حسابداری شرکت های سهامی و انواع این شرکت ها

حسابداری شرکت سهامی

شرکت های سهامی یکی از انواع موسسات و واحد های تجاری هستند که از عمومیت و رواج بیشتری برخوردار می باشند این نوع سازمان ها دارایی های زیادی داشته و تعداد پرسنل آنها بالاست و متعاقب آن عملیات و رویدادهای مالی زیادی هم دارند . مطابق با ماده ۱ قانون تجارت شرکت های سهامی به واحد های تجاری گفته میشود که سرمایه انها به سهام تقسیم شده و مسئولیت صاحبان سهام ، محدود به مبلغ اسمی سرمایه آنها می باشد .

شرکت سهامی یک شخصیت حقوقی بوده و می تواند مالک دارایی های خود باشد و در ضمن انجام فعالیت های مالی و تجاری هم متحمل بدهی گردد .

دارایی ها در شرکت سهامی جدا از دارایی های سهامداران آن بوده و اگر واحد تجاری دچار بدهی شود نمی تواند از این دارایی های شخصی به عنوان وثیقه بدهی صاحبان سهام استفاده نماید . این گونه واحد های تجاری می تواند با انجام فعالیت های مالی و با استفاده از دارایی های خود درامد کسب کند و به عنوان یک شخصیت حقوقی هم برای درآمدی که کسب کرده مالیات بپردازد .

حتما بخوانید : انواع شرکت ها و چگونگی حسابداری آنها

انواع شرکت های سهامی

مطابق با قانون تجارت شرکت های سهامی به دو دسته ذیل تقسیم می شوند :

الف : شرکت های سهامی عام :

واحد های تجاری که قسمتی از سرمایه لازم برای فعالیت خود را از طریق فروش سهام به مردم تامین می کنند شرکت های سهامی عام نامیده می شوند .

ب : شرکت های سهامی خاص :

واحد های تجاری که تمام سرمایه خود را از طریق موسسین خود تامین می کنند و اقدام به فروش سهام به مردم نمی نمایند شرکت های سهامی خاص نامیده می شوند .

در واحد های تجاری سهامی خاص باید شرکت سهامی خاص و در واحد های تجاری عام باید شرکت سهامی عام قبل یا بعد از نام سازمان و بدون فاصله با نام واحد تجاری در کلیه اوراق و اطلاعیه ها و آگهی های سازمان به طور روشن و خوانا قید گردد.

تفاوت های بین شرکت های سهامی عام و شرکت های سهامی خاص

  • قسمتی از سهام واحد های تجاری عام در مرحله تاسیس به مردم فروخته شده ، اما در واحد های تجاری خاص سهام سازمان فقط توسط موسسین و صاحبان آن تامین می گردد .
  • واحد های تجاری سهامی عام و خاص از نظر تعداد شرکاء و سهامداران با هم متفاوت هستند در سازمان های سهامی عام تعداد شرکاء حداقل ۵ نفر و تعداد شرکاء در شرکت های سهامی خاص ۳ نفر می باشد.
  • این دو نوع واحد تجاری از نظر میزان سرمایه اولیه هم با هم متفاوت هستند سرمایه لازم برای تاسیس یک شرکت سهامی عام در ابتدا حداقل ۵ میلیون ریال و سرمایه لازم برای تاسیس شرکت سهامی خاص در ابتدا حداقل یک میلیون ریال است .
  • مبلغ اسمی این دو نوع سازمان هم به لحاظ ریالی با هم متفاوت است مبلغ اسمی در سازمان های عام نباید بیشتر از ۱۰۰۰۰ ریال باشد و همین مبلغ اسمی در سازمان های خاص دارای سقف مشخص و معینی نمی باشد .
  • سازمان های تجاری عام می توانند طبق قانون تجارت ، اوراق قرضه یا اوراق مشارکت منتشر نمایند در حالیکه برای سازمان های سهامی خاص یک چنین موضوعی پیش بینی و قرار داده نشده است .
  • مبحثی که در این دو نوع واحد تجاری وجود دارد نحوه پرداخت پاداش به مدیران است پرداخت پاداش به مدیران واحد تجاری عام از ۵ % و مدیران واحد تجاری خاص از ۱۰ % سود قابل پرداخت به صاحبان سهام نباید بیشتر شود .
  • زمانی که یک سازمان با عنوان واحد تجاری عام تاسیس می شود باید حداقل ۲۰ % سهام موسسه را تعهد نماید در حالی که در واحد های تجاری خاص موسسین باید صددرصد سهام سازمان را تعهد کنند .
  • در سازمان های سهامی عام تشکیل مجمع عمومی موسس اجباری بوده در حالی که در واحد های تجاری خاص الزامی نمی باشد .

ویژه گی های شرکت های سهامی عام

این نوع سازمان ها دارای ویژه گی های مخصوص به خود هستند که درذیل به برخی از انها اشاره می کنیم :

الف : شخصیت قانونی مستقل :

این نوع سازمان ها یک شخصیت حقوقی هستند که طبق قانون تشکیل می شوند و مقررات مربوط به آن در در یک سند به نام اساسنامه نوشته می شود و این شخصیت مستقل از شخصیت حقیقی صاحبان سهام می باشد . این نوع واحد های تجاری در دادگاه نیز موقعیت قانونی دارد و می تواند همانند یک شخصیت حقیقی بر علیه اشخاص حقیقی و حقوقی طرح دعوا نماید و از سوی دیگر اشخاص حقوقی و حقیقی نیز می توانند علیه سازمان سهامی طرح دعوا نمایند. این نوع سازمان ها با فوت یا کناره گیری یا انصراف یکی از سهامداران یا شرکاء منحل نمی شوند و ادامه بقاء این نوع موسسات مستقل از بقاء یا زوال سهامداران آن است . از طرف دیگر واحد های تجاری سهامی مانند اشخاص حقیقی می توانند دارایی خریداری کرده و مالک آن بشوند و با قبول تعهداتی دچار بدهی گردند و یا دارایی های خود را به فروش برسانند.

ب :  مسئولیت محدود سهامداران :

مسئولیت سهامداران در مقابل بدهی های شرکت ، به مبلغ اسمی سرمایه آنها محدود می شود و تعهد شخصی برای بدهی های شرکت ندارند این ویژگی در این نوع واحد های تجاری برای سهامداران یک مزیت مهم و خوب به حساب می آید.

ج : جدایی مدیریت و صاحبان سهام :

با وجود اینکه صاحبان سهام مالک سازمان می باشند اما از میان خود یک هیئت مدیره انتخاب می کنند تا به امور سازمان رسیدگی نماید . بنابراین ممکن است یک شخص هزار سهام یا حتی یک میلیون سهام از سازمان خریداری کرده باشد اما در امور اجرایی و مدیریتی سازمان نقش مستقیم نداشته باشد .

د : تداوم بقاء و قابلیت انتقال مالکیت :

سهامداران حقیقی یا حقوقی یک شرکت سهامی ممکن است سهام خود را به اشخاص حقیقی یا حقوقی دیگر به هر روش یا به هر قیمتی واگذار نماید .این نوع نقل یا انتقال سهام تاثیری بر وضعیت مالی و ادامه فعالیت سازمان ندارد . این نوع سازمان ها در صورت فوت یا ورشکستگی تعدادی از سهامداران همچنان به کار و فعالیت خود ادامه می دهند چون شخصیت سهامداران کاملا مستقل از شخصیت سازمان می باشد .

ه : سهولت جمع اوری سرمایه :

کسانی که سهامدار این گونه سازمان ها و واحد های تجاری هستند می توانند با فروش سهام خود به سرمایه گذران دیگر به انها اجازه ورود و سرمایه گذاری در سازمان را بدهند . سرمایه این گونه سازمان ها از فروش سهام به سهامداران کوچک و بزرگ جمع اوری می گردد .

و : کنترل و نظارت دولتی :

کنترل و نظارت دولتی از طریق قوانین جاری در رابطه با تاسیس ، اداره و انحلال شرکت های سهامی معمولا یکی از معایب این نوع سازمان ها محسوب می شود . زیرا از یک طرف در هنگام تشکیل این واحد های تجاری ، مراحل و مقدمات و قوانین خاص تجاری و قانونی باید رعایت گردد که این مقررات در مورد سایر موسسات شدت و نیاز کمتری دارد و از سوی دیگر طبق مقررات مسئولیت سهامداران محدود به میزان سرمایه انها بوده و بنابراین این موضوع از نظر بستانکاران از اهمیت ویژه ای برخوردار می باشد . همچنین مقررات ، شرکت های سهامی را ملزم به ارائه صورت های مالی نموده تا سهامداران و بستانکاران بر اساس این اطلاعات و صورت های مالی بتوانند تصمیم گیری کنند . البته اجرای این مقررات و تهیه صورت های مالی برای برخی از این موسسات هزینه های زیادی دارد.

سازمان شرکت های سهامی

سهامداران که مالک اصلی این نوع واحد های تجاری هستند سازمان را بر اساس قوانین و مقرراتی که در قوانین تجاری و اساس نامه آمده است اداره می کنند و بر فعالیت های آن نظارت می نمایند . برای اداره امور سازمان سهامداران از بین خود در مجمع عمومی صاحبان سهام جهت عضویت در هیئت مدیره افرادی را انتخاب می کنند . برنامه ها ، افق و خط مشی سازمان توسط اعضاء هیئت مدیره ترسیم می شود و نظارت بر عملکرد و تصمیمات این هیئت از طریق بازرسین قانونی که از طرف هیئت مدیره انتخاب می شوند و از بین سهامدراران هستند صورت می گیرد . شرکت های سهامی دارای سه رکن اساسی هستند:

  • مجمع عمومی صاحبان سهام
  • هیئت مدیره
  • بازرسان

مجمع عمومی صاحبان سهام در شرکت های سهامی

مجمع عمومی نوعی اجتماع است که صاحبان سهام در محلی گرد هم می آیند تا در مورد مسایل مربوط به سازمان و واحد تجاری عام با هم گفتگو کرده و راهکاری های مناسب را شناسایی و در خصوص اجرای آنها تصمیم گیری نمایند . مجمع عمومی در واقع مانند یک قوه مقننه بوده که به وضع قوانین می پردازد و بر اساس قانون تجارت به ترتیب به سه دسته زیر تقسیم می شوند :

  • مجمع عمومی اولیه یا موسس
  • مجمع عمومی عادی
  • مجمع عمومی فوق العاده

مجمع عمومی اولیه یا موسس

مجمع عمومی موسس از موسسین و پذیره نویسان سازمان تشکیل می شود بر اساس ماده  ۱۶ قانون تجارت ، موسسین پس از اینکه مطمئن شدند تمام سرمایه به طور دقیق و روشن به سازمان تعهد شده است و ۳۵ درصد ان هم پرداخت گردیده است مجمع عمومی موسس تشکیل جلسه داده و از موسسین دعوت به عمل می آورد .

یکی از وظایفی که مجمع عمومی موسسین بر عهده دارد رسیدگی به گزراش موسسین و بررسی و در صورت نیاز تصویب آنها ، احراز پذیره نویسی کلیه سهام و تادیه مبالغ لازم ، مشورت و رای زنی در مورد اساس نامه سازمان و تصویب آن ، انتخاب اولین مدیران واحد تجاری ، انتخاب اولین بازرسان برای نظارت بر عملکرد هیئت مدیره و مدیران و انتخاب و تعیین یک روزنامه کثیر الانتشار برای اینکه کلیه دعوت نامه ها و آگهی های بعدی در خصوص جلسات و تصمیمات واحد تجاری در آن اعلام و درج شود .

مجمع عمومی عادی

بر اساس ماده  ۸۶ قانون تجارت ، مجمع عمومی می تواند نسبت به کلیه امور شرکت به جزء انچه که در صلاحیت مجمع عمومی موسس و فوق العاده است تصمیم بگیرد . از جمله وظایفی که بر عهده این مجمع می باشد اینکه ، تصویب ترازنامه و صورت حساب های سازمان ، انتخاب یا تجدید انتخاب مدیر یا مدیران ، انتخاب یا تجدید یا انتخاب بازرس یا بازرسان ، عزل بازرسان به شرط جاگزین کردن دیگری به جای انها و اتخاذ تصمیم در مورد پیشنهاد هایی که ممکن است در حدود قانون و اساس نامه سازمان ، از طرف مدیران و بازرسان و صاحبان سهام ارائه شود ، می باشد .

مجمع عمومی فوق العاده

این مجمع تشکلی است که در مواردی که لازم است برای تصمیم گیری در خصوص امور مهم و فوق العاده به سرعت انجام شود تشکیل می شود و تعیین جلسه می دهد . وظایفی که بر عهده این مجمع می باشند شامل : تغییر یا اصلاح اساسنامه ، تبدیل شرکت ، افزایش یا کاهش سرمایه سازمان ، ترتیب سهام ممتاز و تعیین امتیازات مربوط به ان ، تبدیل سهام بی نام به سهام با نام و تبدیل سهام با نام به سهام بی نام ، انتشار اوراق قرضه و انحلال شرکت می باشد .

شرکت های سهامی همانطور که در سطور بالا اشاره شد یکی از واحد های تجاری مهم و البته پر طرفدار بوده که علت آن هم این است که تعهدات شرکاء برای بدهی ها فقط به میزان سرمایه و سهم انها در سازمان است . در حسابدرا شرکت های سهامی نکات بسیار مهم و اساسی وجود دارد که حسابداران باید قبل از هر چیز از انها مطلع بوده و اشراف کافی به انها داشته باشند . حسابداری شرکت های سهامی بعضا به دلیلی وجود سهامداران پر تعداد پیچیدگی ها و ریزه کاری های خاص خود را دارد و باید با دقت و نظارت شایسته انجام شود . سرمایه گذاران و موسسین این نوع از واحد های تجاری باید برای حسابداری خود از افراد متبحر و باتجربه استفاده کنند و در این راستا کمک گرفتن از موسسات خدمات مالی و حسابداری به عنوان مجری و ناظر می تواند کمک شایانی به آنها بنماید. موسسه خدمات مالی محاسبان تلاشگر خبره با سال ها تجربه در خصوص حسابداری شرکت های سهامی می تواند هم به عنوان مجری و هم به عنوان ناظر ، سهامداران و موسسین این سازمان ها را یاری برساند .

ارائه خدمات در انواع شرکت ها در موسسه حسابداری محاسبان تلاشگر خبره

 


حسابداری شرکت های سهامی

در بالا در خصوص تعریف و ویژگی های شرکت های سهامی که آمده  به برخی خصوصیات و ضروریات در این سازمان ها اشاره نمودیم  . غرض از طرح این مبحث در واقع صحبت در خصوص حسابداری شرکت های سهامی بوده که به دلیل تعداد بالای این واحد های تجاری حسابداری آنها هم از اهمیت و جایگاه مهمی در بازرا سرمایه برخوردار است .

در ادامه ضمن توضیح در مورد ارکان شرکت های سهامی حسابداری و نحوه رویدادهای مالی انها را هم تا حدودی توضیح خواهیم داد.

هیئت مدیره شرکت های سهامی عام

در حسابداری شرکت های سهامی آنچه که حسابداران باید بدانند اینکه در شرکت های سهامی هیئت مدیره از بین سهامداران انتخاب می شوند و اعضای آن قابل تغییر و عزل هستند. در واقع هیئت مدیره شرکت های سهامی مانند قوه مجریه بوده و مصوبات و قوانین را به اجرا می گذارد این افراد دارای یکسری اختیارات و وظایفی هستند که در ذیل به برخی از آنها اشاره می کنیم :

  • انتخاب رئیس و نایب رئیس : اعضاء هیئت مدیره موظف هستند در اولین جلسه ای که تشکیل می دهند ، از بین خود یک رئیس و یک نائب رئیس که شخص حقیقی باشد انتخاب نمایند .
  • تعیین مدیر عامل و حدود اختیارات و وظایف آن : اعضاء هیئت مدیره موظف هستند یک نفر شخص حقیقی را به عنوان مدیر عامل انتخاب کرده و وظایف و مسئولیت ها و اختیارات و همچنین دستمزد وی را تعیین و به او ابلاغ نمایند .
  • تنظیم صورت دارایی و قروض واحد تجاری : یکی دیگر از وظایف هیئت مدیره این است که هر شش ماه یکبار لیست و یا صورتی از دارایی ها و بدهی های شرکت سهامی تهیه کرده و آن را در اختیار بازرسان قرار دهند .
  • تنظیم صورت دارایی و ترازنامه و حساب عملکرد سالانه : هیئت مدیره موظف است پس از انقضای سال مالی ، صورت دارایی و دیون سازمان و همچنین ترازنامه و حساب سود و زیان واحد تجاری را تهیه و گزارشی در رابطه با فعالیت و وضع عمومی واحد تجاری طی سال مالی مزبور تنظیم و ضمیمه گزارش خود نمایند . این اسناد باید ۲۰ روز قبل از تشکیل مجمع عمومی عادی سالیانه در اختیار بازرس یا بازرسان موسسه قرار گیرد .
  • دعوت مجمع عمومی سالیانه جهت تصویب صورت های مالی : هیئت مدیره مکلف است بعد از انقضای سال مالی ، ظرف مدتی که در اساس نامه پیش بینی شده است مجمع عمومی سالیانه را برای تصویب عملیات سال مالی قبل و تصویب ترازنامه و سود و زیان سازمان دعوت نماید .
  • پرداخت سود خالص به صاحبان سهام : هیئت مدیره مکلف است حداکثر ظرف مدت ۸ ماه پس از تصویب مجمع عمومی ، سود قابل تقسیم صاحبان سهام را پرداخت نماید .
  • دعوت مجمع عمومی فوق العاده جهت اتخاذ تصمیم درباره انحلال یا بقای واحد تجاری : هر وقت بر اساس انجام معامالات نادرست یا به هر علت دیگر حداقل نیمی از سرمایه شرکت های سهامی از بین برود ، هیئت مدیره موظف است بلافاصله مجمع عمومی فوق العاده ، صاحبان سهام را دعوت کرده تا نسبت به انحلال یا واحد تجاری تصمیم بگیرند و اگر مجمع به انحلال واحد تجاری رای ندهد باید بلافاصله سرمایه سازمان تا میزان موجود کاهش پیدا کند .
  • منظور نمودن حداقل ۵% سود خالص شرکت های سهامی پس از کسر زیان سنوات قبل به حساب اندخته قانونی : یکی دیگر از وظایف هیئت مدیره این است که در هر سال مالی ۵ % سودخالص سازمان را پس از کسر زیان سنوات قبل به حساب اندوخته قانونی منظور نماید.

بازرسان در شرکت های سهامی

بازرسان یکی از اعضای اصلی شرکت های سهامی بوده و حسابداران در امور حسابداری خود به برخی نظارت و بررسی آنها توجه می کنند به طور کلی در حسابداری شرکت های سهامی هر گونه اطلاعات مالی که بتواند در ارزیابی ها و گزارشات مالی موثر باشد حائز اهمیت است . بازرسان در این سازمان های می توانند وظایف ذیل را داشته باشند : بازرسان شرکت های سهامی علاوه بر وظایفی که در قانون و اساس نامه برعهده انها گذاشته است موظف هستند در مورد صحت صورت دارایی و صورت حساب عملکرد دوره و حساب سود و زیان ترازنامه ای که توسط حسابداران شرکت های سهامی و واحد حسابداری تهیه شده است و توسط مدیران به مجمع عمومی ارائه شده ، اظهار نظر کنند و اگر حسابداری و مدیران اطلاعاتی را خلاف واقع داده باشند آنها موظفند این موضوع را به مجمع عمومی اطلاع دهند .

حسابداری شرکت های سهامی

حسابدارانی که به حسابداری شرکت های سهامی می پردازند باید با تعاریف و اصلاحات این حوزه اشنایی داشته باشند که برخی از انها را در ذیل توضیح می دهیم :

حتما بخوانید : معرفی نرم افزارهای حسابداری

تعریف و خصویات سهام در شرکت های سهامی

در حسابداری شرکت های سهامی حسابداران باید بدانند طبق ماده ۲۴ قانون تجارت سهم سندی است که حاکی از تملک قسمتی از سرمایه بوده و کسی که دارنده این سهم است حق دارد به موجب اساس نامه از همه مزایای قانونی استفاده نماید و این سند قابلیت معامله و جابجایی بین افراد مختلف هم دارد . طبق ماده ۲۷ قانون تجارت تا وقتی که مبلغ اسمی اوراق مشارکت پرداخت نشده است شرکت سهامی باید به صاحب آن گواهی موقت اوراق مشارکت بدهد این گواهی تعداد ، نوع و مبلغ پرداخت شده بابت ان را نشان می دهد و بعد از اینکه مبلغ اسمی این اوراق پرداخت شد شرکت های سهامی موظف هستند ظرف مدت یکسال ورقه سهام را صادر کرده و گواهی موقت از آن گرفته شود .

انواع سهام در شرکت های سهامی

در حسابداری شرکت های سهامی حسابداران باید انواع اوراق مشارکت را بشناسند تا بتوانند عملیات مالی مربوط به انها را ثبت و تجزیه و تحلیل نمایند.انواع این اوراق در سه نوع ذیل خلاصه می شود :

الف : سهام با نام :

در این نوع ، نام صاحب اوراق روی برگه قید شده و انتقال آن به شخص دیگر باید در دفتر سهام واحد تجاری به ثبت برسد و برای انتقال آن هم صاحب اوراق مشارکت یا موکل قانونی آن حضور داشته باشد . این نوع اوراق در ایران شناخته شده تر بوده و بیشتر عمومیت دارد .

ب : سهام بی نام :

در این نوع سهام  ، نام دارنده سهام  روی ان قید نشده و در وجه حامل صادر می شود و انتقال آن هم با قبض و اقباض صورت خواهد گرفت و این نوع اوراق بیشتر در شرکت های سهامی عام مورد استفاده قرار می گیرد .

ج : سهام ممتاز :

به انواعی از سهام ها گفته می شود که شرکت های سهامی برای آنها مزایای ویژه ای در نظر گرفته اند . در ایران عموما امتیاز خاصی برای اوراق در نظر گرفته نمی شود و کمتر اوراق ممتاز توسط واحد های تجاری عرضه می گردد. در گذشته برخی سازمان ها اقدام به انتشار اوراق مشارکت ممتاز کردند و فقط آن را به اعضاء سازمان خود اختصاص دادند که این برداشت اشتباه از این نوع سهام است در حالیکه این نوع اوراق ها باید برای جلب توجه و نظر سرمایه گذاران توزیع شود.

ارزش اسمی سهام در شرکت های سهامی

ارزش اسمی هر سهم در هر کشور بر اساس مقررات آن کشور تعیین می شود ارزش اسمی سهم مبلغی است که در اساس نامه برای هر سهم تعیین شده است و این مبلغ روی ورقه ای که صادر می گردد هم قید می شود . تعیین ارزش اسمی و قید کردن آن روی ورقه به این معنی نیست که باید حتما به همان مبلغ به فروش برسد بلکه با توجه به وضع بازار و شرایط سازمان و واحد تجاری ممکن است سهم به قیمت بیشتر از ارزش اسمی یا حتی کمتر از ان به فروش برسد . حاصلضرب بین ارزش اسمی هر سهم تعداد اوراق مشارکتی که شرکت های سهامی منتشر می کنند سرمایه واحد تجاری را تشکیل می دهد .

ثبت های حسابداری در رابطه با تشکیل شرکت های سهامی

در شرکت های تضامنی همانطور که در مطلب قبل اشاره کردیم برای هر یک از شرکاء یک حساب سرمایه در دفاتر قانونی باز می گردد اما شرکت های سهامی این تفاوت را دارند که چون سهامداران در آنها ممکن است بسیار زیاد و حتی هزاران نفر باشند باز کردن یک حساب سرمایه برای تک تک آنها در دفاتر قانونی امکان پذیر نمی باشد . در سازمان هایی که فقط یک نوع سهم صادر می کنند یک حساب هم به نام حساب سرمایه سهم برای تمام سرمایه واحد تجاری افتتاح می شود . مانده بستانکار حساب سرمایه اوراق مشارکت معادل ارزش اسمی تمام اوراق سهامداران واحد تجاری می باشد .

اگر واحد تجاری بیش از یک نوع اوراق منتشر کند برای هر طبقه و نوع اوراق حساب سرمایه مخصوص آن صادر می شود . مثلا اگر واحد تجاری دو نوع اوراق مشارکت عادی و ممتاز صادر کرده باشد دو نوع حساب سرمایه عادی و ممتاز برای آن در دفاتر افتتاح می گردد مانده حساب سرمایه اوراق مشارکت عادی برابر مجموع ارزش اسمی اوراق عادی منتشر شده و مانده حساب سرمایه اوراق ممتاز نیز برابر مجموع ارزش اسمی اوراق ممتاز منتشر شده می باشد . نکته ای که باید یاداوری کنیم و در حسابداری این واحد های تجاری بسیار مهم است اینکه همیشه حساب سرمایه اوراق بیانگر ارزش اسمی اوراق است و اگر اوراق به ارزش کمتر و یا بیشتر از ارزش اسمی به فروش برسد مابه تفاوت در حساب های مخصوص به خود ثبت می شود .

حسابداری مطالبه مبلغ پرداخت نشده سهام

مبلغ پرداخت نشده اوراق مشارکت یا مانده حساب تعهد صاحبان اوراق هر واحد تجاری این چنینی باید ظرف مدت مقرر در اساس نامه سازمان ، مطالبه گردد . مطالبه مبلغ پرداخت نشده ، اوراق یا هر مبلغ از ان باید از کلیه صاحبان اوراق و بدون تبعیض و تفاوت انجام شود . هر گاه واحد تجاری قصد مطالبه تمام یا قسمتی از مبلغ پرداخت نشده را داشته باشد ، باید مراتب از طریق نشر آگهی در روزنامه کثیر الانتشاری که اگهی های سازمان در آن نشر می شود به کلیه سهامداران اطلاع داده شود و مهلتی مناسب و معقول برای پرداخت مبلغ مورد مطالبه تعیین گردد .

نحوه حسابداری در خودداری صاحبان سهام در انجام تعهدات

هنگامی که یک پذیره نویس پس از انجام برخی از تعهدات قرارداد پذیره نویسی ، از انجام ما بقی تعهدات خوددداری نماید ، با توجه به شرایط قرارداد پذیره نویسی ممکن است یکی از حالت های ذیل اتفاق بیفتد:

  • استرداد مبلغ پرداخت شده به پذیره نویس
  • صدور اوراق مشارکت معادل مبلغ پرداخت شده پذیره نویس برای وی
  • ضبط تمامی مبلغ پرداخت شده پذیره نویس به نفع واحد تجاری
  • برگشت مبلغ پرداخت شده به پذیره نویس پس از کسر هزینه های پذیره نویسی و صدور مجدد اوراق مشارکت

حسابداری صدور اوراق مشارکت در شرکت های سهامی

تا زمانی که تمامی مبلغ اسمی اوراق پرداخت نشده باشد ، صدور ورقه سهم یا گواهینامه موقت بی نام ممنوع خواهد بود . بنابراین به تعهد کنندگان اینگونه اوراق ، گواهینامه موقت با نام داده می شود و در ازای دریافت آن اوراق صادر می شود . هنگام صدور اوراق باید حساب سرمایه اوراق پذیره نویسی شده بدهکار و بسته شود و حساب سرمایه اوراق در دفاتر بستانکار و افتتاح گردد .

انچه که در این مطلب در خصوص حسابداری شرکت های سهامی بیان کردیم فقط بخش کوچکی از تعاریف و فنون حسابداری در این واحد های تجاری بوده و این مبحث دارای جزییات خیلی بیشتر و پیچیده تری می باشد و حسابداران برای اینکه بتوانند این کار را به درستی انجام دهند باید اطلاعات تئوری و تجربی خوبی داشته باشند و سرمایه گذاران و مدیران این واحد های تجاری به دلیل اینکه ممکن است افراد زیادی در انجا سرمایه گذاری کرده باشند باید حسابداری و رسیدگی به رویدادهای مالی و تهیه گزارشات مربوطه آن را به افراد مطلع و متبحر بسپارند این افراد را می توانند با مشاوره با موسسات خدمات مالی و حسابداری پیدا کرده و از انها کمک بخواهند ، خود این موسسات هم قادرند به صورت اجرایی و راسا کلیه امور حسابداری این گونه واحد های تجاری را بر عهده بگیرند .

حتما بخوانید : انواع خدمات مالی

موسسه خدمات مالی و حسابداری محاسبان تلاشگر خبره علاوه بر اینکه می تواند حسابداران خبره در این خصوص را به مدیران معرفی کند با در اختیار داشتن یک تیم باتجربه در خصصوص حسابداری شرکت های سهامی می تواند راسا به اجرای این امر در واحد های تجاری هم بپردازد .

 

0 پاسخ ها

دیدگاه خود را ثبت کنید

آیا می خواهید به بحث بپیوندید؟
در صورت تمایل از راهنمایی رایگان ما استفاده کنید!!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *