حسابداری را چگونه شروع کنیم؟ اولین گام‌ها به سوی هدفی بزرگ

یادگیری حسابداری

بسیاری افراد با این پرسش که اساساً شغل حسابداری را باید از کجا شروع کرد، سردرگم شده و جواب روشنی برای آن ندارند . در این یادداشت با محوریت این پرسش قصد داریم تا جزئیات مهمی را در مورد یادگیری اساسی و تخصصی حسابداری در اختیار خوانندگان قرار دهیم . با محاسبان تلاشگر همراه باشید .

برای یادگیری حسابداری از کجا شروع کنیم ؟

رشته حسابداری ، اخیراٌ بخاطر شرایط بازار کار تا حد زیادی به یک رشته پرطرفدار تبدیل شده است. بسیاری از متقاضیان تحصیل در این رشته ، با تصور درآمدهای نجومی پا در این مسیر گذاشته و به دنبال فرصت‌های شغلی عالی، حاضرند تا از چالش‌های مختلف یادگیری حسابداری گذر کنند. هرچند این تصور به کلی اشتباه نیست اما واقعیت نشان داده که تمام اشخاص شاغل به تحصیل رشته حسابداری ، به درآمد نجومی نمی‌رسند و تنها برخی از افراد از طریق یادگیری حسابداری به فرصت‌های شغلی عالی دست پیدا می‌کنند .

چه چیز تفاوت‌ها را در این مسیر رقم می‌زند؟ پاسخ روشن است؛ شناخت مسیر موفقیت در یادگیری حسابداری و تعیین اهداف روشن برای این کار .

برای یادگیری حسابداری از کجا شروع کنیم ؟

موضوع فقط انجام جمع و تفریق نیست؛ شما باید پیکربندی اطلاعات را بیاموزید

هدف خود را روشن کنید؛ باید به سوی تخصص گام برداشت

هرجا که اعداد و ارقام تعیین‌کننده باشند، رشته حسابداری نیز صاحب نفوذ است؛ با این وجود می‌توان گفت دنیای حسابداری به شدت وسیع و گسترده است. در عمل نیز با دقت به محتویات رشته حسابداری متوجه این موضوع خواهید شد. در این رشته شاهد بیش از ده شاخه متمایز هستیم که در هر یک بر جنبه خاصی از امور مالی تمرکز می‌شود. این تعدد شاخه‌ها و وجود تمایز بین زمینه‌های مختلف این حیطه باعث شده تا افراد متقاضی نیاز به تعیین دقیق و صریح اهداف خود داشته باشند.

هیچکسی نمی‌تواند مدعی مهارت در حسابداری به معنی عام کلمه باشد و شما تنها با متخصصانی در زمینه‌های خاص این رشته مواجه خواهید شد ؛ به طور مثال متخصص حسابداری اجتماعی یا متخصص حسابداری صنعتی . این نشان می‌دهد که شما هم برای رسیدن به موفقیت در این حوزه، نیاز است تا از همان ابتدا به شکل روشنی اهداف خود را تعیین کرده و بسته به این اهداف در مسیر یادگیری مهارت‌های مناسب با آن گام بردارید.

داده ها در حسابداری

برای موفقیت باید قواعد کلی این جایگاه شغلی را کامل از بر باشید

قواعد بازی را یاد بگیرید

اگر کل رشته حسابداری را یک زمین بازی گسترده بدانیم، آنچه که در این زمین می‌تواند تعیین‌کننده باشد، قواعد و اصول حسابداری هستند. شما برای اینکه بتوانید در این زمین بازی به موفقیت دست یافته و یک شخص توانمند و صاحب تخصص شناخته شوید، باید پیش از هرچیز قواعد و اصول را بشناسید. تنها حسابدارانی که شناخت کافی نسبت به اصول و قواعد حسابداری دارند، از پس چالش‌ها و موقعیت‌های پیچیده برآمده و می‌توانند مسیر خود را به سمت حل مسائل پیدا کنند. پس پیش از هر چیز تلاش کنید تا بر یادگیری اصول، قواعد، استانداردها و روش‌ها تمرکز کنید و اندوخته مناسبی از آن‌ها برای خود ایجاد کنید؛ اندوخته‌ای که در مواقع چالش و بحران، ناجی شما خواهد بود.

علم حسابداری رشته تحصیلی

نظم، دقت بالا و در نظر گرفتن تمام جزئیات اهمیت زیادی دارد

تجربه کنید و روش‌ها را در عمل بشناسید

مهم نیست که در دانشگاه رشته حسابداری را فراگرفته باشید یا از طریق شرکت در آموزش‌های فنی و حرفه‌ای، در هر حال شما به کسب تجربه در محیط کار نیاز دارید. پس نباید محل یادگیری یا سطح تخصصی بودن آموزش باعث غافل شدن شما از یک مرحله مهم در آموزش شود؛ کارآموزی. دانش و تجربه دو عنصر با ارزش برابر هستند که وجود هر یک بدون دیگری، در عمل هیچ معنی نداشته و منجر به هیچ نتیجه مثبتی نخواهد شد. پس اگر دانش کافی دارید، باید حتماً آن را به کمک کارآموزی در محیط‌های مختلف با تجربه عملی در هم آمیخته و با برعهده گرفتن مسئولیت در میدان عمل آزمایش کنید. هیچ چیز به قدر مداومت در یادگیری عملی، به ارتقا سطح فنی و توانایی‌های شما کمک نخواهد کرد.

حتما بخوانید : استخدام حسابدار در تهران

حسابداران به چه مهارت‌هایی نیاز دارند؟

برخی از مهارت‌ها را نه در کتاب‌ها و جزوات می‌توان یافت نه محدود به حتی فقط حسابداری هستند اما یادگیری آن‌ها کمک می‌کند تا به یک حسابدار کامل تبدیل شوید. این مهارت‌ها ضمن اینکه کمک می‌کنند تا یک حسابداری ماهر به نظر برسید، موجب دستیابی شما به فرصت‌های شغلی بیشتر می‌شوند. چند مورد از این مهارت‌ها را در ادامه بررسی خواهیم کرد:

یک حسابدار چه چیزهایی باید بلد باشد

  • وقت‌شناسی و تعهد کامل به نسبت به وعده‌های زمانی
  • راز‌نگهداری و تلاش برای حفظ اسرار افراد ولو اسرار غیر‌کاری و شخصی آن‌ها
  • توان ایجاد ارتباط سازنده با افراد مختلف در کمترین زمان(روابط عمومی بالا)
  • داشتن بیان شیوا و توان بیان مسائل و موضوعات تخصصی با زبان ساده
  • تواضع بالا و پرهیز از ایجاد حس خودبرتربینی در نظر طرف مقابل حتی در موضوعات تخصصی
  • نظم بالا در پیگیری امور حتی شخصی و خارج از محیط کار
  • توان برنامه‌ریزی بالا و تعهد نسبت به برنامه‌های از پیش تعیین شده
  • مدیریت زمان و تقسیم کار قوی
  •  دقت بالا در جزئیات و تلاش برای بیان موضوعات و تحلیل‌ها تنها بر پایه اسناد و مستندات موجود

نرم افزار حسابداری و یادگیری

بدون ثبات در برنامه‌ریزی، موفقیت در این موقعیت ممکن نیست

نرم افزارهایی که یک حسابدار باید بداند

برای شروع باید نسبت به چه نرم‌افزارهایی در حسابداری اشراف داشت؟

نرم‌افزارهای آفیس برای تمام مشاغل و امور دفتری اهمیت دارند در مورد حسابداری نیز همین موضوع صادق است. مجموعه نرم‌افزارهای آفیس اصلی‌ترین ابزار شما در ثبت، پیکربندی و رجوع به اطلاعات مالی هستند و باید به صورت پیش‌فرض تسلط بالایی نسبت به آن‌ها داشته باشید. به طوری که بدون داشتن تسلط نسبت به نرم‌افزارهای آفیس ورود به فضای کار و حتی کارآموزی نیز ممکن نیست.

حتما بخوانید : لیست معرفی نرم افزار های حسابداری (مقایسه نرم افزارها در بخش نظرات )

پس از دستیابی به دانش و مهارت کافی در استفاده از این دست نرم‌افزارها باید تلاش کنید مهارت خود را در ارتباط با نرم‌افزارهای تخصصی حسابداری بالا ببرید. در این مورد نرم‌افزار واحد و مطلقی وجود ندارد و معمولاً بسته به شاخه حسابداری ، چندین نرم‌افزار مختلف برای یادگیری در دسترس هستند. مهارت در کار با نرم‌افزار با مطالعه و خواندن حاصل نشده و حتماً باید به صورت عملی و از طریق کار با آن‌ها در این مورد به مهارت کافی برسید  .

منبع : محاسبان تلاشگر خبره

1 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

آیا می خواهید به بحث بپیوندید؟
در صورت تمایل از راهنمایی رایگان ما استفاده کنید!!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *