمره تصمیمات و سیاست‌های خود را درک کنند.

تمام شاخه‌های حسابداری توانایی ارائه اطلاعاتی در مورد گذشته، حال و آینده را دارند اما هیچ‌یک به قدر حسابداری مالی عملکردی جزئی و دقیق در این مورد ندارند. همانطور که در بخش پیشین اشاره شد به طور مثال بررسی میزان درآمد و هزینه، یکی از مجموعه وظایفی است که باید بر عهده حسابدار مالی گذاشته شود.

این افراد با تخصص بالا، مهارت‌هایی متناسب با گردآوری دقیق و جزئی اطلاعات دارند. هر قدر اطلاعات جزئی‌تر باشند و با دقت، تحسین بیشتری از سوی مدیران دریافت می‌کنند.

۳)     بررسی وضعیت سطوح مختلف مدیریتی

دو هدف اخیر در واقع اهداف مشاوره‌ای حسابداری مالی بودند اما از اهداف نظارتی آن نیز نباید غافل شد. حسابدار مالی در کنار ارائه مشاوره با کمک گردآوری اطلاعات دقیق و جزئی، می‌تواند نقش نظارتی ایفا کرده و به کمک تحلیل داده‌ها، اطلاعات معناداری در مورد سیستم مدیریت میانی، عملکرد کارکنان و بهره‌وری هر بخش ارائه دهد. این بدان معنی است که حسابداری مالی با نظارت بر عملکرد هر بخش، اطلاعات مالی دقیقی را در مورد آن به مدیران عالی و سرمایه‌گذاران ارائه کند.

گزارشات و صورت‌های مالی ارائه شده از سوی یک حسابدار مالی ، آینه تمام‌نمای وضعیت هر بخش هستند. هرچند این هدف نیز کاملاً نظارتی نیست و تلفیقی از نظارت-مشاوره است.

حسابداری مالی چیست

تمام جریان گردش سرمایه زیر ذره‌بین حسابدار مالی قرار دارد

حسابداری مالی بر ارائه چه گزارش‌هایی تمرکز دارد؟

سطح درآمد، حجم هزینه‌ها، دارایی و بدهی‌ها، بودجه خالص، سرمایه نهایی و اطلاعات دیگری از این دست، مجموعه اطلاعاتی هستند که هر مدیر یا سرمایه‌گذاری با مطالعه گزارش‌های مالی این بخش دستگیرش خواهد شد.

ممکن است تصور کنید که عناوین فوق بسیار زیاد بوده و پوشش آن‌ها در گزارش‌های ممکن نیست اما واقعیت این است که گزارش‌های مالی ارائه شده توسط بخش حسابداری مالی از نظر میزان جزئیات و دقت بر تمام جوانب بی‌مانند است. همین موضوع باعث علاقه زیاد مدیران عالی و سرمایه‌گذاران نسبت به حسابداری مالی و گزارش‌های ارائه شده از سوی آن شده است.

بهره‌گیری از حسابداری مالی باید هر چند وقت یکبار باشد؟

معمولاً بخاطر جامع بودن و گستردگی گزارش‌های ارائه شده در حسابداری مالی ، به صورت سالانه به گزارش‌های مالی ارائه شده از سوی آن نیاز است. چه مجموعه دولتی باشد و چه یک کسب‌وکار کوچک محلی، در هر صورت بهتر است برای رسیدن به یک دید روشن، به صورت سالانه پروسه‌های حسابداری مالی اجرا و پیاده شوند.

اما با این وجود، گاهاً در صورت بروز بحران‌های مالی، کسری حساب و اختلاف حساب شدید در جریان سرمایه، می‌توان به صورت موردی بر این دست از پروسه‌های بررسی متمرکز شده و اطلاعات خوبی را بدست آورد.

گزارش مالی و حسابداری مالی

مدیران به اطلاعات معناداری در مورد وضعیت مالی احتیاج دارند و ارائه این اطلاعات در حیطه وظایف حسابداری مالی است

حتما بخوانید : معرفی انواع خدمات مالی

تأثیر جانبی حسابداری مالی بر وضعیت شرکت

یکی از تأثیرات جانبی این شاخه بر وضعیت یک کسب‌وکار، ایجاد اعتماد در سرمایه‌گذاران و مدیران نسبت به بخش‌های اجرایی، مدیران میانی و پرسنل است. در واقع حسابداری مالی با ارائه اطلاعات دقیق و جزئی، خیال سرمایه‌گذاران و مدیران را از بابت داشتن اشراف کامل بر فضای کسب‌وکار راحت کرده و این باعث می‌شود تا اعتماد متقابل بین مجموعه و مدیران عالی افزایش پیدا کند.

این افزایش اعتماد منتج به افزایش سرمایه‌گذاری، هزینه بیشتر و اعطای ابتکار عمل بالاتر به پرسنل و مدیران میانی می‌شود؛ اتفاقی که در بلندمدت نتیجه‌ای جز پیشرفت شرکت و مجموعه در بر ندارد.

از سویی دیگر حسابداری مالی خصلتی پیشگیرانه دارد؛ به آن معنی که با داشتن یک دید جامع از وضعیت گذشته و حال حاضر، می‌تواند بحران‌های مالی پیش رو را شناسایی کرده و راهکارهای عملی برای به حداقل رساندن اثر بحران ارائه کند.

این یعنی مشکلات حاد و غیرقابل جبران در حیطه مالی، به کمک حسابدار مالی قابل دفع هستند.

منبع : محاسبان تلاشگر خبره

0 پاسخ ها

دیدگاه خود را ثبت کنید

آیا می خواهید به بحث بپیوندید؟
در صورت تمایل از راهنمایی رایگان ما استفاده کنید!!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *