انواع شرکت ها و چگونگی حسابداری آنها

انواع شرکت های تجاری

معرفی انواع شرکت های تجاری

اینکه تا چه حد با حسابداری و انواع شرکت های تجاری اشناییت دارید بستگی به تحصیلات و علاقه شما دارد اما اگر در حرفه حسابداری فعالیت می کنید باید انواع شرکت های تجاری را شناخته و بسته به موسسه ای که در آن به کار حسابداری می پردازید باید تخصص و نکات تجربی ان را دانسته و در کار به کار بگیرید .

از قدیم و سال های خیلی دور که هنوز صنعت و تکنولوژی تا این میزان پیشرفت نکرده بود همیشه کنتر ل موجودی های نقد و حساب ها و بدهی ها و طلبکاری ها به صورت دقیق انجام می شد و مد نظر صاحبان این امر بوده است و جمع اوری و مشخص کردن حساب ها و وضعیت مادی به صورت دقیق و سریع از اهداف استفاده کنندگان از این اطلاعات بوده است .

ارائه خدمات در انواع شرکت ها در موسسه حسابداری محاسبان تلاشگر خبره

در دنیای امروز حسابداری دیگر نشستن پشت میز و ثبت زدن در دفاتر قانونی مثل دفتر روزنامه و دفتر کل نیست بلکه این حرفه دانشی جدید و فرایند اطلاعاتی می باشد که سیستم های اقتصادی و تجاری دنیا بر مبنای این اطلاعات تصمیم گیری می نمایند و این تصمیمات تاثیر بسیار مهمی در این حوزه داشته و می تواند سبب توسعه یا شکست آن بشود و مبنای همه انها هم اطلاعاتی است که حسابداران و کارشناسان مالی در اختیارشان می گذارند رویدادهای مالی در ابتدا به صورت اطلاعات تجزیه و تحلیل شده نیستند و عموما یکسری اطلاعات خام هستند که حسابداران بر روی آنها کار کرده و از انها گزارشات برای تصمیم گیری های کلان مدیریتی فراهم می کنند .

انواع شرکت های تجاری :

طبق ماده ۲۰ قانون تجارت شرکت های تجاری به انواع ذیل طبقه بندی می شوند :

  • شرکت های تجاری تضامنی
  • شرکت های تجاری سهامی
  • شرکت ها تجاری با مسئولیت محدود
  • شرکت های تجاری مختلط غیر سهامی
  • شرکت های تجاری مختلط سهامی
  • شرکت تجاری نسبی
  • شرکت های تجاری تعاونی تولید و مصرف

طبقه بندی شرکت های تجاری به شرح فوق از نقطه نظر های ذیل قابل بررسی و تعمق است و بیاد به نکات ذیل در خصوص آنها توجه شود :

  • شرکت های تجاری که فقط سرمایه در انها دخالت دارد مانند موسسات سهامی و سازمان های با مسئولیت محدود
  • شرکت های تجاری که شخصیت اعتباری و ضمانت شرکا در آنها دخالت دارد مانند موسسات تضامنی و موسسات نسبی
  • شرکت ها ی تجاری که از امتزاج دو قسم فوق تشکیل می شوند مانند سازمان های و موسسات مختلط
  • شرکت های تجاری که تعداد شرکا در آن دخالت دارند مانند موسسات تعاونی

سازمان های تضامنی چه شرکت های تجاری هستند ؟

سازمان تضامنی موسسه ای است که تحت اسم مخصوص برای امور تجاری بین دو یا چند نفر با مسئولیت تضامنی تشکیل می شود اگر دارایی موسسه برای بازپرداخت تمام غروض کافی نباشد ، هر یک از شرکاء مسئول پرداخت تمام غروض سازمان تجاری هستند . چون در شرکت های تجاری تضامنی مسئولیت شرکاء نامحدود است ، لذا در ایجاد اینگونه موسسات ، شرکاء سعی می کنند با افرادی که مورد اعتماد بوده و قدرت مالی و حسن شهرت آنها می تواند برای سازمان کسب اعتبار نماید ، مشارکت نمایند . فعالیت های تضامنی ممکن است در قالب شخصیت های حقوقی و قانونی یعنی تحت نام یک موسسه  تجاری تضامنی در اداره ثبت شرکت های تجاری به ثبت رسیده و در پناه قانون تداوم نماید .

حتما بخوانید : معرفی نرم افزارهای حسابداری

بسیاری از فعالیت های بازرگانی ، تولیدی و خدماتی که در جامعه رسما به صورت یکی از اشکال هفت گانه حقوقی قانون تجارت به ثبت نرسیده اند از نظر دادگاهها و قاوانین جاری مملکتی فعالیتی تضامنی محسوب می گردد و مسئولیت و ضمانت شرکاء آن در قبال اشخاص ثالث نامحدود است. بنابراین با وجودی که تعداد شرکت های تجاری تضامنی در مقایسه با سایر شرکت های تجاری نام برده شده در قانون تجارت زیاد نیستند ، اما به واسطه اینکه در جامعه تعداد بنگاههایی که تحت یکی از این اشکال حقوقی به ثبت نرسیده بی شمار است ، حسابداری فعالیت های تضامنی بسیار با اهمیت و مهم و حساس است و در مورد فعالیت های  تضامنی ثبت شده و فعالیت های تجاری به ثبت نرسیده که بن دو شریک یا بیشتر انجام می شود کاربرد دارد . به هر صورت اشنایی با حسابداری موسسات تضامنی و سایر فعالیت های تجاری و کسب مهارت های لازم و و نیز مطالعه سایر اشکال حقوقی مندرج در قانون تجارت ایران زمینه های لازم برای نگهداری دفاتر قانونی شرکت های تجاری را در اختیار حسابدار خواهد گذاشت .

خصوصیات شرکت های تجاری تضامنی

الف : انتخاب آزادنه شرکاء :

از انجایی که در فعالیت های تضامنی ، هر شریک مسئول اعمال تجاری شرکای خود می باشد ، لذا قانون به شریک و یا شرکاء این اجازه را داده است که شرکای خود را با نظر و اعتماد شخصی انتخاب کنند تا در مراحل بعدی با مشکلات کمتری مواجه باشند این ویژگی باعث میشود شرکا با افراد که می شناسند و از صداقت و اعتبار آنها اطمینان دارند همراه بشوند . طبق ماده ۱۲۳ قانون تجارت ، در شرکت های تجاری تضامنی ، هیچ یک از شرکاء نمی تواند سهم خود را به دیگری منتقل نماید مگر آنکه رضایت کلیه شرکاء را جلب کرده باشد .

ب : عمر محدود :

از آنجایی که موسسات تضامنی بر اساس یک قرارداد یا شرکتنامه موسسه درست می کنند ، عمر آنها محدود است . اگر قرارداد برای مدت محدودی تنظیم شده باشد ، عمر سازمان در پایان این مدت به سر خواهد رسید . چنانچه در قرارداد محدودیتی برای عمر سازمان ذکر نگردیده باشد ، عمر موسسه پس از انجام عملیاتی که مد نظر بوده است خاتمه پیدا خواهد کرد یعنی بعد از اینکه شرکاء به اهداف تعیین شده خود رسیدند عمر ان تمام خواهد شد . اگر مدتی در قرارداد ذکر نشده باشد و البته اهداف هم پایان مشخصی نداشته باشند عمر سازمان ممکن است بنا به درخواست هر یک از شرکاء به پایان رسیده و سازمان منحل شود . علاوه بر این موضوعات مرگ و ورشکستگی یا هر پیشامد دیگری که توانایی هر یک از شرکاء را در مقابل انجام قرارداد سلب نماید عمر سازمان به صورت خودکار و البته قانونی به پایان خواهد رسید .

ج : مسئولیت نامحدود :

مسئولیت شرکاء در سازمان تضامنی به سرمایه انها محدود نمی شود ، بلکه چنانچه دارایی سازمان برای پرداخت و تادیه تمام غروض کافی نباشد ، هر یک از شرکاء مسئول پرداخت تمام غروض خواهند بود . هر قراری که بر خلاف این امر بین شرکاء ترتیب داده شده باشد در مقابل اشخاص ثالث کم ین لکن تلقی خواهد شد و اعتبار قانونی نخواهد داشت.

د : مدیریت :

مدیریت سازمان های تضامنی و کنترل آن در اختیار مالکین و سهامداران ان می باشد و هر گونه تصمیم گیری طبق ماده ۱۲۰ قانون تجارت باید با رضایت کامل همه شرکا انجام شود .

ه : سهولت تشکیل :

چون سازمان های تضامنی بر اساس قرارداد تشکیل می شوند لذا در هنگام تشکیل به مقررات کمتری نیاز خواهند داشت .

حتما بخوانید : حسابداری شرکت های تضامنی چگونه است ؟

شرکتنامه چیست ؟

پایه و اساس سازمان های تضامنی بر مبنای قراردادی است که باید با رعایت قانون تجارت تهیه و تنظیم شده و مورد توافق کلیه شرکاء باشد ، این قرارداد را در اصطلاح تجاری شرکتنامه می گویند . این تعریف حاکی از روابط مالی بین شرکاء ، نحوه تقسیم سود و زیان ، ورود و یا خروج شریک یا شرکا ، انحلال موسسه ، اختیارات و وظایف ، تعهدات و امتیازات ، میزان برداشت هر یک از شرکاء و ………. می باشد .

در برخی کشورها فعالیت های تضامنی در قالب موسسه به ثبت نمی رسد و در قوانین تجاری شخصیت حقوقی جداگانه ای برای آن در نظر گرفته نمی شود اما در ایران این سازمان ها باید حتما قرارهای بین خود را مکبتوب نمایند و در اداره ثبت به ثبت قانونی برسانند و هر وقت با رضایت همه شرکاء تغییری در شرایط سازمان بوجود امد این تغییر باید حتما به اطلاع اداره ثبت برسد بنابراین سازمان های تضامنی در ایران فقط در پناه قوانین تجارت تشکیل شده و فقط در پناه این قوانین هم اعتبار قانونی خواهند داشت . این معاهده باید یکسری ویژه گی های خاصی داشته باشد مثلا :

  • اینکه اسم و و مرکز موسسه ، اسامی شرکاء ، تاریخ افتتاح ، موضوع فعالیت و هداف کلی به صورت روشن و دقیق مشخص باشند .
  • مقررات مربوط به ورود و خروج شرکاء کاملا مکتوب شده و به تایید همه آنها رسیده باشد .
  • میزان سرمایه و سهم الشرکه هر یک از شرکاء اعم از نقدی و یا غیر نقدی با ذکر نام شرکاء تعیین و مکتوب شود.
  • مقررات مربوط به تقسیم سود و زیان شرکت هم باید به صورت دقیق تعیین و به رویت و تایید کلیه شرکاء برسد.
  • سایر نکات و محدودیت های احتمالی که پاسخ انها مبهم است هم باید تعیین گردد .

شرکت های سهامی چه شرکت های تجاری هستند ؟

موسسات سهامی یکی از اشکال عمده شرکت های تجاری هستند که در میان سایر اشکال حقوقی رواج بیشتری داشته ، میزان دارایی ها و تعداد کارکنان آنها زیادتر بوده و از حجم عملیات ها ورویدادهای مالی زیادی هم برخوردار هستند . طبق ماده ۱ قانون تجارت ، شرکت تجاری سهامی سازمانی است که سرمایه ان به سهام تقسیم شده و مسئولیت صاحبان سهام محدود به مبلغ اسمی سرمایه می باشد .

موسسه سهامی یک شخصیت حقوقی است که می تواند مالک دارایی باشد و برای ادامه فعالیت خود بدهی نیز تقبل نماید . دارایی های هر شرکت ، مستقل از دارایی های صاحبان سهام آن موسسه بوده و نمی تواند به عنوان وثیقه بدهی های شخصی صاحبان سهام به شمار رود . سازمان های سهامی می توانند با بکارگیری دارایی های خود درامد بدست اورده و باید به عنوان یک شخصیت حقوقی برای درآمد خود مالیات بپردازند .

حتما بخوانید : حسابداری شرکت های سهامی و انواع این شرکت ها

شرکت های تجاری سهامی انواع مختلفی دارند

الف : شرکت های تجاری سهامی عام :

سازمان های تجاری که موسسین آن قسمتی از سرمایه موسسه را از طریق فروش سهام به مردم تامین می کنند ، شرکت های تجاری سهامی عام نامیده می شوند .

ب : شرکت های تجاری سهامی خاص :

موسساتی که تمامی سرمایه انها در موقع تاسیس منحصرا توسط موسسین تامین می گردد ، شرکت های تجاری سهامی خاص نامیده می شوند .

در سازمان های سهامی عام عبارت شرکت سهامی عام و در موسسات سهامی خاص عبارت شرکت سهامی خاص باید قبل از نام موسسه و یا بعد از ان ، بدون فاصله با نام موسسه ، در کلیه اوراق ، اطلاعیه ها ، آگهی های سازمان به صورت کاملا روشن و خوانا قید شود .

شرکت های تجاری نسبی چه شرکت هایی هستند ؟

طبق ماده ۱۸۶ قانون تجارت هر یک از شرکاء به نسبت سرمایه ای که در سازمان دارند مسئول قروض و تعهدات هستند . سازمان نسبی مانند موسسات تضامنی بوده و با این تفاوت که اگر تعهدات برای تادیه قروض و بدهی های سازمان کافی نباشد هر یک از شرکاء به نسبت سرمایه ای که وارد سازمان کرده اند مسئول بازپرداخت بدهی ها هستند .

شرکت های تجاری با مسئولیت محدود چه شرکت هایی هستند ؟

در این سازمان ها سهم شرکاء از سرمایه موسسه مساوی نیست و بر اساس ماده ۹۴ قانون تجارت فقط تا میزان سرمایه خود در سازمان مسئول پرداخت قروض و تعهدات هستند و بدیت ترتیب مسولیت انها محدود میشود .

حتما بخوانید : حسابداری شرکت های تولیدی و صنعتی چگونه است ؟

شرکت های مختلط غیر سهامی به چه سازمان هایی گفته می شود ؟

غیر سهامی ها تحت نام مخصوصی بین چند شریک ضامن و چند شریک با مسئولیت محدود تشگیل می گردند . در این نوع سازمان ها ، موسسه تحت نام مخصوص بین عده ای از شرکاء سهامدار و یک یا چند شریک ضامن تشکیل می شود .

شرکت های تجاری تحت هر نامی که تشکیل شوند بر اساس قانون تجارت باید شرایط لازم را داشته باشند برای حسابداری این سازمان ها به صورت جداگانه مهارت ها و قوانین به خصوصی وجود دارد و حسابدارن باید با انها اشنایی داشته و بتوانند مطابق قانون عمل نمایند تا سازمان ضرر نکرده و متحمل جریمه نگردد. برای حسابداری این سازمان ها کارفرمایان می توانند از موسسات خدمات مالی و حسابداری کمک گرفته و یا به عنوان مشاور و ناظر بر واحد حسابداری خود از آنها استفاده کنند . موسسه خدمات مالی و حسابداری محاسبان تلاشگر خبره با در اختیار داشتن تیم حسابداری متبحر و متخصص در همه زمینه ها می تواند این مسئولیت مهم را بر عهده گرفته و به کارفرمایان در این خصوص اطمینان کامل دهد .

0 پاسخ ها

دیدگاه خود را ثبت کنید

آیا می خواهید به بحث بپیوندید؟
در صورت تمایل از راهنمایی رایگان ما استفاده کنید!!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *